Auto seisonnassa muutaman kuukauden, mites akku?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

Auto seisonnassa muutaman kuukauden, mites akku?

ViestiKirjoittaja weasel » 25.1.2012 13:26

Auto jää (kylmään)talliin reiluksi 2kk ajaksi, mitäs suosituksia, ottaako akun lämpöiseen sisätiloihin, vaiko mitäs akku tykkäisi noista ylläpitolatureista? Tai voisiko kenties normaalin akkulaturin valjastaa esim. 1h/vrk meiningillä pitämään akun latingissa....?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.1.2012 16:53

Esim defan 4A ylläpitolaturi hoitaa hyvin homman.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.1.2012 17:30

itsellä on tainu olla ihan ulkona talvella auto seisonnassa. kuukauden jälkeen on lähteny käyntiin ja käyttäny lämpimäksi asti. parempihan se olis olla lämpimässä

Kurtti
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.4.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Kurtti » 25.1.2012 21:05

Parempana akku säilyy kylmässä kuin lämpimässä. Maapiuha vaan irti ettei pura mihinkää...

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 26.1.2012 8:02

Minkä sähköopin mukaan?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 26.1.2012 13:59

Akun toiminta perustuu ensisijaisesti kemiaan... Ja kemialliset reaktiot hidastuvat lämpötilan laskiessa. Mitä siis akussa tapahtuukin, tapahtuu hitaammin, jos säilytetään kylmässä.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.1.2012 14:12

Ohjeet sanoo et, lyijyakut tulee säilyttää aina täyteen varattuina viileässä paikassa.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 26.1.2012 14:20

Viileässä joo, mutta ei kyllä kovassa pakkasessa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.1.2012 14:41

Miksi kova pakkanen on huono säilytyspaikka täyteen varatulle ehjälle akulle?

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 26.1.2012 14:54

eikös noissa ylläpitolatureissa ole erillinen ohjelma juurikin "kausisäilytystä" varten.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.1.2012 1:54

Saattaa akku jäätyä ja haleta kovassa pakkasessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 3:10

Täysi akku kestää jotain luokkaa -50°C lämpötilaa. Eri asia kuka tarkkailee akun varausta koko talven. Siksi on syytä pitää akku plussan puolella.

Mutta jos vaan varausta on niin akku on parasta säilyttää (normi suomalaisessa) pakkasessa.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 27.1.2012 7:23

Itse säilytän kesäkulkuneuvojen akut lämpimässä siksi että niitä muistaa ja viitsii ladata talven aikana paremmin verrattuna siihen että akku seisoo kinokseen hautautuneen auton keulalla.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.1.2012 9:49

-Aiheeseen sivuten-
Oli tammikuun viimeinen viikonloppu vuonna 1999 meilläpäin. Pakkasta -53C. Samaan aikaan ajettiin Arctic Lapland Rally eli tunturiralli...

Tässä eräs monista tarinoista siihen liittyen:
Mitsulla oli tehdastykki mukana ja pojilla heräsi epäilys että mitenkähän tässä käy. Soittivat pomolle että onko autoa testattu pakkasessa? -sieltä vastattiin että ei hätää, Ruotsin rallissa oli -15C, antaa mennä vaan! Pojat vastasi että tällä hetkellä on -48C. Pitäkää auto tallissa!!, oli vastaus...Jäi ajamatta muuten sen päivän ajot muiltakin, siirsivät päivällä. Meni lauhaksi keli seuraavana päivänä, oli enää -25C.

Tämä nyt tällainen minun käsitys Suomen(kotiperän) talvesta.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 27.1.2012 9:56

Tulee kyllä väistämättä mieleen tästä topicista eräs legendaarinen toteamus:
http://www.youtube.com/watch?v=yNRTYiiCoe0#t=04m53s :)

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 27.1.2012 10:29

Itsellä on reissutyön takia auto seisonut välillä 1-2 kuukautta, En ole ladannut tai muutenkaan "hellinyt" akkua. Eikä ole kyllä apukaapeleitakaan tarvinnut..

Kyllä jos auton sähköjärjestelmä on kunnossa, eikä pura akkua, niin ei kai sitä ylläpitolataustakaan tarvita.

hakaka
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.7.2008 20:19

ViestiKirjoittaja hakaka » 27.1.2012 19:10

Lyijyakku pitää säilyttää täyteen ladattuna viileässä. Mitä viileämpi on, sitä parempi, mutta kovassa pakkasessa on vaarana, että akku jäätyy ja halkeaa. Kun varaus on laskenut 70 %:iin, pitäisi akku ladata täyteen. Hyvä akku kestää kyllä yhden talven säilytyksen ilman että varaus laskee liikaa.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 27.1.2012 20:02

Tosiaan omakin kemian opettaja koulussa viisasteli, että täyteen varatun akun voi laittaa vaikka pakastearkkuun säilytykseen ja etenkin itsepurkausta ajatellen tämä on ideaalista.

Todellisessa elämässä akku kannattaa säilyttää noin +5°C - +15°C lämpötilassa, eli viileässä. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin ettei akkua säilötä pannuhuoneessa jossa lämpötila on yleensä vielä normaali huoneen lämpötilaa korkeampi.

Säilyttää akkua sitten missä tahansa, kannattaa pitää huolta ettei napajännite laske alle 12,4V.

mika79
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.3.2011 1:12

suhteellista

ViestiKirjoittaja mika79 » 27.1.2012 20:13

isän hiluksi oli jostai helmikuulta saman vuode syyskuulle asti ajamati et ei koskettukkaa ja sieltä se lähti käyntii iha moitteetta eikä tehty mitää aku irrotuksii tms latauksii mutta näissä uudemmissa kai on okei jos ottaa toise akunkenkä irti ja vaikkapa lataa sen samalla..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.1.2012 20:36

Ei oo kanssa tapana ollut tehdä muuta kuin ottaa akunkenkä irti ja ladata akku täyteen. Keväällä kenkä kiinni ja käyntiin. Jos akku tyhjenee talven aikana ja jäätyy, merkkaa se vain sitä että se on jo vaihtokunnossa muutenkin.

hakaka
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.7.2008 20:19

ViestiKirjoittaja hakaka » 27.1.2012 22:39

täyteen varatun akun voi laittaa vaikka pakastearkkuun säilytykseen ja etenkin itsepurkausta ajatellen tämä on ideaalista

Juuri näin. Mitä kylmemmässä akkua säilytetään, sitä pienempää on itsepurkaus. Akkua kannatta siis säilyttää viileässä, jos mahdollista. Kylmässäkään autotallissa olevasta autosta akkua ei kannata irrottaa ja kuskata lämpimään. Akun varaustilaa kannattaa kyllä tarkkailla ja ladata tarvittaessa, sillä vaarana on akun jäätyminen: 40 %:n varauksella akku jäätyy -18 asteessa ja tyhjä akku (alle 11,8 V) jo -7 asteessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.1.2012 23:08

Akku purkautuu pakkasessa hitaammin, mutta antaa myös virtaa heikosti. Kuukausi…pari ei ole mikään ongelma edes jotakuinkin iskussa olevalle akulle. Sailyy kyllä talven ylikin jäätymättä jos syksyllä on täysi eikä kulutusta ole. Onpa tosin umpijäässäkin ollut akku vielä joskus henkiin herätetty ;)

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 28.1.2012 11:26

Onpa tosin umpijäässäkin ollut akku vielä joskus henkiin herätetty


Akku ei tosiaan aina vaurioidu käyttökunnottomaksi jäätymisestä. Aktiivimateriaalia tahtoo kuitenkin aina jäätymisen seurauksena irrota kennolevyiltä sen verran, että sen huomaa selvästi heikentyneenä suorituskykynä, vaikka akku vielä muuten toimisikin.

Akku tuhoutuu jäätyessään yleensä vasta kun jää laajentuessaan vääntää positiiviset ja negatiiviset kennolevyt yhteen aiheuttaen kenno-oikosulun.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.1.2012 14:05

Näin on, ei tuo kyseinen akku enää ihan täydessä tikissä muutenkaan ollut. Peltoauton akulla ei niin väliä ole...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 115 vierailijaa