3 Golffin ABS:istä, toimii muttei valo sammu, missä vika?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

24vtouring
-

3 Golffin ABS:istä, toimii muttei valo sammu, missä vika?

ViestiKirjoittaja 24vtouring » 24.1.2012 20:55

Elikkä seuraavanlainen tapahtumaketju:
-95sen 1,8 cabrion vuosikatsastuksessa tuli huomautus toimimattomasta ABS:än valosta, itse en ollut siihen kiinnittänyt aikaisemmin huomiota, eli en ole varma koska se on toimintansa lopettanut.

--> Pienen tutkimisen jälkeen vika paikallistui mittariston vasemmalla puolella
olevaan ABS- ja Airbag-valopaneeliin, sitä kun sormella naputteli niin ABS-valo vilkkui.

Avasin sen(vaikkei ollut avattavaksi tarkoitettu) ja huomasin että piirilevyyn juotettu ABS:än polttimo oli puoliksi irti. Hain uuden samanlaisen polttimon, ja juotin kiinni, homma OK, tuntuisi toimivan...

..mutta valo ei sammu ollenkaan ja kun oikein tarkemmin aloin tutkimaan niin ei ABS:ät edes toimineet vaan pyörät meni jarruttaessa lukkoon, eli joku ABS-vikakin on päällä. Enpä ollut tätä ABSien puuttumista rauhallisessa ajossa huomannut.

Noh, suoraan merkkilikkeeseen vikakoodin lukuun, tulos: Oikean etupyörän ABS-signaali pätkii tai on vajaavainen.

Motonetista uusi tarvikeanturi paikalleen, liittimien kontaktin tarkastaminen (varmuuden vuoksi molemmille puolille, kaikkiin löytyneisiin ABS- liittimiin eteen) ja auto takaisin nippuun.

Tulos: Autossa on toimivat ABS:ät, mutta valo ei silti sammu, koitin ottaa reippaammin vauhtiakin ja käytin akunkenkää irti, tuloksetta... Omalla kohdalla muun merkkisissä ei ole koskaan tarvinnut mitään erillisiä koodinnollauksia tehdä ABS-vikojen kohdalla, että saa valon sammumaan vaan se on sammunut itsestään kun vika on korjattu, viimeistään pienen ajon jälkeen.

Mitenkä on VW:ssä, pitääkö vikamuisti kenties nollata erikseen valon sammuttamiseksi vai onko ABS:issä vieläkin vikaa jossain? Kenties mun itse korjaamassa valopaneelissa? Vai jossain muussa pyöränanturissa, toisaalta ihmetyttää sekin vaihtoehto, koska ABS:ät tuntuisivat nyt toimivan täysin normaalisti.

Perjantaihin mennessä pitäisi saada kuntoon, ja alkaa neuvot loppua..

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 24.1.2012 21:21

Eipä ole koskaan tullut ongelmaa vastaan, etteikö valo sammuisi kun vika on korjattu, mutta ei kyllä ole koskaan ABS:t toimineet mikäli ABS-varoitusvalo on palanut. Voisiko vika sitten olla tuossa panelissa? En tiedä sen rakenteesta sen kummemmin.

24vtouring
-

ViestiKirjoittaja 24vtouring » 24.1.2012 22:00

Sen paneelin piirilevyssä oli useita muitakin komponentteja joten voisi kuvitella että sillä olisi jokin muukin funktio kuin olla pelkkä varoitusvalojen pohja. Tiedä häntä, itse kun en ole autosähköasiantuntija enkä muukaan sähkömies niin en noiden komponenttien päälle juurikaan mitään ymmärrä.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.1.2012 22:42

Ehjälllä paneelilla itse jatkaisin tutkimuksia.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2012 23:13

Kertoisko uusi vikakoodien luku mitään?

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”