"jaettava" vetarin suojakumi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

"jaettava" vetarin suojakumi

ViestiKirjoittaja golffari423 » 12.5.2011 18:20


jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.5.2011 20:43

Sopii hienosti vetoakselirasvan levitykseen vanteen sisäpinnalle...
Ikinä en tuollaista laittaisi, liimalla pitäisi muka pysyä. Arvaat varmaan mitä tuolle tapahtuu kun parinkympin pakkasessa käännät kadulta pihaan..

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 12.5.2011 21:49

^^^Samaa komppaan Jyrin kanssa, älä osta.

Kakkiksen vetarin kumi on piis-of-keik- homma joten ei muuta kun kumit varaosa puulaakista ja vaihtamaan.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 13.5.2011 7:56

Toyota on ainakin käyttänyt kyseisellä toiminta periaatteelle toimivia suojakumeja vuodesta -86 ja ovat toimineet loistavasti myös suomen talvessa. Tiedä sitten kumpi on laadultaan parempi suojakumi.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 13.5.2011 8:29

jos suojakumi on jo rikki niin vetari olisi suotavaa kuitenkin putsata kunnolla ja jotta se onnistuu kiroilematta niin irroitus on kyllä kohtuu välttämätön.
volkkareissa kun on vielä laipat aina niin irroituson kohtuu helppoa. itse en ainakaan pohtisi liimattavaa kuin ääri tilanteessa. eli siis en volkkariin laittaisi.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 13.5.2011 23:40

kiitos vastauksista, taidean siis laittaa ihan tavallisen suojakumin :)

mikä tuossa olisi helpoin tapa vaihtaa?
joutuuko sen napamutterin taistelemaan auki? varmaan kannaattaa myös irrottaa laatikon päästä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.5.2011 23:57

Napamutteri ja alapallonivelen liitos irti. Vetarin sopii olla laatikon päässä kiinni. Sitten vetää joustintukea ulospäin ja kohtuullisesti koputtelee vetarin päätä sisäänpäin, niin ettei laakerit saa itseensä. Sit oliskin vetarin kumi jo näkösällä, vai unohdinko mä jotain?

Napamutteri on aika tiukalla, että jos ei itellä löydy iskevää väännintä niin ehkä kannattaisi käydä se löystyttämässä lähimmässä korjaamossa ja sitten alkaa remonttiin. Sama myös toisin päin; uusi mutteri niin kireälle kun saa ja korjaamossa sitten se 380 Nm + 180°, vai miten se oli?

Eli ei mee ihan ristikkoavaimella.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.5.2011 1:00

Lisätään nyt edelliseen vielä että kyllähän sen ulomman nivelen joutuu akselin päästä koputtelemaan irti jos meinaa kumin yhtenä palasena vaihtaa. Tämän takia se koko vetari kannattaa napata pöydälle, nimittäin se helpottaa hommaa juurikin sen verran että ärräpäiden loihtimisessa säästyy puolella.

Ulompi vetonivel lähtee vetoakselin päästä lyömällä ulospäin. Voima kannattaa kohdistaa kumia raottaen (tai revit sen risasen kumin välistä pois niin helpottuu vielä entisestään) siihen vetonivelen keskikappaleeseen, joka on booreilla akselilla. Näin säästetään kuulien liukupintoja turhilta jäljiltä. Ovat myöskin helpot purkaa palasiksi pestäväksi vanhoista hiekkasista vaseliineista. Itse tein tämän toissapäivänä ja tulipa erikivan tuntoiset uusilla vaseliineilla. Ja muistakaa, pensa on parasta pesunestettä mitä maa kantaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2011 1:34

Mjaa, Bentleyn manuaali sanoo jotain että "Volkswagen factory advices against cleaning" noiden kuulien kohdalla. Lienee niiden omille paikoilleen kulumisen takia...

Tosiaan koko vetari lähtee toisesta päästä irti niin se pöydälle ja sitten asentamaan.

Jos seuraavan viiden vuoden kirosanat tämän vian takia pitäisi laittaa yhteen niin äänestän sen puolesta että hajonneen tilalle kannattaa laittaa hyvän valmistajan vastaava tarvikeosa, niin pääsee vähemmällä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.5.2011 18:10

Kylläpä nuilla itse aukastuilla ja rasvatuilla on kymmeniä tuhansia ennenkin ajettu ennen auton hävittämistä, mutta kait ne hiekkaset OEM-rasvat on paremmat. :)

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 24.1.2012 20:26

Motonetissä ois noita ylivedettäviä suojakumeja miten helppo ne on saada paikalleen.?
Levy eestä mut pitääkö muuta? pakkauksesa lukee ettei tarvi purkaa mut en oo koskaan joutunu suojakumea vaihtaan ni kyselen. liikkeessä ois 90 euroo vaihto.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 102 vierailijaa