Caddy väpättävä hihnapyörä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

otottzu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 7.1.2012 15:53

Caddy väpättävä hihnapyörä

ViestiKirjoittaja otottzu » 7.1.2012 16:05

Mikähän mahtaa olla vialla -90 vm Caddyssä kun kampiakselin päässä oleva apulaitehihnapyörä väpättää villisti. Ainakin 4mm heitto.
Voiko kampiakseli olla kiero? Googlella löysin jotain juttua harmonic balancerilla... Mitähän tuo mahtaa olla suomeksi ja onko caddyssä tämmöistä harmonic balanceria.

Ainiin ja miten tuo hihnapyörän väpätys vaikuttaa jakohihnaan? Onko turvallista ajella?
Mottorina 1,6D 5 vaihtesella laatikolla.

otottzu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 7.1.2012 15:53

ViestiKirjoittaja otottzu » 7.1.2012 16:38

Ilmeisesti oikea termi on kampiakselin värinänvaimennin... Onko vanhoissa caddyissä käytetty?

Vissiin Audi 80 oli aikanaan sama 1.6 diisselikone? Räjäytyskuvat olis aivan mahtavat löytää

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 7.1.2012 18:38

Se hihnapyörä on tyyppivika että väpättää. Jos isokin väpätys on ni se saattaa halkikin mennä. Näin kävi 2 golffissa mulla.

otottzu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 7.1.2012 15:53

ViestiKirjoittaja otottzu » 7.1.2012 20:40

Löytyi googlesta hakusanalla kunkkupultti paljon asiaa. Eli se on ilmeisesti poikki tms. Vähän alkoi epäilyttää ettei mun kannata ainakaa tätä caddyä ostaa kun kotiinkin pitäis ajaa... :D Jako menee sekasin kun jakohihnan hammaspyörää ei pidä mikään paikallaan.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 7.1.2012 22:06

Se kunkkupultti on lähinnä 1,9TD koneen ongelma.
Jos se hihnapyörä on sellainen ohkainen pellistä prässätty, niin niillä on taipumusta mennä kieroon. Jotkut on puhunu että se vois antaa jakohihnaan niin paljon värinää, että voi katkaista nokka-akselin, mutta minulla ainakin 1,6D jetassa se vipotti ainakin 100tkm ilman mitään ongelmia.

otottzu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 7.1.2012 15:53

ViestiKirjoittaja otottzu » 8.1.2012 12:47

Caddyssä ei siis ilmeisesti ole tuommosta värinänvaimenninta? Ettei ole mitään kumia hihnapyörän keskiön ja ulkokehän välissä?

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 8.1.2012 13:47

Voi olla että on, voi olla olemattakin, molempia olen nähnyt 1.6 koneiden perässä. En ole koskaan kuullut että 1.6 koneesta oliis kunkkupultti pettänyt, toisaalta jos tuossa koneessa on se raskas valurautainen värinävaimennin ja siitä kumi repeää se saattaa alkaa puistamaan niin että lopulta hajottaa jotakin. Mutta jos tuossa on vain se peltinen pyörä niin ei sen pieni väpätys mitään meinaa, on enemmänkin ominaisuus. Se pyörä tuppaa vanhemmiten ruostumaan kehältään pehmeäksi jolloin alkaa heittää. Saattaa jopa tehdä sen tempun että pyörästä lähtee se kehä irti. Uusi siiva on nätti vaihtaa, neljä pulttia auki ja siiva on kädessä. Kunkkupulttiin ei tarvitse koskea.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 12.1.2012 16:23

Juu taitaa olla ominaisuus tuo väpätys. Entisessä caddyssani väpätti varmaan juuri tuon 4mm. Analysoin sitä sitten ja totesin että kunkkupultti ehjä ja hihnapyörä kiero. Annoin sitten väpättää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 83 vierailijaa