Hehkunmerkkivalo vilkkuu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

Hehkunmerkkivalo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 0:56

Nopean kiihdytyksen sekä nopean käynnistyksen jälkeen alkaa hehkun merkkivalo vilkuttaa noin 1krt/s. Ongelma tuli lastun jälkeen. Ei kylläkään aina.

Normaali ajossa ei huomaa mitään eikä valoja syty eikä vilku. Auton virtojen pois päältä käyttäminen auttaa tähän ongelmaan. Jos valo vilkkuu, niin auton käyttäytymisessä en huomaa mitään eroo, toimiii kuin unelma. Discovalo ainoastaan mittaristossa.

Samoin mittaristo ongelmaa on polttoainemittarin kanssa. Kun käynnistää auton, saattaa polttoainetta olla puoli tankkia. 10minuutin ajon jälkeen alkaa polttoaineen merkkivalo palaa. Joskus myöskin "tulee lisää" polttoainetta mittariin. Mikä vikana, miten korjata?

Kiitos vastauksista!

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.11.2011 14:13

hehkuvalon vilkkuminen tarkoittaa että siellä on joku vikakoodi, eli ei muuta kuin lukuun...

ei haittaa vaikka kertoisi auton merkin ja mallin sekä mahdollisesti vielä koneen tyyppiä...

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 16:35

Aivan anteeks, eli Volkswagen Passat 1,9 TDI (AFN) nelivetotapaus kyseessä. Vikakoodit on luettu pari kolme viikkoo sitten, mutta ilmeisesti tämä on tullut sen jälkeen. Vilkkuminen tulee nykyään niin, että kovan kiihdytyksen jälkeen (ainoastaan nelosella) yli 2500 kierroksen, veto lakkaa kuin seinään eikä sen jälkeen auto toimi millään vaihteella. Ilmeisesti turbo lopettaa toimintansa. Tämän vian saa "korjattua" auton uudelleenkäynnistyksellä ja käyttämällä virrat pois. Turbo alkaa toimia, mutta hehkunvalo vilkkuu. Ihme kyllä nyt, kun hehkunvalo vilkkuu niin auto toimii normaalisti joka vaihteella ja myös rajummissa kiihdytyksissä 2500rpm jälkeenkin. Onko kenelläkään mitään hajua viasta, saan auton lukijaan parin päivän päästä.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 27.11.2011 17:00

Autosi menee "vikatilaan" luultavasti ahtaa liikaa.. Ongelma tuli siis lastun jälkeen? Tästä voisi päätellä syytä..

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 17:09

Jeps juuri tuota itsekin epäilin. Lastu on kumminkin tehty kyseiselle moottorille sopivaks, milläköhän ton vian saa korjatuks? Auttaakohan map anturin vaihto kenties isommaks, vai onko noi ahdot liikaa? Ahdin on kumminkin vakio.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 27.11.2011 17:55

Map anturin vaihto vaikuttaa kyllä.. Onko kyseessä ihan yleismallin lastu ettei ole teetetty? Lue ne vikakoodit...

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 18:52

Elektroninen PSI Powerbox on kyseessä, eli ei ole teetetty lastu. Pääsen tosiaan tästä lentokentän arjesta vasta parin päivän päästä irti. Täytyy sitten lukee koodit. Täytynee varmaan kiihdytellä ja saada auto "vikatilaan" ennenkun laite näyttää järkeviä.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 27.11.2011 19:10

Eli ilmeisesti evryä vastaava laitos tuo.. Ei ole lastunkans mitää tekemistä, tuo vaan huijaa moottorinohjausta.. Tuo ahtojen piikkaaminen johtuu juurikin tuosta boxista, syöttöä lisätään ahdin ahtaa enemmän kuin moottorinohjaus sallii ja iskee vikatilan..

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 19:17

Eli suoraan sanottuna toi värkki on ihan turha, vaikka sitä myydäänkin toimivana tohon autoon? Tai siis kyllähän se tehoja tuo, mutta voiko sillä koskaan ajaa boksin kanssa niin ettei se vehje mee vikatilaan?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 27.11.2011 19:49

No mitä kaverilla noita on ollu nii se on pyrkiny pitään kierrokset alle 3000rpm, ettei ahdot piikkaa, muutenki katkasian kautta toi boxi niin että voi tarvittaessa käyttää esim ohitustilanteessa.. Tiedä sitte miten map anturin vaihto vaikuttais, antaisko ahtaa enemmän

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 27.11.2011 21:39

Normaalisti ainakin, jos map anturin vaihtaa vaikka 3bariseksi niin antaa kone ahtaa enemmän. Tiedä sitten tässä tapauksessa. Itelle toi auto on kyllä vähän turhan tehoton jopa tolla powerboxilla. Jos antais budjetti tossa vuoden vaihteessa periks niin vois isompaa ahdinta ja suutinta laittaa. Pärjäis nyt vaan hetken aikaa ton boksin kanssa. Sinänsä sen anturin vaihto tulee turbon vaihdossa kumminkin eteen, sen puolesta kyllä vois kokeilla mitä se siitä sanoo. Se taas mitä tossa AFN:ssä on vakiona on ihan onnettomat tehot ton kokosen auton liikuttamiseen. Mitä oon isäukon bemarilla ja kummitytön isän volvolla ajellu ja molemmissa reilu parisataa heppaa, toivois monessa tilanteessa, että passatissakin olis enemmän. Ja niin, kierrokset kestää nostaa kyllä yli 3000rpm kaikilla muilla vaihteilla, mutta nelosella ei. Vitosta en kyllä oo koskaan yrittänytkään. Ykkösestä kolmoseen voi kierrättää punarajalle eikä heitä stoppeja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa