t4 lohkolämmitin,(vaihtui eeperiin)
Valvoja: ffp jäsenet
t4 lohkolämmitin,(vaihtui eeperiin)
missä hinnoissa ja mimmonen mahtaa olla asentaa t4 neloseen portteriin lohkolämmitin, kun rupee vituttaan toi eeberi,kuva materiaalia asennuksesta tarjolla? tai ensin tuo hinta kiinnostaisi. koneena 2.5tdi ja 02vm,jos auttaa
Viimeksi muokannut sepi86, 6.12.2009 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Onko portterisi tuontiauto, vai miksi ei lohkolämmitintä löydy? Mulla on omassa portterissa maahantuojan jäljiltä niin lohkolämmitin, kuin Eeberikin.
Ja mikäs se eeberisä oikeen kränää? Käytäppäs huollossa, ni taas pelaa pitkän pätkän! ;)
Jos päädyt remontoimaan eeberin, suosittelen automaattitoiminnon eliminoimista! Eli alun alkaen se eeberi on toiminut lisälämmittimenä moottorin käynnistämisen jälkeen. Tämä ominaisuus syö kuitenkin akkua aivan rotan lailla, joten moni on päätynyt edellä mainittuun operaatioon. Operaatio itsessään on helppo! Etupuskurista, vänkärin puolelta löytyy lämpötila-anturi. Siitä liitin irti, ni ei pöhise eeberi omiaan! ;)
Ja mikäs se eeberisä oikeen kränää? Käytäppäs huollossa, ni taas pelaa pitkän pätkän! ;)
Jos päädyt remontoimaan eeberin, suosittelen automaattitoiminnon eliminoimista! Eli alun alkaen se eeberi on toiminut lisälämmittimenä moottorin käynnistämisen jälkeen. Tämä ominaisuus syö kuitenkin akkua aivan rotan lailla, joten moni on päätynyt edellä mainittuun operaatioon. Operaatio itsessään on helppo! Etupuskurista, vänkärin puolelta löytyy lämpötila-anturi. Siitä liitin irti, ni ei pöhise eeberi omiaan! ;)
ei se eeberi omiaan pöhise.mutta joutuu käynnistämään auton,painaan eeberin päälle ja sammuttaa auton että lähtee käymään. Menettää hiukan merkityksensä. Jos koittaa käymään ilman auton käynnistystä, kuuluu surina hetken aikaa ja kello jää juoksemaan. Lämpimänä kyllä toimii hyvin,mutta ei yön jälkeen kylmänä.
Viimeksi muokannut sepi86, 9.12.2009 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kerkiääkö ylikuumenemaan, kun napin painamisesta kaikki surina tapahtuu noin 15 sekunnin sisään? paljon aikaisemmin kun edes poltto-aine pumppu alkaa naksuttaan? ja alempaan vastaten, että itsellänikin lähtee sisiäflekti samantein päälle
Viimeksi muokannut sepi86, 5.12.2009 10:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla on omassa T4 2.5TDI-96 myös eberi: kun sen laittaa päälle joko ajastimella tai sen 60 min jakson niin sisäflekti lyö samantien päälle. Työkaveri kertoi että sillä toimii niin että vasta kun kone on lämmennyt niin sisäflekti lyö päälle.. Tuohan olisi järkevämpi kytkentätapa!! Akku on uskomattoman monesti tyhjä ja kaapeleilla saa laittaa käyntiin, nykyisin laitankin flektin 0-asentoon ja vasta kun käynnistän auton niin laitan flektin päälle, sulaa ikkunat aika nopeasti kun kone on jo normaali käyttölämpötilassa.. Akku on uusi ja laturi lataa niinkuin pitää..eilen oli akku tyhjä kun käytin eberiä 3 kertaa 60 min jaksoa ilman flektiä.. Paljonkohan tuo eberi vie virtaa ilman tuota puhallinta?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Myös sähkönsyöttö voi olla syypää käynnistymisongelmiin, käynnistyessään eberi vaatii aika paljon tehoja, 110W (noin 10A) ja täydellä teholla 37W. Itsellä kärysi juuri eberin 20A sulakkeen kanta, kun ylimenovastus kävi liian suureksi. Oli ehtinyt jo syksymmällä oikkuilla käynnistyshäiriöillä.
Itsellä sisäflekti lähtee käyntiin vasta noin 5 minuuttia käynnistyksestä.
Itsellä sisäflekti lähtee käyntiin vasta noin 5 minuuttia käynnistyksestä.
eikös se flekti vie aina yhtä paljon tehoja: pyörimisnopeus on vain hoidettu etuvastuksilla.. eli enemmän jännitettä jättää tehovastukselle pienellä pyörimisnopeudella ja vähemmän suurella, moottorin ottama virta aina sama?
itellä joku akulta eberille menevä virransyöttöjohto oli sulakkeenpitimestä aika hapettunu ja sulakkeenpidin mustunut ja muuttanut muotoaan, pitänee korjata huomenissa.. varmaan moni T4 syttynyt palamaan ko tilanteesta..ihan selvästi käynyt kuumana tuo sulakkeenpidin.
itellä joku akulta eberille menevä virransyöttöjohto oli sulakkeenpitimestä aika hapettunu ja sulakkeenpidin mustunut ja muuttanut muotoaan, pitänee korjata huomenissa.. varmaan moni T4 syttynyt palamaan ko tilanteesta..ihan selvästi käynyt kuumana tuo sulakkeenpidin.
Sulla on aivot rikki, siis eberissä ,se ottaa liikaa virtaa ja jännite romahtaa akussa käynnistyksessä alijännitteelle ja se lyö itsensä irti sen takia,
Käynnistyy jos panet auton käyntiin ja lataus estää jännitteen tippumiseen
Yleinen vika noissa,kokemustakin on
Lohkolämmitin maksaa johtoineen noin sata euroa ,preheat.eu myy d3wz ovh 350 e ja käy myös d5wz 450e ovh.2v takuulla.
Jos ostat uuen niin pelaa vuosia huoleti jos ei tule noita ,käynnistys sammutus tilanteita liikaa.
Käynnistyy jos panet auton käyntiin ja lataus estää jännitteen tippumiseen
Yleinen vika noissa,kokemustakin on
Lohkolämmitin maksaa johtoineen noin sata euroa ,preheat.eu myy d3wz ovh 350 e ja käy myös d5wz 450e ovh.2v takuulla.
Jos ostat uuen niin pelaa vuosia huoleti jos ei tule noita ,käynnistys sammutus tilanteita liikaa.
eikös se flekti vie aina yhtä paljon tehoja: pyörimisnopeus on vain hoidettu etuvastuksilla.. eli enemmän jännitettä jättää tehovastukselle pienellä pyörimisnopeudella ja vähemmän suurella, moottorin ottama virta aina sama?
Eikös tuo etuvastus kytkeydy moottorin käämityksen kanssa sarjaan ja silloin teho P=(U*U)/R, jolloin teho kasvaa kun resistanssi (vastus) pienenee. Eli jännite on vakio mutta resistanssi pienenee ja virta ja sitä kautta teho kasvaa kun moottorin nopeus kasvaa.
oisko kuitenkin moottorin ottama virta sama? En ole mittaillut enkä katsonut kuinka nuo on kytketty mutta pikaisesti ajateltuna näin...
Pitänee mittailla kun ei enään pyöritä kaavoja samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten valmistuessani sähkäriksi, aika harvoin enään pitää laskeskella...
Pitänee mittailla kun ei enään pyöritä kaavoja samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten valmistuessani sähkäriksi, aika harvoin enään pitää laskeskella...
Viimeksi muokannut peeki, 8.12.2009 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eberin johtosarja hapantunut, joten ei saa tarpeeksi jännitettä, yleinen vika kuulemma!
Kun auton käynnistää, jännite nousee ja eberi saa riittävästi sähköä käynnistyäkseen.
Tarkista eberin saama jännite kun se yrittää käynnistyä.
Voit vaikka kokeilla että lähteekö eeperi käyntiin kun kytket akkulaturin kiinni ennen eberin
käynnistämistä.
Kun auton käynnistää, jännite nousee ja eberi saa riittävästi sähköä käynnistyäkseen.
Tarkista eberin saama jännite kun se yrittää käynnistyä.
Voit vaikka kokeilla että lähteekö eeperi käyntiin kun kytket akkulaturin kiinni ennen eberin
käynnistämistä.
oisko kuitenkin moottorin ottama virta sama?
Periaatteessa näin jos tuota konetta ei kuormiteta ollenkaan, silloin nopeudensäätö pelkästään jännitettä säätämällä. Mutta kun kyseessä on puhallinkäyttö niin silloin koneelta vaaditaan vääntömomenttia jota säädetään viralla. Eli kun puhaltimen nopeus kasvaa niin silloin kasvaa myös jännite ja virta ja siten myös teho.
Juu, ei se noin matalilla jännitteillä saa lähteäkkään käyntiin, se kun luulee että akku on
aivan tyhjä. Jännitteen pääsee mittaamaan kun työntää vaikka nuppineulan liittimen sisään
samasta reijästä josta se johtokin menee, sen saa sinne helposti, kun kumitiiviste antaa
sen verran periksi. Tuolla tavalla pääsee mittaamaan sen jännitteen kuormituksen kanssa.
aivan tyhjä. Jännitteen pääsee mittaamaan kun työntää vaikka nuppineulan liittimen sisään
samasta reijästä josta se johtokin menee, sen saa sinne helposti, kun kumitiiviste antaa
sen verran periksi. Tuolla tavalla pääsee mittaamaan sen jännitteen kuormituksen kanssa.
koitin tuossa aamulla eeperiä käymään.oli plussan puolella ja lähti normaalisti käymään. mutta nyt ehtoommalla, oli jo pakkasen puolella ja ei lähtenyt, jännite akun päässä hiukan vajaa 12v kun eeberi kävi. edellisenä päivänä tsekkasin ja rasvasin eeberin liittimet ja kaikki oli kunnossa, katsoin kaksi isompaa liitintä eeberin päästä ja pääsulakkeen,mahtaako muita enään olla? olisko vika tuossa sähkönpuuteessa vieläkin? johdothan on asennettu kiinteesti sieltä ohjainboksin päässä,ettei niille voisi mitään tehdä?
juu täytyy tänään kattoo,otin töistäkin lainaan optiman akun saa silläkin vielä koittaa.
edit: mittasin eeberin jännitteen käynnistyksen aikana(lämpimänä), jännite tippui n. 11.6 volttiin. vaihdoin tillalle 55 Ah optima yellow topin,tuli mieleen että saako aamulla auton vielä käymään? kun on vähän pieni akku verrattuna vakioon???
edit: mittasin eeberin jännitteen käynnistyksen aikana(lämpimänä), jännite tippui n. 11.6 volttiin. vaihdoin tillalle 55 Ah optima yellow topin,tuli mieleen että saako aamulla auton vielä käymään? kun on vähän pieni akku verrattuna vakioon???
Siis eihän noi tavallisten akkujen ampeerit "vastaa" mitenkään optiman ampeereita. Vaikka onkin pieniä (50Ah) niin ei optiman red toppia parempaa akkua ole. Semmonen vaan ni johan pelittää.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html
rupes kumminkin himottaan tuo lohkolämmittimen asennus ensi talvikaudelle. millainen homma on toteuttaa elementin asennus itse, löytyykö paikasta valokuvia ja muuta infoa. defan sivuilla aikas huonoja asennusohjeita. kuinka suuri riski on saada pakkastulppa lohkon sisäpuolelle? hyvät kuvat lohkosta ja pakkastulpan sijainnista kiinnostaisi myös.jos joku viitsisi laittaa. teen sen kumminkin itse ja säästän.....
Jos kyse on eberin pumpusta, niin se on aika herkkä jäähdytysveden seassa liikkuville epäpuhtauksille. Näin kertoi minulle eber -kauppias, kun manailin hänelle eberin käyntiinlähtöongelmia.voikos vesipumppua mitenkään huoltaa?
Otin pumpun irti, kytkin painevesiletkuun ja huuhtelin. Samaan syssyyn vaihdoin vielä jäähdytysnesteet ja huuhtelin järjestelmän. Alkoi toimia huomattavasti paremmin.
e:typo
Viimeksi muokannut lukkari, 8.9.2010 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Kysästääs täältä kun tietoa ja kokemusta tuntuu olevan..
Eli pihassa 2000 T4 Multivan, takatilaan eeperi/weba(?) kellolla kojetaulussa ja lisäksi vesilisälämmitin joka ilmeiseti pitäis lähtee automaattisesti päälle kun pihalla alle 7 ja moottori alle 70 astetta. Tähän ei siis mitään kello tms ohjausta.
Vika on että joskus tuo lisälämmitin lähtee päälle mutta useimmiten ei. Auto ei muutenkaan tahdo lämmitä kovinkaan nopeasti vaikka ei olla edes vielä pakkasen puolella. Termari vaihdettu.. En tiedä onko vika vai ominaisuus..
Toinen akku löytyy kuskin penkin alta ja käsitykseni mukaan lämmittimet käyttää sitä?
Olisko mitään ideaa miksi tuo välillä syttyy ja välillä ei? Silloin kun sytyy niin mielestäni ihan normaalisti, ei savuta tms.
Polttoainesuodatin juuri vaihdettu ja lisäaineet meni vielä tänään tankkiin.
Kellonkin tuohon varmaan saa asennettua jälkikäteenkin?
Eli pihassa 2000 T4 Multivan, takatilaan eeperi/weba(?) kellolla kojetaulussa ja lisäksi vesilisälämmitin joka ilmeiseti pitäis lähtee automaattisesti päälle kun pihalla alle 7 ja moottori alle 70 astetta. Tähän ei siis mitään kello tms ohjausta.
Vika on että joskus tuo lisälämmitin lähtee päälle mutta useimmiten ei. Auto ei muutenkaan tahdo lämmitä kovinkaan nopeasti vaikka ei olla edes vielä pakkasen puolella. Termari vaihdettu.. En tiedä onko vika vai ominaisuus..
Toinen akku löytyy kuskin penkin alta ja käsitykseni mukaan lämmittimet käyttää sitä?
Olisko mitään ideaa miksi tuo välillä syttyy ja välillä ei? Silloin kun sytyy niin mielestäni ihan normaalisti, ei savuta tms.
Polttoainesuodatin juuri vaihdettu ja lisäaineet meni vielä tänään tankkiin.
Kellonkin tuohon varmaan saa asennettua jälkikäteenkin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa