3B passat tukivarsien vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juupetti
-
Viestit: 108
Liittynyt: 22.1.2010 14:13

3B passat tukivarsien vaihto

ViestiKirjoittaja juupetti » 11.10.2010 22:32

Eipä löytyny haulla, saatika googlettamalla vinkkejä...
Tuli ajankohtaseks vaihtaa eteen tukivarret, osat löysin motonetistä.

Kaikki muut on suurinpirtein vaihettu paitti sitte se alatukivarsi (lähimpänä jarrusatulaa. Kuskin puolelta.

Ongelmaksi muodostui se että eihä se lähde irti sieltä jarrujen puolelta?! Pillillä koitettu lämmitellä, hakattu ja moukaroitu erilaisilla vermeillä.

Joten jos jollain on vinkki millä se lähtee irti ni kertokoot sen myös minulle!
Kiitos.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 12.10.2010 12:55

Morjesta. Itelläkin oli pirun tiukassa se tukivarsi siitä pallonivelestä. Kun ei mitään kuumailmapuhallinta jämerämpää ollut käytössä, tuli se vain väännettyä auki. Poikkihan se meni mutterin alta joten tipahti pois.

Varot vaan ettei pyörähdä avain --> mutteri pyöreeks.
Kunnon putkitongeilla kiinni ja väännät sen auki. Käytä voimaa :)

juupetti
-
Viestit: 108
Liittynyt: 22.1.2010 14:13

ViestiKirjoittaja juupetti » 12.10.2010 14:50

Itse itselleni vastaten.
Mutterin irrotus siitä pallonivelestä oli helppo homma, kunnon työkalut onneks käytössä.

Haasteelliseksi homman teki se kun varsi ei lähteny sieltä kolosestaa irti. Pillillä lämmittelin, moukaroin moskalla vartta, hakkasin sieltä täältä.

Toimivaksi tavaksi irrottaa juuttunut nivel oli napakka lyönti nivelen juureen.
Ei siis millään vasaralla, vaan muutaman kilon moskalla.

Napsahti irti parin lyönnin jälkeen.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 12.10.2011 5:57

Saako tukivarsia vaihdettua yksinään? Tuntuis että muutama käsipari pitäisi olla lisää yhden mokoman tukivarren vaihtoon. Otin passatista oikean puolen takimmaisen alatukivarren irti ja sovittelin uutta (Moog = laatumerkki?) niin lyhyeksi tuntuisi jäävän, 2cm pitäis saada venymään. Pitkällä rautakangella saisin kyllä tuota pyöräntuentaa väänneltyä niin että pituus riittää mutta ei riitä kädet sitten asentamaan sitä kiinni. Kangesta kun löysää niin palautuu aina entiseen asentoonsa. Vanhassa tukivarressa on VW:n osanumerot ja etummainen tukivarsi näkyy olevan TRW:n tekemä, kai nämä pitäis keskenään samanlaisia olla. Asennusvinkkejä?

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 12.10.2011 15:14

Toinenkin puoli autosta ylös jostain jousitukseen vaikuttamattomasta kohdasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 84 vierailijaa