Golf III käsijarru ei pidä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

Golf III käsijarru ei pidä

ViestiKirjoittaja jamic » 28.9.2011 20:47

Auttakaa te fiksummat.

MKIII koppaseen gofliin vaihdettu jarrurumpu ja käsijarruvaijeri, vaijeria kiristetty ihan tappiin saakka ja laitettu vielä parin mutterin avulla lisää säätövaraa, mutta käsijarru ei vaan pidä. Huomenna pitäis uusintatarkastukseen viedä leimalle joten pikainen apu on tarpeen :)

Kengät on kulutuspinnaltaan kuin uudet, niin niitä ei ollut tarvetta vaihtaa.

Mutta mitäs seuraavaksi voi yrittää tehdä?

ollikuhta
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.6.2011 12:12

ViestiKirjoittaja ollikuhta » 28.9.2011 20:54

Kuulostais siltä, että se kiilamainen säätölevy on jotenkin väärin. (jousi puuttuu tms.)
Oliko siis vaihdettu rumpu ja vaijeri, vai rummut ja vaijerit?

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 28.9.2011 21:03

Joo eli vaan toiselle puolelle vaihdettu rumpu ja vaijeri koska toinen puoli oli katsastusmiehen mielestä hyvä ja toinen ei.

Itse en ole koskenu kenkiin ollenkaan. Voiko sieltä kyseinen jousi itsestään lähteä kävelemään ja voiko säätölevy itsestään mennä jotenkin väärään asentoon?

Kun uuden rummun laitoin paikoilleen tein jostain lukemani toimenpiteen: Käyttöjarru pohjassa ja kiskoin käsijarrua edestakasin, niin sieltä pitäis ne kengät asettua oikein.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 29.9.2011 4:32

Teithän tuon käsijarrun nykimisen käyttöjarru pohjassa ennen vaijerin kiristystä? Toinen vaihtoehto että käsijarruvipu jumittaa kengissä ja jää ns. päälle jolloin säätö ei meinaa pelata...

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 29.9.2011 6:59

Jep, nimenomaan ennen kiristystä jonka jälkeen piti taas kiristää ihan tappiin saakka, eikä edes pitänyt.
Avaan tänään vielä jarrut ja kokeilen herkistää kaikki liikkuvat osat josko auttaisi.
Samalla pitää tarkistaa myös se säätölevy, että näyttääkö jotenkin erilaiselta kuin toisella puolella.

Jostain luin eilen, että säätölevyä saisi pultin reiästä painettua alaspäin jolla kenkiä saa säädettyä manuaalisesti lähemmäs rumpuja. Pitääkö tämä paikkansa?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.9.2011 8:14

Tsekkaa että siinä säätölevyssä on kyljissä pienet hampaat vielä tallella. Pultinreiästä saa näppärä kaveri painettua kiilaa alaspäin, kun toinen polkee jarrua. Tai sitten vaan jätät vaijerin hetkeksi löysälle ja käyt ajamassa raskaalla jarrujalalla. Lisäksi paikoillaan ollessa painaa kovasti muutaman kerran polkimesta, niin kiilan pitäisi upota lähimpään asentoonsa.

Siihen käsijarrun vivun niveleen kannattaa työntää jotain sprayvaseliinia tms., jolloin se pysyy herkkänä pitkään. Useimmiten nuo tuppaavat vähän jumimaan.

ollikuhta
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.6.2011 12:12

ViestiKirjoittaja ollikuhta » 29.9.2011 8:26

Ns, "piikki" on paras työkalu säätölevyn liikutteluun ylöspäin vapauttamiseen ja alaspäin liinojen kiristykseen.
Rummun sisällä olevat jouset saattaa väsyä ajan mittaan. Motonetissa ei paljon maksa korjaussarja.
Eikä myöskään korjauskäsikirja, joka on TODELLA hyödyllinen olla.

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 29.9.2011 19:16

Kiitos kaikille neuvoista. Käsijarru on nyt saatu kiristettyä.

Purin koko hoidon ja putsasin ja herkistin käsijarruvivun ja säätökiilan.
Samalla uusin kaikki jouset kun oli niin haperon näköisiä.

Pultin reiästä oli hankalaa saada kiilaa alaspäin kun ei ollut sopivan pientä piikkiä, mutta rumpu irrallaan säädin kiilan niin, että rumpu juuri ja juuri menee päälle jonka jälkeen kiristin vaijerin kepin juuresta ja AVOT.

Samalla ilmasin jarrut ja poljinkaan ei mene enää niin lattiaan kuin ennen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.9.2011 20:38

Jarrumekanismi pitäisi ensin saada kireälle ja sitten vasta vaijeri kiristetään sopivaan kohtaan eikä vaijeri pidä olla kireällä kun käsijarru on vapautettu.

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 29.9.2011 21:06

Kiristinkin siis vain "löysät" pois, ettei kahva nouse kattoon saakka.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa