Jarrunestettä häviää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

Jarrunestettä häviää

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 31.8.2011 17:56

Ongelmana on siis jarrunesteen häviäminen säiliöstä ja autona Skoda Octavia TDi 4x4 vm.2003.

Jarrunestettä on saanut jo puolisen vuotta lisäillä noin kerran kuukaudessa kun varoitusvalo syttyy. Lomien jälkeen oli vihdoin aikaa alkaa vikaa metsästämään ja vein auton oikein liikkeeseen (ei merkki sellainen) vikakeikalle.

Yrittivät pitkään etsiä vuotoa ja mistään sitä ei löytynyt. Kaikki jarrut, letkut ja putket ovat kuivia ja ehjiä. Jalkatilaan ei tule vuotoja jarrupolkimelta eikä kytkinpolkimelta. Vaihdelaatikon ja moottorin liitoskohta on kuiva. Ei siis apua. Tänään irroitin jarrutehostimen alipaineletkun ja kokeilin onko tehostimessa jarrunestettä, ei ole. Luulisi siis että jarrujen pääsylinterikin on ehjä?

Olisiko jollakin hyviä vihjeitä mistä vuotoa alkaisi etsimään? Jos vuoto on kytkimen työsylinterissä (joka ilmeisesti on kytkinkopan sisällä) niin luulisi nesteen vuotavan laatikon ja moottorin liitoskohdasta alhaalta?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 31.8.2011 19:01

Näyttäs olevan tosiaan kopan sisällä tuommonen painelaakerin ja työsylinterin kombinaatio. Vois hyvinkin olla syyllinen, mutta tuskin valuu tuonvertanen vuoto norona mistään koneen ja laatikon saumasta. Kytkinakseli ja -levy kun varmaankin linkoaa tipat kopan seinille johon ne sitten kuivuu / haihtuu.

Voishan tuota testata esim pumppaamalla kytkintä auto sammuksissa muutamia satoja kertoja, josko sitten valuttaa jostain raosta.

Tai

Tuntuisi loogiselta että mikäli tyhjäkäynnillä, vaihde päällä, pidättää poljinta riittävän pitkään pohjassa, niin kytkin alkaisi otta jossain vaiheessa kiinni paineen karatessa työsylinteriltä.

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 31.8.2011 19:16

Kyllä se ajatus tällä hetkellä on että vuoto on kytkimen työsylinterissä, mutta turhaan ei viitsisi laatikkoa irroituttaa. Luultavasti työmäärä on kuitenkin aika suuri ja näin ollen hinta kova. Jos siihen joudutaan kuitenkin menemään niin samalla laitan kytkinlevyn ja asetelman.

Onko jollakulla tietoa kuinka monta tuntia tuo kytkimen laittaminen liikkeessä kestää? Meinaan pitää vakion vauhtipyörän kun virityshaaveita ei ole, mutta mahtaako motonetin kytkinpaketti olla hyvä?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=84-2000

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 31.8.2011 20:06

Onko jollakulla tietoa kuinka monta tuntia tuo kytkimen laittaminen liikkeessä kestää?

Vitoskoppa Golffi DSG laatikolla,laatikon irrotus ja asennus veloitusaika osapuilleen 4 tuntia.
Sitä luokkaa varmaankin,ellei tuo nelikko nyt ota enemmän aikaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.8.2011 20:55

Jos laitat tilapäisesti kytkimelle oman nestesäiliön, niin sillä tuo osuus selviää. Octaviasta en tiedä, mutta vastaan tulleissa VAG-laitteissa tuo kytkimelle menevä nesteletku on ollut sen verran ylhäällä säiliössä, ettei välttämättä edes sytytä nesteen merkkivaloa vaikka kytkin horii ilmaa.

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 1.9.2011 6:23

Tuo tilapäinen nestesäiliö tuntuu hyvältä ajatukselta! Täytyy metsästää riittävän iso säiliö, missa on sopiva letkukara ja kokeilla.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 1.9.2011 12:35

Käyppä vielä kertaalleen läpi takajarrusatulat.. Tuossa aikoinaan yhen iv golffin kanssa taistelin tovin jos toisenkin ennenkä keksin mistä neste häviää..

Letku mikä tulee satulalle alkaa tihniä heti sitä satulan juuresta. Tänään oli jo kolmas nelos korinen samanlaisessa remontissa.

Sitä vaan en keksi mihin se vuotava neste joutuu , koska missään näistä kolmesta ei ollut mitään vuodon merkkejä, märkiä kohtia yms..

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 1.9.2011 16:59

Tänään tarkastin nestemäärän säiliöstä ja aloin pumppailemaan kytkintä, välillä pohjassa pitäen. Aika lailla kauan ko. hommaa jatkoin ja nestemäärä pysyi säiliössä ihan vakiona. Voisiko olla niin että ei tartte kallista kytkinremppaa tehdä...

Menetin ajoneuvon hallinnan viikonlopuksi joten ensi viikolla pääsen taas jatkamaan askartelua. Tarkoitus on ottaa jarrupääsylinteri irti tehostajasta ja tarkastaa onko siinä vuotoa.

Tuo takajarrusatuloiden letkujen tarkastaminen uudemman kerran on ihan hyvä vihje. Jos pääsylinterissä ei vuotoa ole niin se on seuraava tarkastuskohde. Miten nani korjasit ko. vuotokohdan vai kiristitkö ainoastaan liitoksen?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.9.2011 17:03

Velipojan 3b Passatti hukkasi aikoinaan nestettä, syy löytyi takajarrusatulasta josta letkuliitoksesta puuttui (tai oli rikkinäinen) o-rengas.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.9.2011 19:14

Vesi liottaa jarrunesteen melko tehokkaasti. Joten hitaasti vuotava neste peseytyy joka vesisateella pois. Lisäksi jarruletku liitos voi olla tiivis paineen alaisena, mutta ei ole tiivis kun järjestelmä ei ole paineistunut (jolloin vuoto on hyvin pientä).

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 3.9.2011 15:47

uuden letkun vaihtanu kaikkiin kolmeen.. ilmeisesti syöpyy se itse liitospaikka siinä letkussa.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 6.9.2011 18:13

Vanha autoni 1.9 tdi cordoba vario vm 98 hävitti myös nestettä jonnekkin. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta jarruja joutui kuitenkin ilmailemaan vähintään kerran vuodessa, kun poljin rupesi painumaan pohjaan. Eli käytännössä jarrut ilmattiin aina katsastukseen, joskus jopa kesken vuoden. Takana tuossa rummut.

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 8.9.2011 16:29

Eilen aukaistiin ajoitustulppa kytkimen kohdalta ja niinhän se on että koppa on täynnä märkää kytkinpölyä ja jarrunestettäkin tuntuu joukossa olevan.
Tilasin kytkinpaketin jossa kiinteä vauhtipyörä, kytkinlevy ja -asetelma sekä työsylinterin. Onneksi nämä saa Motonetista "kohtuullista" korvausta vastaan. Ensi viikolla romppeet asennetaan autoon. Katsotaan loppuuko vuoto tähän vai jatkuuko vian metsästys...

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 16.9.2011 8:37

Tänään saan auton takaisin kytkimen vaihdosta. Kyllä se työsylinteri vuoti, mutta nyt on kaikki uutta kytkimessä.
Saas nähdä miltä uusi kytkin tuntuu ajossa ja täristääkö paljon enemmän tyhjäkäynnillä kun kaksoismassa.

Jatkan tarinaa, jos vika ei jostain syystä poistunut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa