Hei! Kaipaisin vähän vinkkejä ettei tarvitse lähteä enempää yritys/erehdys periaatteella kokeilemaan.
Ajatuksena oli vaihtaa G3 projektista jääneet taka-akseli ja olkavarret Golf 17 ralliautoon mutta olkavarret ei sopineetkaan niin kuin ajattelin. Onhelma on se että tuossa ralliautossa on alapallonivel kiinteästi tukivarressa ja kiristetään "sivusta" pultilla olkavarteen, kun taas kolmosessa se on kolmella pultilla kiinni tukivarressa ja pultataan "suoraan" olkavarteen.
Onko ykkösessä alapallonivel tosiaan kiinteästi tukivarressa vai onko mulla joku speciaali tee-se-itse viritys autossa?
Jos kolmosen navan sovittaa tohon ykkösen olkavarteen ongelmaksi tulee jarrulevyn koko ja ykkösen olkavarren kiinteä jarrusatulan ”jalka”. Löytyykö mistään vag kulkineesta tähän vaihtoehtoon soveltuvaa olkavartta? Tässä ongelmaksi tulee vielä vetarin erilaiset poorit, pystyykö ulommat vetonivelet vaihtaa ristiin?
Nyt on autossa eri jako edessä ja takana enkä mielellään levittäisi turhaa raideleveyttä spacereilla..
Paljon kiitoksia jos joku viitsik vastata, nyt tarvitaan sitä tietoa ja kokemusta että voi soveltaa noita osia mitä on. :)
G3 gti alusta -> Golf 17 -> ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 10.7.2009 15:31
tukivarret
Tätä on nyt tutkittu ja pohdittu ja näyttäis että parhaiten onnistuu kun vaihtaa myös tukivarret G3:sta.
Takimmainen pusla on täysin erilainen joten se täytyy pultata "pohjasta" läpi ja vahvistaa kiinnityspaikka hyvin.
booritus ongelma ratkeaakäyttämällä kolmosen vetareita. Se osuuko pituus mitenkään kohdalleen selviää huomenna. Jos ei onnistuu niin sitten jää vaihtoehdoksi vaihtaa ulompi vetonivel mikäli "tumppi" on saman paksuinen. Vetareissa ainakin on paksuuseroa.
Takimmainen pusla on täysin erilainen joten se täytyy pultata "pohjasta" läpi ja vahvistaa kiinnityspaikka hyvin.
booritus ongelma ratkeaakäyttämällä kolmosen vetareita. Se osuuko pituus mitenkään kohdalleen selviää huomenna. Jos ei onnistuu niin sitten jää vaihtoehdoksi vaihtaa ulompi vetonivel mikäli "tumppi" on saman paksuinen. Vetareissa ainakin on paksuuseroa.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 10.7.2009 15:31
ei onnistu
Kolmosen tukivarren ulompi pusla on korkeampi joten ei onnistu varsien vaihto ilman mittavaa korin kiinnikkeiden muokkausta. Omalta osalta saa olla nyt näin.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 10.7.2009 15:31
onnistui
Päivitetääns tännekin jos vaikka joku muukin haluaa tehdä saman muutoksen joskus.
Eli mulla oli kuin olikin jo valmiiksi modatut tukivarret (alapallonivel hitsattu kiinni, ei huomannut heti koska maalattu) ja ilmeisesti olkavarretkin jostain muusta autosta kuin 1 golfista koska jarrusatulan jalka oli kiinteästi osana olkavartta??
Kolmos gtin pallonivel sopii siis näppärästi ykkösen tukivarteen. Yksi pultti osuu suoraan ja keskimmäiselle pitää porata uusi reikä ja toisesta reunasta vähän viedä ulospäin, tässä joutuu käyttämään 6mm pulttia että reunallle jää vielä riittävästi peltiä. Kestävyyden testaan sitten rallihommissa jahka auto on taas ajokunnossa.
Raidetangonpään paikka siirtyi mulla hieman lähemmäs olkavartta vrt vanhaan, eli kisakäytössä vain hyötyä kun pyörä kääntyy enemmän ja nopeammin. Ja jarrut kasvoi nyt aika kivasti. :D
Vetonivelet tai vetarit kokonaisuudessaan pitää nyt ottaa myös kolmos gtistä joten saa nähdä miten sopii vai pitääkö tehdä lisää muutoksia.
Eli mulla oli kuin olikin jo valmiiksi modatut tukivarret (alapallonivel hitsattu kiinni, ei huomannut heti koska maalattu) ja ilmeisesti olkavarretkin jostain muusta autosta kuin 1 golfista koska jarrusatulan jalka oli kiinteästi osana olkavartta??
Kolmos gtin pallonivel sopii siis näppärästi ykkösen tukivarteen. Yksi pultti osuu suoraan ja keskimmäiselle pitää porata uusi reikä ja toisesta reunasta vähän viedä ulospäin, tässä joutuu käyttämään 6mm pulttia että reunallle jää vielä riittävästi peltiä. Kestävyyden testaan sitten rallihommissa jahka auto on taas ajokunnossa.
Raidetangonpään paikka siirtyi mulla hieman lähemmäs olkavartta vrt vanhaan, eli kisakäytössä vain hyötyä kun pyörä kääntyy enemmän ja nopeammin. Ja jarrut kasvoi nyt aika kivasti. :D
Vetonivelet tai vetarit kokonaisuudessaan pitää nyt ottaa myös kolmos gtistä joten saa nähdä miten sopii vai pitääkö tehdä lisää muutoksia.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 10.7.2009 15:31
g3 navat ykköseem
No niin, nyt on homma saatettu loppuun mutta pakko tunnustaa ettei enää kotikonstein.
Tukivarret joutui käytännössä tekemään uudestaan että sai caster kulman kohdalleen ja vetarille riittävästi liikkumatilaa, eli sisäpäätä siirrettiin n.3cm taaksepäin ja ulomman puslan korvasi säädettävä uniball. lisäksi tukivarsi täytyi vahvistaa.
Vetarit on kolmosen vetarit joihin vaihdoin sisemmät nivelet pienempiin.
Raidetangossa riitti säätövara kuskin puolella mutta apparin puolella tarvittiin pitempi varsinen ulompi pää, joka löytyi carinasta. Tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa kun työ teetettiin ulkopuolisella.
Homma ei siis ole bolt on vaan vaatii mittavia muutoksia, ja testaamaan en ole vielä päässyt. :)
Tukivarret joutui käytännössä tekemään uudestaan että sai caster kulman kohdalleen ja vetarille riittävästi liikkumatilaa, eli sisäpäätä siirrettiin n.3cm taaksepäin ja ulomman puslan korvasi säädettävä uniball. lisäksi tukivarsi täytyi vahvistaa.
Vetarit on kolmosen vetarit joihin vaihdoin sisemmät nivelet pienempiin.
Raidetangossa riitti säätövara kuskin puolella mutta apparin puolella tarvittiin pitempi varsinen ulompi pää, joka löytyi carinasta. Tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa kun työ teetettiin ulkopuolisella.
Homma ei siis ole bolt on vaan vaatii mittavia muutoksia, ja testaamaan en ole vielä päässyt. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa