Olen ajellut tuolla Golf Mk3 Variantilla nyt 3tuhatta talvikelillä. Takaluukussa on se VAG -tuulenohjain.
Minulla on lähinnä kokemuksia Lada 2104 Combin ja HB Samaroiden takakaton tuulenohjaimista. Molemmissa on loistavat yksinkertaiset metalliohjaimet, jotka pitävä koko perän puhtaana.
Perän ruostumien ja likaantuminen on aina ongelma. Muu auto saattaa olla lähes puhdas, mutta korin perä on aivan karmeassa kunnossa. Ja tästä aiheutuu ruostumista, lukkojen jumimista ja kaikkea harmia.
Variantin oma tuulenohjain on kenties ihan kivan näköinen, mutta se ei TOIMI! Ajoviimaa ohjataan kyllä perään hyvin, mutta ongelmana ovat ne katon takakulmien pyöristykset. Nämä ohjaavat sivuviimaan taakse keskelle ja sotkevat kattoviimapuhalluksen menon suoraan alas takaluukkua.
Takalasiin muodostuu kolmio, joka on vapaa lumesta, kurasta, suolasumusta ja muusta liasta. Tämän kolmion kärki tulee rekisterikilven ylälaitaan. Kaikki muu, jopa takaikkunan sivut lumeentuvat ja likaantuvat todella voimakkaasti.
VARSINAINEN KYSYMYS: Onko teistä kukaan ratkaissut tätä likaantumista? Miten modifioida tuota tuulenohjainta niin, että viima tulisi tasaisesti alas katolta luukkua pitkin? Miten muokata tuulenohjaimen kulmia niin, että ne eivät ohjaisi sivuviimaa kohti takaluukun keskustaa?
Olen pähkäillyt tuota. Pitäsiskö ihan kylmän viileästi ajaa rälläkän ohuella laikalla kaikki mahdollinen tuulenohjaimen pyöreistä kulmista pois? Hankaluutena on se, että kulmissa on ne kiinnityspisteet. Pitäisikö nämä poistaa ja ajaa koko kulmat pois? Pysyisikö tuo ohjain kiinni 2keskimmäisellä kiinnittimellä?
Tämä kaikki siksi, että tuo tuulenohjain ei toimi niin kuin minä haluaisin sen toimivan eli niin että koko perä pysyy puhtaana. Tähän olen tottunut noitten LadaHärkkien ohjainten kanssa. Minulle ei merkitse mitään se, minkä näköinen ohjain siellä on kunhan toimiin kunnolla.
Pitänee vielä ottaa kuva perästä ja siihen tuon ohjurin vaikutuksesta muodostuvista kuvioista.
Kertokaas kokemuksia, ideoita ja vinkkejä.
Golf Takakaton Tuulenojain ja sen muokkaaminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Golf Takakaton Tuulenojain ja sen muokkaaminen
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 27.2.2011 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tänään kokeilen ensin miten ohjuri käyttäytyy kun otetaan sivukiinnikkeet irti. Täytyy myös käydä ajamassa lumipöllyssä niin voi ottaa kuvan siitä, millainen kuvio perään muodostuu. Tosin tätä värkätään niin, ettei toista tarvitse ostaa varalle. Kun kerran uusi ei toimi mielestäni toivotulla tavalla niin en sellaista kuitenkaan enää laita.
Kertoillaan tänne ja yritetään muistaa ottaa eri vaiheita touhusta.
Kertoillaan tänne ja yritetään muistaa ottaa eri vaiheita touhusta.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tässä on VEPRO -ruskeasavulasinen kattolippa.
Takalasinpyyhkimenhän poistin jo melkein heti hankittuani tämän. En myöskään koskaan käytä takalasinlämmitintä. Molemmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Takalasilämmitin sulataa kaman ja se valuu lasin alaosiin jäätyen sinne. Sitten kun sekaan sotketaan takalasinpyyhin niin rähmäinen takalasinympärystö on valmis. Ja pyyhkimen sulka repeilee.
Tässä ei ole tarkoitus pitää pelkästään takalasia puhtaana. Kuten tuolla kirjoitin jo aiemmin, on tarkoitus, että takalasi, takavalot, rekisterikilven syvennys (jos edes mahdollista) ja takaluukunlukko sekä puskurin päälinen pysyisi puhtaana.
Ensimmäinen vaihe modauksesta on tehty. Kulmakiinnikkeiden irrottaminen oli lähes mahdotonta. Ruuvit ja mutterit oliva umpiruosteessa. Liuotusta laitoin, mutta kun ruuvi on ristipäällä niin sehän sehän pyöristyy. Toinen puoli lähti irti, mutta koko lippa oli ensin irrotettava ja napattava lukkopihdeillä kiinni. Toiseen ei mitään mahdollisuutta. Laiton lipan takaisin ja jätin kiinnikkeen siihen. Sehän lähtisi kun veistetään ohjuria.
Alkutilanne:
Tässähän ei nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä niille, jotka näitä ovat nähneet ja lähempääkin katsoneet.
Suunnitellut poistot:
Vähän huono kuva näköjään taas tuli. Molemmilla puolilla on sama poisto. Oli tarkoitus ajaa tuota teipin keskelle päin olevaa reunaa pitkin pokki, mutta mentiinkin niin että teipin yläpäästä lähdetään sisäreunasta ja tullaan teipin alapäässä ulkoreunaan. Tein leikkauksen rälläkällä.
Lippa muokkaamisen jälkeen:
Saako noista nyt mitään selvää, siitä en tiedä. Lippaa on muokattu aiempien Farmari -takalippojen mallin mukaan. Lisäksi nostin ohjuria ylöspäin eli sen yläreuna tuli enemmän katon yläpuolelle. Tämä tehtiin nostamalla kannakerautoja ja lalittamalla kannakkeiden ja pellin väliin kumipalat.
Nyt kun ohjuri ei ole kiinni kuin kahdella kannakkeella on hyvä, että tuolla on nuo kumit vaimentamassa mahdollisia resonansseja esim. kun rekka tulee vastaan. Lisäksi saadaan huomattavasti lisätehoa ilmavirtaan kun ohjuri on korkeammalla. Samalla ohjurin alaosa nousi hieman ylemmä lasista, minkä toivotaan vaikuttavan siten, että ilmavirta suuntautuu voimakkaampana pidemmälle alas takaluukkuun.
Jää nähtäväksi jääkö tämä ensimmäinen vaihe lopulliseksi vai tarvitaanko vielä lisämuokkausta.
Takalasinpyyhkimenhän poistin jo melkein heti hankittuani tämän. En myöskään koskaan käytä takalasinlämmitintä. Molemmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Takalasilämmitin sulataa kaman ja se valuu lasin alaosiin jäätyen sinne. Sitten kun sekaan sotketaan takalasinpyyhin niin rähmäinen takalasinympärystö on valmis. Ja pyyhkimen sulka repeilee.
Tässä ei ole tarkoitus pitää pelkästään takalasia puhtaana. Kuten tuolla kirjoitin jo aiemmin, on tarkoitus, että takalasi, takavalot, rekisterikilven syvennys (jos edes mahdollista) ja takaluukunlukko sekä puskurin päälinen pysyisi puhtaana.
Ensimmäinen vaihe modauksesta on tehty. Kulmakiinnikkeiden irrottaminen oli lähes mahdotonta. Ruuvit ja mutterit oliva umpiruosteessa. Liuotusta laitoin, mutta kun ruuvi on ristipäällä niin sehän sehän pyöristyy. Toinen puoli lähti irti, mutta koko lippa oli ensin irrotettava ja napattava lukkopihdeillä kiinni. Toiseen ei mitään mahdollisuutta. Laiton lipan takaisin ja jätin kiinnikkeen siihen. Sehän lähtisi kun veistetään ohjuria.
Alkutilanne:

Tässähän ei nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä niille, jotka näitä ovat nähneet ja lähempääkin katsoneet.
Suunnitellut poistot:

Vähän huono kuva näköjään taas tuli. Molemmilla puolilla on sama poisto. Oli tarkoitus ajaa tuota teipin keskelle päin olevaa reunaa pitkin pokki, mutta mentiinkin niin että teipin yläpäästä lähdetään sisäreunasta ja tullaan teipin alapäässä ulkoreunaan. Tein leikkauksen rälläkällä.
Lippa muokkaamisen jälkeen:



Saako noista nyt mitään selvää, siitä en tiedä. Lippaa on muokattu aiempien Farmari -takalippojen mallin mukaan. Lisäksi nostin ohjuria ylöspäin eli sen yläreuna tuli enemmän katon yläpuolelle. Tämä tehtiin nostamalla kannakerautoja ja lalittamalla kannakkeiden ja pellin väliin kumipalat.
Nyt kun ohjuri ei ole kiinni kuin kahdella kannakkeella on hyvä, että tuolla on nuo kumit vaimentamassa mahdollisia resonansseja esim. kun rekka tulee vastaan. Lisäksi saadaan huomattavasti lisätehoa ilmavirtaan kun ohjuri on korkeammalla. Samalla ohjurin alaosa nousi hieman ylemmä lasista, minkä toivotaan vaikuttavan siten, että ilmavirta suuntautuu voimakkaampana pidemmälle alas takaluukkuun.
Jää nähtäväksi jääkö tämä ensimmäinen vaihe lopulliseksi vai tarvitaanko vielä lisämuokkausta.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 27.2.2011 20:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tuolla on juttua myös Vepron lipasta.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Näyttäisi täysin samalta lipalta tuo. Minulla vaan oli ruskeaa savulasia. Kiinnikkeet täysin samat ja muutenkin.
Harmi etten saanut kuvaa siitä perästä kun tuo lippa teki siihen lasiin sen kolmion, jonka kärki siis oli takalasin alalaidassa keskellä. Tänään lumi ei tarttunut vaan oli niin rakeista, että se vaan ropisi. Mutta koko muu perä lumeentui, töhnääntyy tai kuraantuu paitsi se kolmio siinä takalasissa.
Harmi etten saanut kuvaa siitä perästä kun tuo lippa teki siihen lasiin sen kolmion, jonka kärki siis oli takalasin alalaidassa keskellä. Tänään lumi ei tarttunut vaan oli niin rakeista, että se vaan ropisi. Mutta koko muu perä lumeentui, töhnääntyy tai kuraantuu paitsi se kolmio siinä takalasissa.
Golffeihin on asennettu myös tätä pakussa näkyvää lintulautamallia. Se jättää juuri lipan alle pienen ylöspäin levenevän kolmion. Aika hyvin tuntuisi muuten toimivan.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Nyt on sitten n. 400km ajeltu Pohjois-Karjalan teillä ja havaintoja muokatusta ilmanohjurista on. Muutama kuva hieman huono kuva.
Perää ei ole puhdistettu mitenkään siitä lähtien kun muokkasin ohjuria.
Perä siis on pysynyt varsin puhtaana. Puskuritasanteen reunoihin oli kertynyt vähän lumihärmää ja sen sulaminen näkyy likana, joka on valunut puskurille. Perään on kertynyt jonkin verran likaa suolatulla, ei kuitenkaan märällä tiellä ajamisesta.
Takalasiin on puhdistettu keskelle se kolmio, joka ennen jäi vapaaksi lumipöllystä. Nyt lumipöllyä ei ollut tarttunut perään muihin paikkoihin kuin edellä mainittuihin puskurin tasanteen kulmiin. Muu perä oli lumisilla teillä ajon jälkeen täysin lumessa. Nyt tuo kolmio oli samanlaisen pikkulian tahraama kuin nuo lasin sivutkin.
Muokkasin ohjuria vielä niin että taivutin sitä pystympään jotta alakulma ja ohjuri muutenkin tulisi vielä enemmä takalasin myötäiseksi. Tällä suunnataan ja tehostetaan entisestään viratusta. Siis ohjurin on oltava koko matkaltaa taitettuna mahdollisimman samaan kulmaa kuin takalasi.
Odotellaan kunnon kurakelejä ja sitten saadaan lisää testihavaintoja. Mahdolliset lisämuokkaukset tapahtuvat ohjurin sivureunojen kulman muutoksina ja mahdollisesti ohjuria kavennetaan näiden yhteydessä, jolloin se ei keräisi yhtään sivuviimaa.
Jääpi nähtäväksi onnistutaanko perä pitämään vieläkin puhtaampana.


Perää ei ole puhdistettu mitenkään siitä lähtien kun muokkasin ohjuria.
Perä siis on pysynyt varsin puhtaana. Puskuritasanteen reunoihin oli kertynyt vähän lumihärmää ja sen sulaminen näkyy likana, joka on valunut puskurille. Perään on kertynyt jonkin verran likaa suolatulla, ei kuitenkaan märällä tiellä ajamisesta.
Takalasiin on puhdistettu keskelle se kolmio, joka ennen jäi vapaaksi lumipöllystä. Nyt lumipöllyä ei ollut tarttunut perään muihin paikkoihin kuin edellä mainittuihin puskurin tasanteen kulmiin. Muu perä oli lumisilla teillä ajon jälkeen täysin lumessa. Nyt tuo kolmio oli samanlaisen pikkulian tahraama kuin nuo lasin sivutkin.
Muokkasin ohjuria vielä niin että taivutin sitä pystympään jotta alakulma ja ohjuri muutenkin tulisi vielä enemmä takalasin myötäiseksi. Tällä suunnataan ja tehostetaan entisestään viratusta. Siis ohjurin on oltava koko matkaltaa taitettuna mahdollisimman samaan kulmaa kuin takalasi.
Odotellaan kunnon kurakelejä ja sitten saadaan lisää testihavaintoja. Mahdolliset lisämuokkaukset tapahtuvat ohjurin sivureunojen kulman muutoksina ja mahdollisesti ohjuria kavennetaan näiden yhteydessä, jolloin se ei keräisi yhtään sivuviimaa.
Jääpi nähtäväksi onnistutaanko perä pitämään vieläkin puhtaampana.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa