Ajotietokone Pimeeks? Golf IV -98
Valvoja: ffp jäsenet
Ajotietokone Pimeeks? Golf IV -98
Eli Golf GTI -98 Ajotietokone meni pimeeks. Malli on se mikä on kelloon yhditetty. Kello näkyy edelleen mutta ajotietokone ei tee mitään.
Jep, eli kun painaa nappeja ei tapahdu mitään. Ainoastaan kello näkyy.
Voisko vika olla itse viiksessä?
Toinen vika on että Vakionopeudensäädin menee päälle mut 2sec jälkeen pois päältä ja sen jälkeen ei pysty tekeen mitään laitteella.. Pitää käynnistää auto uudestaan et tekee saman 2sec jutun...
Edit: lisään vielä että pienillä nopeuksilla vakkari toimii... Ja kun kone lakkaa pelittämästä tyhjäkäynti kierrokset nousee n. 1400... Ei mene normaaliin n. 900 vaikka laittaa vakkarin off asentoon. Käynnistää auton uudestaan niin palaa 900 ja vakkarin toi taas laittaa päälle mutta sama vika esiintyy heti....
Voisko vika olla itse viiksessä?
Toinen vika on että Vakionopeudensäädin menee päälle mut 2sec jälkeen pois päältä ja sen jälkeen ei pysty tekeen mitään laitteella.. Pitää käynnistää auto uudestaan et tekee saman 2sec jutun...
Edit: lisään vielä että pienillä nopeuksilla vakkari toimii... Ja kun kone lakkaa pelittämästä tyhjäkäynti kierrokset nousee n. 1400... Ei mene normaaliin n. 900 vaikka laittaa vakkarin off asentoon. Käynnistää auton uudestaan niin palaa 900 ja vakkarin toi taas laittaa päälle mutta sama vika esiintyy heti....
Hmm, vähän mystinen toi vian kuvaus ja kirjoitusasu, mutta ilman välimerkkien väkisinmakaamista kyselläänpä lisää...
Auto siis 1.8T Golf GTI AGU-moottorilla, vaijerikaasullinen ja manuaalivaihteinen.
Ongelma 1. Mittariston ajotietokoneen näyttö ei toimi, eikä viiksen ajotietokoneen painikkeita painamalla tapahdu mitään - kello toimii ok.
Ongelma 2. Vakkari pitää asetettua nopeutta n. 2 sekuntia viiksen napista painamalla, kunnes putoaa pois pelistä, nopeuden täytyy olla kuitenkin alle n. 60km/h (yli 60km/h ei toimi ollenkaan?).
Yhtä kohtaa tossa en oikein osaa ihan suoraan tulkita ehkä yksinkertaisuuttani, eli sanot että vakkari toimii pienillä nopeuksilla, mutta ymmärsinkö oikein, että vakionopeudensäätimen pudottua pois tuon parin sekunnin jälkeen, jos pysähdyt niin tyhjäkäynti on n. 500 kierrosta yli normaalin (~850rpm), eikä palaa normaaliin ennen kuin sammutat moottorin, käytät virrat pois ja starttaat uudestaan? Vauhdissa kun tyhjäkäyntiä on vaikea saada näkymään, paitsi tietysti vapaalla rullatessa :)
Jos et ole käynyt luetuttamassa vikakoodeja, niin nyt voisi olla hyvä aika tehdä niin, vaikka kiirehän ei ole kun kumpikaan vika ei vaikuta suoranaisesti auton liikkumiseen mitenkään. Ehkä jotain löytyy, ehkä ei, varsinkin mittariston suhteen saattaisi jotain dataa tihkua.
Ensimmäiseen vikaan voisit koettaa ottaa viiksen irti ja katsoa päällisin puolin onko piuhat kunnossa sekä putsata sekä heilutella liitintä, josko kyseessä olisi huono kontakti tai katkennut johdin. Jos tämä ei auta, niin pitänee hakea mittariston liittimistä johtimet, joiden kautta mittaristo saa signaalin vaihtaa ajotietokoneen näyttämää ja mitata yleismittarilla kulkeeko johtimessa virta sekä kokeilla tuleeko viiksen painalluksen signaali myös läpi.
Toiseen (vakkarin) vikaan ei nyt oikein putoa suoraan mitään, kun oma 1.8T AGU oli ilman vakkaria, mutta tuskin systeemi poikkeaa kovinkaan paljoa nykyisen kulkineen vastaavasta. 2 sek toiminta-aika viittaisi siihen, että jokin antaa vakkarin ohjainlaitteelle signaalin katkaista virran syöttö alipainepumpulle. Kierrosten jääminen liian ylös voi johtua vakkarin alipainejärjestelmän palkeen käyttötangon jumittamisesta tai todennäköisesti yksinkertaisimmillaan likaisesta kaasuläpästä, joka ei jaksa vetäytyä riittävän kiinni vakkarin käytön jälkeen.
Kun se ei kytkeydy yli 60km/h, saattaisi nopeusanturissa olla jotain vikaa, mutta tällöin yleensä nopeusmittarikaan ei toimi kunnolla tai toimii pätkien.
Putsaa kaasuläppä, tarkista vakkarin jarru- ja kytkinpolkimen alipainekytkimet, että toimivat oikein, testaa alipainepumpun ja solenoidin toiminta suoralla virralla sekä käy läpi johdotukset yleismittarin kanssa. Jos edellisistä ei löydy vikaa niin seuraavaksi vakkarin ohjainlaitteen kimppuun, ainakin B5 Passateissa ja B5-korisissa A4 Audeissa ko. boxi on suorastaan rikollisen heikko, mutta muut ongelmakohdat kannattaa kurkata ensin, ettei sitten jälkeenpäin v*tuta "kun ei se vika sit ollutkaan siinä"...
Pyristellään näillä eteenpäin.
Auto siis 1.8T Golf GTI AGU-moottorilla, vaijerikaasullinen ja manuaalivaihteinen.
Ongelma 1. Mittariston ajotietokoneen näyttö ei toimi, eikä viiksen ajotietokoneen painikkeita painamalla tapahdu mitään - kello toimii ok.
Ongelma 2. Vakkari pitää asetettua nopeutta n. 2 sekuntia viiksen napista painamalla, kunnes putoaa pois pelistä, nopeuden täytyy olla kuitenkin alle n. 60km/h (yli 60km/h ei toimi ollenkaan?).
Yhtä kohtaa tossa en oikein osaa ihan suoraan tulkita ehkä yksinkertaisuuttani, eli sanot että vakkari toimii pienillä nopeuksilla, mutta ymmärsinkö oikein, että vakionopeudensäätimen pudottua pois tuon parin sekunnin jälkeen, jos pysähdyt niin tyhjäkäynti on n. 500 kierrosta yli normaalin (~850rpm), eikä palaa normaaliin ennen kuin sammutat moottorin, käytät virrat pois ja starttaat uudestaan? Vauhdissa kun tyhjäkäyntiä on vaikea saada näkymään, paitsi tietysti vapaalla rullatessa :)
Jos et ole käynyt luetuttamassa vikakoodeja, niin nyt voisi olla hyvä aika tehdä niin, vaikka kiirehän ei ole kun kumpikaan vika ei vaikuta suoranaisesti auton liikkumiseen mitenkään. Ehkä jotain löytyy, ehkä ei, varsinkin mittariston suhteen saattaisi jotain dataa tihkua.
Ensimmäiseen vikaan voisit koettaa ottaa viiksen irti ja katsoa päällisin puolin onko piuhat kunnossa sekä putsata sekä heilutella liitintä, josko kyseessä olisi huono kontakti tai katkennut johdin. Jos tämä ei auta, niin pitänee hakea mittariston liittimistä johtimet, joiden kautta mittaristo saa signaalin vaihtaa ajotietokoneen näyttämää ja mitata yleismittarilla kulkeeko johtimessa virta sekä kokeilla tuleeko viiksen painalluksen signaali myös läpi.
Toiseen (vakkarin) vikaan ei nyt oikein putoa suoraan mitään, kun oma 1.8T AGU oli ilman vakkaria, mutta tuskin systeemi poikkeaa kovinkaan paljoa nykyisen kulkineen vastaavasta. 2 sek toiminta-aika viittaisi siihen, että jokin antaa vakkarin ohjainlaitteelle signaalin katkaista virran syöttö alipainepumpulle. Kierrosten jääminen liian ylös voi johtua vakkarin alipainejärjestelmän palkeen käyttötangon jumittamisesta tai todennäköisesti yksinkertaisimmillaan likaisesta kaasuläpästä, joka ei jaksa vetäytyä riittävän kiinni vakkarin käytön jälkeen.
Kun se ei kytkeydy yli 60km/h, saattaisi nopeusanturissa olla jotain vikaa, mutta tällöin yleensä nopeusmittarikaan ei toimi kunnolla tai toimii pätkien.
Putsaa kaasuläppä, tarkista vakkarin jarru- ja kytkinpolkimen alipainekytkimet, että toimivat oikein, testaa alipainepumpun ja solenoidin toiminta suoralla virralla sekä käy läpi johdotukset yleismittarin kanssa. Jos edellisistä ei löydy vikaa niin seuraavaksi vakkarin ohjainlaitteen kimppuun, ainakin B5 Passateissa ja B5-korisissa A4 Audeissa ko. boxi on suorastaan rikollisen heikko, mutta muut ongelmakohdat kannattaa kurkata ensin, ettei sitten jälkeenpäin v*tuta "kun ei se vika sit ollutkaan siinä"...
Pyristellään näillä eteenpäin.
Juu eli auto on juuri toi GTI AGU moottorilla
Eli viat on niinkuin sanoit: Vakkari toimii jos laitan päälle alle 60kmh mutta jos nopeus on yli 60kmh kone menee pääle hetkeks mutta menee kokonaan pois päältä melkein samantien. Tämän jälkeen vakkari ei toimi ollenkaan (mikään napeista ei tee mitään) ennen kun käynistä koneen uudestaan. Tämän lisäksi tyhjä käynti nousee siihen 1400rpm, eli jos esim nostan kytkimen vauhdissa mittari näyttää sen 1400rpm..
Vika koodeja en ole vielä päässyt lukeen mutta heit kun mahdollista niin käyn. ilmotan tänne mitä näyttää sit.
Meen noita mitä ehdotit läpi viikon loppuna ja ilmottelen myöhemmin mitä löyty.
Kiitos jo etukäteen.
Eli viat on niinkuin sanoit: Vakkari toimii jos laitan päälle alle 60kmh mutta jos nopeus on yli 60kmh kone menee pääle hetkeks mutta menee kokonaan pois päältä melkein samantien. Tämän jälkeen vakkari ei toimi ollenkaan (mikään napeista ei tee mitään) ennen kun käynistä koneen uudestaan. Tämän lisäksi tyhjä käynti nousee siihen 1400rpm, eli jos esim nostan kytkimen vauhdissa mittari näyttää sen 1400rpm..
Vika koodeja en ole vielä päässyt lukeen mutta heit kun mahdollista niin käyn. ilmotan tänne mitä näyttää sit.
Meen noita mitä ehdotit läpi viikon loppuna ja ilmottelen myöhemmin mitä löyty.
Kiitos jo etukäteen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa