Golf iv ajovaloautomatiikka lakkasi toimimasta missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf iv ajovaloautomatiikka lakkasi toimimasta missä vika?
Eilen ilmeni autossa "mystinen vika", ihmettelin miksi vastaantulijat räpsyttelivät valoja koko ajan, mutta syy selvisi illan hämärtyessä.
Eli autosta Golf Iv on valoautomatiikka lakannut toimimasta, parkit ja mittarivalot toimii normaalisti katkaisijan ollessa 0-asennossa, mutta ajovalot ei, ja tässä syy túohon vastaantulijoiden räpyttelyyn.
Valoautomatiikka on toiminut eiliseen aamuun asti täysin normaalisti, eli 0-asennossa on lyhyet valot toimineet niin kuin pitääkin, mutta aamulla käynnistyksen jälkeen ei enään toimineet. Käynnistykksessä tein sellaisen poikkeuksen normaaliin, että käänsin valokatkaisijan parkkivaloasentoon säästääkseni akkua, kun auto oli ollut yön pakkasessa eikä autoa ollut mahdollista lämmittää. Eli onko tällä voinut olla jotain vaikutusta hajoamiseen?
Valot toimivat muutoin normaalisti eli polttimoissa tai sulakkeissa ei ole vikaa, ellei tuolle automatiikalle ole sitten omaa sulaketta.
Löytyisikö täältä tietoa tai arvausta mikä on hajonnut tai missä vika on kun valot toimii noin? Todella ärsyttävää kun on tottunut, ettei päiväsaikaan tarvitse valokatkaisijaan sattua.
Sulakkeet tarkistettu kojetaulun vasemmasta päästä valoihin liittyvät OK. Valot ja kaikki muuten toimii OK!
Onko kenelläkään ideoita mikä vikana?
Edit: sulakkeet tarkistettu
Eli autosta Golf Iv on valoautomatiikka lakannut toimimasta, parkit ja mittarivalot toimii normaalisti katkaisijan ollessa 0-asennossa, mutta ajovalot ei, ja tässä syy túohon vastaantulijoiden räpyttelyyn.
Valoautomatiikka on toiminut eiliseen aamuun asti täysin normaalisti, eli 0-asennossa on lyhyet valot toimineet niin kuin pitääkin, mutta aamulla käynnistyksen jälkeen ei enään toimineet. Käynnistykksessä tein sellaisen poikkeuksen normaaliin, että käänsin valokatkaisijan parkkivaloasentoon säästääkseni akkua, kun auto oli ollut yön pakkasessa eikä autoa ollut mahdollista lämmittää. Eli onko tällä voinut olla jotain vaikutusta hajoamiseen?
Valot toimivat muutoin normaalisti eli polttimoissa tai sulakkeissa ei ole vikaa, ellei tuolle automatiikalle ole sitten omaa sulaketta.
Löytyisikö täältä tietoa tai arvausta mikä on hajonnut tai missä vika on kun valot toimii noin? Todella ärsyttävää kun on tottunut, ettei päiväsaikaan tarvitse valokatkaisijaan sattua.
Sulakkeet tarkistettu kojetaulun vasemmasta päästä valoihin liittyvät OK. Valot ja kaikki muuten toimii OK!
Onko kenelläkään ideoita mikä vikana?
Edit: sulakkeet tarkistettu
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Menee vähän ohi, mutta mitenkähän on mk3 Variant -95 valoautomatiikan kanssa? Onkohan tuossa ollutkaan?
Tosin olen tyytyväinen kun moinen turhuus on poistettu tai sitä ei ole ollutkaan. Poistan valoautomatiikat kaikista vekottimistani jos se kohtuullisella vaivalla on mahdollista.
Ja kuten kysyjä on huomannut, jos valot unohtuvat niin Toverit muistuttavat. Ja pimeällähän sen huomaa itsekin.
Katsopa valokytkimen ympärystää. Siinä lienee paneli, joka irtoaa ruuvarilla kampeamalla. Alta muistaakseni löytyy 4ruuvia, jotka avaamalla kytkin irtoaa kokonaan. Liittimet irti ja uusi tilalle ellei vanhaa saa ehjättyä.
Mutta valoautomatiikka on täysin turha keksintö väitän minä. Ja näillä pakkasilla ei kannata mitään sähkölaitteita laittaa päälle ennen kuin auto on käynnissä ellei ole pakko.
Tosin olen tyytyväinen kun moinen turhuus on poistettu tai sitä ei ole ollutkaan. Poistan valoautomatiikat kaikista vekottimistani jos se kohtuullisella vaivalla on mahdollista.
Ja kuten kysyjä on huomannut, jos valot unohtuvat niin Toverit muistuttavat. Ja pimeällähän sen huomaa itsekin.
Katsopa valokytkimen ympärystää. Siinä lienee paneli, joka irtoaa ruuvarilla kampeamalla. Alta muistaakseni löytyy 4ruuvia, jotka avaamalla kytkin irtoaa kokonaan. Liittimet irti ja uusi tilalle ellei vanhaa saa ehjättyä.
Mutta valoautomatiikka on täysin turha keksintö väitän minä. Ja näillä pakkasilla ei kannata mitään sähkölaitteita laittaa päälle ennen kuin auto on käynnissä ellei ole pakko.
Elä telo sitä valokytkimen ympärystää millään ruuvimeisselillä!
http://il.youtube.com/watch?v=CzFXHIpInbc
Tuossa aika selkeä video miten tuo kytkin irtoaa. Sen kun tarkastaa ihan ensiksi niin pääsee pitkälle.
http://www.slamit.net/product/6586/valo ... -6n-passat
Tuosta vähän tuunatun kytkimen esimerkkiä tilalle.
http://il.youtube.com/watch?v=CzFXHIpInbc
Tuossa aika selkeä video miten tuo kytkin irtoaa. Sen kun tarkastaa ihan ensiksi niin pääsee pitkälle.
http://www.slamit.net/product/6586/valo ... -6n-passat
Tuosta vähän tuunatun kytkimen esimerkkiä tilalle.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Joo tuo irroitus onnituu kyllä tuolla jjj84 kuvaamalla tavalla, 0-asennossa painaa vivun sisään ja kääntää parkkiasentoon niin kytkin tulee vetämällä ulos.
Pitää tässä koittaa lainata tuosta vaimon autosta kytkin, ja kokeilla sillä ensin alkaako valot toimimaan, mutta pitäänee odotella, että kelit vähän lauhtuu ennen kun alkaa testailemaan, ettei tee muuta vahikoa kun alkaa kovilla pakkasilla noita irroittamaan.
Ja käynnistyksen yhteydessä nimenomaan käänsin kykimen parkki asentoon niin, että lyhyet valot sammuivat säästääkseni akkua kännistystä varten, minä en ole ainakaan tuosta Golf iv:stä saanut valoja kokonaan pois päältä, mikä olisi hyvä juuri näissä tilanteissa kun auto pitää saada kylmästä käyntiin kun lämmitysmahdollisuutta ei ole aina.
Minulla on kyllä päinvastainen mielipide tuosta valoautomatiikasta kuin PöyhöinKusaalt:lla auto ollut minulla 4,5 vuotta ja on niin tottunut tuohon automatiikkaan, että menaa joka kerta jäädä valot laittamatta päälle päiväsaikaan. Tottumiskysymys mutta ottaa aikansa ennen kun tuosta oppii pois, enkä kyllä näe mitään syytäkään kun tuollainen ominaisuus autossa on.
Pitää tässä koittaa lainata tuosta vaimon autosta kytkin, ja kokeilla sillä ensin alkaako valot toimimaan, mutta pitäänee odotella, että kelit vähän lauhtuu ennen kun alkaa testailemaan, ettei tee muuta vahikoa kun alkaa kovilla pakkasilla noita irroittamaan.
Ja käynnistyksen yhteydessä nimenomaan käänsin kykimen parkki asentoon niin, että lyhyet valot sammuivat säästääkseni akkua kännistystä varten, minä en ole ainakaan tuosta Golf iv:stä saanut valoja kokonaan pois päältä, mikä olisi hyvä juuri näissä tilanteissa kun auto pitää saada kylmästä käyntiin kun lämmitysmahdollisuutta ei ole aina.
Minulla on kyllä päinvastainen mielipide tuosta valoautomatiikasta kuin PöyhöinKusaalt:lla auto ollut minulla 4,5 vuotta ja on niin tottunut tuohon automatiikkaan, että menaa joka kerta jäädä valot laittamatta päälle päiväsaikaan. Tottumiskysymys mutta ottaa aikansa ennen kun tuosta oppii pois, enkä kyllä näe mitään syytäkään kun tuollainen ominaisuus autossa on.
Viimeksi muokannut Pakkiz, 19.2.2011 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valoautomatiikka on kyllä hyvä keksintö, tosin ilmankin tottuu olemaan... mutta näin laiskalle ihmiselle kätevä. En tosin ymmärrä miksi näissä nykyautoissa on kytketty se siten, että heti kun virrat laittaa päälle niin syttyy valot. Mukava -30 pakkasella hehkutella valot päällä, pitää aina kääntää parkit päälle pakkasella että jää sitä virtaa tärkeempiin juttuihin. Esim aikanaan primerassa valoautomatiikka oli kytketty siten, että kun öljynpaine nousi niin valot sytty.
Itseasiassa tuo valojen päälle laitto hetkeksi ennen starttausta saattaa auttaa auton käynnistymistä. Kun akkua kuormitetaan suurehkolla virralla, jännite notkahtaa hetkeksi, jonka jälkeen jännite taas nousee. Eli valojen päälle laitolla ennen starttausta saadaan akku hereille.
Tossa on kyllä sen verran muuttuvia tekijöitä, että sen hyöty vilauttaako valoja vai ei ennen starttia on +-0. Eli samantekevää vilahtaako valot ennen starttia. Jos auto ei meinää startata -30 asteen pakkasessa valojen vilautuksen jälkeen, on jossain korjaamista vaativa vika. Yleensä akku ehtoopuolella. Pois lukien muutama automalli, jotka vaan eivät lähde käyntiin ilman esilämmitystä -30 asteen pakkasissa.
Tossa on kyllä sen verran muuttuvia tekijöitä, että sen hyöty vilauttaako valoja vai ei ennen starttia on +-0. Eli samantekevää vilahtaako valot ennen starttia. Jos auto ei meinää startata -30 asteen pakkasessa valojen vilautuksen jälkeen, on jossain korjaamista vaativa vika. Yleensä akku ehtoopuolella. Pois lukien muutama automalli, jotka vaan eivät lähde käyntiin ilman esilämmitystä -30 asteen pakkasissa.
Voihan tuo asia olla niin kuin Hihhuli tuossa mainitsee, että valojen välähtäminen saa akun hereille. Mutta itsellä on ollut kuitenkin tapana kääntää valot parkkiasentoon kaikkein tiukimmissa käynnistyksissä, en tiedä sitten onko tuosta enempi hyötyä vai haittaa "mutua" siis tuo hyödyllisyyden kanssa.
Noh vika vika kuitenkin löytyi ja se oli tuo jjj84:n mainitsema valokatkaisija, kiitti vinkistä!
Nyt valot toimii niinkuin mielestäni pitääkin eli valomuisti on "tallella".
Sen verran köyhäilin, että kävin hakemassa kytkimen Motonetistä hintaan 24,90€ tiedä sitten tuliko säästettyä väärässä paikkaa, aika sen näyttää, mutta toimii ainakin kun kiinni laitoin ja näyttää alkuperäiseltä. Ainut pieni miinus, että valaistus on kykimessä aavistuksen kirkkaampi kuin alkuperäisessä mutta ei niin paljoa siitä oikeasti haittaa olisi. Eli eiköhän tuo ole hintansa väärti.
Vika siis ratkesi ja case is closed tältä osin. nyt vain uusia vikoja odottamaan.
Noh vika vika kuitenkin löytyi ja se oli tuo jjj84:n mainitsema valokatkaisija, kiitti vinkistä!
Nyt valot toimii niinkuin mielestäni pitääkin eli valomuisti on "tallella".
Sen verran köyhäilin, että kävin hakemassa kytkimen Motonetistä hintaan 24,90€ tiedä sitten tuliko säästettyä väärässä paikkaa, aika sen näyttää, mutta toimii ainakin kun kiinni laitoin ja näyttää alkuperäiseltä. Ainut pieni miinus, että valaistus on kykimessä aavistuksen kirkkaampi kuin alkuperäisessä mutta ei niin paljoa siitä oikeasti haittaa olisi. Eli eiköhän tuo ole hintansa väärti.
Vika siis ratkesi ja case is closed tältä osin. nyt vain uusia vikoja odottamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa