Peltikolari - kokemuksia korvauksista yms. kaivataan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kirppu64
-

Peltikolari - kokemuksia korvauksista yms. kaivataan

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 15.2.2011 19:05

Moro!

Eli tilanne on seuraavanlainen: autoni seisoi parkkipaikalla ja se rutattiin toisen auton toimesta. Ruttaaja sattui kuitenkin olemaan kaverini emmekä vielä ole ottaneet yhteyttä vakuutusyhtiöön, varmaan huomenna hän tekee vahinkoilmoituksen.

Autoni on hieman laitettu neliovinen kakkis 1.8 Gti korinvaihdos auto. Maali on 4kk vanha ja ovista on kylkilistat siloteltu, vauriot oli apparin ovessa sellaiset, että uusiin menee se, takaovi pitää tasoitella ja etulokarissa hieman tasoiteltavaa.

Kokemuksia olisi kiva kuulla, että millä lailla vakuutusyhtiö korvaa tälläisiä vanhoja "uusia" autoja. Summia vai onko ollut ongelmia?

Taneli_A
-

ViestiKirjoittaja Taneli_A » 15.2.2011 20:24

Elikkä oma tilnateeni oli se että olin ottavana osapuolena kolarissa. Auto ryttäsi etukulmaani (etulokari, puskuri, etuvalo)

Tärkeintä on kertakorvausta hakiessa miettiä mitä mieltä tarkastaja on autosta. Miksi autosi on muka niin arvokas että saat haluamasi rahan esim. kertakorvauksena? Aina autot eivät ole sitä mitä mittarilukema ja vuosimalli sanoo. Itselläni 263 000 ja 1992 ja tarkastajan sanoja lainaten : "Voisi se ysikakkone sivikki vähän erinäköinenkin olla" ja naureskeli perään. :)

Kyseessä myös kertakorvausta haettaessa kaupanteko tilanne itse nostin summan yli kaksinkertaiseksi. Kannattaa kertoa miksi juuri sinun autosi tarvitsee korjaukseen niin paljon rahaa ja muista myös miettiä realististista summaa minkä haluat (työtunteja, tunti veloituksia jne jne.)

Juuri siis kävin tuon savotan läpi ja melko yksinkertainen homma, pidä jäät hatussa ja ole asiallinen. Täten hekin ovat mukavia ja asiantuntevia sekä reiluja sinua kohtaan.
Viimeksi muokannut Taneli_A, 16.2.2011 6:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.2.2011 21:09

Työajat, veloitukset jne. tulevat sadasosatuntien tarkkuudella koneelta, eli niistä ei neuvotella. Loppusumma on ainoa mistä voidaan vääntää kättä :) Vaihtoehdot ovat tapauksesta riippuen: korjaus korjaamolla, kertakorvaus tai lunastus. Vakuutusyhtiö sanoo mitkä ovat vaihtoehdot ja summat, niistä sitten itse valitsemaan mieluisinta..

Sitä en suosittele, että tarkastajalle kerrotaan mitkä ovat asiakkaan oikeudet korvauksien suhteen, koska tarkastaja tietää ne varmasti paremmin kuin asiakas ;)

ElektrikMekanik
-

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 16.2.2011 4:40

Kerran olin -92 golfilla kääntymässä parkkiruutuun kaupan pihaan kun eräs nainen lähtikin viereiseltä paikalta pakittamaan ja tuuppasi takakyljen (takaovi, takalokari) ruttuun.

Auto meni korjaukseen, lakkasivat samalla koko toisen kyljen autosta. Siksi aikaa otettiin/saatiin vuokra-auto, ilmeisesti siitäkään ei tarvinnut ihan täyttä summaa maksaa.

En tarkalleen asioiden kulkua muista/tiedä koska auto ei ollut minun.

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 16.2.2011 9:43

Jep, eli lähen hakemaan rahaa vakuutusyhtiöltä. Toivotaan kohtuullista rahakorvausta, kyllähän tuommonen remontti kustantais merkkiliikkeessä helposti tuhansia.

vag-on
-

ViestiKirjoittaja vag-on » 16.2.2011 16:15

Näissä kaverin auton ruttaamisissa on aina myös vakuutusyhtiöllä epäilys mahdollisesta vakuutuspetoksen yrityksestä. Auto olisi voitu kolaroida itse jo aiemmin ja sitten kaverin autolla rutattu päälle ja halutaan saada rahat vakuutuksesta.

En mitenkään epäile, että tässä olisi käynyt näin, mutta vakuutusyhtiössä varmasti ajattelevat myös tätä vaihtoehtoa.

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 16.2.2011 22:54

En usko, että siitä tulee ongelmaa sillä vahinkoilmoitus on täytetty pykälien mukaan netissä eikä yhtiö edes tiedä että tunnemme toisemme.

Kunhan saan korvaussumman selville, voin tänne laittaa sen suurinpiirtein, sillä varmasti jollakulla käy tulevaisuudessa samantyyppinen tilanne.

Edit: Niin ja kaverin auto on pari vuotta vanha niin tuskin ne kuvittelee, että sillä tarkoituksella rytätty.

ElektrikMekanik
-

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 18.2.2011 4:30

Kirppu64 kirjoitti:Toivotaan kohtuullista rahakorvausta, kyllähän tuommonen remontti kustantais merkkiliikkeessä helposti tuhansia.

Uskaltaisin epäillä että esim. se golffin korjaus tuli maksamaan ainakin tonnin jos ei vähän toista vakuutusyhtiölle, nimittäin samasta puljusta kyselin oven maalausta (listasta alaspäin) niin hinnaksi olisi tullut 600€ ja vielä omilla pohjilla. Toki varmaan eri hinta vakuutusyhtiölle, mut jotain osviittaa antaa. Samanlaisen golffin ois tuolloin saanu parilla tonnilla.

leevi
-

ViestiKirjoittaja leevi » 18.2.2011 9:06

Eiköhän nuo tarjoa lunastusta tuossa tapauksessa? Korinvaihto gti ei varmaan järin arvoissa ole, joten veikkaisin luokkaa 1000€ auton arvoksi. Kertakorvaus luokkaa max 700€.

Arvion perustan siihen että kun minulta nyysittiin alkuperäinen GTI golffi kaikilla herkuilla n 10v sitten, siitä oli kolaroitu takakylki, laseja lyöty rikki ym.. pientä. Niin silloin kertakorvaus oli muistaakseni n 800€ ja lunastus arvo n 2000€. Toki kertakorvaus perustuu vaurioiden määrään ja varaosakuluihin, mutta mitä se tarkastaja sitten tuumii siitä onko siloitettu vai ei? Voi olla että ei ole mitään merkitystä. Muista että työtunteja ei korvata kertakorvausessa.

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 22.2.2011 15:37

En tiedä missä olette asioineet, kun noin surkeasti ovat rahaa laittanu. Syyttömän osapuolen kuitenkin pitää auto saada samanlaiseksi kuin se oli. Mulla siis kertakorvaussummaksi tuli reilu tonni, ite kun laittaa niin ei ärsytä tehdessä.

Lunastussumma on tosiaan hieman kyseenalainen, sillä se ei todellakaan ole sitä mitä ehjästä autosta saa yksityiseltä.

Laskelma tosiaan tehtiin tekemällä laskutusarvio pajalta, ja siitä pois verot. Hieman kusetuksen makua: pohjat ja asennus vie kuulemma 5 h koko roskaan, mutta ihan tyytyväinen olen.

Elementti
-

ViestiKirjoittaja Elementti » 22.2.2011 17:49

Edelliseen kakkikseeni, Jetta Flair 1.8i -91 202tkm ajettu. Oli parkissa ja eräs e36 peruutti sen takapuskuriin. Takavalo hajosi, kilven alapuolinen muovipaneeli sekä takapuskuri mutkalle ja maalipinta kärsi hieman vahinkoja.. Olin tosiaan auton vieressä ja puhuin puhelimeen. Bmw lähti karkuun, sain rekkarin ylös ja soitin poliisille. Samana iltana tein IFille vahinkoilmoituksen. Sama kaveri asui muijan naapuritalossa ja hänellä oli myös IF. Sain kertakorvauksena 490e ilman mitään tappeluita suoraan.
Tämä tapahtui siis 2010 kesällä.. Minun ainut kokemus näihin liittyen..

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 22.2.2011 19:24

Laskelma tosiaan tehtiin tekemällä laskutusarvio pajalta, ja siitä pois verot. Hieman kusetuksen makua: pohjat ja asennus vie kuulemma 5 h koko roskaan, mutta ihan tyytyväinen olen.

Ruotsalaiset ovat nuo ohjeajat kellottaneet, joten syyttävät katseet sinne :) Lienee ollut 5h irroitus/asennus ja oikomiset, sen päälle tulee maalauksen vaatimat hommat ja oikaisulisät. Cabas kun ei siihen etusivulle erittele maalauksien vaatimia aikoja.

Kertis ja lunastussummiin ei ole mitään virallista kaavaa olemassa, joten usein on suht turhaa arvailla korvauksen määrää etukäteen. Kertis ja lunnas voi olla ihan sama summa...

Syyttömän osapuolen kuitenkin pitää auto saada samanlaiseksi kuin se oli.

Niin hyväksi kuin kohtuudella voidaan vaatia, siinä on eroa :) Ja jos menee liian kalliiksi auton arvoon nähden, tulee lunastusvaihtoehto, koska käytännössä koskaan ei korjata yli auton arvon, eikä tarvitsekaan.

Lunastussumma on tosiaan hieman kyseenalainen, sillä se ei todellakaan ole sitä mitä ehjästä autosta saa yksityiseltä.

Lunastus on käyvästä arvosta, se on korkein käteimyyntihinta, jonka siitä saisi yksityisillä markkinoilla myytäessä sitä tarkoituksen mukaisella tavalla. Näin yleisesti se tarkoittaa summaa, jonka useampi kuin yksi ostaja olisi siitä valmis maksamaan.

Tarkastaja pyrkii arvioimaan kokemuksellaan, pyyntihinnoista, myyntihinnoista ja tilastoista tuota summaa. Jos ei summa miellytä, esitä oma näkemyksesi miksi se olisi jotakin muuta, kuin mitä tarkastaja ehdottaa... kaikki nuo ovat neuvottelukysymyksiä.

heebo_85
-

ViestiKirjoittaja heebo_85 » 22.2.2011 20:48

Itse sain viime syksynä 1000€. Kun liikenne ympyrässä tuli toinen auto eteen kolmion takaa. Autona mulla tuolloin oli golf -84 1.9td(leimattu tekniikalle) 2+3 hengen paku. Vaihtoon meni etupuskuri, maski, etuvalo, lukkopelti, konepelti, lokasuoja ja lisäksi oli sisälokasuoja mutkalla ja runkoaisa noin. 4cm sivussa. Vakuutus tarkastaja teki tarjouksen sen hetkisen myynti/käyttö arvon perusteella.

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 23.2.2011 8:42

Tarkastaja sanoi tosiaan lunariarvon olevan sen, mitä autoliike hyvittäisi siitä. Eli käytännössä katsoen autoliikkeet eivät hyvitä mitään yli 15v vanhoista autoista, ettei niitä tulisi niille tyhjänpanttina pyörimään.

Pakko vain toivoa, ettei kukaan törmää kakkikseen pahemmin. Rahaahan menee laittaessa hirveitä summia. Ei paljon naurata, jos vakuutusyhtiö tarjois lunastusarvoksi 867€ erehtymättömällä tietokoneohjelmalla laskettuna, johon sijoitetaan vuosimalli ja uuden kakkoskopan hinta.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 23.2.2011 17:45

No sulle on näköjään joku vanha parta hölöttänyt omiaan, esim. vakuutusehdoissa on aika selvästi kerrottu, mikä on lunastuksen hinnoitteluperiaate, ja se ei todellakaan ole autoliikkeen hyvityshinta (tosin tuossa yllä minä sen jo kerroin mihin hinnan pitää perustua). Koskee myös liikennevakuutusta.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.2.2011 17:50

itellä oli n.500tkm ajettu 1.3 golffi -88 ja kaveri kolautti kylkeen. kertakorvauksena n.1000e ilman sen suurempaa tinkaamista vaan rehellisesti kerroin mitä on menny. taisinpa mainita myös että kaveri oli kyseessä ja että päätettiin hoitaa asia näin. ei sieltä tullu mitään epäilyjä.

vanhoissa autoissa on loppupeleissä se ja sama miten paljon autolla on ajettu. kunto se ratkaisee.

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 23.2.2011 19:54

"No sulle on näköjään joku vanha parta hölöttänyt omiaan, esim. vakuutusehdoissa on aika selvästi kerrottu, mikä on lunastuksen hinnoitteluperiaate, ja se ei todellakaan ole autoliikkeen hyvityshinta (tosin tuossa yllä minä sen jo kerroin mihin hinnan pitää perustua). Koskee myös liikennevakuutusta."

Vanha se oli ja partaakin löytyi, sanoi pyörittäneensä samaa firmaa 80-luvun lopulta saakka. Minä en näistä tiedä mitään enkä varmaan edes halua ymmärtää monimutkaista vakuutuslainsäädätöä, mutta uskallan kyllä luottaa yli 20 vuotta allalla olleen riippumattoman ammattilaisen sanaan.

Lunastustapauksissa , ja hieman autoliikkeissäkin, ei nimittäin tunnu mikään muu vaikuttavan kuin vuosimalli ja mittarilukema. Pohjan alle tuskin vilkaistaan jos auto on rusinaksi ajettu.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 24.2.2011 13:09

Kannattaa kuitenkin perusteet tietää, tuolla mustaa valkoisella.

https://www.kilpailuttaja.fi/palvelut/t ... aannokset/

"Yleisesti markkinoilla olevien ajoneuvojen käypä arvo on se käteishinta, jonka omistaja saisi autosta vahinkopäivänä myydessään sen vaurioitumattomana suoralla yksityishenkilöiden välisellä käteiskaupalla."

Kirppu64
-

ViestiKirjoittaja Kirppu64 » 24.2.2011 16:20

Niinhän tuolla tosiaan seisoo. Hyvä tietää tuon sivuston faktat: auto jos lunastukseen joskus menee, niin osaa sanoa muutakin kuin "Minun mielestäni...".

Edit: kirjoitusvirhe

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”