GALLUP: Mikä vaihteistoöljy toiminut pakkasessa parhaiten

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

GALLUP: Mikä vaihteistoöljy toiminut pakkasessa parhaiten

ViestiKirjoittaja ramikoo » 19.2.2011 10:41

Terve kaikki. Yritin haulla etsiskellä, ei tuntunut tällaista löytyvän. Nyt kun kaiketi koko
Suomessa on ollut ihan kunnon pakkasia ja ainakin oma laatikko on ollut kovemmilla pakkasilla todella tahmea niin tämä voisi olla ihan tervettullut juttu.

Rajataan aihetta sen verran että pysytään manuaalivaihteisissa laatikoissa. Aihehan on hieman käsitteellinen, koska esim. tankovälitteisissä vivuston rasvaus vaikuttaa asiaan. Ja tietenkin toisissa autoissa saattaa olla heiman parempi laatikko kuin toisessa. Mutta ei oteta näitä muuttujia mukaan, vaan jos joku ölssi on toiminut selkeästi paremmin niin tietoa otetaan vastaan. Lisäksi jos joku on löytänyt myös hyvän pakkasilla toimivan rasvan vaihdevivustoon tai vaijeristoon niin nekin kokemukset ovat erittäin tervetulleita. Laitetaan aina mukaan laatikkotyyppi ja öljyn vaihtoväli. Ja lähdetään siitä että nyt keskustellaan laatuöljyista. Lisäksi erilaiset kokemukset laatikoiden "huolloista" vaihdon yhteydessä ovat hyvä lisä. Tyyliin täytin laatikon diisselillä ja pyörittelin tyhjänäkäynnillä renkaat ilmassa.

Aloitan omasta. Laatikko 020, vaihtoväli n. 60tkm. Castrol täyssynteettinen ( en hemmetti muista mikä) toimi ihan suht hyvin. Nyt Valvoline jotakin, autoliike suositteli-> ei toimi kylmällä ollenkaan, varsinkin kakkonen on todella tahmea ja jos tarjoilee liian voimalla niin ei ehdi synkronoida ja rusahtaa. Eli täältä ääni Castrolille.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.2.2011 11:18

itsellä ollu castrolia, shelliä ja redlinea 020-lootassa ja kuhan laatikko lämpenee niin redline on ehottomasti kaikkein notkein käyttää. castroli on omasta mielestä yliarvostetta paskaa.
shellin öljyt on ollu talvella paremmat kuin redlinet.

mut kyllä mie itse kestän sen vallinan että -33 asteen pakkasilla on vähän jämäkkä hämmentää. mut kyl nuo vaihteet menee joka kerta silmään ilman sorsaa. tämä siis RL:n öljyillä

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 19.2.2011 11:28

Jos pakkasaamun vaihteiston jäykkyysongelmia haluaa välttää, niin suosittelen ostamaan ihan originaaliöljyä. Ei juuri minkäänlaista jäykkyyttä 020-lootissa, vaikka pakkasta olisi 30 raatia.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 19.2.2011 12:18

Mobil, castrol, redline ja motul on tullut kokeiltua oem öljyjen lisäksi noista redline oli ehdottomasti paras talvella, ei ikinä mitään ongelmaa, motul tulee hyvänä kakkosena, mutta pitkään jos ajoi vaihtamatta motarilla niin saattoi olla vähän kankee loota kovimmilla pakkasilla. Vaan Castrolin ja mobilin kanssa oli ongelmia ihan kesäkelilläkin, ei kumpikaan toiminut yhtään.
Kaikki öljyt pyöri samassa 02K lootassa vuoden vaihtovälein. Redlinet tosin jäi lootaan lopulta pidemmäksi aikaa, kun ei vaihtotarvetta enää ollut.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.2.2011 13:57

02J lootaan vaihdoin RedLine MT-90:set ja kesällä toimii kuin unelma kovemmassakin ajossa. Eka talvi oli kovila pakkasilla vaikea. Ostinkin jo tätä talvea varten orkkisöljyt. Vaihtotarvetta ei ole kuitenkaan ilmaantunut. Tänä talvena on toiminut paljon paremmin nuo öljyt. Kyllähän yli 25 pakkasilla jonkinverran kankeampi on kuten olettaa saattaa. Ei ole itseä haitannut kun tiedostaa tuon ominaisuuden ja vaihtaa vähän hellemmällä kädellä että kerkee synkata. Muutaman kilometrin ajon jälkeen on taas ihan normaali.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 19.2.2011 16:23

020 mk2 aikakauden laitteissa, vivustot rasvattu WD40 tai aseöljyllä, ja öljyinä toimineet pääasiassa Mobilin VS200 ja vain positiivista sanottavaa -35 keleiltäkin.

Nyt on jotain Castrollia ja kakkonen meinasi räyskiä -30 keleillä näpeille jos kiireellä vaihtaa, mutta lämpösenä menee ihan ok. Tosin +500tkm menty aski joka suht kovalla rääkilläkin tuon vääntöihmeen perässä, niin eihän se öljy siitä uutta tee..

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 19.2.2011 16:53

020-vaihteistoissa oon kokeillut Mobil 1:n vs200:sta ja Shellin getriebe öliä, Shell pesee pakkasilla Mobilin aivan täysin. Muistaakseni on vielä halvempaakin.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

020

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 19.2.2011 18:10

Kun vaihdoin öljyt 020 kootaan, laitoin Valvonia, mutta heti laatikko oli ihan öljyinen, ja vetoakselin tyvestä vielä märempi. Otin öljyt pois ja pesin lootan päältä puhtaaksi ja laitoin ohjekirjan mukaisen Mobilin VS200. Nyt on laatikko pysynyt puhtaana. Tämä vuoto kiinnostaisi enemmänkin, voisiko olla vuodon suhteen sama kuin ohjaustehostimessa jossa sopimaton öljy ei pysy sisällä?? Kommentia kiitos

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 19.2.2011 22:26

Castrolin TAF-X:t olleet laatikossa nyt 15tkm ajan ja ei mitään pahaa sanottavaa. Hieman on nahkeampi -20-30 pakkasilla, mutta toimii silti hienosti.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.2.2011 23:13

Getriebeöl. Ei nyt ainakaan -38 pakkasessa jäykistyny nimeksikään toisin kuin redlinet pikkupakkasessa. Ei tartte shellin ölpällä runnoa vaihteita sisään.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.2.2011 7:43

Volkkariliikkeen shell toimii mulla talvellakin. Redlinet oli kerran kokeilun vuoksi ja ei jääny oikein hyvä kuva niistä. Nämä siis 02J laatikossa.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.2.2011 9:46

Kiitokset tähän mennessä vastanneille. Red Line ja orkkisöljyt ilmeisen hyviä. Varmasti vaikuttaa paljonkin missä laatikossa, kuinka paljon ajettu ja millaisella kuormalla laatikko on ollut.

Aseöjly toimii varmasti suht hyvin noissa vivustoissa. WD40 tuntuu olevan vähän samanlaista kuin Wurthin rost-off, häviää nopeasti. Ainakin mitä noita itse olen käyttänyt. Tosin en auton vaihdevivustoissa. Tuohon kun löytäisi jonkun hyvän vähän sitkostetun synteettisen öljyn niin saattais toimia kivasti. Wurthilla on tuo HHS 2000, joka on synteettinen ja tunkeutuu todella hienosti, mutta on kyllä melkoista siirappia näillä -20 - 30 pakkasilla.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.2.2011 10:41

Shell Getriebeöl EP, muilla ei ole mitään jakoa. Muilla tökki vaihteensiirto lämpimälläkin kelillä mutta shellin öljyllä toimii parin kilsan ajon jälkeen näillä -30 asteen pakkasillakin.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 20.2.2011 16:19

Mulla ainakin kakkiksen 320tkm ajetussa 020-laatikossa toimii tuo marmorilta ostettu öljy hyvin. Kovallakaan pakkasella ei jäykisty.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 20.2.2011 16:24

Mulla ainakin kakkiksen 320tkm ajetussa 020-laatikossa toimii tuo marmorilta ostettu öljy hyvin. Kovallakaan pakkasella ei jäykisty vaihteensiirto, vaikka vaihteenvalitsimen puslat ovatkin ihan loppu ja aika huonolla voitelulla ollut..

Tuoms
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.4.2010 22:56

ViestiKirjoittaja Tuoms » 20.2.2011 19:50

Redlinen MT-90 on toiminu pirun nätisti VR6:n ilmeisesti 020-laatikossa. Kovillakin pakkasilla. Vivustoihin ym aseöljyä ruikein joku aika sitten. Kilometrejä mittarissa joku 180k kun vaihdoin ja todnäk. eka kerta kun vaihdettu. Tämän jälkeen joku 7000km rullailtu.

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 23.2.2011 19:54

Itse löysin mobilin,shellin, redlinen, castrolin, motulin ja delcon sörsseleiden jälkeen helpotuksen 020 laatikkoon total:in BV 75w80 loota öljystä :) Hintakin kohdallaan


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa