golf mk3 rättikatto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

golf mk3 rättikatto

ViestiKirjoittaja ringali » 4.12.2009 13:56

Onko porukalla kokemuksia noista golfin katoista? Millainen se on vaihtaa ym? Oon ostamassa Golfia missä on sähkökatto joka ei liiku mihinkään suuntaan. Moottorit kuulema surraa ja on vasta uusittu mutta katto ei liiku. Minkälainen systeemi tuo on, ja onko mahdoton homma korjata? Ja kaikenlisäks jos ei itse saa laitettua kuntoon niin osaako normi autokorjaajat tuollaista laittaa kuntoon. Kannattaako jättää auto suosiolla ostamatta? Mielellään pikaisia vastauksia kun huomena pitäis autokaupoille lähteä.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.12.2009 14:40

No jos moottori on uusittu niin ekana tulee mieleen että sieltä on jäänyt jotain irti, esim öljyletkut kiinnittämättä tms. En ole kyllä tuohon sen enempää perehtynyt. Ja siellä on tasan yksi hydraulimoottori, joka liikuttelee niitä kattomekanismeja. Voihan se olla siellä ei ole öljyä riittävästi tai ei ollenkaan?
Katon pitäisi toimia käsikäyttöisesti, vaikka moottori temppuilisikin.

ainiin, tuli sitten mieleen että jos se käsi/manuaali valinta sieltä pumpun kupeesta on "käsi" tilassa, ei katto kyllä liiku vaikka pumppu surraakin

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 4.12.2009 14:46

mistä tuohon moottoriin pääsee käsiksi? Ja jos oletetaan että kattoa pitäis irrottaa jos sieltä jotain vaijeria ois irti niin onnistuuko kotikonstein irroittaminen ja takaisin laittaminen?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.12.2009 14:53

moottori sijaitsee takakontissa vasemmalla sivustalla. Mahdolliset suojamuovit pois ja sitten näkee onko säiliössä öljyä ja öljyletkut löytyy sitten sieltä moottorin alapuolelta jostain, en muista nyt tarkkaan.. Öljy on sitten samaa mitä ohjaustehostimeen laitetaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.12.2009 15:46

Mahdolliset suojamuovit pois ja sitten näkee onko säiliössä öljyä

Ei tarvitse mitään irroitella hydraulipumpun öljytason tarkistamiseksi, sen kun työntää pään konttiin ja katsoo. http://vagcat.com/ :sta voi kurkkailla rakennetta, mikä on tosi yksinkertainen. Yksi pumppu pari letkua ja kaksi työsylinteriä, yksi kummallakin puolella.

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 6.12.2009 10:56

Juu nestepinta näkyi kun laitto pään kontiin ja katsoi. nestettä oli, muttei ilmeisesti kierrä tai ei tuu painetta tuonne. Eilen hain auton niin täytyy nyt alkaa tarkemmin tutkia.

Kysynpä vielä samasa topickissa kun lämmityslaite ei puhalla kuin viileää. Kennolle meneveät letkut kyllä lämpenee niin missä mahtais olla vika? onko kellään ollu samaa ongelmaa? Voi olla että menny venttiili jumiin kun seissyt reilun vuoden ja nyt ei pelaa?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 6.12.2009 14:43

Tarkistetaan nyt vielä: etureunan lukitukset on auki, pumpun venttiili on sähkökäyttö asennossa, avaimet virtalukossa (I asennossa, ei siis "virrat päällä") ja nappia pohjassa pidettäessä pumppu vaan surisee, katto ei liiku?

Kun pumpun venttiili vapautetaan, katto lasketaan käsin alas, venttiili käännetään sähkökäytölle, onko tilanne sama, eli katto ei inahdakkaan?

Pumpun ympärillä oleva kotelointi on vain muutamalla ruuvilla kiinni, eli ensiapulaukku pois ja ruuvit irti, niin pääsee pumpun liittimiin kiinni. Jos mitään ihmeellistä ei näy, voikin sitten varata aikaa vähän enemmän ja lähteä seuraamaa letkuja.

Lämmityslaitteen kysymykseen: onko sulla ilmastointi vai ei? Hieman apua olisi myös tieto auton vuosimallsita. Kierrettävissä manuaalimalleissa voi olla esim. vaijeri irronnut.

Onko porukalla kokemuksia noista golfin katoista? Millainen se on vaihtaa ym?

mk3.5:ssa on sitten takaikkuna laminoitu katon sisään, mk3.ssa irroitettava kehys ja vaihdettava lasi.

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 6.12.2009 16:12

Varmistetaan vielä että mihin suuntaan käännettynä vipu on missäkin asennossa? Nyt on ruuvattuna 'kiinni' ja myyjän mukaan käsikäytöllä. Itse en kaupanteko hetkellä vipuun koskenut, vaan myyjä sitä käytti ja sanoi että on nyt sähkökäytöllä ja moottori vaan surisi eikä mitään tapahtunut.

Kokeilin äsken molemmissa asennoissa, katto auki ja kiinni eikä mitään vaikutusta. Moottori vaan surisee.

Lämmityslaite ongelmaan, autossa ei ole ilmastointia vm.96 ja 1.8i. Kierrettävää mallia on säädin, ja tuota paneelia eilen jo irrottelin ja toivoin pääseväni vaijereihin käsiks mutta mun mielestä sielä ei mitää vaijereita ollut. Toki oli pika tsekkaus ja pitää siitä vielä varmistua. Tuota vaijeri hommaa iteki arvelin aluks. Eli voisko siinä olla joku sähkötoiminen systeemi?

Ja vielä kysyttävää. Millä nimellä eBaysta pitää ettiä että löytäsin tuon katon suojahupun kun se on kadonnu.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 6.12.2009 17:01

Venttiilin asento pitää tarkistaa, mutta taitaa olla juuri noin. (harvoin siihen tarvii koskea). Sähkökäyttö asennossa ei pitäisi kuitenkaan käsin mennä katto kiinni.
Tässä edellinen keskustelu asiasta, mutta eipä siitäkään ole tuohon vastausta.

Suflettipussille e-bay hakusanaksi: Persenning , vw:llä hintaa n.1250€ Slamit:n kautta edullisemmin, olisiko ollut 750€. Kannattaa sitten hankkia ainoastaan original taile osaa.

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 6.12.2009 17:49

Jees, kattoa taas ihmetelty ja kun vipua pyöritelty. Tosiaan kun hana on jommassa kummassa asennossa en muistaa enää, niin katto ei liiku, ja käsikäyttö asennossa liikkuu kevyesti. Miten tuollaisen systeemin vois ilmata, kun kuulostaa aivan kuin pumppu hurrais tyhjään. Kokeiltiin siten että hana käsi asentoon, katto ylös ja sitte ruuvi siitä moottorin päältä auki ja katto alas. Tuli väliin ilmaa ja väliin nestettä. Onko tää edes ilmausruuvi, tai miten tällainen pitäis edes ilmata. Kun ei oo mitään ymmärrystä tämmösistä systeemeistä, eikä minkäänlaista ohjekirjaa/ räjäytyskuvia. Letkut ei mun käsittääkseni vuoda, ja tuo järjestelmä on tiivis. Ehkä vois joku hydrauliikka ekspertti osata kattoo tuon pumpun ym että on kunnossa.

Taitaa jäädä suojapussukka hankkimatta tuohon hintaan. :D

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 23.12.2009 15:14

enpä oo ongelman kanssa paljoa puusta pitkälle päässyt. Vuotoja järjestelmässä ei ole, se on selvitetty, mutta osaako kukaan hydrauliikka ekspertti kertoa että miten tuon systeemin sais ilmattua ja voiko se vika olla siinä? tai mikä muu vois aiheuttaa tuon että moottori surraa mutta mitään ei tapahdu?

enkä löytäny tuolta vagcatista mitään hyödyllistä keskustelua/kuvia asiaan liittyen.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 23.12.2009 15:29

mielestäni järjestelmä ilmaa itse itsensä, elikkä sitä ei erikseen tarvitse ilmailla.
Aikoinaan kun tuommoisen auton omistin, jouduin vaihtamaan sen hydrauliöjy säiliön (muovikuppi), koska entinen oli halki ja mehi öljyä pikkuisen takakontin lattialle. Tosiaan mulla oli pumppu otettu pöydälle ja kun pistin letkut takaisin kiinni ja öljyä riittävästi, alkoi katto heti toimimaan.

Vajaalla öljymäärällä pumppu "löi tyhjää" ja sen kyllä kuuli äänestäkin + katto ei liikkunut..

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 27.1.2010 10:42

Noniin löytyihän se vika viimein. Oli se potkuri vai mikälie siellä pumpussa haljennut ja akseli pyöri yksinään tyhjää eli se ei kehittänyt painetta. Olisko väkisin joskus junnattu kattoa ylä tai ala asentoon ja siinä sitte hajonnu, en tiedä. Vaikkakin tuola pumpussa on ylipaine suuttimet joiden pitäis estää nuo hajoamiset jos joku tohelo sitä kattoa yrittää vaikka lukot kiinni avata. eipä tässä enää muutaku kesää odotellessa.

enää pitäis lämmintä saada puhaltamaan hyttiin mutta eiköhän tuoki ongelma ratkea. olisko kellään ideoita? puhaltaa aivan haaleaa, ja lämmitys vipstaakelin pyörittämisellä kojelaudassa ei oo mitää merkitystä. vaijerit toimii oikein molemmissa päissä?

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 6.4.2010 10:38

tuo on muuten aika perseestä kun auto pitää sammuttaa ja avain kääntää virtalukon 1 asentoon ennenkö kattoa voi laskea tai nostaa. onko tähän kukaan ikinä kehittäny mitään patenttia että sais kattoa käänneltyä auton ollessa käynnissä?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 6.4.2010 17:32

^Joskus tuohon "ongelmaan" sai aftermarket sarjaa, mikä salli katon avauksen auton ollessa käynnissä, vaan eipä ole näkynyt enää vuosiin missään. Saman saanee aikaiseksi hieman kytkentöjä muuttamalla: Mielekästä olisi kytkeä vaikka siten, että käsijarru tulisi olla kytkettynä katon käyttämiseksi, niin ei vahingossa kuormita pumppua, mikä yrittäisi kiskoa lukittua kattoa auki.

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 6.4.2010 21:28

joo noin se hyvä oliski että käsijarru päällä toimis. mutta eipä oo niin paljoa sähkömiehen vikaa että osais ominpäin tuollasta tehdä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.4.2010 0:45

^Pitää laittaa korvantaakse, jos vaikka innostuis tutkailemaan kauniina kesäpäivänä :D

Jos sisään ei jaksa puhaltaa kuumaa ilmaa, niin herää heti kysymys: onko maahantuonnin jälkeen vaihdettu termari? Jos ei niin hetimiten vaihtoon, jos on, voi sisätilan kenno olla tukossa.

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 7.4.2010 9:47

lämmöt nousee kuitenki ihan normaalisti, ja pysyykin 90asteessa kun on sinne noussu. ja kennon meno ja paluuletku on molemmat ihan kuumat. mystinen ongelma. täytyy kai vielä ottaa nuo kennon letkut pois ja koittaa vaikka letkulla painaa sen läpi että kulkeeko se neste vai ei.

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 19.2.2011 11:57

Pitäisi itsekin purkaa katonnostomoottori G3 '97 cabriosta... hoituuko kyseinen operaatio siis vain irroittamalla letkut, ettei tarvitse muuta huomioida ? Ja sitten vain ohjaustehostinööliä lisätään kun aparaatti on takaisin paikallaan ?

ringali
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.5.2007 12:53

ViestiKirjoittaja ringali » 19.2.2011 17:54

Joo ei muutako moottorin rungossa olevat pultit irti, ja letkuthan lähtee irti pienet ruuvit niiden luota avaamalla että letkun 'vapautuu'. en osaa järkevämmin asiaa ilmaista. :D pelkästään nyppäämällähän ne ei lähde. Ei muutako ATF:ffää sen jälkee säiliöön ja menoks.

Nii joo ite merkkasin paperille ylös minkä letkun otin mistäkin reijästä, ja letkuun pistin vielä maalarin teipillä numerot. Ei välttämätön mutta ite tykkään aina varmistella enkä luota omaan muistiin ollenkaan.

Jos saan udella niin minkä vuoks moottoria irrottelet?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.2.2011 11:26

-> eli kasattuna ilmaa ns. itsensä.
irrotus liittynee tähän: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=76 ... ht=#762266


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa