Peruutustutkan silmiin lämmitys? Lumi sulaisi.
Valvoja: ffp jäsenet
Peruutustutkan silmiin lämmitys? Lumi sulaisi.
Kuten varmaan kaikki peruutustutkan omistavat tietävät, että kun auton perä lumeentuu, niin parkkitutka huutaa jatkuvasti. Itse olen nyt aina käynyt sormella painamassa niistä silmistä lumet sulaksi, etteivät ne huutaisi jatkuvasti. Mietin, että saisiko niihin jonkinsorttisen lämmityselementin esimerkiksi sisäpuolelle, joka sulattaisi lumen niistä?
Jos joku on tehnyt/kehitellyt ongelmaan ratkaisua, niin tähän voisi laitella vinkkejä.
Jos joku on tehnyt/kehitellyt ongelmaan ratkaisua, niin tähän voisi laitella vinkkejä.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tämä ei vastaa kysymykseen, mutta olenkin ihmetellyt että mitä noilla tehdään meidän olosuhteissamme? Vieläpä juuri siksi, että nykyautojen perät ovat lähes aina paksun lumen peitossa, koska aerodynamiikka on tehty sellaiseksi, että varmasti siellä takana on aina valtava pyörre.
Olisikohan helpoin keino estää tuon tutkan häiriökäyttäytyminen ottaa se kokonaan pois pelistä ja opetella vanha kunnon taskuunperuutus, jolla auton saa pieneenkin rakoon.
Olisikohan helpoin keino estää tuon tutkan häiriökäyttäytyminen ottaa se kokonaan pois pelistä ja opetella vanha kunnon taskuunperuutus, jolla auton saa pieneenkin rakoon.
Onko sulle koskaan tullut mieleen, että takana oleva este saattaa olla takalasin alapuolella = et näe kohdetta? Esimerkiksi peruutat autoa, niin matalan hangen etäisyys on tutkalla paljon helpompi arvoida. Tai esimerkiksi parkkiruutusi päässä mihin aiot peruuttaa, onkin betoniporsas. Oikeassahan siinä olet, että paras tutka on kuljettaja itse. Ei tuo silti haitaksikaan ole, jos se on toimiakseen.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Taskuun peruutus on kiinni pelkästään tekniikasta. Siinä ei tarvitse nähdä takana olevaa kohdetta taustapeilistä. Tietysti jos ei näe takana olevaa kohdetta missään vaiheessa alkaessaan suunnitella peruutusta niin silloin kannattaa miettiä peruutuksen mielekyyttä ylipäänsä.
Nämä PeräytysTutkat ovat melko uusi väline ja varmasti ihan hyviä, mutta kuten olet huomannut, meidän oloissamme niiden toimita on niin ja näin. Kai niihin voisi jonkun vastuksen viritellä sulattelemaan lunta, mutta aikamoista kekseliäisyyttä se vaatisi.
Kaikesta huolimatta kannattaa opetella se TaskuunPeräytys kunnolla. Siihen on ihan ohjeetkin saatavana, jos niitä ei muista autokouluajoilta. Kannattaa vaikka kysäistä lähimmästä autokoulusta.
Ihan vaan tämä siksi, että Kuorma-autokortin ajaessani jo melko kauan sitten tuo oli opeteltava. Ja kuorma-autolla ei aina ollut kovinkaan helppoa nähdä kokonaan takana olevaa kohdetta. Sen kohteen sijainti piti havainnoida ennen kun oltiin sitä lähelläkään ja siihen oli systeemi. En nyt rupea sitä tässä kuvaamaan, koska se vie paljon palstatilaa selitettynä.
Nämä PeräytysTutkat ovat melko uusi väline ja varmasti ihan hyviä, mutta kuten olet huomannut, meidän oloissamme niiden toimita on niin ja näin. Kai niihin voisi jonkun vastuksen viritellä sulattelemaan lunta, mutta aikamoista kekseliäisyyttä se vaatisi.
Kaikesta huolimatta kannattaa opetella se TaskuunPeräytys kunnolla. Siihen on ihan ohjeetkin saatavana, jos niitä ei muista autokouluajoilta. Kannattaa vaikka kysäistä lähimmästä autokoulusta.
Ihan vaan tämä siksi, että Kuorma-autokortin ajaessani jo melko kauan sitten tuo oli opeteltava. Ja kuorma-autolla ei aina ollut kovinkaan helppoa nähdä kokonaan takana olevaa kohdetta. Sen kohteen sijainti piti havainnoida ennen kun oltiin sitä lähelläkään ja siihen oli systeemi. En nyt rupea sitä tässä kuvaamaan, koska se vie paljon palstatilaa selitettynä.
Samaa mieltä kuin PöyhöinKuusaalt. Aina olen ilman pärjännyt ja nykyisen auton parkkitutkan piipitys vain ottaa päähän. Itse kun luotan omaan perstuntumaan enkä noihin piippauksiin. Saa sen pois päältä yhdellä painalluksella, joka onkin koko laitteen paras ominaisuus, mutta menee taas päälle kun virrat laittaa pois/päälle.
Mutta tuohon jäätymisen ongelmaan en nyt keksi mitään. Itsellä tuo ihan sama ongelma, mutta olen vain ohittanut sen painamalla sen summerin pois.
Mutta tuohon jäätymisen ongelmaan en nyt keksi mitään. Itsellä tuo ihan sama ongelma, mutta olen vain ohittanut sen painamalla sen summerin pois.
Olen minäkin pärjännyt aina ilman ilmastointia, nelivetoa, xenoneita, navigaattoria, (lisää tähän vapaavalintainen mukavuusvaruste) ja myös ilman sitä peruutustutkaakin, mutta kyllä ne vaan silti on ihan mukavia varusteita autossa. Kaikki nuo löytyy nykyisestä kulkineesta ja kaikkia tulee käytettyä kun ne kerran mukana kulkee, enkä koe että olisin jotenkin huonompi ihminen niitä käyttäessäni. Pysäköinti onnistuu edelleen ilman tutkaakin, mutta onhan se huomattavasti huolettomampaa sen kanssa.
Ja vaikka te ehkä olettekin täydellisiä kuskeja, niin ajatelkaa niitä muita kun ne pysäköi teidän autonne eteen tai taakse. Eikö olekin mukavaa että joissain autoissa on tutkat avustamassa ja estämässä turhia kolhuja.
Ja vaikka te ehkä olettekin täydellisiä kuskeja, niin ajatelkaa niitä muita kun ne pysäköi teidän autonne eteen tai taakse. Eikö olekin mukavaa että joissain autoissa on tutkat avustamassa ja estämässä turhia kolhuja.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Mutta tässähän on juuri kyse siitä, että kun nämä vekottimet eivät toimi kuten niiden pitäisi. Jos noihin oppii luottamaan esim. kesäaikaan niin sitten ollaan ihmeessä kun talvella on "silmät" ummessa.
Kaikki lisälaitteet ovat hyviä, hyödyllisiä ja kivoja silloin kun ne toimivat, mutta mitä hienomekaanisemmista laitteista on kyse niin meidän olosuhteemme vain ovat melko kovaa kamaa näille. Ja jos tottuu että lelu toimiin eikä ole varalla taitoa toimia silloin kun laite ei toimi niin ihmeessä ollaan.
+10astetta ja vesisadetta ---> 0astetta ja räntää ---> -20astetta ja paljon kevyttä pakkaslunta. Ja tätä ralliahan se Suomessa on suuntaan ja toiseen. Vielä kun heitellään sitä ihanaa suolaa sekaan silloin ja tällöin niin...
Ja kun se tutkasilmä on vielä siellä perässä jossa on karmea pyörre aina päällä niin voiko se toimia. Minkähänlainen lämppäri siihen pitäisi laittaa? Pitäisikö autoilijan aina pysäyttää auto ennen peruuttelujan ja käydä putsaamassa se linssi. Saatavana on sellaisia sytkärikokoisia kaasutohoja. Näillähän sen jään ja muun saa siitä sulamaan melko helposti. Pikkutoho kouraan, linssi puhtaaksi ja peruuttelemaan. Helppoa.
Kaikki lisälaitteet ovat hyviä, hyödyllisiä ja kivoja silloin kun ne toimivat, mutta mitä hienomekaanisemmista laitteista on kyse niin meidän olosuhteemme vain ovat melko kovaa kamaa näille. Ja jos tottuu että lelu toimiin eikä ole varalla taitoa toimia silloin kun laite ei toimi niin ihmeessä ollaan.
+10astetta ja vesisadetta ---> 0astetta ja räntää ---> -20astetta ja paljon kevyttä pakkaslunta. Ja tätä ralliahan se Suomessa on suuntaan ja toiseen. Vielä kun heitellään sitä ihanaa suolaa sekaan silloin ja tällöin niin...
Ja kun se tutkasilmä on vielä siellä perässä jossa on karmea pyörre aina päällä niin voiko se toimia. Minkähänlainen lämppäri siihen pitäisi laittaa? Pitäisikö autoilijan aina pysäyttää auto ennen peruuttelujan ja käydä putsaamassa se linssi. Saatavana on sellaisia sytkärikokoisia kaasutohoja. Näillähän sen jään ja muun saa siitä sulamaan melko helposti. Pikkutoho kouraan, linssi puhtaaksi ja peruuttelemaan. Helppoa.
Olen minäkin pärjännyt aina ilman ilmastointia, nelivetoa, xenoneita, navigaattoria, (lisää tähän vapaavalintainen mukavuusvaruste) ja myös ilman sitä peruutustutkaakin, mutta kyllä ne vaan silti on ihan mukavia varusteita autossa.
Tuo on niin totta.
Omakohtaisesti uskallan sanoa, että noinkin tarpeeton varuste on hankkinut käytössäni hintansa monin kertaisesti takaisin.
Edellisessä pakussa vastaava sarja ei jäätynyt niin herkästi, näissäkin on eroja näköjään. Noita varoittimia on myös magneettikenttään perustuvana versiona. Niihin ei sää vaikuta, mutta tahtovat olla hiukan epätarkempia.
Omaan tutkaani ei vaikuta takapuskuriin kertynyt lumi. Olen ihmetellyt tätä pari kertaa, kun matkan jälkeen on ollut tutkien edessä pari senttiä lunta. Jos ei muista pesun jälkeen kuivata näitä silmiä talvella, niin jää kyllä estää tutkan toimimisen.
Haluaisin saada tutkasta kytkettyä piipityksen pois lukuunottamatta sitä alla 30cm kuuluvaa jatkuvaa piippausta. Tulee katsottua etäisyysnäytöstä ja ledipalkeista etäisyys.
VALEO Peruutustutka Beep & Park N°2
http://www.valeoservice.com/html/indonesie/en/actualitesdetail.php?wid=1647855049439D94982981C
Haluaisin saada tutkasta kytkettyä piipityksen pois lukuunottamatta sitä alla 30cm kuuluvaa jatkuvaa piippausta. Tulee katsottua etäisyysnäytöstä ja ledipalkeista etäisyys.
VALEO Peruutustutka Beep & Park N°2
http://www.valeoservice.com/html/indonesie/en/actualitesdetail.php?wid=1647855049439D94982981C
Omassa kaapissa oli mulle tullessaan neljän anturin halpissarja, ja alunalkaen oli tarkoitus ottaa pois koska piipitys oli vallan ärsyttävä. Nykyään taas mielipide on täysin toinen, vaikka tarpeen tullen pärjää ilmankin. Lukkari varmaan tietää mitä tuonlaisen auton peruuttaminen välistä on.
Tapana on ennen lähtöä autoa kohti kävellessä katsoa silmämääräisesti muutenkin auto "läpi", että ilmaa on renkaissa eikä suurempia vuotoja näy alla. Samalla tulee tsekattua takapuskurin lumitilanne. Jos lunta on niin harjalla/skraballa enimmät pois. Jos tutkat on määränpäähän tultuani muurautuneet umpeen (mitä ei kylläkään mielestäni juuri tapahdu?) niin sitten peruutetaan ilman niitä tai ajetaan keula edellä parkkiin. Ei ole ollut suuri päänvaiva.
Mulla parkkitutka kylläkin piippaa vain kun pakki on tuvassa, eikä jatkuvasti?
Tapana on ennen lähtöä autoa kohti kävellessä katsoa silmämääräisesti muutenkin auto "läpi", että ilmaa on renkaissa eikä suurempia vuotoja näy alla. Samalla tulee tsekattua takapuskurin lumitilanne. Jos lunta on niin harjalla/skraballa enimmät pois. Jos tutkat on määränpäähän tultuani muurautuneet umpeen (mitä ei kylläkään mielestäni juuri tapahdu?) niin sitten peruutetaan ilman niitä tai ajetaan keula edellä parkkiin. Ei ole ollut suuri päänvaiva.
Mulla parkkitutka kylläkin piippaa vain kun pakki on tuvassa, eikä jatkuvasti?
Mahtaakohan tämä uudentyyppinen parkkitunnistin olla moksiskaan jäästä ja lumesta? ultraäänihän heijastuu melkein mistä tahansa mutta tuollaisen magneettikenttiin perustuvan tunnistuksen luulisi tarvitsevan jotain "enemmän" fyysistä materiaalia.
Muuten vaan mielenkiinnosta kyselen, mulla on peltiset puskurit :)
linkki jonka takaa löytyy pieni youtube videokin...
http://www.rime.fi/uutuus-elektromagnee ... -1008.html
Muuten vaan mielenkiinnosta kyselen, mulla on peltiset puskurit :)
linkki jonka takaa löytyy pieni youtube videokin...
http://www.rime.fi/uutuus-elektromagnee ... -1008.html
Sulattelin oman varoittimeni anturit jäästä ja puhaltelin puhtaaksi. Laite pysyi mykkänä. Totesin, että summeristä kuuluu jotain pihinää. Keskusboksi ja summeri ovat takapyörän takana hieman kosteassa paikassa, ei näyttöä. Sulattelin summerin ja kuivasin sekä siirsin hieman kuivampaan paikkaan, mikä auttoi.
Lainaus:
Olen minäkin pärjännyt aina ilman ilmastointia, nelivetoa, xenoneita, navigaattoria, (lisää tähän vapaavalintainen mukavuusvaruste) ja myös ilman sitä peruutustutkaakin, mutta kyllä ne vaan silti on ihan mukavia varusteita autossa.Tuo on niin totta.
Omakohtaisesti uskallan sanoa, että noinkin tarpeeton varuste on hankkinut käytössäni hintansa monin kertaisesti takaisin
Varmasti ihan todellista apua näistä on. Mutta kuten kaikilla apuvälineillä on tapana, ruostuu taidot ja huomiointikyky näitä käyttäessä. Asia on ihan luonnollista. Jos et pidä taitoa/kuntoa yllä, se huononee.
En mitenkään taistele näitä vastaan, mutta en silti usko kaikkiin "olisin ilman tätä keksintöa peruuttanut tolppaan"-juttuja. Asia on vain yleensä niin, että silloin kun tietää, ettei tarvitse niin katsella, niin ei sitä silloin katselekkaan ja päinvastoin.
Hyviä pelejä kyllä tarpeen tullen.
lämpötila vaikutttaa
Näillä volkkarin karvalakeilla olen ajellut nyt 7v. ja eka kerran tämmöinen peruutustutka minullakin nyt on. Hyvä keksintö se on, mutta ihan selvästi lämpötila herkkä. Kesä lämpötiloissa toimii ok ja jättää tarkasti 30 cm tilaa taakse, mutta pakkasella heittelee 0cm ja 30 cm väliltä, mitä piippi antaa ilmi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa