Katsastus setä otti ja huomasi että -94 Ventossa ei pala pakkivalot. Noh, asiaan sen suuremmin perehtyneenä kanttasin tallille ja syöksyin konehuoneeseen heiluttelemaan vaihdelaatikon päällä olevia liittimiä. Toinen liitin oli löysällä ja henkseliä paukutellen menin ja survoin peruutusvaihteen silmään ja virrat päälle. Ei pala. Molemmat liittimet uudestaan irti ja putsailin varovasti ja sijottelin uudestaan paikoilleen. Ei pala vieläkään. Kokeilin samaa kikkaa auton ollessa käynnissä, mutta arvatkaa vaan paloko valot. Siispä sulaketaulun kimppuun ja kah! Sulakehan oli musta ja lanka keskeltä poikki. Sulake vaihtoon ja taas reteesti pakkia räpläämään. Eikä se Pärkkele vieläkään pala!.. Alkaa vähän epätoivo iskemään "Eikö tätä voikkaan korjata itse?!" Polttimot on ehjät, sulake ehjä, liittimet kiinni (myös kontista)..
Eli kysymys kuuluukin seuraavasti. Onko noissa kopperoissa jotain relettä pakkivaloille?
Hakua kokeilin mutta ei sieltä löytyny yhtään samanlaista aihetta.
Venton sähkö-roplematiikka.
Valvoja: ffp jäsenet
Avaappa se pakkivalon kytkin siitä vaihdelaatikon päältä ja puhdista ja herkistä se. Toimivuus kannattaa varmistaa yleismittarilla. Se on se kaksinapainen kytkin. Kolminapainen on nopeusanturi mittaristolle. Pakki päällä napojen pitäisi olla yhteydessä toisiinsa.
Jossei sillä tokene, niin yleismittarin kanssa mittailemaan tuleeko liittimelle virta. Jossei tule virta, vika on sulaketaulun ja liittimen välissä.
Jos tulee virta, voit hypyttää liittimen navat toisiinsa. Tällöin pitäisi syttyä pakkivalot. Jossei, mutta virta tulee, sitten varmaan tarkistaisin takavalojen liittimet koska itsellä ollut niissäkin kosketushäiriöitä. Myös polttimoiden kantojen kosketus kannattaa tarkistaa.
Jossei vieläkään toimi, niin jostain on johdin poikki. Laatikolta kytkimestä virta valoille menee sulakerasian kautta, ja voi olla mahdollista että on sieltäkin liitin irronnut.
edit:
Pakkivalon kytkimelle lähtee virta sulaketaulusta F-liittimen 6 navasta. Kytkimeltä takaisin tuleva signaali tulee F-liittimen 7 napaan. Sulaketaululla lenkin käytyään johto auton takaosaan lähtee K-liittimen 8 navasta.
Tuskin tarvitset näitä tietoja mutta ihan varalta. ;)
Jossei sillä tokene, niin yleismittarin kanssa mittailemaan tuleeko liittimelle virta. Jossei tule virta, vika on sulaketaulun ja liittimen välissä.
Jos tulee virta, voit hypyttää liittimen navat toisiinsa. Tällöin pitäisi syttyä pakkivalot. Jossei, mutta virta tulee, sitten varmaan tarkistaisin takavalojen liittimet koska itsellä ollut niissäkin kosketushäiriöitä. Myös polttimoiden kantojen kosketus kannattaa tarkistaa.
Jossei vieläkään toimi, niin jostain on johdin poikki. Laatikolta kytkimestä virta valoille menee sulakerasian kautta, ja voi olla mahdollista että on sieltäkin liitin irronnut.
edit:
Pakkivalon kytkimelle lähtee virta sulaketaulusta F-liittimen 6 navasta. Kytkimeltä takaisin tuleva signaali tulee F-liittimen 7 napaan. Sulaketaululla lenkin käytyään johto auton takaosaan lähtee K-liittimen 8 navasta.
Tuskin tarvitset näitä tietoja mutta ihan varalta. ;)
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Ah! Anteeks kovasti. En ole muistanu kertoa. Vika siis löyty vaihdelaatikon päästä. Oli liittimet kunnossa mutta johto oli vanhuuttaan nirhaantunut poikki. Eli liitin irti ja purkaamo-uusi osa tilalle. Oli katsurikin mielissään kun valot toimi. Kiitos vinkeistä, kaikki merkattiin pieneen sinikantiseen vihkoon tulevaisuuden varalta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa