Tere
Noita alustasarjoja kun etsin skodaan niin törmäsin väittämään että Borassa, golfissa, octaviassa sekä a3 on sama alusta. Onko näin?
Oma on Skoda Octavia rs, johon ei saa H&R cupkittiä, mutta muihin saa, joten voisiko siihen laittaa esim "boran" alustan edes teoriassa?
Koiranluuthan tuossa on ne yli 300mm pitkät, mutta meneeköhän siihen "karvalakkimallin" koiranluilla muutkin alustat, jotka ovat tarkoitettuja em autoille?
Alustavertailua BORA, GOLF, OCTAVIA, A3
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllä ne esim. Audi A3 ja Golf IV käyvät päikseen muuten teknisesti, mutta autojen painon/painojakauman ollessa mahdollisesti erilainen se näkyy sitten jousituksen/vaimennuksen toimivuudessa (painavaan autoon kevyemmän auton setti = pintakova+enemmän madallusta). Esim. Boran perä on painavampi kuin Golfin.
Mutta kyllä ne lienee teknisesti ihan bolt on -kamaa, liekö sitten iskaritolpan pituudessa pieniä heittoja (?), tuskinpa. Koiranluissa voi joutua säätämään enemmän jos on säädettävä alusta (mutuilua)...
Mutta kyllä ne lienee teknisesti ihan bolt on -kamaa, liekö sitten iskaritolpan pituudessa pieniä heittoja (?), tuskinpa. Koiranluissa voi joutua säätämään enemmän jos on säädettävä alusta (mutuilua)...
-
- -
- Viestit: 127
- Liittynyt: 26.7.2003 16:08
Oma on Skoda Octavia rs, johon ei saa H&R cupkittiä, mutta muihin saa, joten voisiko siihen laittaa esim "boran" alustan edes teoriassa?
Octavia RS on samalla pohjalevyllä kuin etuvetoinen Audi TT, eli Boran sarja ei käy. Normi Octaviassa onkin sitten jo sama pohjalevy kuin A3/Leon/Toledo/Golf4/Bora, eli niiden sarjat käy ristiin.
Tuolta voi näppärästi vertailla tuotekoodeilla alustojen yhteensopivuuksia: http://www.v-maxx.com/uk/
Nyt mennään vahvasti mutuiluun, mutta mutta...
Audi TT, S3, R32 ja ilmeisesti RS-octaviakin eroavat kevyemmin motorisoiduista malleista edestä ainakin tukivarren ja iskaritolppien osalta. Kiinnitys kallistuksenvakaajalla on siis erilainen kuin "kulimalleissa" missä koiranluu tulee tukivarteen kiinni, kun "sporteissa" tulee iskaritolppaan. Tuli katseltua mm. ETKA:sta josko olisin edelliseen IV-golfiin laittanut tukivarsien puslat nuista sporttimalleista. Ne olisivat ainakin käyneet ristiin.
Boran ja Golfin erona voi olla sitten iskarit/jouset. 1.6 16v koneet on samalla alustalla kuin 1.4 koneet, mutta vanhempi 1.6 8v kone taisi olla hieman jämäkämpi mitä 1.4. Dieseliin ja muihin isompiin koneisiin mennessä on sitten isompia eroja jo. Aikanaan tuli verrattua omaa 1.6 16v Golfia, ja isukin TDI-Boraa peräperää, ja olihan se Bora puolestaan eri jämäkkä tuohon entiseen töpöperään verrattuna. Esim kallistuksenvakaajat oli 20 vs. 22mm, iskarit ja jouset erilaiset, pyörän napa/jarrut erilaiset jne.
Eli eroja on... paljonkin. Mutta jos tuohon RS-ocuun lähtee katselemaan niin varmaan nuita sporttimallien alustoja etuvetoisina kun etsii missä se kallistuksenvakaaja tulee kiinni iskariin. Ja sitten kilot kohdalleen, ja toivoo vielä että se TUV-todistuskin löytyy :D
Audi TT, S3, R32 ja ilmeisesti RS-octaviakin eroavat kevyemmin motorisoiduista malleista edestä ainakin tukivarren ja iskaritolppien osalta. Kiinnitys kallistuksenvakaajalla on siis erilainen kuin "kulimalleissa" missä koiranluu tulee tukivarteen kiinni, kun "sporteissa" tulee iskaritolppaan. Tuli katseltua mm. ETKA:sta josko olisin edelliseen IV-golfiin laittanut tukivarsien puslat nuista sporttimalleista. Ne olisivat ainakin käyneet ristiin.
Boran ja Golfin erona voi olla sitten iskarit/jouset. 1.6 16v koneet on samalla alustalla kuin 1.4 koneet, mutta vanhempi 1.6 8v kone taisi olla hieman jämäkämpi mitä 1.4. Dieseliin ja muihin isompiin koneisiin mennessä on sitten isompia eroja jo. Aikanaan tuli verrattua omaa 1.6 16v Golfia, ja isukin TDI-Boraa peräperää, ja olihan se Bora puolestaan eri jämäkkä tuohon entiseen töpöperään verrattuna. Esim kallistuksenvakaajat oli 20 vs. 22mm, iskarit ja jouset erilaiset, pyörän napa/jarrut erilaiset jne.
Eli eroja on... paljonkin. Mutta jos tuohon RS-ocuun lähtee katselemaan niin varmaan nuita sporttimallien alustoja etuvetoisina kun etsii missä se kallistuksenvakaaja tulee kiinni iskariin. Ja sitten kilot kohdalleen, ja toivoo vielä että se TUV-todistuskin löytyy :D
Jostain löyty vahvistusta teidän puheisiin:
Audi TT Frontantrieb
Typ: 8N Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
Seat Leon Cupra Frontantrieb
Typ: 1M Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
Skoda Octavia RS Frontantrieb
Typ: 1U2 Bj: 97- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
http://global.ebay.com/ST_Gewinde-Fahrw ... 49533/item
Audi TT Frontantrieb
Typ: 8N Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
Seat Leon Cupra Frontantrieb
Typ: 1M Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
Skoda Octavia RS Frontantrieb
Typ: 1U2 Bj: 97- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040
http://global.ebay.com/ST_Gewinde-Fahrw ... 49533/item
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa