Asentelin eilen 2004 vuosimallin passattiini lisäpitkät nokalle. Pistin johdotukset nätisti ja kunnolla käyttäen apiko-liittimiä. Lisävaloille toki virrat releen kautta suoraan akulta. Releelle herätevirraksi auton oman umpion takaa pitkän ajovalon plussajohdosta apiko-liittimellä herätevirta.
Hetken pähkin että mikä niistä auton oman umpion taakse menevän liittimen kymmenestä johdosta on pitkien plussajohto. Otin H7 pitkän polttimon pois umpiosta ja katsoin sitä polttimon kantaa. Siinä oli yksi valkoinen johto ja toisessa kohtaa kaksi ruskeaa.
Valkoinen johto oli plussajohto. Yleismittarin piippaus ominaisuudella tarkistin vielä että mihin umpion johtonipun pinniin se valkoinen johto menee. Valkoinen johto meni liittimen pinniin numero 1. Ainut kohta missä piippasi. Joten oletan että se oli plussa.
Sitten vielä googlettamaan ja varmistamaan joskos netistä löytyisi jotain.
Tarkennuksena nyt että autossani on vakiona xenon lyhyet. Siihen sopivaa umpiota ja johdotuksista en löytänyt juttua. Mutta löysin tällaisen kuvan, joka on B5.5 (eli 3BG) passatin halogeeniumpion johdotuksista:
http://farm5.static.flickr.com/4115/482 ... 283c_b.jpg
Siitäkin näkee että ruskeat johdot ovat maajohtoja ja pitkälle menevä johto on valkoinen sekä menee pinniin numero 1.
Eli oletan että näin on myös omassani oman testaukseni jälkeen.
Siitä sitten umpion liittimeen menevästä johtonipusta pinniin 1. menevä (valko-musta) johto poikki. Apikoilla liittimet ja samasta vielä herätevirta releelle.
Herätejohtoonkin laitoin 2A sulakkeen väliin ennen relettä.
Lisäpitkille uudenkarheat Nightbreaker plus +90% H3 polttimot.
Lisäpitkien pääsulake 20A paikalleen ja testaamaan.
Pelkäsin että savu nousee. Mutta nehän toimivat täydellisesti :D
Olin iloinen, ylpeä ja onnellinen. Siinä sitten suuntailin niitä ja hykertelin metsissä väijyville peuroille.
Kunnes yön yli nukuttuani... tänään lisäpitkät eivät enää toimineet.
Voi sitä kiroilun määrää! Auton omat pitkät toimivat hienosti.
Tarkistuslistaa tekemään:
- Pitkien pääsulake 20A -> yleismittari piippasi läpi -> toimii
- herätepiuhan 2A sulake -> yleismittari piippasi läpi -> toimii
- maajohdot releeltä ja pitkiltä menee samaan ruuviin -> tiukassa ja hyvin
- polttimoille menevät plussajohdot releestä irti -> yleismittari piippaa -> polttimot ehjät
Mitä seuraavaksi tutkimaan?
Voiko uusi rele mennä hajalle kuinka helposti?
Releen herätteessä oli 2A sulake, joka ei ollut kärvähtänyt. Rele ei mielestäni myöskään napsunut kun pitkiä laitoin päälle.
Herätevirran sulakerasia on motonetin mallia johon tulee lasisulake sisään ja sulake rasian päihin johdot ruuvataan kiinni pienillä ruuveilla.
Huomasin että toinen johto oli jäänyt löysälle ja tärinästä kai löystynyt. Juuri se johto joka on sulakkeen jälkeen releelle lähtevä. Joten jos siinä on sitten tullut sopivaa tärinää, piikkiä jne jne... niin sulake kenties olisi säilynyt ehjänä, mutta olisiko se voinut rikkoa releen? Rele on mallia 12V 40A
Auton omat pitkät toimivat, mutta mittasin siitä pitkien apiko-liittimeltä (josta heräte releelle myös lähtee), että pitkät päällä sinne menisi vain muka 5.98V.
Tämä ei voi pitää paikkansa, koska eihän tuollainen 12V H7 oma pitkän polttimo 6 Voltilla edes syttyisi?
Liekö yleismittarissani ollut jotain häikkää. Pistin mittauksessa yleismittarin mustan piikin siihen mutteriin, johon menee releen ja lisäpitkien miinukset.
Mitä luulette onko kyseessä hajonnut rele?
Vai voiko olla joku muu ongelma?
Kiitän kaikesta avusta.
Passat 3bg (vm2004) lisäpitkät ja yhtäkkinen ongelma. Apuja
Valvoja: ffp jäsenet
No nyt on haettu toinen rele ja testattu. Ei vaikutusta. Valokynällä koitin taas niin releen herätteelle vain pieni hehku. Valokynän ja yleismittarin maa kosketuksissa siihen kohtaan jossa on releen ja lamppujen maat ruuvatti runkoon. Liekö maadotuksessa huono kosketus? Samassa kohtaa toki oli joku muu maajohtokin ennestään. Täytyy koittaa huomenna lisää.
Pimeessä ei jaksa enää säätää.
Pimeessä ei jaksa enää säätää.
Yhdistä akulta suoraan + releen "herätteelle" -syttyykö? - jos niin tiedät jo paljon enemmän minne puolelle vika jää...
Tuota kun lisää mietti niin... Jos auton omat pitkät palavat ihan kirkkaasti niin melkeinpä oltava maadoituksissasi vian, kokeile jollain johdolla vaikka akun - puolelta yhdistää suoraan tuohon maadoituspisteeseesi...
Tuota kun lisää mietti niin... Jos auton omat pitkät palavat ihan kirkkaasti niin melkeinpä oltava maadoituksissasi vian, kokeile jollain johdolla vaikka akun - puolelta yhdistää suoraan tuohon maadoituspisteeseesi...
Viimeksi muokannut J.S.P, 2.12.2010 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
käytä sitä yleismittaria kun sellainen näyttää olevan
eli laita vaikka - akun -napaan, ja mittariin valitset 20VDC, sitten mittailet vähän siellä sun täällä, esim siitä releen kannasta, sulakkeen molemmista päistä (yritä saada mitattua kun se sulake on paikallaan.
yleismittari: autosähkärin paras ja vaadittu lisävaruste
eli laita vaikka - akun -napaan, ja mittariin valitset 20VDC, sitten mittailet vähän siellä sun täällä, esim siitä releen kannasta, sulakkeen molemmista päistä (yritä saada mitattua kun se sulake on paikallaan.
yleismittari: autosähkärin paras ja vaadittu lisävaruste
Yleismittari on kyllä hyvä ja välttämätönkin väline osaavissa käsissä, mutta sähkö ja mittausoppia osaamattomissa käsissä taitaa tulla kyllä enemmän vääriä tulkintoja... - näin minä ainakin olen huomannut kun olen näitä juttuja seuraillut...
Aika monesta hommasta selviää ihan merkkilampun ja johdonpätkän kanssa. esim. huonojen liitosten perästä mitattuna yleismittari saattaa näyttää vähän mitä sattuu eli vaikka täydet jännitteet, mutta merkkilampusta joka kuormittaa piiriä enemmän kuin turhankin herkät nykymittarit huomaakin monesti paremmin ettei kaikki olekkaan kunnossa.
Samoin vetämällä johdon pätkällä vaikka väliaikaisen lisämaadoituksen tai jonkun liitoksen "ohituksen" näkee heti esim. kirkastuvatko valot.
Aika monesta hommasta selviää ihan merkkilampun ja johdonpätkän kanssa. esim. huonojen liitosten perästä mitattuna yleismittari saattaa näyttää vähän mitä sattuu eli vaikka täydet jännitteet, mutta merkkilampusta joka kuormittaa piiriä enemmän kuin turhankin herkät nykymittarit huomaakin monesti paremmin ettei kaikki olekkaan kunnossa.
Samoin vetämällä johdon pätkällä vaikka väliaikaisen lisämaadoituksen tai jonkun liitoksen "ohituksen" näkee heti esim. kirkastuvatko valot.
Viimeksi muokannut J.S.P, 2.12.2010 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa