Golf V - Vanne kysymys.
Valvoja: ffp jäsenet
Golf V - Vanne kysymys.
Omistan 09 vuoden Golf V GT Sportin jossa vakiona 15mm madallus.
Tarkoitus olisi laittaa vanteet alle jotka olisivat 18x8 5x112 jaolla, 38 ET:llä.
Auton vakio ET:hän on 47, joten heittoa olisi se vajaa kymppi.
Renkaat tulisivat olemaan 225/40 tai 225/45, luultavasti ensimmäinen vaihtoehto.
Kysymys kuuluukin, että osaako kukaan sanoa tuleeko vanteiden kanssa ongelmia kaarikosketuksissa, mahdollisesti kääntyessä tai pompuissa.
Auton pitäisi siis mennä myös muutoskatsastuksesta läpi.
Vastauksia olen saanut monenlaisia eri ihmisiltä, mutta mistään ei ole saanut varmaa tietoa asiasta.
Tarkoitus olisi laittaa vanteet alle jotka olisivat 18x8 5x112 jaolla, 38 ET:llä.
Auton vakio ET:hän on 47, joten heittoa olisi se vajaa kymppi.
Renkaat tulisivat olemaan 225/40 tai 225/45, luultavasti ensimmäinen vaihtoehto.
Kysymys kuuluukin, että osaako kukaan sanoa tuleeko vanteiden kanssa ongelmia kaarikosketuksissa, mahdollisesti kääntyessä tai pompuissa.
Auton pitäisi siis mennä myös muutoskatsastuksesta läpi.
Vastauksia olen saanut monenlaisia eri ihmisiltä, mutta mistään ei ole saanut varmaa tietoa asiasta.
eipä tuossa katsastuksessa ole ongelmaa, ja eihän tuota tarvitse edes katsastaa...
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
kyllä ne alle menee, tuleehan se jonkin verran yli kaaresta, mutta sallitun rajoissa...
itse meinasin GTI:hin missä on ET 50 --> 35 ET vanteita, samalla madalluksella, nyt on 45 ET ilman ongelmia.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
kyllä ne alle menee, tuleehan se jonkin verran yli kaaresta, mutta sallitun rajoissa...
itse meinasin GTI:hin missä on ET 50 --> 35 ET vanteita, samalla madalluksella, nyt on 45 ET ilman ongelmia.
Mulla oli G5 alla Kw2 säädettävä sekä 8x19" 235/35 renkailla ET oli 42 ja raapi töyssyissä aina, vaikkei super matala ollutkaan.
Tästä linkistä saat hieman apuja miltä noilla spekseillä auto tulee näyttämään, mutta yli tulee kaaresta ihan varmasti. Valkoinen g5 tuolla linkissä, siinä on samat vanne speksit kun sulla.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3048856
Tästä linkistä saat hieman apuja miltä noilla spekseillä auto tulee näyttämään, mutta yli tulee kaaresta ihan varmasti. Valkoinen g5 tuolla linkissä, siinä on samat vanne speksit kun sulla.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3048856
Meinaatko ettei tarvitsisi muutoskatsastaa ollenkaan? Olen saanut sellasen käsityksen, että muutoskatsastus suoritetaan aina jos renkaan tuuma ylittyy kahdella.
Esimerkkinä: Rekisteriotteessa lukee alkuperäinen koko 15'', silloin 16'' saa käyttää ilman muutoskatsastusta. Jos kuitenkin hyppää 2 tuumaa siitä vielä ylöspäin niin muutoskatsastus on pakko tehdä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jälleen tulee vähän ristiriitaisia kommentteja.
Katsoin tuota CW golffia linkistä ja tosiaan eturengas näyttää olevan kiltisti kaaren sisällä ja takana pikkuisen ulkona, mutta tosiaan tuossa mainittiinkin, että on käytetty spacereita.
Kova halu olisi tilata vanteet 38 ET:llä, mutta sitten jos ne eivät toimikkaan niinkuin pitäisi niin kyllä harmittaa jälkeenpäin.
Jos pyörät esimerkiksi joka hidasteessa osuisivat kaariin niin aika nopeasti saisi ostaa uudet :D
Lisää vain kommentteja, ja spekulointia!
Esimerkkinä: Rekisteriotteessa lukee alkuperäinen koko 15'', silloin 16'' saa käyttää ilman muutoskatsastusta. Jos kuitenkin hyppää 2 tuumaa siitä vielä ylöspäin niin muutoskatsastus on pakko tehdä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jälleen tulee vähän ristiriitaisia kommentteja.
Katsoin tuota CW golffia linkistä ja tosiaan eturengas näyttää olevan kiltisti kaaren sisällä ja takana pikkuisen ulkona, mutta tosiaan tuossa mainittiinkin, että on käytetty spacereita.
Kova halu olisi tilata vanteet 38 ET:llä, mutta sitten jos ne eivät toimikkaan niinkuin pitäisi niin kyllä harmittaa jälkeenpäin.
Jos pyörät esimerkiksi joka hidasteessa osuisivat kaariin niin aika nopeasti saisi ostaa uudet :D
Lisää vain kommentteja, ja spekulointia!
-
- -
- Viesti:
Päätin, että turha ottaa riskiä ja tilata 1300 euron vanteita jotka ei välttämättä mene sitten kiinni ilman sitä kaarikosketusta.
Nyt on sitte seuraavanlainen mielessä:
Räderwerks mten80s 18x8 ET 42 eteen ja 18x9 ET 45 taakse.
Renkaiksi joko 215/40 eteen ja taakse, tai sitten 215/40 eteen ja 225/40 taakse.
Tuon kanssa ei pitäisi olla isompia ongelmia varsinkaan jos madallus on niinkin hillitty kuin 15mm.
Tässä pari kuvaa:
Viimeisessä kuvassa olevan kaverin tiedän MKV:n foorumeilta ja hänen mukaan takana osuu välillä hidasteisiin mennessä jne, mutta huomioon ottaen kuinka korkea minun autoni on verrattuna hänen autoonsa niin ei pitäisi olla samaa ongelmaa.
Mitä mieltä, olisiko tässä selvempi setuppi autoon ilman mitään ylimääräisiä huolia?
Nyt on sitte seuraavanlainen mielessä:
Räderwerks mten80s 18x8 ET 42 eteen ja 18x9 ET 45 taakse.
Renkaiksi joko 215/40 eteen ja taakse, tai sitten 215/40 eteen ja 225/40 taakse.
Tuon kanssa ei pitäisi olla isompia ongelmia varsinkaan jos madallus on niinkin hillitty kuin 15mm.
Tässä pari kuvaa:

Viimeisessä kuvassa olevan kaverin tiedän MKV:n foorumeilta ja hänen mukaan takana osuu välillä hidasteisiin mennessä jne, mutta huomioon ottaen kuinka korkea minun autoni on verrattuna hänen autoonsa niin ei pitäisi olla samaa ongelmaa.
Mitä mieltä, olisiko tässä selvempi setuppi autoon ilman mitään ylimääräisiä huolia?
Janppa - Edessä 45 ja takana 42 ET?
Itsellä tosiaan siis Golf V GTS, Eli GT Sport jossa vakio 15mm madallus.
Nämä viimeksi mainitut vanteet ei ole saatavilla suomesta, joten ennen tilausta pitäisi olla suhteellisen varma sopivuudesta.
Itse olen ajatellut setuppia:
ETEEN: 18x8 et42 215/40
TAAKSE: 18x9 et45 225/40
Tosiaan en ole mikään vanne/rengas velho, joten tarvittaisiin jälleen niitä viisaampia jakamaan kokemuksia / mielipiteitänsä mikä olisi sopivin vaihtoehto. Auton vakio ET on siis 47!
Itsellä tosiaan siis Golf V GTS, Eli GT Sport jossa vakio 15mm madallus.
Nämä viimeksi mainitut vanteet ei ole saatavilla suomesta, joten ennen tilausta pitäisi olla suhteellisen varma sopivuudesta.
Itse olen ajatellut setuppia:
ETEEN: 18x8 et42 215/40
TAAKSE: 18x9 et45 225/40
Tosiaan en ole mikään vanne/rengas velho, joten tarvittaisiin jälleen niitä viisaampia jakamaan kokemuksia / mielipiteitänsä mikä olisi sopivin vaihtoehto. Auton vakio ET on siis 47!
Niin no en tiedä mikä kenelläkin on tarkoitus. Saada vanteet sopivasti kaaren tasalle vai pelkästään pyörimään ongelmitta. Myös renkaan reunan muoto vaikuttaa aika paljon, esim. Falkeneissa ainakin on vähän pyöreämpi tuo reuna, tai mikä onkaan nimeltään. Kyllä kai noiden suunnittelemasi vanteiden pitäis mahtua noilla renkailla. Voin mä jonkun kuvankin tosta omasta kulkineesta laittaa, jos siitä jotain apua on.
Ja on kyllä asiallisen näköiset vanteet, kelpais vaikka itsellekin :)
Ja on kyllä asiallisen näköiset vanteet, kelpais vaikka itsellekin :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”