VOI POISTAA

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

VOI POISTAA

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.7.2010 10:02

Tänään haettiin ventoon leima, muuten ok mutta kuskinpuolen taka-akselin pusla oli hieman revennyt ja pitää enskertaan vaihtaa, samoin jarrupaineensäädin hieman jumitti, jarrut kuitenkin otti tasaisesti ja hyvin eli vuosi taas ajetaan.

Eli onko joku vaihtanut tuon surullisen kuuluisan puslan auton alle päin vai onko ainoa vaihtoehto rälläköidä paineensäädin siitä irti ja vaihtaa tuo pusla irrallaan?

Suunnittelin jos sais esim suurella pultilla ns prässättyä uuden puslan tuonne ilman että purkaa koko laitosta pois alta.

Jännä vaan että 161tkm ajetusta -96 mallista JO puslat menossa, tätäkö on se laatu?
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.7.2010 17:16

ite tiputin koko akseliston kannakkeineen rungosta kiinni. näin ollen jäi jarrupaineensäätimen rälläköinti ja hitsais pois.

koita saaha se vanha pusla sieltä ensin irti :) luultavasti se suurin työmaa

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.7.2010 18:49

Joo kyllä mä tuon kikan tiedän mutta onko kukaan tehnyt/saako tehtyä auton allepäin eli ei tarttis koko akselia poistaa (mitä ei kyllä tehdä)?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.7.2010 18:59

aika mahottomuus tehä ilman että tiputtaa koko akselia pois. ja olisko itellä menny 4-5tuntia hommassa kokonaisuudessa. kuitenki sun pitää tiputtaa toinen irti ja luultavasti ei toinen anna niin paljoa periksi että saisit sen akseli siihen asentoon että voisit järkevästi päästä hakkaamaan sen vanhan puslan pois

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.7.2010 21:38

Eikö se vanha pusla olis helpoin polttaa muusiksi ja tiputtaa pois, uuden prässäis paikalleen sopivan pultin ja paksujen prikkojen avulla?

Ensvuoden juttuhan tää on, toivottavasti jonkun muun hommia :)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 28.7.2010 22:39

Eipä tossa ole mitään järkeä yrittää noita puslia vaihdella akselia irrottamatta.
se on niin helppo sieltä tiputtaa,niin sitten saa helpommin askarreltua.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 28.7.2010 23:03

Eikö se vanha pusla olis helpoin polttaa muusiksi ja tiputtaa pois, uuden prässäis paikalleen sopivan pultin ja paksujen prikkojen avulla?


Eikö orkkis puslassa ole sellanen metallikaulus ympärillä?? Eli ei polttaminen auta.

Tilalle power flexin puslat. Huomattavasti helpompi asentaa ja tais olla edullisemmatkin ku alkuperäiset.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.7.2010 23:48

joo helppohan se kumi on saaha tosiaanki pois mutta se metallikaulus. irrotukseen hyviä työkaluja: vasara, paineilmavasara(mikälie oikealta nimeltä), saha, iso talttapääruuvari, tupakkia, kaljaa ja hermot :)

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 29.7.2010 9:28

Miten paksua tavaraa se metallikaulus on? Onko ainevahvuus sellaista ~2 millin luokkaa, kuten puslissa yleensä? Vai jotain ihan muuta, jos irrotus on niin hankala operaatio.

Pete88
-
Viestit: 105
Liittynyt: 26.8.2007 22:02

ViestiKirjoittaja Pete88 » 29.7.2010 10:53

Sahaa sen metalikauluksen halki niin pitäs lähtä aika kivuttomasti vasaralla ja tampilla.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.7.2010 11:30

Mutta jos laitat powerflexit, niin varmista ettei ne käytä sitä metallikaulusta :) Muuten tulee turhaa työtä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.7.2010 12:37

eihän siinä muuta ookku jos et käytä käsijarruvaijereita pois niin tilanahtauden takia kohtuullisen työläs homma.. väkivallalla lähti.


summarum eipä ainaskaan keväällä vielä ollu
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... Puslat.jpg

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.7.2010 13:00

Paineilmavasarat ym laitteet kyllä löytyy ja appiukko tuon vaihtaa jos tarvetta.
Etutukivarren puslakin vaihtui parissa tunnissa ilman mitään ongelmia kun täällä sen vaihto olis kovinkin työläs.

Missäs ajomäärissä muut on noita puslia vaihtanu? Konttorilla kysyin että ootko nyt ihan varma että pitäis uusia tuolla ajomäärällä.

Mersuihin ei ole edes 400tkm lukemissa tarvinnut puslia vaihdella.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.7.2010 13:13

no mittarissa näyttää olevan 235tkm ilman totalia eli olisko noin 550tkm. tiiä sit oliko orggis mutta ainaski siihen malliin oli japanin kromissa nuo kaulukset että vois jopa ollakki. no sehän on ihan siinä että onko ne ollu vielä pomppautus kunnossa mutta voihan ne tietenki olla löysät jo mersuissaki.
muistaakseni löysyys ei vaikuta mut jos ne on irronnu kauluksesta niin sillon ne pomppaa.
ja onko autoa madallettu aikasemmin? entisen omistajan aikaan?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.7.2010 19:29

Löysyyttä ei ole, revennyt vaan ja vain kuskinpuoli.
Auto ollut melko varmasti aina vakio alustalla, ainakin alkuperäiset iskarit oli alla ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä 133tkm asti jolloin tuo meille tuli, helsingissä ollut uudesta ja vaasassa yhdellä ennen meitä ja tämäkin vanhempi herra.

Joku täällä mainitsi powerflexin puslat, en oikein niistä perusta kun muijan velipojan ventoon just vaihdettiin se etutukivarren pusla ja kaikki puslat tuossa on noita powerflexin puslia jotka siis laitettu alle edellisen omistajan aikana ja onko tuo vento nyt tuolla ollut 4-5 vuotta ja jo nyt tuo pusla oli aivan väljä, ajettu 240tkm josta meidän aikana noin 60tkm.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 30.7.2010 16:19

Vaihda sitten molemmat puolet samalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa