Elikkäs tarvisi pikaisen arvion ko. osan merkityksestä. Tarkoitan nyt siis vänkärin puolen vetarin sisäpäähän kiinnitettyä laippaa/holkkia, joka tulee vetarin ympärille kiinni. Kuvaa ei tähän hätään ole heittää, mutta kaikki moisen nähneet varmaan hoksaavat, mitä haen takaa. Sisältää siis akseliin kiinnittyvän sisäkehän, joka kiinnittyy metalliseen kumipäällysteiseen ulkokehään kumisidoksin. Väriltään oranssi ja painoltaan n. 300g.
Nyt oli käynyt niin, että ulkokehä oli porsinut itsensä sisäkehästä irti ja tuo kumipäällysteinen metallikehä auheutti aika-ajoin melkoista kolketta. Vetäsin hätäapuna kehän vetarilta rälläkällä irti ja vuolin ylimääräiset kumipalkeet sisäkehästä pois. Ei se ainakaan voi pahentaa asiaa, kun vertaa että siellä pyörisi irtaallaan 300 gramman kehä pari senttiä tasapainopisteen sivussa.
Huomenaamuna pitäisi Jyskälän ralleihin startata ja kysymys kuuluukin, että onko tämä "holkki" jokin tasapainotuksen hienosäätöosa, sillä en ainakaan vanhemmissa rouskuissa ole moiseen törmännyt?
Cordoban vetarin "laipasta"...
Valvoja: ffp jäsenet
Se on siinä pidemmässä vetoakselissa nimenomaan tasapainottamassa. Useammat väittää että se on turhanpäiväinen vekotin, mutta eiköhän se sinne syystä ole alunperin suunniteltu. Toisaalta sitten taas, tasapainottaako sellainen 15 vuotta vanha kuran ja paskan peitossa oleva kumirinkula enää mitään vai pistääkö se koko akselin entistä enemmän tasapainoon? :D
Minua taas kiinnostaa mikä on sen oikeanpuoleisen vetarin alla olevan 5cm paksuisen kumilätyskän tarkoitus. On kahdella pultilla kiinni muistaakseni apurungossa, se ei ota mihinkään kiinni mutta olla möllöttää siinä kumminkin. Huomasin vaan sen kadonneen sen jäljiltä kun autoon vaihdatettiin uusi vaihdelaatikko, pitäisikö ruveta vaatimaan sitä takaisin?
Minua taas kiinnostaa mikä on sen oikeanpuoleisen vetarin alla olevan 5cm paksuisen kumilätyskän tarkoitus. On kahdella pultilla kiinni muistaakseni apurungossa, se ei ota mihinkään kiinni mutta olla möllöttää siinä kumminkin. Huomasin vaan sen kadonneen sen jäljiltä kun autoon vaihdatettiin uusi vaihdelaatikko, pitäisikö ruveta vaatimaan sitä takaisin?
Mainitsematta tosiaan jäi, että kosla on vuosimallia -02 ja ko. vetari SDI:n jatkeena, jos näissä karvalakkivolkkareissa nyt hirviästi eroja sattuu voimansiirroissa olemaan. Nyt satakunta kilsaa takana rälläköinnin jälkeen ja katosi ainakin se vähäinenkin ratin ravistelu tyystiin. Pitää vielä kaivella jostain tietoa, josko tuolla osalla olisi pidemmällä aikavälikkä merkitystä esim. laakeroinnin kestoiälle tms. Tokihan tuonne on hyvä uusi puikala pyöräyttää, mutta ei näin rallien aattona jaksa enää napata...
Kiitokset pikaisista vastauksista, nyt nokka kohti pikataipaleita! Kestihän tuo tosiaan Norjan reissunkin viimeiset 1600km irrallaan kerran pariin sataan kilsaan elämöiden, joten miksipä ei ilman menisi alle tonnia. Tuli vain mieleen, että vaikka vetarin katkeaminen on erittäin epätodennäköistä, niin voidaankohan tällä kehällä suojata strategisia paikkoja tällaisen varalta? Siinä on nimittäin välittömässä läheisyydessä lohkoa, ohjauksen nippeleitä ja toisessa päässä jarruletkua, eikä kampuran pyöräkään periaatteessa tavoittamattomissa ole jne. Meinaan, että aavistuksen tarkkana sai laikankin kanssa heiluessa siellä auton alla olla!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa