T4 Tarnsporter ykkönen ja pakki rusahtaa
Valvoja: ffp jäsenet
T4 Tarnsporter ykkönen ja pakki rusahtaa
Auto seisononut muutaman viikon konevian takia. Voiko kytkinlevy jotenkin alkaa jumittaa kun pakki ja ykkönen rusahtaa kytkettäessä, muuten kaikki toimii normaalisti. Öljyt vaihdettu juuri. Tietoa ei ole oliko noita oireita ennen konerikkoa. Keinoja vaivan korjaamiselle kenelläkään?
Oi, kertokaa nyt viisaat jotka vaiheaskeja olette rustanneet mikä moisen aiheuttaa. Lämpösenä vika vielä pahempi kun kylmällä laatikolla. Voiko silmälaakerilla olla osuutta asiaan, vai onko näissä sellaista edes? Rusahtaminenhan kaiketi johtuu siitä että kytkinakseli pyörii ja ykkösessä ja pakissa ei liene synkronointia, vaan miksi tuo akseli sitten pyörii vaikka ei pitäisi. Kytkin ei ravista ja irrottaa ihan ok. Vaihteet menee muuten nätisti päälle ja pysyy myös.
Kytkin ei tosiaan irrota kunnolla. Etupää ilmassa kytkin pohjassa ja napa pyörii vaikka ei ole vaihdetta päällä. Autossa on nestekytkin. Ilmaruuvin kun aukaisee poljin pohjassa, nestettä tulee normaalisti,ei ilmaa. Poljin tuntuu muutenkin normaalilta. Kytkimessä itsessään ei liene vika. Olisko mahdollista että autoon vaihdettu jossainvaiheessa pelkkä kytkinlevy, joka nyt aiheuttaisi tälläisen oireen. Aski ei kyllä näytä äskettäin irroitetulta. Ruuvaanko boxin pois vai olisko kellään jotain hyvää vinkkiä?
-
- -
No pakkihan nyt rusahtaa muutenki ihan normaalisti, koska siinä siirretään ratas paikalleen ilman synkroa. Kyllä mun mielestä kulunut kytkinlevy oireilee muulla tavalla, kuin sillä että ei irroita kunnolla, eikä se pelkkä kytkinlevyn vaihto ole mikään ongelma, monessa tapauksessa paineasetelma on ihan kunnossa, jolloin voidaan pelkkä levy vaihtaa. Enemmän tää vika musta viittaa synkronointiongelmaan .Oliko varmasti oikea määrä öljyä ja oikeaa öljytyyppiä?
Se kun sanoit, että auto ilmassa renkaat pyörii, niin kokeilitko ottaa renkaasta kiinni, koska ainaki kaikki koslat mitä mä oon rempannu, ni kyllä niissä vapaalla pyörät vähän pyörii, mutta heti kun renkaasta otti kiinni, niin se kyllä pysähtyy.
Se kun sanoit, että auto ilmassa renkaat pyörii, niin kokeilitko ottaa renkaasta kiinni, koska ainaki kaikki koslat mitä mä oon rempannu, ni kyllä niissä vapaalla pyörät vähän pyörii, mutta heti kun renkaasta otti kiinni, niin se kyllä pysähtyy.
Aika monta kertaa on tullut vastaan konsernin autoja joissa kytkinasetelma on väsähtänyt eikä irroita kunnolla vaikka levy on vielä ihan käyttökelpoinen, jos paikallaan rusahtaa on asetelma yleensä syyllinen. Jos levy ei luista booreissa niin todennäköisesti paranee ajamalla kun kytkintä käytetään(harvinaisempi vika).
-
- -
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”