T4 Tarnsporter ykkönen ja pakki rusahtaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

T4 Tarnsporter ykkönen ja pakki rusahtaa

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.7.2010 18:28

Auto seisononut muutaman viikon konevian takia. Voiko kytkinlevy jotenkin alkaa jumittaa kun pakki ja ykkönen rusahtaa kytkettäessä, muuten kaikki toimii normaalisti. Öljyt vaihdettu juuri. Tietoa ei ole oliko noita oireita ennen konerikkoa. Keinoja vaivan korjaamiselle kenelläkään?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 2.7.2010 18:03

Oi, kertokaa nyt viisaat jotka vaiheaskeja olette rustanneet mikä moisen aiheuttaa. Lämpösenä vika vielä pahempi kun kylmällä laatikolla. Voiko silmälaakerilla olla osuutta asiaan, vai onko näissä sellaista edes? Rusahtaminenhan kaiketi johtuu siitä että kytkinakseli pyörii ja ykkösessä ja pakissa ei liene synkronointia, vaan miksi tuo akseli sitten pyörii vaikka ei pitäisi. Kytkin ei ravista ja irrottaa ihan ok. Vaihteet menee muuten nätisti päälle ja pysyy myös.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 3.7.2010 14:56

Kytkin ei tosiaan irrota kunnolla. Etupää ilmassa kytkin pohjassa ja napa pyörii vaikka ei ole vaihdetta päällä. Autossa on nestekytkin. Ilmaruuvin kun aukaisee poljin pohjassa, nestettä tulee normaalisti,ei ilmaa. Poljin tuntuu muutenkin normaalilta. Kytkimessä itsessään ei liene vika. Olisko mahdollista että autoon vaihdettu jossainvaiheessa pelkkä kytkinlevy, joka nyt aiheuttaisi tälläisen oireen. Aski ei kyllä näytä äskettäin irroitetulta. Ruuvaanko boxin pois vai olisko kellään jotain hyvää vinkkiä?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 3.7.2010 16:41

Joko se kytkin on loppu tai sitten levy takertelee kytkinakselilla.

Kyllähän sen laatikon sieltä varmaan joutuu tiputtaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.7.2010 17:38

No pakkihan nyt rusahtaa muutenki ihan normaalisti, koska siinä siirretään ratas paikalleen ilman synkroa. Kyllä mun mielestä kulunut kytkinlevy oireilee muulla tavalla, kuin sillä että ei irroita kunnolla, eikä se pelkkä kytkinlevyn vaihto ole mikään ongelma, monessa tapauksessa paineasetelma on ihan kunnossa, jolloin voidaan pelkkä levy vaihtaa. Enemmän tää vika musta viittaa synkronointiongelmaan .Oliko varmasti oikea määrä öljyä ja oikeaa öljytyyppiä?

Se kun sanoit, että auto ilmassa renkaat pyörii, niin kokeilitko ottaa renkaasta kiinni, koska ainaki kaikki koslat mitä mä oon rempannu, ni kyllä niissä vapaalla pyörät vähän pyörii, mutta heti kun renkaasta otti kiinni, niin se kyllä pysähtyy.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 3.7.2010 19:44

Aika monta kertaa on tullut vastaan konsernin autoja joissa kytkinasetelma on väsähtänyt eikä irroita kunnolla vaikka levy on vielä ihan käyttökelpoinen, jos paikallaan rusahtaa on asetelma yleensä syyllinen. Jos levy ei luista booreissa niin todennäköisesti paranee ajamalla kun kytkintä käytetään(harvinaisempi vika).

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 3.7.2010 19:49

Tuo olisikin järkeenkäypää mitä evinrude kirjoitti. Asetelmasta "jousivoima" kuoleentunut, olisikohan näin?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 4.7.2010 21:40

Eipä tuolla nyt ole väliä,onko siellä levy tai asetelma loppu.
Tietenkin kaikki hilut uusitaan tuossa remontissa.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 6.7.2010 17:59

Jep, kyllä sielä oli asetelma väsähtänyt (ilmeisesti, miten tuollaisen voi muuten testata) Levy oli vielä ihan ok, eikä laakerikaan ääntänyt. Uusi kytkin kuitenkin laitettiin ja ei rusahda enää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa