T4 etupää kolahdus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

T4 etupää kolahdus

ViestiKirjoittaja Jaho » 6.6.2010 20:31

Erikoinen sattuma.

Samaan aikaan ku säädettiin aurauskulmat ja pantiin uudet renkaat alle, niin alkoi molemmilta puolen kuulua kolahdus kun kääntää ja jos samalla monttu tai kadunreuna. Tuntuu aivan jalkapohjissa asti kolaus.

Vasta vaihdettu sisä- ja ulkopäät raidetankoon molemmin puolin sekä koiranluut myös. Muualla ei pitäny olla väljää. Katsastusmies ensin löysi koiranluut ja pyöräkulman säätäjä raidetangon sisäpään.

Piti oikein tarkistaa oliko jotain jääny löysälle pojilta säätöjen jälkeen ku just samaan aikaan tämä kolahtelu ilmeni...

Korihela, alapallo? niin ja renkaat pultit on kiinni...

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 7.6.2010 6:55

Eipä tohon enää jää ku pallot (ylä/ala) ja kallistuksen vakaajan kumit.
Itse alan kallistumaan jälkimmäisen puoleen, oireet kun on aivan samat ku sulla.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 7.6.2010 8:17

Itelle vaihdettiin just kallistuksenvakaajan pätkät. Hauskinta oli että vaikka katsastusmies määräsi ne vaihtoon ne oli aivan ehjät. Oli tiukka ottaa pois(laikka) ja laittaa uudet takasin.

Tarkoitatko omalla kohdalla niitä kumiheloja mitkä on kallistuksenvakaaja-tangon ympärillä ja korissa kiinni, eikä näitä 15cm tangon kumeja?

Ala/yläpalloa itekki veikkaan omassa.

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 7.6.2010 9:52

Ja jos ei millään saa selville mikä kolahtaa niin se on yläpallo. Koska se kolahtaa vain kun jousessa on löysää. Kun ajaa tiellä maalattujen katkoviivojen päällä ja tuntuu "tuijausta", niin yläpallossa on väljää.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 8.6.2010 11:41

Oikein kun kunnolla heiluttaa rengasta, niin kuskin puolelta tuntuu pieni välys.
Välys vähenee ku painaa samalla jarrua ja heiluttaa, mutta ei poistu kokonaan.

Jotain pientä siritystä kuuluu myös sieltä suunnalta kenties. Laakeri? Voisiko tosiaan laakeri tehdä moisen kolhduksen?
Yleensä mulla laakerit alkanu ujeltaan ja rahisemaan.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 8.6.2010 13:48

>Tarkoitatko omalla kohdalla niitä kumiheloja mitkä on kallistuksenvakaaja-tangon ympärillä
>ja korissa kiinni, eikä näitä 15cm tangon kumeja?

Juuri niitä tarkoitin. Mä vaihdoin omaani oikealle puolelle raidetangon molemmat päät,
kun niissä oli väljää, ja äänet katosivat. Kun sain käänneltyä ratin taas suoraksi
kyseisen rt pituutta muuttamalla kolina alkoi uudelleen... Eli kun ohjauskulmat oli
harituksella, se vänkäsi ilmeisesti nivelet sellaseen asentoon missä ne ei kolise...

Tuo taas jotenkin kielisi pallojen väljyydestä...

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 8.6.2010 14:30

No niinhän mullekki kävi.

Eli siis raidetangonpäät vaihdettiin ensin, ei kolinaa. Keulaa myös nostettiin ku oli niin vietävän matala. Sitte käytin aurauskulmasäädössä ja kolina alkoi.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 9.6.2010 6:47

Mullon syksyllä katsastus, taidan sanoa inssille että selvittää mistä kolina tulee,
viimeksi löysi rt-pään väljyydet ja oli sitä mieltä että ne kolisee...

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 13.6.2010 13:29

Selvisi kolina.

Alatukivarren taaempi hela. Molemmat puolet risat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa