Ensimmäinen VW

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

stiffler
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.5.2010 20:16

Ensimmäinen VW

ViestiKirjoittaja stiffler » 10.5.2010 20:19

Morjes!

Eli otsikon mukaisesti olen keltanokkana hommaamassa ensimmäistä VW:ia. Oma kokemus painottuu enemmän tuonne Opeleiden puolelle, joten olisi mukava kuulla kommenttia asian suhteen vähän kokeneemmalta kaartilta.

Haussa on n. 200 tkm ajettu, vm. 1998-2001, luotettava, mahdollisimman vähän harmaita hiuksia ja tyhjenevää lompakkoa aiheuttava käyttöauto työssä käymiseen. Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä: Volkswagen Passat 1.8 20V Turbo, 1.8 20V ja 1.6i -tekniikalla. Kaikki mahdollinen tieto, niin risut kuin ruusut kyseisistä koneista enemmän kuin tervetulleita.

Sitten tekniikasta riippumatonta tietoa kaipailisin myös. Eli tyyppivikoja/ yleisiä vikoja? Kuluvien osien hinta/laatu? Onko ABS-jarrut/ajonvakautusjärjestelmä/ajotietokone/ilmastointi ym. herkut tervetulleita lisiä, vai onko syytä karttaa jotain edellä mainituista, jos haluaa välttyä ongelmilta?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 10.5.2010 21:37

Noo, merkin vaihto on jo itsessään viisas ratkaisu... ;)

Mutta omat kokemukset abs-jarruista on huonot ja parempi ( helpompi ja halvempi ) on kun niitä ei ole vaan pelaillaan ihan perus jarruilla. Ehkäpä enemmänkin maku asia, mutta olen yksinkertainen mies...

Noista mainitsemistasi esimerkeistä, ei ole kokemusta, mutta kriteerisi eivät välttämättä osu aivan yksiin. Yksilöstähän tuo on kiinni. Kannattaa ainakin Turbon huollot tiedustella myyjältä, että koska tehty, yms.

mahdollisimman vähän harmaita hiuksia ja tyhjenevää lompakkoa aiheuttava käyttöauto työssä käymiseen.


Kaikki on suhteellista...

Tämä siis kirjoitettu hyvässä hengessä, ei mitään vattuilua siis ;)

Dankkis
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.2.2009 17:11

ViestiKirjoittaja Dankkis » 11.5.2010 5:52

Passateissa tyyppivikana etutukivarsien heikkous, mutta slamitiltä vahvistettu tukivarsi sarja 299€ (3B passattiin) ja vaikka laitattaisit merkkiliikkeessä, laittolle tulee hintaa noin 200€ eli varailet autoa ostaessasi noin 400-500€ lisäpaukkuun niin ajelet pitkään ilman huolia.

Tai parempi vaithoehto että etsit auton mihin on jo vahvistetut vaihdettu....
Alkuperäsilläkin kyllä ajaa pitkään mutta nopeammin kuluvat varmasti kun vahvistetut.

Itsellä ei ABS:ät eikä climatronic- ilmastointi ole aiheuttanut ainakaan vielä (koputtaa puuta) minkään näköistä murhetta..

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 11.5.2010 6:03

Tota slamitin tukivarsisettia ei kyl kovin vahvistetuksi voi sanoa. Vuodessa menny
paskaksi taas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2010 9:00

Onko noissa tukivarsissa joku tietty heikko kohta vai meneekö ne kaikki sitten kerralla?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 11.5.2010 15:20

Ei niistä mitään yksittäistä voi huonommaksi luokitella, ihan samalla tahdilla tuntuu menevän niin etu- kuin takatukivarret niin ylhäältä kuin alhaaltakin. (Ok, ehkä alimmat herkemmin.)


Ongelmana siis puutteellinen voitelu tehtaalta ja kuluva metalliseos.


Tosin tässä vaiheessa 3B/3BG mallin historiaa lähes kaikki laatu riippuu siitä mitä edellinen omistaja sinne on tilalle vaihdattanut; varaosat kestää mitä tahansa 10-200tkm väliltä.

Poikkeuksiakin löytyy; omasta on 11v / 168tkm aikana vaihdettu vain alimmat takatukivarret ja kallistuksen vakaajan päät...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa