Vetonivel poikki

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Iba
-
Viestit: 12
Liittynyt: 27.4.2010 22:54

Vetonivel poikki

ViestiKirjoittaja Iba » 8.5.2010 21:25

Ensin alkoi moottoritiellä ohjaus resonoimaan ja täristämään. No sitten ajoin parkkipaikalle tekemään mutkia ja kova rutina kuuluu vetarista. Kaukana kotoa ajattelin että toivottavasti kestää kotiin. noh, ajelin kotiinpäin hissukseen ja kävin vielä parkkipaikalla lähellä kotia kokeilemassa miten tiukat käännökset sujuu ja että tuleeko ääni varmasti vetarista. Sitten kuului ruks ja raks ja auto ei liiku enää mihinkään, vetari pyörii tyhjää. No ajattelin että vetari poikki...

Auto hinaten kotiin ja sitten tutkimaan että mitä kummaa ja sitä rataa niin ei se poikki ole vaan vetari on irti pyörän navasta?!?!?!??! siis mitä "!"!##!" Joku iso kuula tippui sieltä...

Mitäköhän tässä tekisi seuraavaksi. Auto passat 97. melko omituinen tapaus.

Onko räjäytyskuvaa vetarista jossain?

Tomi K
-
Viestit: 68
Liittynyt: 19.12.2005 17:53

ViestiKirjoittaja Tomi K » 8.5.2010 21:36

Purat huomenna sunnuntain ajanvietteeksi vetonivelenjämät pois. Kävelet maanantaina varaosaputkaan, haet uuden vetonivelen, laitat paikalleen ja lähdet ajelemaan.

Edit. Sulla on hajonnut tuo cage - merkitty osa, eikä sitä saa erikseen.
Viimeksi muokannut Tomi K, 8.5.2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.5.2010 21:38

Kuva

Kutakuinkin tommonen

Iba
-
Viestit: 12
Liittynyt: 27.4.2010 22:54

ViestiKirjoittaja Iba » 8.5.2010 22:02

Eli on se siis ilmeisesti mennyt poikki... Luulin että noissa olisi ihan "tavallinen" nivel
Viimeksi muokannut Iba, 8.5.2010 22:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.5.2010 22:07

Mun mielestä ihan tavallinen, ellei ole kyse "tavallisesta" ristinivelestä mitä on usein (ainakin vanhemmissa) kardaanipeleissä.
Itsellä kävi Audissa ihan sama juttu joskus :-D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 9.5.2010 1:56

Eihän tuolta tartte mennä ku sen verran rikki/väljäksi et pääsee ääriasennossa muljahtaa kuulat pois.

Ja toihan nyt on ihan "tavallinen" nivel. Rzeppa keksi ton vuonna 1926. U-nivelet ei toimi tämmösissä kohteissa hyvin, kardaanissa toki, koska kardaanin liike on huomattavasti pienempää ja kulmat mihin nivel joutuu on aika pienet.

Jälkiviisaana, olisit luultavasti päässy kotiin asti ajamalla, josset olis menny vetelee käännöksiä parkkipaikalle, mut se on jo mennyttä se.

Iba
-
Viestit: 12
Liittynyt: 27.4.2010 22:54

ViestiKirjoittaja Iba » 9.5.2010 17:55

Onko ehdotuksia kuinka saa navan läpi menevän pultin irti? Pultti on joskus aikaisemmin pyöristynyt, siihen ei saa mitään otetta. Lisäksi kun vetari on poikki niin vastettakaan ei ole. Onko tietoa millaisiin momentteihin nuo yleensä vedetään?Aika vaikealta näyttää, pitäiskö viedä pajalle...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.5.2010 0:11

kyllä sen lukittua saa kun painaa jarrua samaan aikaan... jos/kun ne levyn kiinnityspultit on poikki niin pyöränpultit vaan hetkeks paikoilleen, tai ruuvvari jarrulevun tuuletuhahloon ;)
jos ei muuten niin hitsaten mutteri siihen päähän , olisko uuden kiristys 115nm+180 astetta

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 10.5.2010 6:13

Muistelisin ettei ollu noin kova momentti vaan joku luokkaa 30nm + tuo 180 astetta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2010 6:30

-97 ABF-moottorisessa passatissa kuusikulmaiselle mutterille löysin 265 Nm.

Uudemmissa (?) 12-kulmaisissa olen tavannut noita asteita momentin lisäksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa