Lamda anturin kanssa ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

Lamda anturin kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja Juissi » 2.7.2008 23:50

Laitoin corradoon (9a kone) uuden pakosarjan mikä tulikin pitemmellä kuin vanha sarja jolloin jouduin siirtämään kattia taaksepäin, lamdan piuhat ei riittänyt joten jouduin poikkasemaan johdot.

Piuhojen väritykset oli kaks valkoista ja musta, joten en tietenkään niitä merkannut, no nyt kun löin auton tulille, aluks toimi ihan ookoo ja pikkuhiljaa kun kone lämpes niin alko röpöttömään, käymään huonosti ja sitten ei enää lähtenyt ollenkaan käyntiin.

Kun kone vähän viileni niin sen jälkeen taas hörähti käynttiin.

Viittaako noi oireet, siihen että lamda ei toimi ollenkaan vai voisko noi piuhat olla vaan väärin. eli valkoiset piuhat olisi kuitenkin menneet ristiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.7.2008 0:08

Ihan vaan varmistaakseni; ethän siis juottanut johtoja?

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 3.7.2008 0:10

En laitoin ne kiinni sellaisilla jatkoliittimillä. juottaminen kuulemma on ainakin varma tapa saada lamda entiseks.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 3.7.2008 0:47

Edelleenkään en ymmärrä, miten juottaminen tuhoaa/pilaa lambdan toiminnan.
Tosin johdot ovat usein kuin vaijeria mitä on erittäin hankala juottaa.
Johtojen väristä päätellen arvaisin että valkoiset ovat lämmityksen johtoja ja musta signaali.
Jos noin ovat ei pitäisi olla merkitystä, tosin vannomaan en mene.

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 3.7.2008 10:20

Siellä johdon sisällä menee ilmaa, ja jos juotat sen johdon kiinni, niin ilmaa ei enään mene ja lambda ei toimi. ;)

Ite jouduin ex-autooni ostamaan uudet lambdat (bosch:n) ja siellä oli paketissa isolla tekstillä ettei saa yhdistää johtoja juottamalla, vaan niille tarkotetuilla yhdistäjillä...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.7.2008 16:27

meinaakko että se ilma tulee siitä liittimen päästä pois ? ;) kyllä se matkaltakin henkittää se johto =)

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 3.7.2008 17:55

No en ihan tarkkaan tiedä tota et mihin sitä ilmaa tarvitaan, mutta johonkin sitä silti menee johdon ja eristeen välissä. Eikä se varmaan sieltä liittimestä ulos tule vaan menee varmaanki ihan ecu:lle asti, mutta miksi, sitä en tiedä!? Joku joka tietää tarkemmin, niin selittäköön...

Niin ja niillä valkosilla ei ole mitään väli, ne on lämmityksen johdot, näin ainakin tossa mun tapauksessa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.7.2008 20:17

Joo valkoisilla ei ole merkitystä, samanlaiset ne oli 4-johtoisessakin eli 2*valk,harm ja must.
Tästäkin aiheesta on täällä ennenkin jauhettu eli EI SAA JUOTTAA/TINATA/KOLVATA niitä johtoja. Aiheesta lukee jopa lambdan paketissakin.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.7.2008 21:59

kyllä ihan uusissa on niiden lämmityksienkin johdoissa väliä. antaa kyl lambdan lämmityksestä vikakoodia jos on väärinpäin, en tiä onko volskit niin tarkkoja mutmuut merkit

se liittimen päästä tuleva ilma oli vitsi =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.7.2008 22:07

Happitunnistin tarvitsee referenssi-ilman sieltä johdon keskeltä.

Se toimii jotenkin niin että jollain eksoottisella metallilla päällystettyyn kappaleeseen tulee jännite eri pintojen välille sen mukaan miten pintojen välillä on happipitoisuudessa eroa.

Kattokaa wikipedista loput :)

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 6.7.2008 20:13

Jatkoin sitä johtoa tavallisella sähköjohdolla ja kietasin päälle sähköteippiä... ja siis liittimet ovat ihan bilteman huippu liittimiä.. hmm. mistäköhän sitä vikaa lähtis hakemaan.

Olisko jollain sellaista raudan lujaa ässää hihasta miten tuota lamdan toimintaa voisi testailla/tutkia missä kohtaa homma kusee.

Ja siis se että sekoilu alkaa silloin kun kone lämpiää ei ilmeisesti auta suuntaan tai toiseen?

Jouduttiin myös hieman kääntäämään putkea/lamdaa eri asentoon tässä uudessa asennuksessa, mutta tuskin tälläkään on vaikutusta tähän.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2008 21:06

Ihan ensiksi kokeilisin vaihtaa ne valkoiset johdot ristiin jos napaisuudesta ei ole tietoa.

Tuosta Jormalaisen mainitsemasta happihommasta muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, mutta Googlella ei löytynyt mitään asiaan viittaavaa. Kai Corradossakin on joku testipistoke, josta voi lueskella vikakoodeja?

Meikäläisen entisessä kakkosgolfissakin oli testipistoke, josta pystyi leditesterillä tutkimaan lambdan toimintaa ja muuta mukavaa. Luulisi tuostakin saavan jotain tietoa pihalle.

Freeman
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.2.2008 19:09

ViestiKirjoittaja Freeman » 7.7.2008 6:38

Olisko jollain sellaista raudan lujaa ässää hihasta miten tuota lamdan toimintaa voisi testailla/tutkia missä kohtaa homma kusee.


Oskilloskoopilla olen aina mittaillut noitten antureiden toimintaa ja on kyllä loistava vekotin siihen hommaan. Näkee toimiiko se anturi edes osittain tai antaako turhia piikkejä yms. Tosin sellaista ei ihan joka talllilta löydy. Yksinkertaisuudessaan oskilloskooppihan on jännitemittari joten hyvälaatuisella yleismittarillakin saattaa saada fiksuja mittaustuloksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.7.2008 6:44

Jossain Internetissä luin että irrallista happitunnistinta voi kokeilla kaasupolttimella ja yleismittarilla.

Tohottaa mittapäähän ja pois samalla seuraten jännitteen muutoksia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.7.2008 8:40

Veikkaisin että se sun lambda-anturisi on entinen. Koita käydä Bosch-varaosatiskiltä ostamassa uusi pidemmillä johdoilla, ja varmista että saat palauttaa jos vika ei ollutkaan anturissa.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 24.4.2010 8:55

Mikä tarkoitus noilla johdossa olevilla muovi "mötiköillä"? Ripustusta varten?
Kun on tuota piuhaa aika paljon ylimääräistä, niin voiko huoleti katkaista ylimääräisen pois?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa