Golf 3 12v virtalukolta?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

Golf 3 12v virtalukolta?

ViestiKirjoittaja KooL » 5.2.2010 12:35

Eli autona golf III ja pitäis saada 12v kun virta on päällä. Radion takaa heräte 12v on hävinnyt kokonaan jonnekin ja virtalukolta yritin jäljittää, mutten löytänyt oikeata.
Elikkäs minkä värinen johto ja missä, olis kätevä ryöstää virta??
Viimeksi muokannut KooL, 8.2.2010 7:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.2.2010 12:47

Radion taakse pitäisi tulla virtalukolta suoraan ruskea-punainen herätejohto. Pistäppä siis virtalukon pohja vaihtoon, niin luultavasti alkaa toimimaan kuten pitääkin. Hätäratkaisuna voit käyttää vaikka harmaa-sinistä, joka on yhteydessä sisävalojen himmennyssäätöön ja siihen tulee virta himmentimen kautta, kun valot ovat päällä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.2.2010 13:49

Meillä ventosta puuttuu koko ISO -liitin, kaiutinjohdotkin on joku ite vetäny eikä ovissa ole edes kaiuttimia. Piti vetää mankan johdot suoraan akulta.
Mikähän lie neekerivarustemalli tuossa ollut.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 5.2.2010 15:02

Niin siinä on tuossa omassanikin jotain ihme virityksiä tehty, kun mm. tuota virtalukolta tulevaa herätettä en ole löytänyt ollenkaan mistään kojelaudan sisältä. Kaiuttimen johdot on kyllä alkuperäiset ja tallessa, mutta kaikki muut puuttuu.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 5.2.2010 23:08

rosvoa vaikka tupakansytyttimestä, näin itellä virta ja maa soittimeen.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 6.2.2010 15:04

sieltä ei kyllä saa tuota virtalukon takaa tulevaa (15) jännitettä saa.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 6.2.2010 20:09

Joo se ei käy, kun pitäisi löytää nimenomaan virtalukon takana oleva virta.
Viimeksi muokannut KooL, 6.2.2010 21:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 6.2.2010 20:13

ja jos avaimet kädessä virta tulee sytyttimeen niin mitäs siitä voipi päätellä...

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 7.2.2010 10:08

...että sinne tulee aina 12V.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 7.2.2010 12:44

Kyllä tulee...kuten jo aikaisemmin mainitsin, itsellä näin virta/heräte ja maa soittimelle ryöstetty sytyttimestä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.2.2010 13:54

ja jos avaimet kädessä virta tulee sytyttimeen niin mitäs siitä voipi päätellä...
siitä voipi päätellä että sytytin lämpenee, sillä muuten ei tule kuin pohjaan jännite.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 7.2.2010 16:55

Tai sitten mittailet sähkö kynällä/yleismittarilla jatkuvan virran ja herätteen virtalukolta ryöstät sieltä virran ja herätteen... ei luulis olevan noin vaikeaa...

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 7.2.2010 18:08

Tai sitten mittailet sähkö kynällä/yleismittarilla jatkuvan virran ja herätteen virtalukolta ryöstät sieltä virran ja herätteen... ei luulis olevan noin vaikeaa...


Hyvin usein tällaisissa tapauksissa pyrin tutkimaan itse ensin mahdollisimman paljon, ennen kuin postaan kysymykseni tänne. Siinä välissä kokeilen vielä useata hakua. Aivan kuten tälläkin kertaa tein ja lopulta kokeilin itse ensin kahdesti alusta loppuun asti mainitsemaasi konstia, mittasin yleismittarilla virtalukolta tulevia johtoja. Useita. Ja löysinkin useita johtoja joihin tuli virta, kun virrat olivat päällä. Noh, ei muuta kun rosvosin virran ensimmäisestä hyvästä ehdokkaasta. Sitten otin käyttöön laitteen johon virran rosvosin ja silloin alkoi jokin rele vetää niin nopealla taajuudella, että se kuulosti lähinnä summerilta, sen lisäksi, että yksi releistä kuumeni nopeasti. Noh, kyseinen rosvous ei hyvä, joten hylkäsin sen. Mittasin toisen hyvän ehdokkaan ja sama juttu. Muuten hyvä, mutta tällä kertaa äänimerkki alkoi huutaa välittömästi, kun rosvottu virta otettiin käyttöön :-D Tässä vaiheessa mieleeni tuli, että Volkswagen Golf tuskin on niin harvinainen auto edes suomessa, etteikö joku olisi joskus aiemminkin etsinyt virtalukolta tulevaa virtaa ja että ehkä kenties FFp foorumilla joku ystävällinen osaa kertoa oikean johdon, josta virta otetaan ilman, että minun tarvitsee alkaa hakata päätä seinään enää yhtään enempää mittailemalla mittarilla johtoja ja polttelemalla releitä ja puhkomalla auton alkuperäisiä johtoja. Eli ei, ei luulisi olevan vaikeaa, mutta minulle tulee helpommaksi ja halvemmaksi kysyä täältä viisaammilta tietoa.

Täydennän tätä keskustelua heti osaltani, kun saan ja löydän oikeata faktaa. Kiitoksia paljon aiemmista asiallisista vastauksista!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.2.2010 21:17

^ Omasta mielestäni fiksuin tapa on napata heräte virtalukonpohjasta pinnistä, johon tulee jännite virta-avaimen ollessa virtalukossa, avaimen asennosta riippumatta. Näin alkuperäinen virityskin on ainakin omassa -95:ssa toteutettu. Kynällä/jännitemittarilla voit kokeilla oikean piuhan, muistaakseni kapea liitin ja ohut johdin, väristä ei muistikuvaa. Avain ei tarvitse edes olla kokonaan perässä, "huulilla" riittää ja saman voit testata vaikka jäätelöpuikolla/talttapäisellä ruuvimeisselillä. Käyttöjännitteen voit vetää sitten vaikka sulakerasian takaa, jossain täällä foorumilla oli hyvä kuvakin rasiasta, linkkiä vain ei ole tähän hätiin heittää, ehkäpä käytössäsi on korjausopas ja sähkökaavio. Kirjastostakin korjausopas on lainattavissa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.2.2010 22:52

Mites muuten sulakerasia?
Siellä luulisi olevan muutamia paikkoja joissa on tuo "katkeava" virta.
Olis about helppo järjestää samalla sulake ihan omaan tauluun jos sattuu olemaan tyhjiä paikkoja vapaana.
Itse tein tuolla systeemillä A4:n hälyttimen ja muutaman muunkin systeemin sähköt, eli ei ole turhia riippusulakerasioita pitkin autoa.


E:
Jäi hieman epäselväksi kumpi "heräte" on hakusessa, autolta soittimelle tuleva eli soitin käynnistyy kun virta kytketään, vai soittimelta esim. vahvarille lähtevä?
Jos ensimmäinen, niin moni pitää sitä aika turhana. Voit haarauttaa jatkuvan 12V myös tuohon herätteelle.
Jos jälkimmäinen, niin en välttämättä laittaisi siten että voisi olla päällä ennen kuin soitin laitetaan päälle. Ihan sillä että joskus jotkut soittimet voi antaa hiukan ylimääräistä "pamausta" jo valmiiksi päällä olevalle vahvistimelle, ja ei aina tee ihan hyvää kaiuttimille.


Täällä ISO -liittimen kaavio

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 8.2.2010 7:02

Mites muuten sulakerasia?Siellä luulisi olevan muutamia paikkoja joissa on tuo "katkeava" virta.
Tuon voisinkin mittailla heti seuraavaksi.

Joo eli en hae vahvistimen herätettä, vaan ihan ohjaavaa 12v jännitettä. Juurikin cd-soittimen ja muutaman muun sovellukseni haluaisin toteuttaa niin että, kun avaimet ovat pois virtalukosta, niin niihin ei silloin varmasti tule virtaa ja ne eivät voi vahingossakaan syödä akkua. Käytännössä olen kytkenyt päävirrat jo releiden kautta, mutta nyt tarvitsisin niihin ohjaavan virran.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.2.2010 7:06

Muistaakseni myös valokatkaisijan takaa löytyy tuo "katkeava" virta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.2.2010 9:17

Aika outoa, jos ei löydy kytkeytyvää virtaa -90 luvulla valmistetusta vag:stä. 80-luvun puolivälissä oli aika yleistä konsernin vehkeissä, että vasta syttyvirta kytkettynä löytyi sähköä.
Avain ei tarvitse edes olla kokonaan perässä, "huulilla" riittää ja saman voit testata vaikka jäätelöpuikolla/talttapäisellä ruuvimeisselillä
Mitä meidän pihassa on tälläkin hetkellä kolme -90-luvun volkkaria, kaikissa pitää kyllä avainta kääntää hiukkasen, että virta radiolle kytkeytyy. Audeissahan tuo kytkeytyminen on avaimen näytölle herkkä.

Veikkaisin, että virtalukon pohjan ja avaimen kunnostakin paljon riippuu, milloin kytkeytyy. -95 golfissa on kesällä vaihdettu lukon pohja ja jyrsitty uusi avain ja kyllä siinäkin tarvitsee hieman avainta kiertää virran kytkemiseksi.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 14.2.2010 18:26

Jotain saanut sentään selviteltyä

Valokatkaisijan takaa löytyy ainakin sellainen virta, joka kytkeytyy silloin, kun virta-avain on kääntynyt kokonaan pohjaan. Tämän voi käytännössä havaita, kun pimeässä laittaa virran päälle, muttei parkkeja tai valoja, niin ainoastaan valokatkaisijan taustavalo palaa.

Sitten jos haluaa saada virtaa silloin, kun parkit/mittariston taustavalot syttyvät päälle, niin hyvä ja tilavakin paikka ottaa virta on penkinlämmittimien käyttörullien takana. Sinne tulee korkea ja kapea pistoke, jossa Sini-valkoiseen tulee +12v ja musta-valkoinen on gnd.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.2.2010 19:40

Ei kellään ole varmaa tietoa minkä värinen johto tuo virran soittimelle virtalukolta? Ei tarttis alkaa mankkaa irrottelemaan.
Ja mittariston taustavalon johdon väri kiinnostais myös, volttimittaria ollaan kytkemässä. Tuonkin näkis kun mittariston avais.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.2.2010 20:00

Ei kellään ole varmaa tietoa minkä värinen johto tuo virran soittimelle virtalukolta

Ruskea-punainen

Ja mittariston taustavalon johdon väri kiinnostais myös

Harmaa-sininen

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.2.2010 20:45

Kannattaa hieman mietiskellä mitä jännitettä tuolla volttimittarilla haluaa mittailla ennen sen kytkemistä, releen käyttökin voi olla kytkennässä suoravaa halutun lopputuloksen saamiseksi.
Ja mittariston taustavalon johdon väri kiinnostais myös, volttimittaria ollaan kytkemässä. Tuonkin näkis kun mittariston avais.

Tuo harmaasininen johto löytyy jokaisen taustavalaistun katkaisimen takaa, joten mittariston irroittaminen, puhumattakaan avaaminen ei ole tuon toteamiseksi mitenkään tarpeellista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.2.2010 20:29

No värit selkis, se oli pääasia ja tuolla pakkasessa muoviosien irroittelu ei ole suotavaa.
Ajovalon katkasija pitäis taas avata kun ei sen taustavalot tahdo toimia.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 22.2.2010 19:05

Itsellä sain tuon katkaisijan valot pelaamaan kun juotin piirin juotokset uudestaan.
Tietenkin mittasin ensin nuo polttimoiden toimivuudet...
Tuo katkaisija ei oo oireellu itellä sen jälkeen kun releytin valot :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.2.2010 19:07

Miten ihmeessä sä sait sen katkaisijan auki? Tossa itselläni on yksi puolikuntoinen ja olen hartaasti yrittänyt ihmetellä sen aukeavuutta, mutta ei onnistu...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.2.2010 19:32

Se on kuin kasetti kotelossa, katkasin käteen ja sisäosa tulee ulos vetämällä.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 22.2.2010 21:51

Itte väänsi pikkusella taltta meisselillä auki.
Siinä on pienet hakaset jota pikkasen väänsin ja nykäsin koko paketin nätisti pihalle.
Kantsii muuten aika varovasti nykästä nimittäin itte sain vähän aikaa ihmetellä miten saa kasaan kun koko paska levis käsiin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.2.2010 9:59

Muovikynsien välistä longottamalla pikkaisen auki, liitinpuoli alaspäin pöydälle ja nostetaan keinuosa varoen ylös, etteivät hilut karkaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.2.2010 1:00

Valokatkaisian purkamisesta, rakenteesta ja muusta näpräämisestä ohjetta täällä www.tachoumbau.com ja samaa babelilla saksasta englanniksi väännettynä

Toma-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.6.2009 21:02

ViestiKirjoittaja Toma- » 4.4.2010 15:25

Millähän tavalla tuo golffin virtalukon "avaimentunnistus" toimii? Itsellä ilmeni semmoinen vika että luulee että olisi koko ajan avain virtalukossa. Ennen toimi juurikin noin että kun avaimen laitto sisään niin mankka meni päälle ja kun otti pois niin mankka sammui. Nykyään on ihan sama onko sitä avainta virtalukossa vai ei nii radio pysyy päällä. Olisiko kenelläkään mitään ideaa mitenkä sais korjattua vai pitääkö uutta virtalukkoo rueta laittamaan?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.4.2010 15:39

Vahva veikkaus: virtalukon pohja kaipaa vaihtoa.

Toma-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.6.2009 21:02

ViestiKirjoittaja Toma- » 4.4.2010 16:36

Itsekkin rupesin samaa miettimään ku noita vastauksia luin. Mut uus vasta vaihettu viimekesänä.. Liekkö sitten heikkoja nuo tarvike vehkeet :/

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.4.2010 0:28

Liekkö sitten heikkoja nuo tarvike vehkeet :/

Se virtalukon pohja menee yleensä pienimmästäkin oikosulusta särki, oli se sitten tarvike tai originaali, saati kuinka uusi tahansa. Joten muistetaan sitten ottaa se akun kenkä irti kun tehdään yhtään mitään sähköihin liittyvää...

Edit: Idiot-proof-typoilua
Viimeksi muokannut tttalja, 5.4.2010 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.4.2010 8:43

Kenties viisastelun puolelle menee, mutta virtalukon pohja on yksi niistä varaosista, joita en vag-laitteisiin tarvikeliikkeestä hae.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.4.2010 12:59

^Mä hain, ihan kokeeksi:

N.12s kädessä pyöriteltyä osaa eivät kuitenkaan olisivat halunneet ottaa kirveelläkään takaisin liikkeeseen, kun voi kuulemma olla kokeiltu ja jo rikki! Tiedä sitten onko niitä A niin vaikea myydä vai B onko ne niin heikkolaatuisia.

ps:akun napaa en lähtisi irroittelemaan, menee akku rikki :(

Toma-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.6.2009 21:02

ViestiKirjoittaja Toma- » 7.4.2010 0:52

Voihan se olla sitten oikosulun takia että on rikki mennyt. Pitänee hakea ihan marmoritiskiltä sitten se pohja ja vaihtaa se. Jospa sillä sais korjattua tuon ongelman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa