RH adapterivanteiden pulttijako??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

RH adapterivanteiden pulttijako??

ViestiKirjoittaja Luumu » 15.3.2009 18:54

Löytyykö foorumilta vanneguruja?

Sellainen asia on askarruttanut mieltä, että mikä mahtaa olla noiden RH vanteiden pulttijaot ilman adaptereita? Eli 5-pulttisen vanteen originaali jako? Ja keskireiän koko?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.3.2009 19:20

Riippuu ihan vanteista. Porsche-kopiot on ainakin useimmiten Porschen jaolla ja keskireiällä.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 15.3.2009 19:23

Ahaa. No nuita ZW1:siä olen kuolannut, että niiden jako pitäisi saada selville.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.3.2009 19:26

Taitaa ZW1:t olla 5x112 jaolla, keskireiästä ei hajuakaan?

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 15.3.2009 19:48

Kuulostaa lupaavalta. Kellään faktatietoa asiasta?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.3.2009 19:53

On niistä ainakin suurin osa 112-jakoisia. Tietty kannattaa asia varmistaa, jos se on tärkeää, että ne on 112-jakoiset. Adaptereillahan nuo on kuitenkin tarkoitettu kiinnitettäviksi (ET60) ja adaptereita saa jaolla kuin jaolla.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 15.3.2009 19:58

Totta, mutta V:n offsetit tuntien, ei mielellään ainakaan kovin paksuja adaptereita laitella väliin :P
Kiitoksia tähänastisista vastauksista!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.3.2009 20:01

Mahtuuhan sinne ainakin 15mm adapterit.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 15.3.2009 20:45

Tuolta (s. 11/19) löytyy ZW1:n koot ja ET:t.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.3.2009 20:54

Tuollakaan ei vaan ole ZW1:ien pulttijakoa ilmoitettu. Mutta tosiaan, ainakin kaikki 5-pulttiset ZW1:t mitä olen itse nähnyt/löytänyt netistä, on ollut 112-jakoisia.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 15.3.2009 23:28

Jako on 5x112.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 16.3.2009 7:58

Ja "keskireikä" noissa adapterivanteissa on mallia iso. Tuossa kuva tommosista adaptereista:
Plätyt
Keskityksen vanne ottaa tuosta ulkokehältä. Periaatteessa väliin voisi laittaa semmosen perinteisenkin spacerin, koska vanteessa kyllä on "normaali" keskireikäkin, mutta sen koosta ei ole tietoa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 16.3.2009 9:33

RH 5- pulttisissa adapterivanteissa jako on aina 5x112.

RH- adapteri tosiaan keskittää ulkokehältä, eli RH:n vanteiden kanssa on helpointa käyttää RH:n omia adaptereita/spacereita (5x112- jaollakin), jotka eivät edes ole poskettoman hintaisia...

velu
-
Viestit: 237
Liittynyt: 20.1.2007 13:06

rh

ViestiKirjoittaja velu » 16.3.2009 12:24

mul on rh zw1 4x100 jaolla ja lisäksi adaptereissa on 4x114,3

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 16.3.2009 12:29

RH 5- pulttisissa adapterivanteissa jako on aina 5x112.


RH 4- pulttisissa adapterivanteissa jako on aina 4x100.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 16.3.2009 12:32

Kuva

Jako tosiaan vanteessa se 5x112 tai 4x100, ja keskireiällä ole mitään merkitystä kun adapterit täytyy laittaa kuitenkin väliin, jotka keskittää ulkokehästään, mutta oiskohan joku 66mm ollut (täysin mutu sitten).

http://www.rh-alurad.de/brutto.pdf
RH ZW-1 Cup, 8x17, et60
RH ZW-1 Cup, 8,5x17, et53
RH ZW-1 Cup, 9x17, et47
RH ZW-1 Cup, 9,5x17, et41
RH ZW-1 Cup, 10x17, et35

edit. sama linkki olikin jo aiemmin, noh mut tulee ainakin selväksi :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.3.2009 12:46

66.6 mm on aika hyvä arvaus: tuo "mesen standardi" alkaa yleistyä myös muissa merkeissä.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 16.3.2009 14:50

No niin, selvisihän tämäkin mieltä kaivertanut asia vihdoin.
Kiitoksia asiallisista vastauksista! Tässä on yksi hyvä esimerkki, miksi tällaisia foorumeita on olemassa!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.3.2009 16:41

RH 5- pulttisissa adapterivanteissa jako on aina 5x112.


Paitsi RH AH Turboissa, joissa jako on suoraan kopioitu alkuperäisestä, eli 5x130. Näissä keskityskin tapahtuu keskireiällä, ei ulkokehältä, kuten esim ZW1:ssä ja Cupradeissa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 16.3.2009 17:03

^Juu !

Ja adaptereita RH:lta tilaillessa kannattaa katsoa www.rh-alurad.de auto/vanne-hausta mitkä adapteripaksuudet RH on vanteiden yhteyteen hyväksyttänyt. (Kunhan auton ja vanteen valitsee tuolta, saa auki TÜV- todistuksen ko. yhdistelmälle)

Itselläni oli TT 8N:ssä RH AH Turbot RH:n omilla 5x100 -> 5x130 adaptereilla ja muutoskatsastin vanteet ja pulttijakomuutosadapterit onnistuneesti viime keväänä.

Olin itse valinnut paksummat RH- adapterit kuin RH on TÜV- todistuksessa hyväksyttänyt ja jonkinlaiset perustelut vaadittiin, jotta leima kopsahti kun levikepalojen paksuus ylitti RH:n ko. automalliin hyväksyttämien paksuuden.

Eli jos adapterit täsmäämät vanteen TÜV- paperissa ko. automalliin hyväksyttyihin, ei tarvitse keksiä koottuja selityksiä katsastuksessa. :)

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 22.3.2009 19:57

No niin, heräsi taas yksi kysymys noita vanteita koskien; Eli onko niiden kanssa pakko käyttää adaptereita/spacereita? Riittääkö, että navan ja vanteen keskireiän väliin tulee ainoastaan oikeankokoinen soviterinkula?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.3.2009 20:00

No jos se ET:n ja jaon puolesta passaa suoraan niin ei kai niitä tietenkään tarvi.

ArtoE
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.12.2006 21:11

ViestiKirjoittaja ArtoE » 23.3.2009 18:34

Jee! Kerrankin jotain selvyyttä. Itseä jo vuoden päivät askarruttanu sama asia. Aina vaan kaikki tarjoo sitä hiton spaceria, mut V kopan golfiin noi RH:n vanteiden ET:t passaa juuri ilman tuota spaceria. Sitä ei siis tarvita.. Vaan vain oikea keskityssoviterinkulatopsecret specialeditionit ja normi pultit että vanne pysyy kiinni autossa. =)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2009 22:43

Mutta siis sekään "soviterinkula" ei saa levittää raideväliä. Ja kyllähän nuo ui vitoskorisessakin aika syvällä ilman spaceria... ;)
Nimimerkillä: "Jos vanne ei tule yli kaaresta, on ET liian suuri"

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 25.3.2009 15:28

No joo. Kävin eilen kyselemässä läheisestä autotarvikeliikkeestä noita ZW1:siä ja tuomio oli tyly; ei sovi vitoskoppaseen. Kyselin siis noita leveämpiä malleja, eteen 8,5 ja taakse 9,5 tuumaisia. 8 tuumaa leveät menis kuulemma just ja just. Ilman adaptereita ei voi käyttää.
Miksi ei?! Ainoa asia mikä voi olla sen esteenä, on se että vanne osuu jarrusatulaan noin pienellä (tai isolla) offsetilla. Kertokaas nyt viisaammat, miten asia on! Tuosta Ksalmi:n postaamasta kuvasta ei ihan saa käsitystä, miten syvällä tuo napaa vasten tuleva pinta on.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 25.3.2009 15:53

Yksi mahdollinen este on se, että vanteen kiinnityspinta ei ole ihan tasainen. Tästä kuvasta voi erottaa pultinreikien kohdalla kiinnityspinnan ulkoreunassa olevat ulokkeet, joilla vanne keskitetään spaceriin. Kyseessä 8,0x17" ZW3. Ilmeisesti vaarana on että vanne osuisi napaan ainoastaan noiden ulokkeiden kohdalta. Tässä kuvassa erottuu myös ko. ulokkeet kiinnityspinnalla.

Spacerissa näkyy jäljet niiltä kohdin mistä vanteen ulokkeet menevät spacerin reunan päälle.

8,5x17" vanteessa ei ole näitä ulokkeita, vaan tuollainen koko kiinnityspinnan ympäri menevä 2-3mm ulkoneva huullos.
Viimeksi muokannut Ipe, 27.1.2010 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.3.2009 16:17

Mites, jos tuohon sorvauttaisi sellaisen 3mm paksun limpun, joka on adapterin kanssa samankokoinen halkaisijaltaan? Ei ehkä laillista, muttei pitäisi muuttaa ET-lukemaa liikaa.

Capri
-
Viestit: 43
Liittynyt: 1.10.2008 10:23

ViestiKirjoittaja Capri » 25.3.2009 17:30

Itselle tulee 10*18" zw3 et 40 taakse enkä ajatellut sinne mitään adapteria laittaa,kiinnitys pinta tasainen, rengas 265/35, pysyy vielä just kaaressa.

Sitten toinen asia mietityttää, soittelin eräistä zw1:sistä osto aikeissa, jakoa ei ilmoitettu ilmoituksessa, myyjä väitti kiven kovaa että on 5*120 ilman adapteria, voiko käytännössä olla tosi?

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 25.3.2009 20:49

^ Ainakin tämän viestiketjun perusteella sanoisin, että ei pidä paikkaansa.



http://i11.photobucket.com/albums/a186/ ... 810011.jpg

Tuota kuvaa kun katsoo, niin ZW1:ssä näyttäisi olevan tuollainen tasainen huullos.

Mites, jos tuohon sorvauttaisi sellaisen 3mm paksun limpun, joka on adapterin kanssa samankokoinen halkaisijaltaan?


Tuota minäkin mietin. Töissä voisi sorvissa noita pyöritellä.

Ja jos on oikein hurja jätkä, niin laittaa vanteen sorviin ja silpasee nuo huullokset lastuiksi lattialle.

Melko mutuiluahan tämä on, kun ei ole nähnyt livenä tuollaisia vanteita missään. Helpottais kummasti kun pääsis hypistelemään ja jopa kokeilemaan paikalleen tuollaisia. Loppuis tämä arpominen...

Capri
-
Viestit: 43
Liittynyt: 1.10.2008 10:23

ViestiKirjoittaja Capri » 25.3.2009 21:12

Luumu, mistä päin olet, jahka etelä-pohjanmaalta niin saa tulla ihmettelemään / sovittelemaan ihan vapaasti.

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 26.3.2009 2:40

Kellään satu oleen tietoa mistä avain kehän/huulen pultteihin?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 26.3.2009 8:29

Kävin eilen kyselemässä läheisestä autotarvikeliikkeestä noita ZW1:siä ja tuomio oli tyly; ei sovi vitoskoppaseen.

Tosi yllätys että liikkeessä sanotaan ettei kävis. Tietous tommosten (normaalia leveämpien) vanteiden sopivuudesta yleensä löytyy (valitettavasti) ainoastaan tämmösiltä sivustoilta. Liikkeet kun myyvät lähinnä näitä "perus" vanteita...

Kokemuksella voin sanoa että adapteria ei välttämättä tarvitse. Mulla oli ZW3:set eikä takana adapteria. Noissa oli yhtenäinen se huuli ja sopivat myös ilman mitään välilättyjä kiinni. Se huulloksen tukipinnan sisähalkaisija oli just pari milliä isompi kuin se takanavan kiinnityspinnan (jota vasten vanne tulee) halkaisija.

Multa muuten jäi noista vanteista niiden edellisen omistajan tekemät sen huulloksen paksuiset lätyt (2kpl) joilla sen vanteen ilman adapteria kiinni. Helpompi ja parempi ratkaisu kuin alkaa sitä huullosta koneistamaan pois, jos vaan se muutaman mm:n muutos ET:ssä ei haittaa.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 26.3.2009 14:58

Jep, ylläri tosiaan. Ja myyjä väitti kivenkovaan että ainoastaan 8 tuumaiset menee just ja just. Rh:n sivuillakin kerrotaan, että 9" menee vitoskuoriseen taka-akselille adapterin kera (jolloin offset 41, mikäli oikein saksaa ymmärsin).

Himottais kovasti tuo 9,5x17" et41 laittaa taakse. Oon mittonut, että Ilman adapteria saattaapi istua todella maukkaasti...

Capri: E-p:llä minäkin vaikutan. Jatketaan YV:n puolella.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 26.3.2009 15:45

Soitin kaverille jolla oli nuo yhdet ZW3:t ennen, kertoi että seuraava omistaja laittoi ne mersuunsa ilman lättyjä.

ArtoE
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.12.2006 21:11

ViestiKirjoittaja ArtoE » 26.3.2009 21:03

Itellä oli alla yhden päivän 9,5" leveet takana et:llä 35 ja ei voinut lainkaan ajaa. 45-50 tarvis ainakin olla 9,5 vanteet ET et olis kivempi ajella. Vanne oli tosin 19 mut se ei tässä vaikuta. Kumina oli tuolloin 235 leveä...

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 27.3.2009 19:21

Itellä oli alla yhden päivän 9,5" leveet takana et:llä 35 ja ei voinut lainkaan ajaa. 45-50 tarvis ainakin olla 9,5 vanteet ET et olis kivempi ajella. Vanne oli tosin 19 mut se ei tässä vaikuta. Kumina oli tuolloin 235 leveä...


Noissa ZW1:ssä on ET ilman adaptereita 41. 215/45 kumilla pitäis kyllä pelittää takana ihan ok.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 1.4.2009 18:25

Dodiin!

Tänään käväsin tuon Capri:n tykönä ihmettelemässä noita ZW3:sia ja olihan siellä tallissa pinossa vielä ZW1:kin :D
Tuli sitten todistettua se, että ei noiden kanssa ole pakko käyttää mitään adapteria.
Se huullos, johon adapteri keskittyy, on sisähalkaisijaltaan isompi kuin Golffin pyörännapa joten mitään limppuja ei tarvi sorvailla sinne väliin, ainoastaan keskitykseen tarvii normi soviterinkulat navan ja keskireiän välille.

Kapealla kumilla ja kaaren mankeloinnilla vois olla namu ->18x10" et40

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 27.1.2010 20:57

Sitten toinen asia mietityttää, soittelin eräistä zw1:sistä osto aikeissa, jakoa ei ilmoitettu ilmoituksessa, myyjä väitti kiven kovaa että on 5*120 ilman adapteria, voiko käytännössä olla tosi?


"Vähän" myöhässä vastailen, satuin vaan lueskelemaan vanhoja juttuja, mutta vastaus: Kyllä on tosi että ZW1:tä löytyy 5x120 jaolla.

Kuvasta näkee että pultinreijät on hieman kauempana keskimerkistä kuin normaalisti.

Takapuolelle on lyöty 120 merkitsemään jakoa, ja ET35 erottaa nämä 112-jakoisista adapterimalleista.

Eli jos jossain kaupataan ZW1:ä niin ei kannata ostaa ellei jakoa ole ilmoitettu, saattaa pettyä jos odottaa niiden olevan aina 5x112.
Viimeksi muokannut Ipe, 29.3.2010 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

repaloinen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.11.2008 12:54

ViestiKirjoittaja repaloinen » 28.3.2010 20:30

Zw1:stä ei kyllä mun mielestä ole 120 jaolla saanut. Eri asia on Kerscher RS joita saa ainakin 5x120 ja 5x130 jaolla. Lisäksi myös 3-osaiset, kun taas zw1 on 2-osainen.

Itselle olis kyllä täysin uusi asia jos zw1:stä saisi muulla kuin 112 jaolla. Näitä useampi sarja nurkissa pyörinyt.

Kerscher RS:
http://www.audi-team-lennetal.de/mitgli ... remse1.jpg


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa