Peräkontin lukko reistailee
Valvoja: ffp jäsenet
Peräkontin lukko reistailee
Autona Bora Variant vm. 00 ja takakontti ei mene kiinni. Siellä kai joku moottori siirtää lukon oikeaan asentoon avauksen jälkeen, mut enää ei tapahdu mitään, ei edes ääntä kuulu. Onko jollain tietoa mistä hakea vikaa tai miten muuten kontin sais kiinni?
Tarkista ensimmäiseksi tuleeko takaluukun lukkomoottorille virtaa, jos virta tulee normaalisti keskuslukituksen moottorille ovia lukittaessa -> uusi lukkomoottori ostoon.
Ja takaluukunhan pitäisi saada G4/Bora Variantissa ihan avaimella (VW-merkin keskeltä) kääntämällä lukkoon....
(Hiukan myöhässä ;) )
Ja takaluukunhan pitäisi saada G4/Bora Variantissa ihan avaimella (VW-merkin keskeltä) kääntämällä lukkoon....
(Hiukan myöhässä ;) )
Tarkennusta
Siis keskuslukko pelaa kontin lukkopesästäkin, mutta kontti ei tartu kiinni. Ei edes avainta kääntämällä.
Sama vika IV Golf:ssa, tylppäperä kerää kuravettäperän täyteen. Minullakin lukkopesä oli niin täynnä kuraa ettei avain mennyt sisään lukkopesään. Kauko-ohjauksella lukko toimi, tosin sekin jumittui niin ettei toiminut. Keskuslukon sain toimimaan siten että ruiskin oljyä siirtokoneistoon ja käsipelillä väkisin liikuttelin vipua. Pikkuhiljaa se jumitus loppui ja kauko-ohjaimella saan lukituksen toimimaan. Lukkopesää en saanut millään kokonaan puhtaaksi, avain ei mene perille saakka vieläkään. Olen pessyt sitä kuumalla vedellä, paineilmalla ja öljynnyt. Täytyy vissiin irroittaa lukkopesä ja koittaa purkaa/pestä se... Tää on selkeä tyyppivika joka on korjattu V koppaisessa mallissa fiksusti, lukkopesä on aukeavan VW-merkin alla.
Siis keskuslukko pelaa kontin lukkopesästäkin, mutta kontti ei tartu kiinni. Ei edes avainta kääntämällä.
Niin se moottori on juminu ja pitää lukkoa auki. Kun irrottaa sen takaluukin pahvin ja vetäsee johot irti moottorista ja siirtää moottorin tapin toiseen asentoon niin takaluukku toimii avaimesta. Mut ei se oo se moottori älyttömän kallis tais olla 25€ volkkarilta.
Toisinaan myös mikrokytkimet tahtovat jumia mutta ne saa herkisteltyä kun tekee jollain neulalla pienet reijät kytkimen suojakumin reunoille ja suihkuttaa jotain voitelu/ruosteenirrotus ainetta sinne sisään ja painelee kytkintä edestakaisin.
Millälailla tuon kahvaosan olis tarkoitus lähteä irti tuosta kontista? Lukkopesä tuntuu tekevän melko ahtaaksi tuon ulos saamisen. Tuossa lukkopesässä on sellainen jousiviritys, olisiko siis tarkoitus purkaa tuo lukko-osa pois ennen kuin kahvan saa irti, vai lentääkö tuon lukon sisältä kaikki kilkkeet lattialle ku tuon jousen revin irti? Ja siis IV golffin luukusta kyse.
omassa golfissa oli lukkopesä jummijammi kun ostin tuon. tai siis avain ei mennyt perille.
purkamalla voi korjata asian mutta tarvii pari kolme päivää se lukko olla pois autosta.
kontti avautui mulla kyllä napilla ja meni lukkoon keskulukolla.
jos kontti ei enään edes avaudu niin toimenpiteet about näin, kontin sisämuovi pois, kahvamontuissa ruuvit, sekä sitten kiinnikkeet ympäri muovia, joutuu vähän repimään.
sitten sieltä paljastuukin lukkopesämoduuli ja itse lukko joka pitää luukun kiinni. niiden välillä mene tanko josta kontti pitäisi saada auki. tankoa irrottaessa älä hajoita sitä yläpäätä.
tanko irtoaa ylämuovista tangosta.
älä irroita/riko turhaan sitä käyttövipua lukkomoduuli perästä.
jos moottori on rikki kontti pitää avata moottorin ja lukitulaitteen välistä. tätä en omasta purkanut kun pelaa hyvin.
tallilla on kyllä yksi kipale lukituslaitetta että voin jossain vaiheessa tarkistaa miten sen välistä avataan, vagvac.com kuvan mukaan joku tanko siinäkin välissä vielä on ja tämmöistä muistelen nähneeni siinä.
lukituslaite kannattaa kaiketi putsata yms.
lukkomoduulin pois ottaessa kolme mutteria ja tanko irti, ja piuhat irti.
lukomoduuliin jää kaksi mikrokytkintä jotka kannattaa laittaa paikalleen jos meinaa konttia availla sähköisellä napilla, ja painokytkin pitää teipata pohjaan muuten ei tapahdu mitään sähkökytkimestä.
lukkomoduulin purku
tässä vaiheessa pitää kyllä sanoa etät harmi kun ei tullut otettua kuvia.
omassa yksikään haitta ei liikkunut lukon sisällä, tästä seuraa toki se ettei lakkoa voi avata täysin ellei liota pitkään etät avain menee pohjaan ja lukko niinsanotusti toimii.
vw merkki irtoaa parin ruuvin ja meisseleiden tms avulla.
omani meni kromiosaan ja pohjamuoviin. (pohjamuovin alal on kaksipuoliteippi joka on lujassa) se pitäisi saada pois.
sen pois saamisen jälkeen pääsee irroittamaan lukkopesän kääntöläpän joka lähtee parilla pikku meisselillä ehjänä.
toiselta puolen eli lukkopesän pohjasta päin otetaan kaikki irti kohtuu simppeli oli sieltä tulee jousi, lukitus ja oliko yksi vipunen.
jos saat nämä kaikki irti sinulla on enään lukkorunko ja pesä yhdessä. irroittaaksesi pesän tarvii saada avain pohjaan että haitat liikkuvat edestä.
itse liotin tätä pakettia dieselissä ja moottoripseuaineessa 2-3vrk kunnes sitten avain alkoi sievästi luisumaan sisään.
kun avain menee pohjaan kääntää pesää ja irroittaa pesän pois.
sitten irroittelin haitat yksi kerrallaan ja kannattaa merkata lapulle ylös niiden järjestys, niissä on numerot 1-4 jokaisessa. yht 8 kipaletta.
sitten putsailee haitat (ovat todennäköisesti mustiksi hapettuneita)
seuraavaksi haittojen jouset ja lopuksi vielä lukkopesä putsailla vaikka rautalangalla että haitat liikkuvat siellä sitten.
sittenpä alkaakin kasaus ja tarviit uutta kakspuoliteippiä kun olet irroittanut sen vw merkin.
loppuunsa älyttömän simppeli homma vaati vain aikaa ja vielä vähän enempi aikaa.
kaivelen jos löydän kuvia jostain niin hahmottaisi vähän asiaa helpommin.
purkamalla voi korjata asian mutta tarvii pari kolme päivää se lukko olla pois autosta.
kontti avautui mulla kyllä napilla ja meni lukkoon keskulukolla.
jos kontti ei enään edes avaudu niin toimenpiteet about näin, kontin sisämuovi pois, kahvamontuissa ruuvit, sekä sitten kiinnikkeet ympäri muovia, joutuu vähän repimään.
sitten sieltä paljastuukin lukkopesämoduuli ja itse lukko joka pitää luukun kiinni. niiden välillä mene tanko josta kontti pitäisi saada auki. tankoa irrottaessa älä hajoita sitä yläpäätä.
tanko irtoaa ylämuovista tangosta.
älä irroita/riko turhaan sitä käyttövipua lukkomoduuli perästä.
jos moottori on rikki kontti pitää avata moottorin ja lukitulaitteen välistä. tätä en omasta purkanut kun pelaa hyvin.
tallilla on kyllä yksi kipale lukituslaitetta että voin jossain vaiheessa tarkistaa miten sen välistä avataan, vagvac.com kuvan mukaan joku tanko siinäkin välissä vielä on ja tämmöistä muistelen nähneeni siinä.
lukituslaite kannattaa kaiketi putsata yms.
lukkomoduulin pois ottaessa kolme mutteria ja tanko irti, ja piuhat irti.
lukomoduuliin jää kaksi mikrokytkintä jotka kannattaa laittaa paikalleen jos meinaa konttia availla sähköisellä napilla, ja painokytkin pitää teipata pohjaan muuten ei tapahdu mitään sähkökytkimestä.
lukkomoduulin purku
tässä vaiheessa pitää kyllä sanoa etät harmi kun ei tullut otettua kuvia.
omassa yksikään haitta ei liikkunut lukon sisällä, tästä seuraa toki se ettei lakkoa voi avata täysin ellei liota pitkään etät avain menee pohjaan ja lukko niinsanotusti toimii.
vw merkki irtoaa parin ruuvin ja meisseleiden tms avulla.
omani meni kromiosaan ja pohjamuoviin. (pohjamuovin alal on kaksipuoliteippi joka on lujassa) se pitäisi saada pois.
sen pois saamisen jälkeen pääsee irroittamaan lukkopesän kääntöläpän joka lähtee parilla pikku meisselillä ehjänä.
toiselta puolen eli lukkopesän pohjasta päin otetaan kaikki irti kohtuu simppeli oli sieltä tulee jousi, lukitus ja oliko yksi vipunen.
jos saat nämä kaikki irti sinulla on enään lukkorunko ja pesä yhdessä. irroittaaksesi pesän tarvii saada avain pohjaan että haitat liikkuvat edestä.
itse liotin tätä pakettia dieselissä ja moottoripseuaineessa 2-3vrk kunnes sitten avain alkoi sievästi luisumaan sisään.
kun avain menee pohjaan kääntää pesää ja irroittaa pesän pois.
sitten irroittelin haitat yksi kerrallaan ja kannattaa merkata lapulle ylös niiden järjestys, niissä on numerot 1-4 jokaisessa. yht 8 kipaletta.
sitten putsailee haitat (ovat todennäköisesti mustiksi hapettuneita)
seuraavaksi haittojen jouset ja lopuksi vielä lukkopesä putsailla vaikka rautalangalla että haitat liikkuvat siellä sitten.
sittenpä alkaakin kasaus ja tarviit uutta kakspuoliteippiä kun olet irroittanut sen vw merkin.
loppuunsa älyttömän simppeli homma vaati vain aikaa ja vielä vähän enempi aikaa.
kaivelen jos löydän kuvia jostain niin hahmottaisi vähän asiaa helpommin.
Kiitos todella asiallisesta vastauksesta, tänään kontti aukesi normaalisti ja menee lukkoon joka kerralla, ihan kakesta painamalla, mutta avain ei kyllä mene perille.
Aattelin jos suihkuttas tonne reikään jotain liukkaria, ja sit paineilmalla puhaltais ja sit voitelis, voiskohan lähtee sillä tavalla toimii?
Itse en mikään tekniikan ihmelapsi ole, joten saa nähdä sujuuko toi multa, voiko sinne vaihtaa suoraan uuden lukkopesän ja paljonkohan sellanen maksaa?
Aattelin jos suihkuttas tonne reikään jotain liukkaria, ja sit paineilmalla puhaltais ja sit voitelis, voiskohan lähtee sillä tavalla toimii?
Itse en mikään tekniikan ihmelapsi ole, joten saa nähdä sujuuko toi multa, voiko sinne vaihtaa suoraan uuden lukkopesän ja paljonkohan sellanen maksaa?
passat 3b takaluukku
Jatkan jo aihetta käsittelevään ketjuun.
Eli siis onkohan luukun kahvassa jotai jousia tms,sillä kahva on "tunnoton" eikä kontti aukea. Osaiskohan joku neuvoa miten sisäpuolelta pääsee käsiksi jotta kontin saisi auki?
avain ei käänny täysin loppuun asti,mutta mielestäni johtuu siitä kun lukkoa ei ole käytetty juurikaan avaimella.
Tämäkin vika tullut nyt talven aikana kun luukkua ei ole voinut käyttää kun se on ollut niin jäässä ettei sen takia ole auennut,mutta näillä keleillä pitäisi jo toimia!
Eli siis onkohan luukun kahvassa jotai jousia tms,sillä kahva on "tunnoton" eikä kontti aukea. Osaiskohan joku neuvoa miten sisäpuolelta pääsee käsiksi jotta kontin saisi auki?
avain ei käänny täysin loppuun asti,mutta mielestäni johtuu siitä kun lukkoa ei ole käytetty juurikaan avaimella.
Tämäkin vika tullut nyt talven aikana kun luukkua ei ole voinut käyttää kun se on ollut niin jäässä ettei sen takia ole auennut,mutta näillä keleillä pitäisi jo toimia!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa