Hieman on tuntunut siltä, että auto lämpiää lämpömittarin mukaan hitaammin kuin menneinä talvina. Liekö sitten syynä, että nyt on ollut vähän pakkastakin, mutta edes keula peitettynä ei moottorin lämpiäminen pikku pakkasilla yllä muistini mukaan vastaavaan kuin taannoin. Autolla on ajettu reilut 200 tkm, joten ihan uusi ei termarikaan ole.
VW:n lämpömittarihan näyttää mitä sattuu, sen tiedänkin. Viisari näytti 90 astetta, kun nesteen lämpö oli väylän mukaan 72. Ajoin aamulla moottoritietä reilut 15 kilometriä ja kone oli esilämmitetty 60 asteeseen Eberspächerillä. Katsoin pikaisesti käyrää ja sen perusteella kone lähti jäähtymään, kun lisälämmitin sammutettiin lämpömittarin näyttäessä 85, oikea jossain 70 paikkeilla. Korkeimmillaan lämpötila kävi 84 asteessa koko lenkillä ja käsittääkseni termostaatin kuuluisi aueta vasta 87 asteessa. Muutenkin tuntuisi, että moottori jäähtyy hieman herkemmin kuin aiemmin.
Eli olisiko syytä vaihtaa tuo termostaatti? Minulla ei ole verrokkikäyriä tuosta autosta, joten en pysty niistä tekemään johtopäätöksiä. Pakkasta ei ole kuin -7 astetta.
ATD koneen lämpiäminen, termostaattiko vaihtoon?
Valvoja: ffp jäsenet
Joutokäynnillähän tuo laitos ei talvella lämpiä ollenkaan. Lämpötila-anturi onkin vaihdettu pari vuotta sitten siihen vihreään malliin. Siinä anturissa on käsittääkseni oma piiri moottorinohjaukselle ja tuolle mittarinäytölle. Olen täältä foorumilta lukenut, että tuo mittariston näyttö ei ole tarkka ollenkaan.
Hämärästi muistan, että olen joskus kesäkelillä VAG-COMilla seurannut tuon moottorin lämpötilan nousseen sinne 90 tienoille. Nyt tuo koneen lämpiäminen vain tuntui tuon mittarinkin perusteella ottavan pidempään, varsinkin ne viimeiset tolpat. Lisäksi moottori tuntuu jäähtyvän nopeammin. Sillä vähän päättelin, josko se aukeaisi vähän liian aikaisin ja kierrättäisi nesteitä jäähdyttimessä turhaan. Tuosta VAG-COM:in lämpökäyrästä en sitä saanut vielä katsottua, että milloin se aukeaa.
Aivan hajallahan tuo termari ei siis ainakaan vielä ole, koska moottori kuitenkin lämpiää eikä jää sinne 60 asteen paikkeille. Hain vähän vain varmistusta sille, että mitä tuon moottorin lämpötilan pitäisi olla, jos tehtaan termarin pitäisi olla 87 asteinen. Sitä vaan, kun se ei esilämmitettynäkään moottoritiellä -7 asteen pakkasella noussut 84 astetta korkeammalle (VAG-COM näyttö).
Hämärästi muistan, että olen joskus kesäkelillä VAG-COMilla seurannut tuon moottorin lämpötilan nousseen sinne 90 tienoille. Nyt tuo koneen lämpiäminen vain tuntui tuon mittarinkin perusteella ottavan pidempään, varsinkin ne viimeiset tolpat. Lisäksi moottori tuntuu jäähtyvän nopeammin. Sillä vähän päättelin, josko se aukeaisi vähän liian aikaisin ja kierrättäisi nesteitä jäähdyttimessä turhaan. Tuosta VAG-COM:in lämpökäyrästä en sitä saanut vielä katsottua, että milloin se aukeaa.
Aivan hajallahan tuo termari ei siis ainakaan vielä ole, koska moottori kuitenkin lämpiää eikä jää sinne 60 asteen paikkeille. Hain vähän vain varmistusta sille, että mitä tuon moottorin lämpötilan pitäisi olla, jos tehtaan termarin pitäisi olla 87 asteinen. Sitä vaan, kun se ei esilämmitettynäkään moottoritiellä -7 asteen pakkasella noussut 84 astetta korkeammalle (VAG-COM näyttö).
Löytyihän sitä tietoa, kun jaksoi etsiä. Taitaapi mennä termari vaihtoon:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=126026&sid=45d6f0fc4048646b774dec0c8637b356
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=126026&sid=45d6f0fc4048646b774dec0c8637b356
ATD termarin sijainti
Onkos tuo termari tuossa ATD -koneessa tuolla jakohihnan puolella vai vaihteiston päässä tandem-pumpun alla? Alfamerin kuvat eivät ole kovin selkeät ja siinä ei PD konetta ole esitelty ollenkaan.
Ensin oletin, että termari olisi siellä tandem-pumpun alla, missä on lämppärin letkut ja ne lisävastukset, mutta satuin pikaisesti vilkaisemaan ETKAa ja siellä se oli piirretty vesipumpun viereen jakohihnan puolelle. Letkuja seuraamallahan tuon pitäisi löytyä. Tuonne tandem-pumpun alle näkee sen verran huonosti, ettei siitä pystynyt sanomaan, onko tuolla termarille paikkaa vai ei.
Ensin oletin, että termari olisi siellä tandem-pumpun alla, missä on lämppärin letkut ja ne lisävastukset, mutta satuin pikaisesti vilkaisemaan ETKAa ja siellä se oli piirretty vesipumpun viereen jakohihnan puolelle. Letkuja seuraamallahan tuon pitäisi löytyä. Tuonne tandem-pumpun alle näkee sen verran huonosti, ettei siitä pystynyt sanomaan, onko tuolla termarille paikkaa vai ei.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa