Vetoakselit G2 / J2 16V ja G60

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Vetoakselit G2 / J2 16V ja G60

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.7.2009 23:48

Apuja kaivataan: pitäisi saada selville vetoakselien mittoja.

ETKAa selailtuani on selvinnyt minkä mallin mukaan pitäisi uudet vetarit sorvata,
nyt pitäisi vain löytyä jostain mittausta varten irrallaan olevat sopivat kepit....

Kyseiset akselit löytyvät Golf G60 sekä Golf GTI 16V ja Jetta 16V -malleista.
16V:n oikeat vuosimallit ovat 1990-1991, G60 tieto pätee kaikkiin mallivuosiin.

Mitkä ovat vetoakselien (v + o) kokonaispituudet ja vastaavat pituudet ilman rihlapäitä?


Ymmärrän, että näitä ei ole joka jannulla nurkissa, mutta jos kuitenkin jollain?
Apu olisi kovasti tarpeen, pääsisi sorvaus vauhtiin vielä ennen syksyä.

...ja ovatkohan kaikki poikittais-neloskoneen yhteydessä käytetyt vetonivelet saman pituisia sikäli, että nivelten osuus vetarin pituudesta on sama kaikissa mk2 akseleissa?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.7.2009 13:14


TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 21.7.2009 18:46

Kiitos linkistä! Tuosta on jo kovasti hyötyä.
Nuo mittaukset ovat ilmeisen luotettavia, mutta yksi asia ihmetyttää:

Kun verrattiin mittoja G1 GTI ja Corrado G60, niin näyttää että vetareissa on pituuseroa lähinnä pitemmän vetarin osalta. Onko siis 02A -laatikon leveämpi perä leveämpi ainoastaan toiseen suuntaan? Siis että koko vetopyörästö laippoineen on ikäänkuin enemmän vasemmalla?

Corradosta vielä sen verran, että kun nyt sen vetaripituudet tiedetään, niin onko Corradon apurunko, tukivarret ja olkakappaleet 100% samat kuin kakkos-Golfissa, vai onko pieniä eroja?
Muistikuva sanoo että olisi samat, mutta varmuutta vain haetaan.
...Eli siis että voinko heittää Jettaan 02A:n kaveriksi suoraan Corrado G60:n vetarit nivelineen, eikä tule ongelmia? Autossa siis kaikki muuten Jetan osia, paitsi vaihteisto ja navat vastaavat Corrado G60:aa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.7.2009 19:20

niin onko Corradon apurunko, tukivarret ja olkakappaleet 100% samat kuin kakkos-Golfissa

On.
Itse nostin G60 Corron konepaketin akseleineen päivineen Golfin nokalle.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 26.7.2009 15:46

Kiitos avusta!

Varmistellaanpa vielä pari asiaa.
Tuon edellä mainitun linkin keskustelusta löysin Corrado G60 -mallin vetarin mittoja.
Kun uudet vetarit siis tehdään sorvissa, pitää nivelten sopivuus olla varmennettu huolella, ettei tule sorvattua vääränlaisia keppejä....

Onko näin:
*G60-malleissa on Corradossa ja Golfissa samat ulommat vetonivelet, jotka ovat siis erilaiset kuin Golf II GTI 16V -mallissa (pitemmät ehkä??) ?

*G60-malleissa on Corradossa ja Golfissa samat sisemmät vetonivelet, jotka ovat SAMANLAISET kuin Golf II GTI 16V -mallissa?


Vielä kysytään mitä yleinen kokemus osoittaa kakkisten ulommista vetonivelistä, kannattako maksaa merkkiosasta, vai ovatko tarvikkeet kestäneet hyvin?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 22.12.2009 15:28

Pian menevät vetarit koneistamolle, missä vanhoihin rihlapäihin tehdään CroMo-putkesta ontot akselit väliin, ja noilla Corrado G60-mallin mitoilla ilmeisesti lähdetään vetareita väsäämään.

Nivelistä vielä:

Kun vetarien päät ovat kotoisin 1.6 TD:stä, niin sisäniveliksi ei sovi se isompi malli
(G2 GTi 16V, G60, Corrado, G3 Vr6), koska niissä nivelissä on 28 uraa, ja muissa nivelissä taas 33 uraa. Joudun käyttämään Passat TD:n sisäniveliä, jotka siis sopivat 02A-laatikkoon, ja ovat 33-uraiset, eli sopivat kakkiksen akselinpäähän.
Nämä sisänivelet ovat siis samat kuin G2 GTi 8V.

Onko noiden kanssa odotettavissa kestävyysongelmia? Väännöt tulee liikkumaan n. 400 Nm haarukassa.

Ulkoniveliksihän sopiikin G2 GTi-malliset, jotka ovat samanlaiset kuin Corrado ja Passat TDI, eli luultavasti suht. kestävät?

Toivottavasti nyt joillain on jotain kokemuspohjaista sanottavaa näihin...

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 23.12.2009 11:06

Noissa sisäpäissä on sama pooritus mutta sen pituus on eri. eli sisänivel on paksumpi.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 25.12.2009 18:52

Sopii kuitenkin 1.6 TD:n vetaripäähän?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 25.12.2009 22:05

Nivel sopii jos jättää jousiprikan välistä. Itsellä oli dieselin vetareilla tuo 02A loota paikollaan jonkun aikaa mutta piti vetarit vaihtaa kun olivat liian pitkät ja nivel vastasi vaihteiston laippaan.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 27.12.2009 5:38

Paljonko piti lyhentää / mitkä vetarit sopi lopulta?

Custom-vetarit siis tekeillä itsellä, mutta vakiot vetarin rihlapäät pitäisi käyttää niihin.
Jos muistat vetareiden mittoja, millä ei nivelet enää 'kantaneet', niin hyvä juttu!

Ja kiitos tästäkin avusta!

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 27.12.2009 16:41

En noita mittaeroja enää muista mutta laitoin G60:sen vetoakselit.

Ois tuo raato tuolla pihalla noitten vetarien kans mutta ulommat nivelet niin tiukassa etten 2 metrin jatkolla niitä auki saanut.

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 28.12.2009 9:37

02A laatikon kanssa sopivat ykköskorisen TDi-toledon vetarit suoraan kakkikseen. Tai vaihtaa ei tarvinnut kuin pitempi akseli, lyhempi meni 1.6D:n oma vetarikin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa