Kuinkahan iso projekti on MkIV golffin etuvalon (lasi rikki) vaihto? Suurin homma taitaa olla etupuskurin irroitus, mutta onko tuossa jotain muuta kinkkistä, josta olisi hyvä tietää etukäteen?
Toiseksi, pelkkää lasia ei varmaan myydä erikseen, eli pitänee hankkia varaosana koko runko? Ajovaloelektroniikka ilmiesesti siirtyy rungosta toiseen ilman ongelmia?
Etuvalon vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Kannattaa varmaan soittaa purkaamoja läpi, jos on rahasta kiinni. Puskurihan lähtee nätisti kun lokareista ottaa 4 torxia molemmilta puolin ja konepellin aukaisusalvan ja maskin pois ja pari isompaa torxia. Myös reunimmaiset ritilät puskurista on irroitettava (painetaan sormilla alaspäin ja sitten eteenpäin niin ne lähtee aika kivuttomasti) ja sieltä pari isoa torxia pois. Mahdolliset lampunpesurit lähtee nostamalla ylöspäin ja sievästi sormin taivuttelemalla pois.
(Tämä täsmää boran puskurin irroitukseen ja uskon vahvasti että golffissa on pultit samoissa paikoissa.)
Vanhasta ajovalosta tarvii siirtää korkeudensäätömoottori, joka lähtee todella helposti. Sähköliitin irti ja pyöräytetään vähäsen aukipäin ja vedetään vähän ylöspäin, notta nähdään mihinpäin se hahlon suuaukko osottaa ja liu'utetaan se tanko pois hahlosta. Sitten vaan uudet polttimot paikalleen ja käänteisessä järjestyksessä takaisin. Se isoin sähköliitin lähtee näppärästi pois kunhan vähän painaa liitintä syvemmälle ja sormella klipsistä vetää taaksepäin ja sitten lähtee liitin poispäin vetämällä kivuttomasti. Itsellä ku aikoinaan "tekniikka loppui" ja raaka voima siitä sitten jatkoi niin sain rikottua sen klipsin. (En siis tajunnut painaa liitintä sisäänpäin ollenkaan ennen klipsin taivuttamista.)
(Tämä täsmää boran puskurin irroitukseen ja uskon vahvasti että golffissa on pultit samoissa paikoissa.)
Vanhasta ajovalosta tarvii siirtää korkeudensäätömoottori, joka lähtee todella helposti. Sähköliitin irti ja pyöräytetään vähäsen aukipäin ja vedetään vähän ylöspäin, notta nähdään mihinpäin se hahlon suuaukko osottaa ja liu'utetaan se tanko pois hahlosta. Sitten vaan uudet polttimot paikalleen ja käänteisessä järjestyksessä takaisin. Se isoin sähköliitin lähtee näppärästi pois kunhan vähän painaa liitintä syvemmälle ja sormella klipsistä vetää taaksepäin ja sitten lähtee liitin poispäin vetämällä kivuttomasti. Itsellä ku aikoinaan "tekniikka loppui" ja raaka voima siitä sitten jatkoi niin sain rikottua sen klipsin. (En siis tajunnut painaa liitintä sisäänpäin ollenkaan ennen klipsin taivuttamista.)
Kiitoksia Anttolle ohjeista. Laitan updeittia tulemaan, jos vaihdossa tulee jotain muuta vastaan.
Soitto yhdelle rompikselle tuotti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia (Bosh? Valeo? Sumuvalot? Kseonit? vuosimalli? ....), eli hain sitten lampunkotelon varaosaliikkeestä hintaan ~65 Eur (!) Romplla pyysivät alkuperäisistä melkein samaa hintaa vaikka oli osa kannakkeista katkennut.. Jos hyvin käy, niin tuosta voi ehkä vaihtaa origgiksen kanssa päikseen pelkän lasin.
Soitto yhdelle rompikselle tuotti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia (Bosh? Valeo? Sumuvalot? Kseonit? vuosimalli? ....), eli hain sitten lampunkotelon varaosaliikkeestä hintaan ~65 Eur (!) Romplla pyysivät alkuperäisistä melkein samaa hintaa vaikka oli osa kannakkeista katkennut.. Jos hyvin käy, niin tuosta voi ehkä vaihtaa origgiksen kanssa päikseen pelkän lasin.
Lamppu vihdoin vaihdettu, ja eräs vinkki muille tuleville ensikertalaisille (Anton ohjeiden lisäksi) + kysymys palstalaisille säätömoottorin asennuksesta.
Vinkki: Etumaski on kiinni parilla irroitettavalla muoviklipsillä + useammalla kiinteällä "kynnellä". Maskin reunoissa olevat "kynnet" lähtevät irti ylöspäin vetämällä, mutta maskin keskellä (lähellä yläreunaa) on kuitenkin pituussuuntainen kieleke joka irtoaa auton pääasialliseen kulkusuuntaan vetämällä. Oli aikasta tiukasti kiinni ja vetosuuntaa arvaillessa tuosta tulikin sitten vaihtorumban ensimmäinen - ja onneksi viimeinen - kalustotappio.
Kysymys: Tarvikeosana hankitussa lampussa oli moottorin korkeudensäätömekanismin kohdalla adapteri, jossa oli käytännössä vain sähkömoottorin "varsi" + vastaava kuulapää kuin itse säätömoottorissa. Adapterin kuulapää oli kuitenkin ruuvilla kiinni valon sisuskaluissa, joten ajattelin tuolloin että eipä tue pas..a sähkömoottoria ollenkaan, ja jätin säätömoottorin asentamatta. Nyt tuli mieleen, että oliskohan tuo voinut olla jonkilainen "kuljetustuki", joka estää sisäkennoston liikkumisen säilytyksen kuljetuksen aikana? Onkohan orggisosissa joku vastaava vritys? Ilmeisesti tuo olisi pitänyt vain kylmästi ruuvata irti, ja vastaavasti ruuvata säätömoottorin atura asennuksen jälkeen tuon saman ruuvin taakse?
Vinkki: Etumaski on kiinni parilla irroitettavalla muoviklipsillä + useammalla kiinteällä "kynnellä". Maskin reunoissa olevat "kynnet" lähtevät irti ylöspäin vetämällä, mutta maskin keskellä (lähellä yläreunaa) on kuitenkin pituussuuntainen kieleke joka irtoaa auton pääasialliseen kulkusuuntaan vetämällä. Oli aikasta tiukasti kiinni ja vetosuuntaa arvaillessa tuosta tulikin sitten vaihtorumban ensimmäinen - ja onneksi viimeinen - kalustotappio.
Kysymys: Tarvikeosana hankitussa lampussa oli moottorin korkeudensäätömekanismin kohdalla adapteri, jossa oli käytännössä vain sähkömoottorin "varsi" + vastaava kuulapää kuin itse säätömoottorissa. Adapterin kuulapää oli kuitenkin ruuvilla kiinni valon sisuskaluissa, joten ajattelin tuolloin että eipä tue pas..a sähkömoottoria ollenkaan, ja jätin säätömoottorin asentamatta. Nyt tuli mieleen, että oliskohan tuo voinut olla jonkilainen "kuljetustuki", joka estää sisäkennoston liikkumisen säilytyksen kuljetuksen aikana? Onkohan orggisosissa joku vastaava vritys? Ilmeisesti tuo olisi pitänyt vain kylmästi ruuvata irti, ja vastaavasti ruuvata säätömoottorin atura asennuksen jälkeen tuon saman ruuvin taakse?
Täytynee poikeata varaosaliikkeessä keskustelemassa aiheesta, ja pyytää että poistavat tuon adapterin, niin näkee liikkuuko sisuskalut vai ei.
Orggiksessa tossa säätömekanismissa menee pystysuunnassa "silta" sisäpuoliselle valkoiselle säätöruuville (manuaalisäätö?), mutta tässä kinnkiversiossa manuaalisäädön ja sähkömoottorin asennuspaikan välissä ei ole vastaavaa fyysistä linkitystä. Voihan tietty olla että kinkit ovat keksineet tavan säästää rahaa vaihtamalla mekanismin johonkin yksinkertaisempaan, mutta hieman kyllä epäilyttää.
Orggiksessa tossa säätömekanismissa menee pystysuunnassa "silta" sisäpuoliselle valkoiselle säätöruuville (manuaalisäätö?), mutta tässä kinnkiversiossa manuaalisäädön ja sähkömoottorin asennuspaikan välissä ei ole vastaavaa fyysistä linkitystä. Voihan tietty olla että kinkit ovat keksineet tavan säästää rahaa vaihtamalla mekanismin johonkin yksinkertaisempaan, mutta hieman kyllä epäilyttää.
Muistaakseni joissain umpioissa yleisesti (ei välttämättä juuri golf) oli ihan vaan semmonen kuljetussuoja mikä piti irroittaa sieltä sisältä. Korkeudensäätö on muistaakseni pakollinen 95 lähtien joten eiköhän neloskoppasessa kuulu sellainen olla kaikissa.
Vaikka autossa olisi automaattisesti tai katkaisijasta sähköisesti säätyvät valot niin kyllä sitä perussäätöä pystyy konehuoneesta ruuvaamaan.
Vaikka autossa olisi automaattisesti tai katkaisijasta sähköisesti säätyvät valot niin kyllä sitä perussäätöä pystyy konehuoneesta ruuvaamaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa