Jetta V:n ajovaloautomatiikka
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta V:n ajovaloautomatiikka
Pystyykö Jetta V:ssä ohjelmoimaan ajovaloautomatiikkaa siten, että se tajuaisi sytyttää myös mittaristovalot ajovalojen yhteydessä, mm. Golf IV:n tapaan? Tällä hetkellähän mittaristovalot syttyvät vasta kun ajovalokatkaisija käännetään parkeille tai ajovaloille.
"jad" taisi kertoa ajovalojen päällä pysymisestä virtojen katkaisun jälkeen.
"-Mikko-" ymmärtääkseni kysyi mittariston taustavalojen toiminnon muuttamisesta, johon minä vastasin.
Edit: Harrilla hyvä pointti: Valot tosiaan syttyvät ja sammuvat "coming/leaving -home" toiminnon ollessa päällä, vaikka valokytkin on ON-asennossa (kävin kokeilemassa :D ).
"-Mikko-" ymmärtääkseni kysyi mittariston taustavalojen toiminnon muuttamisesta, johon minä vastasin.
Edit: Harrilla hyvä pointti: Valot tosiaan syttyvät ja sammuvat "coming/leaving -home" toiminnon ollessa päällä, vaikka valokytkin on ON-asennossa (kävin kokeilemassa :D ).
Viimeksi muokannut William, 7.1.2008 0:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos sellainen toiminto on ajoneuvossa niin jättää vain valokatkaisijan ON-asentoon, tai 0-asennon ja parkkien välissä olevaan asentoon (siinä kohdassa on sellainen ovea muistuttava symboli johon valot osoittavat).
Muussa tapauksessa toiminto on vähintäänkin aktivoitava VAG-Comilla tms. Huonoimmassa tapauksessa pitää vaihtaa jopa CECM.
Muussa tapauksessa toiminto on vähintäänkin aktivoitava VAG-Comilla tms. Huonoimmassa tapauksessa pitää vaihtaa jopa CECM.
En sitten tiedä voiko sen aktivoida pelkästään VAG-COM:lla käyttöön.
Pystyy aktivoimaan VAG-COM:illa, jos vain auton valojen ohjainyksikkö tukee toimintoa. Ja aktivoinnin jälkeen toiminto löytyy sitten FIS:in valikosta. Ilmeisesti kaikissa Golf V -pohjaisissa autoissa ohjainyksikkö tulee toimintoa jostakin vuosimallista 2006 alkaen. Tuo riippuu siis auton varustuksesta ja vuosimallista (esim onko autossa sumuvaloja tai Xenoneja).
Mutta 2008:issä Jetassa Coming Home pitäisi kyllä toimia aktivoimalla, ainakin samanikäisistä Golf V Sportlinestä ja Octavia RS:istä optio on aktivoitavissa.....
Itseä hieman epäilyttää että tos mun Trendline Polossa olis toi coming home toiminto. Vaikka ihmetyttää kovasti että ajovalot syttyy vaikka on 0-asennossa ja käynnistää, mutta mittarivalot vasta kun kääntää parkeille tai valot päälle. Kaverin Golf IV:ssä(trendline) syttyy myös mittarinvalot kun käynnistää.
Edit: Näinhän mä vähän epäilinkin :)
Edit: Näinhän mä vähän epäilinkin :)
Viimeksi muokannut betamax, 7.1.2008 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaverilla on -05 Golf 2.0 TDI Sportline ja siihen ohjelmoitiin huollossa päälle tuo saattovalo-toiminto.
Huoltomies oli sanonut kaverille että uusiin golfeihin ja jettoihin tuota ei saa ohjelmoitua suoraan. Joudutaan vaihtamaan muistaakseni valokytkin tai joku muu osa.
Tuo muutos on tullut sen takia koska VW huomasi että saattovalot saadaan toimimaan pelkällä ohjelmoinnilla. Siitä täytyy maksaa erikseen uusissa volkkareissa, eli niihin laitetaan se tarvittava erilainen osa (valokytkin?)
Huoltomies oli sanonut kaverille että uusiin golfeihin ja jettoihin tuota ei saa ohjelmoitua suoraan. Joudutaan vaihtamaan muistaakseni valokytkin tai joku muu osa.
Tuo muutos on tullut sen takia koska VW huomasi että saattovalot saadaan toimimaan pelkällä ohjelmoinnilla. Siitä täytyy maksaa erikseen uusissa volkkareissa, eli niihin laitetaan se tarvittava erilainen osa (valokytkin?)
Huoltomies oli sanonut kaverille että uusiin golfeihin ja jettoihin tuota ei saa ohjelmoitua suoraan. Joudutaan vaihtamaan muistaakseni valokytkin tai joku muu osa.
Kyllä saa ohjelmoitua uusiinkin, ainakin 2007-malleihin, enkä usko että 2008-mallissakaan tuota nyt olisi muutettu. Perus-VW Golf ostaja ei yleensä omista VAG-COM:ia.... Se saako Coming Homea aktivoitua riippuu valojen ohjainyksiköstä, eli tukeeko se toimintoa vai ei. Toiminto ei riipu valokytkimestä. Jos autossa on sumuvalot tai Xenon-valot, on ohjainyksikkö yleensä "parempi", eli se tukee mm. tätä.
Olen itse ollut paikalla kun yhteen 2007- Mallin RS Octaviaan, yhteen 2007 Leoniin ja yhteen 2007- mallin Golf V Sportlineen on tuo aktivoitu, että en kyllä lähde tuota allekirjoittamaan, vaikka tarkempaa faktaa ei minullakaan ole.
Mitä varaosa-ohjelmasta olen katsonut 2006/2007 viitoskorin Jettoja ja Golffeja on kaikissa ollut joku ns. "parempi" valojen ohjainyksikkö...
Siitä täytyy maksaa erikseen uusissa volkkareissa, eli niihin laitetaan se erilainen osa (valokytkin?)
Volkkarillahan to Coming Home- taitaa tulla vain tietyn varustepaketin (Comfort?) yhteydessä tms., eli jos autossa ei pakettia ole, ei myöskään siinä ole Coming Homeja, mutta aktivoitavissa ne ovat. Ilmeisesti ihan karvalakeissa on myös huonoin valojen ohjainyksikkö ja niihin ei Coming- homea pysty aktivoimaan, mutta 2007 Sportlinessäkin homma kyllä toimii.
Skodalla taas Coming Home on Octavia II:ssa XXX€ maksava lisävaruste, jonka saa tilattua ihan erikseen, mutta RS:ään se saa tällä tavoin VAG-COM :illa parissa minuutissa ilmaiseksi. :)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 8.2.2009 20:48
Mittarivalot
Mittarivalot saa toimimaan valomuistin kanssa niinkin, että vaihtaa valokatkaisimen sellaiseen malliin, jossa tuo "coming home" toiminto on. Kannattaa samalla ostaa sellainen versio, jossa on myös etusumuvalojen kytkin mukana (Sitten vain tilaamaan Kufatec.de:stä sumuvalojen kaapelisarjat jne.) . Kytkimiä voi etsiskellä vaikka www.ebay.de hakusanoilla "golf 5 V lichtschalter", tai englanninkielisestä maailmasta "light switch". Voihan niitä kysellä myös ulkomaisilta piirimyyjiltä (vaikka www.ahw-shop.de), jos ei halua maksaa osista suomi-lisää.
Mistähän mahtaa johtua, että kun ajovaloautomatiikka on päällä, niin ambiente valaistus ja kattoluukun säätönupikan valot ei jää palamaan silloin kun on pimeää käynnistäessä? Eli ne syttyvät kun virrat kytkee päällä, mutta sen jälkeen kun auto on startannut ne sammuvat, mutta mittariston valot jää kuitenkin päälle.. Joudun käyttämään valot 0-asennossa saadakseni kyseisen valaistuksen päälle, pieni mutta ärsyttävä vika/ominaisuus? Auto on siis -04 Golf.
Meneekä se nyt niin että jos haluan CH/LH valot ja sumarit sekä ajovaloautomatikan niin tarvitsen tämän kytkimen ja ohjelmoinnit että kaikki toimii Jetassa?
http://www.ahw-shop.de/shop/products/li ... chrom.html
http://www.ahw-shop.de/shop/products/li ... chrom.html
elikkä omassa vw golf 2.0 TDI variant LIMITED häiritsee myös tuo valojen ohjaus. Autossahan on bi-xenonit. Laittaessa virrat päälle syttyy xenonit-startatessa sammuu ja taas käynnistyttyä syttyy , ei hyvä. Näin ok kesäisin. Talvella todella ärsyttävää kun joutuu kääntää aina valokytkintä enneku saa mittarivalot. Oliko tälle siis jotain tehtävissä?? Laakkosella sanoivat että se on näin
Autossahan on bi-xenonit. Laittaessa virrat päälle syttyy xenonit-startatessa sammuu ja taas käynnistyttyä syttyy ,
On myös omassa mokkelossa ja xenonit EIVÄT sammu startatessa.
Ainoastaan tasonsäätö käyttää valot alhaalla, joka voi muistuttaa sammumista tietyssä tilanteessa.
Jos on sadetunnistin, valokytkimen AUTO-asennossa se ohjaa suomen tapauksessa vain mittarivaloja ja tunnelma valaistusta.
0- asennossa syttyy aina.
Itse olen ottanut scandinavia asetuksen pois päältä ja 0-kohdassa mitkään valot ei pala.
Ja CH ja kaukovalot toimii AUTO-kohdassa, ainoastaan sumareita varten (äärimmäisen harvoin) tarvii valokytkin kääntää oikeaan reunaan.
Meneekä se nyt niin että jos haluan CH/LH valot ja sumarit sekä ajovaloautomatikan niin tarvitsen tämän kytkimen ja ohjelmoinnit että kaikki toimii Jetassa?
Itselläni on juuri tuo kuvan mukainen kytkin.
Alkuperäiset sumarit (jotka uudemmissa toimii myös nurkkavaloina) toimintaan tarvitsee highline moduulin. Jos on xenonit niin sitten sellainen löytyy valmiiksi.
Mutta miksi hankkia sumarit, koska ne on ihan turhat?
Jos oikein olen käsittänyt, niin GolfV/Jetta-malleissa saa ajovaloautomatiikalle myös mittarivalot mukaan joko:
a) CECM on highline-mallia, koodaa CH/LH päälle, jonka jälkeen valokatkaisimen voi jättää sinne "kaikki päällä" asentoon ja valot syttyy/sammuu automaattisesti. Tällöin kuitenkin ilmeisesti ajovalot ovat aina täydellä teholla, eivät DRL-himmennyksen takana?
b) Hommaamalla valokatkaisimen, jossa on AUTO-asento. Riippumatta CECM versiosta, AUTO-asennossa mittarivalot + DRL-valot on aina päällä, jos valoisuusanturia ei ole olemassa. CH/LH eivät silti mahdollisia, jos CECM on lowline-mallia?
Itsellä on Golf -06 2.0Tdi sportpaketilla (Saksan sportline, eri kuin Suomen?). Tai markkinointiosaston mukaan tuo taitaa olla jo -07, valmistettu muistaakseni syys/lokakuussa. CECM on mallia käsittääkseni midline, viimeinen kirjain D.
Olisi kiva saada mittarivalot palamaan siinäkin ilman, että tarvitsee kääntää katkaisinta. Kesällä menee ihan kivasti ilman mittarivaloja pelkillä DRL:llä, mutta näin talven synkkyydessä joutuu mittarivalot olemaan käytännössä aina päällä. Valoautomatiikasta ei siis ole käytännössä ilman mittarivaloja mitään iloa, kun kuitenkin aina joudut kääntämään kytkimestä päälle ja lähtiessä pois.
Eli meneekö tuo kuten tuossa yllä spekuloin?
a) CECM on highline-mallia, koodaa CH/LH päälle, jonka jälkeen valokatkaisimen voi jättää sinne "kaikki päällä" asentoon ja valot syttyy/sammuu automaattisesti. Tällöin kuitenkin ilmeisesti ajovalot ovat aina täydellä teholla, eivät DRL-himmennyksen takana?
b) Hommaamalla valokatkaisimen, jossa on AUTO-asento. Riippumatta CECM versiosta, AUTO-asennossa mittarivalot + DRL-valot on aina päällä, jos valoisuusanturia ei ole olemassa. CH/LH eivät silti mahdollisia, jos CECM on lowline-mallia?
Itsellä on Golf -06 2.0Tdi sportpaketilla (Saksan sportline, eri kuin Suomen?). Tai markkinointiosaston mukaan tuo taitaa olla jo -07, valmistettu muistaakseni syys/lokakuussa. CECM on mallia käsittääkseni midline, viimeinen kirjain D.
Olisi kiva saada mittarivalot palamaan siinäkin ilman, että tarvitsee kääntää katkaisinta. Kesällä menee ihan kivasti ilman mittarivaloja pelkillä DRL:llä, mutta näin talven synkkyydessä joutuu mittarivalot olemaan käytännössä aina päällä. Valoautomatiikasta ei siis ole käytännössä ilman mittarivaloja mitään iloa, kun kuitenkin aina joudut kääntämään kytkimestä päälle ja lähtiessä pois.
Eli meneekö tuo kuten tuossa yllä spekuloin?
Todettua:
Mid-linen CECM:illa ja "puutteellisella valokytkimellä" (0, parkki, valot, takasumu) saa CH/LH:n koodaamalla päälle. LeavingHome toimii aina, ComingHome vain jos jättää ajon jälkeen valot päälle. Mittariston valot saa siis ikään kuin automatiikan piiriin, jos kytkee CH:n päälle ja antaa valokytkimen olla aina täydet valot päällä.
Ainoa ongelma on vain, kuten epäilinkin, että noin CH-toiminto kytkeytyy aina päälle vähintäänkin 10s. Kaikki valot siis palavat 10s avainten ottamisen virtalukosta ja oven avaamisen jälkeen. Sitten sammuvat kaikki automaattisesti. Summerit eivät huuda. Myöskin ajovalot ovat siis aina 100% teholla, eivät DRL himmennyksellä. Hommaamalla valo-/sadetunnistimen peiliin, saa toki CH:t toimimaan vain, kun on pimeää.
Jos DRL Skandinavia asennossa tuon lisäksi, toimii kuten ennenkin eli valokytkin nolla-asennossa ajo-/takavalot ovat aina virtojen kanssa päällä, mittariston valot eivät. Etuvalot silloin DRL-himmennyksen mukaiset.
Mahdollisesti siis hommaamalla AUTO-asennon sisältävän valokytkimen, CH:t toimivat päälle koodattuina aivan vastaavasti kuin kolmiasentoisellakin kytkimellä kytkimen ollessa valot päällä -asennossa. Jos CH:n koodaa pois, AUTO-asennossa saa ilmeisimmin mittarivalot mukaan ajovaloautomatiikkaan ilman CH:ta.
Mid-linen CECM:illa ja "puutteellisella valokytkimellä" (0, parkki, valot, takasumu) saa CH/LH:n koodaamalla päälle. LeavingHome toimii aina, ComingHome vain jos jättää ajon jälkeen valot päälle. Mittariston valot saa siis ikään kuin automatiikan piiriin, jos kytkee CH:n päälle ja antaa valokytkimen olla aina täydet valot päällä.
Ainoa ongelma on vain, kuten epäilinkin, että noin CH-toiminto kytkeytyy aina päälle vähintäänkin 10s. Kaikki valot siis palavat 10s avainten ottamisen virtalukosta ja oven avaamisen jälkeen. Sitten sammuvat kaikki automaattisesti. Summerit eivät huuda. Myöskin ajovalot ovat siis aina 100% teholla, eivät DRL himmennyksellä. Hommaamalla valo-/sadetunnistimen peiliin, saa toki CH:t toimimaan vain, kun on pimeää.
Jos DRL Skandinavia asennossa tuon lisäksi, toimii kuten ennenkin eli valokytkin nolla-asennossa ajo-/takavalot ovat aina virtojen kanssa päällä, mittariston valot eivät. Etuvalot silloin DRL-himmennyksen mukaiset.
Mahdollisesti siis hommaamalla AUTO-asennon sisältävän valokytkimen, CH:t toimivat päälle koodattuina aivan vastaavasti kuin kolmiasentoisellakin kytkimellä kytkimen ollessa valot päällä -asennossa. Jos CH:n koodaa pois, AUTO-asennossa saa ilmeisimmin mittarivalot mukaan ajovaloautomatiikkaan ilman CH:ta.
Mahdollisesti siis hommaamalla AUTO-asennon sisältävän valokytkimen, CH:t toimivat päälle koodattuina aivan vastaavasti kuin kolmiasentoisellakin kytkimellä kytkimen ollessa valot päällä -asennossa. Jos CH:n koodaa pois, AUTO-asennossa saa ilmeisimmin mittarivalot mukaan ajovaloautomatiikkaan ilman CH:ta.
Omassa ei ole vielä sadetunnistinta.
CH ym toimii AUTO:lla ja Valot päällä asennossa. Eli valokytkimen voi unohtaa päälle.
Itsellä se kuitenkin komeilee AUTO kohdassa heh.
Skandinavia asetus on pois päältä, joten valot saattaa joskus unohtua pois.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa