Ulkolämpömittari näyttää liian kylmää, Golf IV -05

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

Ulkolämpömittari näyttää liian kylmää, Golf IV -05

ViestiKirjoittaja vp74 » 3.11.2009 19:16

Auton ulkolämpötilamittari näyttää esim. +5 asteen kelissä -3 astetta (eli aina noin 8 astetta kylmempää kuin todellisuudessa on), mikä voisi olla vikana? Vaihdettu eilen ulkolämpötila-anturi etupuskurin vasemmanpuoleisen ritilä takaa - ei korjaantunut..

Ideoita?

Auto siis profiilin mukainen.

jasso
-
Viestit: 6
Liittynyt: 17.9.2005 18:30

ViestiKirjoittaja jasso » 3.11.2009 23:07

Raitisilmasuodattimen kotelossa on toinen anturi. Näytön lukeman on niiden kahden yhdistelmä. Veikkaisin, että se kotelon anturi siis sökö.

VAGcomilla näkee onko anturi sökö vai ei, niin ei tarvitse arvuutellen vaihdella.

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

ViestiKirjoittaja vp74 » 4.11.2009 8:40

Ok. Pitää tarkistella se toinenkin anturi, kiitoksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.11.2009 16:03

Mikä idea mahtaa kahdessa anturissa olla?

jasso
-
Viestit: 6
Liittynyt: 17.9.2005 18:30

ViestiKirjoittaja jasso » 4.11.2009 23:30

Raitisilmasuodatinkotelon anturi on enemmänkin ilmastoinnille sisään imettävän ilman lämpötilaa varten. Ulkolämpötilan näyttöä varten etu on siinä, että keulan anturi on varsin altis ajoviimalle, vesisumulle yms. eikä aina näytä oikein. Kun on kahdessa eri paikkaa anturi, saadaan mukavasti virheet kompensoitua pois, tai ainakin teoriassa.

Tosin, jos on lämppäri mallia veivi ja vipu eli ei automaatti tai edes puoliautomaatti, niin sitten en mene varmaksi sanomaan löytyykö tuota toista anturia raitisilmansuodattimen luota. Mutta silloin kyllä se yksi hajonnut anturi antaisi lukemaa -35 tms. jatkuvasti, ei tuollaista heittoa kuin nyt. Kahdesta anturista toisen hajoaminen antaa juurikin tuollaista tasaista heittoa alaspäin.

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

ViestiKirjoittaja vp74 » 5.11.2009 10:37

Jep eli homma edennyt taasen hieman. Autossa climatronic ja löytyy toinen anturi juurikin sieltä raitisilmasuodattimen alta imuputkesta. Osa tilattu ja pitäisi tulla tänään.

Valitettavasti ei ole mahdollista aina käyttää tuota vag-comia vikadiagnoosiin muutenkuin merkkiliikkeen välityksellä.

Kunhan saan osan, niin sitten alkaa aikamoinen jumppa.. On meinaan purettava ainakin hansikaslokero pois, että pääsee edes käsiksi kys. anturiin. Tuo puskurissa oleva olikin paljon helpompi vaihtaa.

Laitan infoa tuliko vika tällä anturilla kuntoon..

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

ViestiKirjoittaja vp74 » 5.11.2009 16:44

No niin, uusi anturi tuli ja paikalleen -> sama virhe lukemissa edelleen.. Tähän voisi sanoa nyt radiossa soivan biisin sanoilla "mitä vi...a"!

No sitten erinäisiä kokeita autolla välillä ajaen eli molemmat anturit irti ja vuoron perään uusia + vanhoja ym.. Kaiken tämän tuloksena se, että näyttää ainoastaan silloin oikein kun pelkästään puskurin alaosassa oleva anturi kytkettynä. Eli vaikka raitisilmakanavan anturiksi laittoi uuden tai vanhan, niin virhe pysyy samana. Ajattelin jättää tämän anturin nyt irti ja laittaa nippuun..

Olisiko jollakin vielä ideoita, mitä muuta voisi tehdä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2009 17:57

Liittimissä vika?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 5.11.2009 23:30

Entä jos sulla on muut lämpömittarit sökönä? ;)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 6.11.2009 18:35

Tähän voisi auttaa se kuuluisa vag-com ja vikakoodien luku.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa