Jälleen tarttis FFP:n porukalta hyviä vinkkejä käsittämättömään ongelmaan.
Tähän mennessä kysymykseen ei ole osattu vastata edes Audi Center Espoossa, vaikka laskuttivatkin melkein 800e kaikenlaisten osien vaihdosta.
Tuli siis ostettua 2001 Audi 1.8T quattro tossa kesän alussa. Eipä aikaakaan kun autosta rupesi kuulumaan mielenkiintoisia ääniä, joista kummallisin on eräänlainen rohahdus joka kuuluu kiihdyttäessa. Ääni on hieman metallinen, ja kuulostaa ihan siltä kuin joku pyörivä osa ottaisi kiinni jonnekin.
Ääni ei kuulu jokaisessa kiihdytyksessä. Olen havainnoinut että se ei ole riippuvainen ajonopeudesta, pyörien asennosta, vaihteesta, eikä ajoalustasta. Sen sijaan vaikuttaa siltä, että ääni kuuluu vain jos autolla on jo ajettu jonkin aikaa eli kone on lämmin. Lisäksi vaikuttaa siltä että ääni kuuluu herkemmin kiihdytyksen loppuvaiheessa kun jalan nostaa kaasulta.
Audi Centerissä autoon vaihdettiin laturin vapaapyörä, joka kuulemma oli jumissa. Kuulemma laturin hihna saattoi hypätä pari pykälää rattaalla, josta kuuluu sitten jonkinmoinen ääni. Tämä ei kuitenkaan poistanut sitä ääntä jonka takia vein auton huoltoon. Myöskään alustassa ei ole mitään "selkeästi irti".
Apua kaivataan siis :)
"Rohahdus" kiihdyttäessa - Audi A4 1.8 TQ -01
Valvoja: ffp jäsenet
By pass on vaihdettu vuosi sitten. Mutta eihän se ikinä mahdotonta ole että uudehko osa hajoaa.
Sikäli hankalaa, kun en tiedä miltä tällainen viallinen by pass kuulostaa. Kumma kun eivät Audi Centerissä tätä vaihtoehtoa ottaneet esille.
EDIT: Seurailin pientä haitariletkua joka lähtee ilmanputsarilta, eikös sen toinen pää pitäisi olla kiinni tässä by passissa? Mikäli näin, niin pitää ottaa moottorin aluslevy irti että pääsee käpälöimään tätä by passia. Pitääkö paikkansa että kalvon ehjyyden voi koestaa ihan käsipelillä?
Sikäli hankalaa, kun en tiedä miltä tällainen viallinen by pass kuulostaa. Kumma kun eivät Audi Centerissä tätä vaihtoehtoa ottaneet esille.
EDIT: Seurailin pientä haitariletkua joka lähtee ilmanputsarilta, eikös sen toinen pää pitäisi olla kiinni tässä by passissa? Mikäli näin, niin pitää ottaa moottorin aluslevy irti että pääsee käpälöimään tätä by passia. Pitääkö paikkansa että kalvon ehjyyden voi koestaa ihan käsipelillä?
Seurailin pientä haitariletkua joka lähtee ilmanputsarilta, eikös sen toinen pää pitäisi olla kiinni tässä by passissa?
Ei
Mikäli näin, niin pitää ottaa moottorin aluslevy irti että pääsee käpälöimään tätä by passia
Ei
Pitääkö paikkansa että kalvon ehjyyden voi koestaa ihan käsipelillä?
Ei :)
(Imaisemalla/puhaltamalla letkulla ilmaa passin päässä olevaan letkun paikkaan kyllä)
Bypass sijaitsee siis MAF:in ja turbon välisestä letkustä lähtevän ohuemman haaran päässä, tämän näköinen kapistus. Tuossapa vielä havainnollistava kuva pitkittäisestä 1.8 Turbosta.
Okei, eli tohon bypassiin vois päästä käsiksi ihan yläkauttakin.
Hieman kuitenkin epäilyttää onko se kuitenkaan tuo bypass. Ääni kuulostaa sen verran metalliselta omaan korvaan, ja myöskin äänen satunnaisuus kummastuttaa. Luulisi että rikkonainen bypass sitten puhisisi joka kiihdytyksessä...
Pitää tsekata tuo, mutta tuleeko muita ideoita mieleen?
Hieman kuitenkin epäilyttää onko se kuitenkaan tuo bypass. Ääni kuulostaa sen verran metalliselta omaan korvaan, ja myöskin äänen satunnaisuus kummastuttaa. Luulisi että rikkonainen bypass sitten puhisisi joka kiihdytyksessä...
Pitää tsekata tuo, mutta tuleeko muita ideoita mieleen?
NIin, ei se Bypass välttämättä sitä ääntä päästä, vaan siitä johtuva ahtimen sakkaus. Eli en tarkoita mitään puhinoita vaan sellasta sirkutusta. Jos bypass ei pääse aukeamaan, alkaa ahdin sakkaamaan.
Forgen valmistamalla bypassilla oli tapana ajan mittaan tahmaantua, jolloin se ei auennut jokaisella kaasupolkimen nostolla.
Forgen valmistamalla bypassilla oli tapana ajan mittaan tahmaantua, jolloin se ei auennut jokaisella kaasupolkimen nostolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa