Miten voi olla näin vaikeaa (jakohihnan vaihto)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

Miten voi olla näin vaikeaa (jakohihnan vaihto)

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.2.2008 8:42

Ei voi tajuta että miten voi olla jakopäänhihnan vaihto näin vaikeaa. Tai sitten en vaan osaa.
Kyrpii, nyppii ja pännii...
En löytänyt täältä että kenelläkään olisi ollut ongelmia tuon kanssa, mutta jos joku tietää ni jos vois laittaa linkkiä.
Pitäis saada auto ajoon mahdollisimman pikaisesti mutta tuon jakopäänhihnan vaihdossa on ongelmia liikaa. Katsottu ohjeita autodatasta ja auton korjausoppaasta.
Autona siis -90 Jetta 1.6
Ne kampiakselin päässä olevat hihnapyörät pitänee saada irti.
Pitääkö molemmat? Lähteekö ne sillä keskimmäisellä isolla pultilla? Se iso pultti on kaipa kampiakselin päässä kiinni, miten tapahtuu takaisin asennus? Millä pidetään kampiakselista kiinni tarvittaessa?
Miten tuon alimmaisen suojakotelon saa tuolta pois?
Nuo 4kpl kuusiokolopultteja (hihnapyörässä) on taidettu laittaa edellisellä kerralla sen verran tiukkaan että kestää kiinni, ei meinaan lähde millään irti. Hakattu, naputeltu ja väännelty on.
Ohjaustehostimen pumppukin on hemmetin tiukassa, ajattelin saavani sen irroittamisella lisää tilaa tuonne että mahtuisi äheltämään.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.2.2008 8:57

Tota, kyseessähän on yksi helpoimmista autoista vaihtaa jakopään hihna, täytyy jo todeta että onneksi ei vahinkoa pääse tapahtumaan vaikka uuden asennus ei menisi kohdalleen...

Keskipultin kun kampuralta otat irti niin lähtee hihnapyörä+hammaspyörä yhtenä pakettina irti, pultti pitää uusia. Kiinni voi pitää vaikka starttikehästä. Mutta tosiaan pelkän hihnapyörän irroittaminen riittää, ne neljä pulttia. Hitsaa mutterin kiinni tuhottuun kuusiokoloon, mikäli ei ole sopivaa työkalua sen irroittamiseen. Alapään hihnankoppa lähtee ihan nätisti irti, muutamalla pultilla vain kiinni. Hihnapyörät kun on irti niin ne näkee ja saa irti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.2.2008 13:45

Nuo 4kpl kuusiokolopultteja (hihnapyörässä) on taidettu laittaa edellisellä kerralla sen verran tiukkaan että kestää kiinni, ei meinaan lähde millään irti. Hakattu, naputeltu ja väännelty on.
Pulttipyssy on tuossa ehdoton työkalu. Kun pyörän irrottaa ja sisälokarin muovia hieman irrottaa etureunasta, sopii pultit vääntämään auki sitä kautta.

Jos kuusiokolot ovat meneen pyöreiksi, niin reikään voi koittaa naputella vaikka sopivan kireän torxin tai XZN-avaimen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.2.2008 14:36

Jeps, helpoltahan tuo aluksi vaikutti.
Noh, löysin liikkeestä 6mm kk avaimen ½" hylsyllä jospa se sillä lähtisi.
Pitää koittaa lämmittää sitä kovasti ja hakata sitä kunnolla, jos ei suosiolla irtoa.

MikaJ:
Uskon tuon ettei vahinkoa synny jos menee jako ketuilleen. Tuo ed. jakohihna oli vaihdettu kiristimineen tuossa kesällä 06 ja paljoa siitä ei kilometrejä ole tullut.
Kävi auto sitten kukkumaan (150km kotoa) ja jätti siihen paikkaan (arkipäivä ja seuraavana päivänä töihin, pitäisi vielä olla auto käytettävissä).
Elikkäs venttiilikopan tiiviste oli nähtävästi päästänyt ruikkasemaan öljyä tuolle jakohihnalle joka oli aivan öljyn peitossa, jako pomppas ja sittenhän alkoikin jumalaton kolina.
Olin puoli 5 aikaan kehä 3:lla...
Siinä vaiheessa meni housut vaihtoon, melkein ;)
Sitten siitä Pohjola tarjosi kyydit kotiin, ja olutta meni kotimatkalla :)
Eipä tuolta ihmeellistä ilmennyt kun kannen otti poijes, toivottavasti tänään saisi kasaan.

Hittolainen tuon ohjaustehostimen kanssa, kun sekin on mielettömän tiukalla.
Eikä kaikenlisäksi toimi, vois korjata jos ei ois kasauksella kiire.
Vaikuttaako tuo jos o.tehost. pyörä on vinossa vesipumpun ja k.akselin kiilahihnapyörän kanssa? kyllä se pumppu silti pyörii ja nestettäkin on riittävästi...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.2.2008 20:18

Keskipultin uusiminen ei ole pakollista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.2.2008 21:54

Keskipultin uusiminen ei ole pakollista.
Varsinkaan kun sitä ei tarvitse edes avata.

E: Jaa tuo todettiinkin jo edellä.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.2.2008 22:59

Lähtihän ne auki, juurikin niillä 4:llä kk pultilla, kuten arveltiinkin. Sai vaan lämmittää ja jäähdyttää niin johan auttoi, kiitokset tosta lähikorjaamon pitäjälle...
Sen jälkeen piti ruveta laittelemaan kaasaria imusarjan päälle ja kiinniittämään noita turhaan irrotettuja ohjaustehostimen pultteja ym. muita nikaleita joita tuli otettua irti.
Kummastuttaa nyt vain tuo jakopäänhihnan asennus. Muut merkit löytyy oikein mutta nokkapyörästä löytyy sekä ulko, että koneenpuolelta merkki.
Ulkopuolelta jonkin ohjeen mukaan suoraan osottamaan ylös TAI sisäpuolen merkki kannen tasaan??
Kumpaakohan noista pitäisi nyt sitten uskoa? millä koneilla on tuo ero?

Kannattaakos muuten tehdä asialle mitään kun venttiilikopan kansi on miltei täynnä öljyvaahtoa (hyvä/huono/ei väliä). Ensinnäkin, mistä tuo johtuu? vettä? ja toisekseen, jos tarvii tai kannattaa korjata niin miten ja mitä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.2.2008 23:06

Vettä se on joka tiivistyy lähinnä lyhyiden käytöjaksojen takia.

Putsaa näkyvät pois ja aja pidempiä lenkkejä ettei tuu uudestaan...

E: Ellei sitten oo joku katastrofi koneessa.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 13.2.2008 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.2.2008 23:27

No sehän tuli nopeasti, kiitoksia.
Huomenna pääsee sitten laittamaan loput kasaan, ja toivotaan että kaikki toimii oikein.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.2.2008 0:14

Ulkopuolelta jonkin ohjeen mukaan suoraan osottamaan ylös TAI sisäpuolen merkki kannen tasaan


Tuosta tuo TAI pois niin juurikin oikein menee. Eli kun nokkapyörän lovi ulkokehällä osoittaa ylöspäin, pyörän sisäpuolella se pikku lovi on kannen tasalla.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 14.2.2008 12:16

Aijjahas, minusta en muita merkkejä nähnyt siinä nokkapyörässä sisäpuolella kun sen yhden. Ja sen jos laittaa kannen tasalle (venttiilikopan tiivisteen kohdille) etupuolelle, niin se ulkopuolella oleva nasta osoittaa sivusta katsottuna viistoon vasemmalle.
Nokkaa ei ole irroitettu kannesta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.2.2008 16:38

Mulla siinä nokkapyörässä on ainakin ulkopuolella ihan selvä nuolen kuva, joka sojottaa taustamuovissa olevaa nuolta kohti, eli suoraan ylös. Sisäpuolen merkki taas on pelkkä pieni ura.

Jälkiviisaana noihin pyöriin kannattaa aina tehdä omat merkit ennen hihnan irrotusta, itsekin merkkien kanssa joskus tapelleena...

macci86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.4.2008 13:19

ViestiKirjoittaja macci86 » 6.10.2009 18:23

Voisko joku vielä kerran hieman tarkentaa, eli nokkapyörästä löytyi yksi merkki, pieni piste. Mihin tämä piste tähdätään? Ja vauhtipyörältä ei löydy "viivaa", mutta tuo ei taida olla oleellista kunhan pistää 1syl. ykk.

Erään ohjeen mukaan piste tulee muovissa/kannessa olevaan loveen, noin klo 1-2 kohdille.

On kyllä yksi paskimmista hihnoista mitä on tullu vaihdettua :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.10.2009 18:43

Kannen yläreunan kanssa tasan, eli sitä pintaa mihin venttiilikopan tiiviste painaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa