Golf IV "älykkäämpi" ajovaloautomatiikka?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

Golf IV "älykkäämpi" ajovaloautomatiikka?

ViestiKirjoittaja Tapi » 5.9.2008 6:30

Väsäilin IV Golfiin eilen sen perus-japsimaisen ajovaloautomatiikan (ajovalot ja parkit syttyvät kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on 0-asennossa).

Tämä keksintö on vain niin ynseä käyttää, kun mittarivalot sekä kaukovalot eivät toimi. Kirkkaana päivänä en niitä kaipaakaan mutta tämä Suomen syksy on sellainen ettei tuo automatiikka ole mikään automatiikka jos joka kerralla joudun kääntämään katkaisijaa.

Onko kukaan toteuttanut fiksumpaa automatiikkaa omaansa? Sellaista metsästelen, jossa ajovalokytkin on koko ajan päällä ja kun virrat katkaisee, niin valotkin sammuvat. Toinen vaihtoehto olisi että valokatkaisija olisi 0-asennossa mutta virrat päällä toimisi kaikki kuten sen ollessa I-asennossa.

Mittarivaloja en vielä kytkenyt tuohon vajaa-automatiikkaan koska himmennin ei toimisi sen jälkeen..

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 5.9.2008 7:10

Entisessä nelosessa (-01) nuo toimi ihan tehdasasetuksena niin että kun oli virrat päällä tai auto käynnissä
-0 asennossa mittarivalot ja ajovalot
-parkkivaloasennossa luonnollisesti parkit ja mittarivalot, sekä sumarit
-ajovaloasennossa kaikki edelliset sekä pitkät

Olisko sulla joku piuha mennyt väärään reikään?

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 5.9.2008 7:23

Olisikohan johtosarjoissa eroja? Tämä on Saksassa ensirekisteröity yksilö.

Mutta sinullakaan ei pitkät toimineet valokytkimen 0-asennossa?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 5.9.2008 7:31

Joo ei ne pitkät jääneet päälle 0 asennossa, vilautus toki toimi. Sinänsä loogista. 0 asento ns. päivävalotoiminto.

Tuli muuten mieleen tuommoinen juttu, voi olla kaukaa ammuttu KLIK

Nykyisessä vitosessa on samoin kuin tuo kuvaamasi mittarivalohomma. Kun hämärtää niin tulee käännettyä valot päälle "oikeasti"

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 5.9.2008 7:48

Tuo ohje on ihan tuttu, samalla konstilla tein nykyiset valot mutta en ole tyytyväinen toimintaan.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 5.9.2008 12:39

Nolla-asennossa ajovalot palaa hieman pienemmällä "päivä" jännittellä ja pissapoikaa käytettäessä ei nestettä ammuta ajovaloille. Näin siis toimii suomiautot normaalisti. Miten lie sitten maahantuoja / volkkarin tehdas nuo toteuttanut? Pystyisikö mistään selvittämään osia ja apinoimaan?

Passateissa ja vitoskoppasessa erona tuo ettei mittarivalot pala mikä on taas turvallisuuden kannalta ihan järkevää. Eli jos mittarivaloja ja pitkiä kaipaa niin silloin ilmeisesti sen verran hämärää, että on syytä nostaa ajovalojen jännite normaalille tasolle kääntämällä katkaisija 1-asentoon.

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 5.9.2008 12:41

Onkos kukaan mitannut valojen jännitettä päivävaloasennossa vai perustuuko tuo sitkeään huhuun?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 5.9.2008 14:51

En ole mitannut mutta eron näkee ihan silmilläkin. Pitäisi varmaan ottaa kuva.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.9.2008 15:14

Kyllä se ihan fakta homma on.. ekoissa vitosgolffeissa sen pulssisuhteen pystyi jopa säätämään mutta poistivat ko. ominaisuuden sittemmin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.9.2008 16:02

Saksanvehkeissä ei usein tuota ajovaloautomatiikkaa edes ole.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 6.9.2008 9:06

Nyt kun on noi jälkiasennus xenonit paikoillaan ja on tottunut tuohon valoautomatiikkaan niin aloin miettimään aikareleen asennusta. Eli nyt kun valoautomatiikka on käytössä ja starttaan autoa valot syttyvät => sammuvat => syttyvät. Ei hyvä noille xenoneolle. Mutta jospa aikareleellä saisi rakennuttea systemin joka viivästyttäisi valojen syttymistä starttauksen jälkeen vaikka 5 sekunnilla. Jäisi tuo räpsähtely pois. Mahtaako olla mahdollista?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 6.9.2008 9:50

Joskus suunnitellut että ottais tuolle päivävalotoiminnolle herätteen laturilta eli toimisi vasta kun laturi lataa. En tiedä sitten minkälainen homma näihin uudempiin käytännössä toteuttaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.9.2008 13:26

Tuo viive kuulostaa fiksummalta ja kaikkihan on mahdollista.

Joskus polttimon vaihdossa, suuntauksessa tms. ihmettelyssä on kiva että saa valot päälle moottoria käynnistämättä.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 8.9.2008 16:29

Jatkoajatelma:
Ajattelin ehkä virittää sellaisen aikareleen jossa voi säätää sekä etu- että jälkiviiveen = "kotiintulovalo"

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 20.9.2008 19:26

No niin, nyt on säädettävä aikarele herätejohdon välissä. Eli nyt kun starttaa auton niin noin 5 sekunnin päästä xenonit syttyy. Eli valoautomatiikka toimii mutta jää se turha räpsyttely nyt pois.
Seuraavaksi hommaan pienempikokoisen releen...

Juhaaa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.9.2008 16:16

ViestiKirjoittaja Juhaaa » 21.9.2008 16:19

Mistä hommasit aikareleen? Itekkin ajatellut vastaavaa.

Ja mihin asensit sen? Kun ainakaan noi kaikki ei ole mitään kosteen tilan releitä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2008 16:39

Kai muistit laittaa molemmille puolille omansa?

Juhaaa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.9.2008 16:16

ViestiKirjoittaja Juhaaa » 21.9.2008 16:41

miks ihmeessä tarttis omat?

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 21.9.2008 17:21

Kai muistit laittaa molemmille puolille omansa?


Ei tarvitse, koska tuossa xenonpäivityksen yhteydessä asensin xenoneille releen. Eli vetohidasteinen rele vain herätejohdon väliin.

Mistä hommasit aikareleen?


Oli hyllyssä valmina yksi 12 - 240 V. Iso mötikkä kuin mikä. Huomenna alan metsästämään pienenpää mallia. Ilmoittelen kun löydän hyvän.


Ja mihin asensit sen? Kun ainakaan noi kaikki ei ole mitään kosteen tilan releitä...


Nyt alkuun kokeeksi ihan tuohon kuskin puolen valosuojan viereiseen suojaan. Törröttää nyt siinä tökerösti mutta kun saan pienemmän releen lautan sinne muovin sisälle suojaan.
Kosteus kokemuksia ei vielä ole...

Juhaaa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.9.2008 16:16

ViestiKirjoittaja Juhaaa » 21.9.2008 17:39

Tommonen vois toimia, suht upinaisen näköinen. Voishan sen releen tarvittaessa pistää tiiviiseen koteloonki...
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... je2eun7d7&

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2008 20:30

miks ihmeessä tarttis omat?
Vikatilanteessa tulee pimeällä äitiä ikävä jos molemmat puolet pimenee yhtä aikaa.

Ehdottomasti molemmille puolille omat sähköt. Ei ne turhaan tehtaalla niitä niin tee.

Juhaaa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.9.2008 16:16

ViestiKirjoittaja Juhaaa » 21.9.2008 20:35

Mahtaako vakiona olla 2 erillistä relettä? Vai rele jossa 2 erillistä kosketinta??

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 21.9.2008 20:48

Vikatilanteessa tulee pimeällä äitiä ikävä jos molemmat puolet pimenee yhtä aikaa


Totta, mutta onneksi jää sumarit vielä "hätäavuksi"
Ja rele on helppo, joskaan ei sateella mukavaa ohittaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2008 21:12

Mahtaako vakiona olla 2 erillistä relettä? Vai rele jossa 2 erillistä kosketinta??
Ei taida olla relettä ollenkaan...

a.voutilainen
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.9.2008 13:29

ViestiKirjoittaja a.voutilainen » 29.9.2008 7:26

Mites tuon ajovalo-automatiikan sais pois?kun on jälkiasennus ksenonit nii niiden ei tarviis syttyä eikä kyllä mitkään valot ku sama on napsauttaa se kytkin siihen I-asentoon.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 29.9.2008 15:59

Mites tuon ajovalo-automatiikan sais pois?kun on jälkiasennus ksenonit nii niiden ei tarviis syttyä eikä kyllä mitkään valot ku sama on napsauttaa se kytkin siihen I-asentoon.


Luepa tuo neljännen viestin linkki, siellä on kerrottu.

a.voutilainen
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.9.2008 13:29

ViestiKirjoittaja a.voutilainen » 1.10.2008 5:29

Juu sain automatiikan pois mutta nyt kuitenkin vielä 0-asennossa syttyy parkit kun virrat kääntää päälle.Saakos myös sen jotenkii että edes ne ei syty? Mistähän mahtaa johtua se ku kääntää nyt katkasimen I-asentoon nii oikeen puolen ksenoni ei aina halua syttyä?Vasen kyllä syttyy ihan joka kerta.. :o Automatiikka kun oli käytössä nii sillon sytty molemmat yhtä aikaa..

Juis
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.6.2004 13:45

ViestiKirjoittaja Juis » 10.11.2008 20:50

Laitetaanpa nyt tähän topiciin kun en uutta viittii tehdä.

Elikkä ongelmana olis sellanen että kun asensin tuollaisen valoautomatiikan(slamit) passat 3b:hen niin katkaisijan ollessa 0-asennossa toisen puolen takavalo ei pala ollenkaan, katkaisijan ollessa muissa asennoissa toimii kyllä normaalisti.
Mistäköhän tuollainen vois johtua?

Jarru
-
Viestit: 20
Liittynyt: 28.6.2006 19:05

ViestiKirjoittaja Jarru » 1.9.2009 14:48

Onkos joku jo kehittänyt aikarele systeemin valoautomatiikkaan? Kiinnostais kans, kun xenonit tulossa kohta puoliin..

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 1.9.2009 15:41

Moi meidän golfis -05 on kans toi valoautomatikka ja olen kytkenyt xenonit ja toimi moiteetomasti .Tuonti volkkareissa ei ole tota toimintoa .Saisko tohon meidän vokkeloon saatovalot ohjelmoitua kiinostas kovasti ne =) ja noi päivävalot kans kiinostas laittaaa jos onnistus - kiitos vastaneille etu käteen .

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.9.2009 15:44

Saisiko saman suomeksi, kiitos ! Näköjään VentoRS -nimimerkki tehnyt paluun.

Saattovalot saa luultavasti ohjelmoitua käyttöön vag-commilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 57 vierailijaa