Alapallonivel ja pyöränkulmat?
Valvoja: ffp jäsenet
Alapallonivel ja pyöränkulmat?
Vaihdoin eilen Borastani vasemman alapallonivelen, ja kysymys kuuluu että muuttuvatko pyöränkulmat tms. kun tuon vaihtaa? Ongelma on nyt sellainen että jos haluaa autolla ajaa suoraan niin rattia täytyy pitää noin 45-astetta vasemmalle käännettynä ja auto vetelee välillä miten sattuu. Pallonivelen vaihdossa ei irrotettu vetaria, raidetankoa, tms.
APUA.
APUA.
Viimeksi muokannut henks, 26.5.2009 6:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alapallonivel ja pyöränkulmat? (KIIRE!)
henks kirjoitti:Vaihdoin eilen Borastani vasemman alapallonivelen, ja kysymys kuuluu että muuttuvatko pyöränkulmat tms. kun tuon vaihtaa?
Pelkästään jo kiinnityspulttien avaamisesta tulisi tarkistuttaa pyöränkulmat. Vaikutus ei ole yhtä suuri kuin esim. raidetangonpään tai vastaavan ohjausgeometriaa koskevan elementin vaihdolla, mutta vaikutusta sillä on kuitenkin.
Eli mahdollista on, että muuttuvat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo kävin tarkastamassa ja kyllä sen silmälläkin näkee että camberkulmat on ihan vituroillaan. :D Ei tule onneksi paljoa ajettua tällä viikolla autoa, ja ensi viikolla jo varmaan nelipyöräsuuntaukseen, niin kilometrejä perseisillä pyöränkulmilla tulee todella vähän.
Kiitos kaikille nopeista vastauksista !
Kiitos kaikille nopeista vastauksista !
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllähän camberien saman akselin eri puolien välillä huomaa, tai itse ainakin huomaan sen jo silmällä. Mutta tähän on pakko todeta että jos nyt tosiaankin camberi muuttui toisella puolella etuakselia täysin erilaiseksi kuin toisella niin silloin on pakko olla jotain vikaa jossain päin pyöräntuentaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Bora / Golf 4 etu päässä ei pysty säätämään camberia mistään epäkeskosta tmv.
Voisko uusi alapallo olla erimittanen, oliko VW orkkis osa? Jos uusi alapallo on eri mittanen sisään- tai ulospäin kuin vanha, sillähän se vois selittyä, ainakin osaksi.
Mutta mittalaitteet kertoo, säätö on siitten toinen asia. Jollain pitäs saada camber kohallee ja sit auraus.
Voisko uusi alapallo olla erimittanen, oliko VW orkkis osa? Jos uusi alapallo on eri mittanen sisään- tai ulospäin kuin vanha, sillähän se vois selittyä, ainakin osaksi.
Mutta mittalaitteet kertoo, säätö on siitten toinen asia. Jollain pitäs saada camber kohallee ja sit auraus.
Joo tosiaan itsekin eilen vaihdon omaan IV Golffiin vasemman alapallonivelen. Ja nyt on tilanne se, että suoraan ajaessa ratti on noin 45 astetta oikealle. Mihinkään raidetangonpäihin tms. en koskenut. Tänään vaihdan toiselle puolelle autoa myös sen alapallon ja sitten molemmat ulommat raidetangonpäät ja sitten pyöränsuuntaukseen niin eiköhän se siitä!! Kyseessä on kylläkin tarvike kamat...
En tiedä Boran/golf4 ohjausgeometriaa, mutta juuri opettelin tuon G3 nivel ja puslahommat käytännön kautta. Alapallot vaihdettii molemmille puolin. Ainakin tuossa ne tulee 3 pultilla alatukivarteen kiinni ja mahdollista säätää muutamia millejä edes takas. Merkki siihen missä entinen nivel oli->nivel irti->uusi originaali osa tilalle samaan kohtaa. Samalla tuli laitettua alatukivarsiin uudet puslat. Samaan remonttiin tuli uudet iskarit joka nurkkaan ja samalla madallusjouset. Iskareiden alapäähän piirsin jäljet missä iskari oli ja uudet jouset+iskarit alle ja alapäät samaan kohtaan.
Lopputulos: Auto kulkee luotisuoraan eikä lähde vetelemään mihinkään. Ohjauspyörä on myös suorassa. Muutama sata kilometria takana eikä lähes loppuunajetut kesärenkaat ole lähteneet mistään kulumaan poikkeuksellisesti. Taidan silti käyttää nelipyöräsuuntauksessa ensi keväänä kun uuden rengassarjan laittaa alle.
Edit: En nyt ihan originaali osilla laittanut vaan varaosamaailmasta hain MOOD-merkkiset nivelet.
Lopputulos: Auto kulkee luotisuoraan eikä lähde vetelemään mihinkään. Ohjauspyörä on myös suorassa. Muutama sata kilometria takana eikä lähes loppuunajetut kesärenkaat ole lähteneet mistään kulumaan poikkeuksellisesti. Taidan silti käyttää nelipyöräsuuntauksessa ensi keväänä kun uuden rengassarjan laittaa alle.
Edit: En nyt ihan originaali osilla laittanut vaan varaosamaailmasta hain MOOD-merkkiset nivelet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 82 vierailijaa