Vemputtava ratti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

petedad
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.5.2007 10:28

Vemputtava ratti

ViestiKirjoittaja petedad » 6.4.2009 9:33

Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen kun auto ravistaa rattia voimakkaasti kiihdyttäessä(kun vääntö on voimakkaammillaan)/jarruttessa. Vasta kun palat painuu tiukasti levyihin kiinni vemputus lakkaa. EI levyt eivät ole kierot ovat vaihdettu, ei vetoakselli ei ole kiero on vaihdettu? Ei vanne ei ole kiero sekin on siis pois suljettu. Voisko napa olla kiero? Normaali ajossa ei haittaa tai tunnu mitään. Ehdotuksia? Ainiin ja kyse ei myöskään ole kaksoimassa vauhtipyötästä koska auto tekee jarruttessa moottori sammutettuna samaa :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 6.4.2009 14:44

puslissa/pyöräntuennoissa väljää mitä luultavimmin asiaan yhtään sen enempää perehtyneenä. Järeässä jarrutuksessa vispaus loppuun kun osat painuvat pisteeseen x, eivätkä enää siitä pääse liikkumaan. Onhan alapallot/raidetangonpäät tarkastettu jo?

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 6.4.2009 15:22

Itsellä oli Golfissa vuosi sitten samaa ongelmaa. Jarrulevyt oli kierot ja ne vaihdettiin, mutta yllätyksenä se ratin ravistus ei poistunutkaan. Sitten vanteita tutkittin, mutta nekin oli kunnossa. Loppujen lopuksi tukivarret otettiin pois ja vaihdettiin rungon pään puslat ja silloin ravistukset lähti. Niin ja ne puslat näytti olevan OK kuntoiset, mutta ei sitten olleetkaan.

Noiden helojen lisäksi kannattaa samalla vaihtaa raidetangon päät vaikka näyttäisikin olevan kunnossa (jos ei olekkin jo vaihdettu), niin ei ala taas vuoden päästä vetelee tiellä siksakkia (itsellä vaihto edessä).

Nuo helat"puslat" ei olleet edes kovinkaan arvokkaat, mutta vaatii suuntailut vaihtamisen jälkeen(luonnollisesti).

Noilla eväillä Golf rauhoittui ja jämäköityi. Kannattaa koettaa jos ravistus häiritsee.

sambasa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 21.1.2008 21:52

ViestiKirjoittaja sambasa » 1.8.2009 11:17

Itsekin voisin noita raidetangonpäitä veikata. Omassa golffissa sama homma, jarruttaessa ravistaa ihan törkeesti ja noin ½vuotta sitten vaihdoin joka nurkkaan levyt ja palat.. Mutta tällä hetkellä on tiedossa että molemmat raidetangonpäät on mennyt, sekä alapallo apparin puolelta!! Ei vaan nappaa tuo vaihtaminen... :)

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 1.8.2009 11:38

Yksi mikä voi aiheuttaa kanssa tuollaisia outouksia, esim. mutkasta lähtiessä palauttaa ratin pykälittäin keskiasentoon - tuntuu ihan vetarivialta.. mutta todellisuudessa voi olla renkaissa kudosvaurio. Tuo nyt aiheuttaa jonkun sortin vatkaamista yleensä ihan ajaessakin, mutta kolme (yksi boran oem-sarja, yksi focuksen alla ja yksi kaverin bemarissa) sarjaa on jo tullut eri kokoisia Dunloppeja vastaan missä on kyljissä patteja ja käyttäytyvät kiihdyttäessä, jarruttaessa ja mutkissa oudosti.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 1.8.2009 13:59

Mulla alkaa täristään ratti kans kun on n. 80 km /h ja kiihdyttää siitä vielä lisää mutta kun pitää vauhdin tasaisena niin tuntuu ihan normaalilta...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.8.2009 19:14

itsellä oli ykkösessä samanlaista ongelmaa.. syylliseksi katsastuksessa paljastui toinen raidetangon pää. vaihoin. no jatkui mutta lievempänä. toinenki oli loppumassa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa