Cordoba 6K TDI mittariston häröily
Valvoja: ffp jäsenet
Cordoba 6K TDI mittariston häröily
Potilas on-98 TDI Cordoba josta on tällähetkellä sylinterikansi irtaallaan, tuossa tallilla turatessani täytyi autoon kuitenkin saada hieman virtaa tehdessäni kytkentöjä sisävalaistuksen ja soittimen parissa joten otin ecun irti, käänsin avaimen "acc" -asentoon (ei siis virtoja päälle) ja pistin akunkengän paikalleen. Samassa huomasin että mittariston polttoaine- sekä lämpömittari hyppii puolen sekunnin sykäyksin ylöspäin palaten aina takaisin alas, kokoajan voimistuen ja pikkuhiljaa niin lujaa että alkavat vaimeasti napsamaan tipahtaessaan yläasennosta alarajoittimeen.
No, tämä ilmiö oli tuttu juttu noin puolen vuoden takaa kun samaisesta autosta oli kansi silloinkin irtaallaan ja havaitsin jossakin vaiheessa saman ominaisuuden eli tämän mittareiden vempuilun, taisi olla silloinkin samat johdot ja anturit irtaallaan mutta ecu kuitenkin paikallaan. Vipatusta ei kuitenkaan esiintynyt kun auto oli läjässä (kiinnitetty siis hehkut, tunnistinsuutin, lämpötila-anturit sekä pumpun johdot) ja kaikki toimikin normaalisti kun auton käynnisti.
Ajattelin testata samaa uudestaan ja kytkin ecun paikalleen jonka jälkeen laitoin taas akunkengän kiinni, sama vimppaaminen alkoi -nyt mukaan innostui myös kierroslukumittari, ja sillä seurauksella että akunkengän irroitettuani kyseinen mittari jäi näyttämään 5500rpm. Käytin mittaria irti, koputtelin kevyesti ja laitoin takaisin ja yritin nollata tilannetta kiinnittämällä akunkengän uudestaan, tuttu vipatus alkoi ja kierroslukumittari halusi asettua jälleen hieman suuremmalle kierrosluvulle -eikä tipu sieltä vaikka mittariston irrottaa.
Onkohan kellään hajua mitä olisi odotettavissa, ja voisiko mittaristo vielä bootata itsensä kun koko paketin saa taas kasaan? Voisihan tuohon anturit ja pumpun johdot laittaa vielä paikalleen jos se johonkin vaikuttaisi -käytännössä tilanne pitäisi olla aivan sama kuin läjätyssä koneessakin. Tiedossa on ainakin, että samanlaisesta autosta on irroitettu mittaristoa ja ecua erikseen ja yhtäaikaa, ja virtoja käytetty myös päällä -ilman mitään ongelmia.
No, tämä ilmiö oli tuttu juttu noin puolen vuoden takaa kun samaisesta autosta oli kansi silloinkin irtaallaan ja havaitsin jossakin vaiheessa saman ominaisuuden eli tämän mittareiden vempuilun, taisi olla silloinkin samat johdot ja anturit irtaallaan mutta ecu kuitenkin paikallaan. Vipatusta ei kuitenkaan esiintynyt kun auto oli läjässä (kiinnitetty siis hehkut, tunnistinsuutin, lämpötila-anturit sekä pumpun johdot) ja kaikki toimikin normaalisti kun auton käynnisti.
Ajattelin testata samaa uudestaan ja kytkin ecun paikalleen jonka jälkeen laitoin taas akunkengän kiinni, sama vimppaaminen alkoi -nyt mukaan innostui myös kierroslukumittari, ja sillä seurauksella että akunkengän irroitettuani kyseinen mittari jäi näyttämään 5500rpm. Käytin mittaria irti, koputtelin kevyesti ja laitoin takaisin ja yritin nollata tilannetta kiinnittämällä akunkengän uudestaan, tuttu vipatus alkoi ja kierroslukumittari halusi asettua jälleen hieman suuremmalle kierrosluvulle -eikä tipu sieltä vaikka mittariston irrottaa.
Onkohan kellään hajua mitä olisi odotettavissa, ja voisiko mittaristo vielä bootata itsensä kun koko paketin saa taas kasaan? Voisihan tuohon anturit ja pumpun johdot laittaa vielä paikalleen jos se johonkin vaikuttaisi -käytännössä tilanne pitäisi olla aivan sama kuin läjätyssä koneessakin. Tiedossa on ainakin, että samanlaisesta autosta on irroitettu mittaristoa ja ecua erikseen ja yhtäaikaa, ja virtoja käytetty myös päällä -ilman mitään ongelmia.
"Vika" löytyi, ongelma oli moottorin johtosarjassa, tai lähinnä maadoittamattomassa johtosarjan "telineessä". Moottorin kupeessa oleva moninapainen liitin on kiinni rautatalineessä johon tulee kaksi maadoituspistettä, nyt kun kantta ei ollut paikallaan niin tätä telinettä ei ollut maadoitettu moottoriin/auton runkoon. Tämän maadoituksen varmistuksella mittaristokin alkoi pelittämään normaalisti ja pääsi remontoimaan autoa muilta osin moottorin osia odotellessa.
En searchilla löytänyt tästä aiheesta muuta keskustelua, joten tästähän voi pian olla muillekin joskus hyötyä.
En searchilla löytänyt tästä aiheesta muuta keskustelua, joten tästähän voi pian olla muillekin joskus hyötyä.
Olikin jäänyt huomaamatta tää topic,
joskus kauan aikaa sitten on ollut juttua vastaavista tapauksista.
Sdi Poloa kun aikoinaan korikorjauksen valmistuttua(avk) ajelin rengaskulmien mittaukseen, kesken matkan alkaa öljy+latausvalot vilkkumaan & mittarit pomppimaan edestakaisin; hetken siinä mietti, pitäisikö pysäyttää tiensivuun..
Taisin käytellä vauhdissa pari kertaa virrat pois ja tilanne rauhoittui.
Tallilla rassailin wd40:llä konehuoneesta sen moninapaisen + laturin liittimet, eikä ole sittemmin temppuillut.
joskus kauan aikaa sitten on ollut juttua vastaavista tapauksista.
Sdi Poloa kun aikoinaan korikorjauksen valmistuttua(avk) ajelin rengaskulmien mittaukseen, kesken matkan alkaa öljy+latausvalot vilkkumaan & mittarit pomppimaan edestakaisin; hetken siinä mietti, pitäisikö pysäyttää tiensivuun..
Taisin käytellä vauhdissa pari kertaa virrat pois ja tilanne rauhoittui.
Tallilla rassailin wd40:llä konehuoneesta sen moninapaisen + laturin liittimet, eikä ole sittemmin temppuillut.
Lainataas topicia hieman. Potilaana '01 Cordoba TDI koneella ja polttoainemittari sekoilee. Heitin eilen 10km rinksan autolla ja mittari näytti että 1/4 ainetta jäljellä. Tänään aamulla näytti sitten enää että olisi 1/8 ainetta jäljellä ja valo syttyi palamaan ja kuului merkki ääni. Kävin ajamassa 10km lenkin jonka aikana mittari nousi näyttämään 1/4 tankillista, valo ei kuitenkaan sammunut, ja siitä sitten pikkuhiljaa laski hieman alemmas. Polttoainevuotoja ei ole. Mikähän tuossa mahtaa olla vialla ?
No eipä tuo kovin pientä ole, edellisen korimallin Cordobani ei tehnyt tuota ollenkaan. Lisäksi tuolle maittaa aine lähes yhtä hyvin kuin 1.8t Passatille. Ostettaessa oli trippimittarissa 120km ja ainetta tankissa 5/8 ja nyt tankkasin kun trippimittarissa oli n. 480km ja valo paloi. Ensimmäisen naksauksen jälkeen oli mennyt n. 39l mutta löysin ilmausnapin ja laitoin vielä 3l lisää, enemmänkin olisi mennyt. Siitä voi sitten jokainen laskeskella kulutusta, itse en viitti kun ottaa jo muutenkin kupoliin. Huomenna luetaan vikakoodit, toivottavasti ei ole mitään erikoista. Ja onhan sitä tullut poljettuakin mutta niin poljin edellistäkin ja sekään ei sentään noin paljoa vienyt vaikka ei ollutkaan lähelläkään vakiota :D VNT:kin oli karstoittunut, sen sain sentään ajamalla auki ja egr on myös korjattu (lue poistettu), mutta imusarja on kyllä aivan helvetin törkyinen ja se pitäisi putsailla kunhan kerkii.
Semmonen 6.5 litraa on normaali kaupunkipoljetuskulutus tullaselle koneelle, joten jotain on vialla. Ilmausnapilla saat tankattua 10 litraa lisää. Imusarjan tukkoisuus vaikuttaa kulutukseen, mutta ikinään ei tuommosen pitäisi yli 7 litraa viedä rajullakaan ajolla. Tarkasta ajoitus ja termostaatin kunto.
Itselle tuli myös ajoitus mieleen, auto tosin lähtee käymään pirun hyvin joka kerta :) Niin ja moottorihan on ALH, eli 90hv. Huomenna katson myös ajoituksen vag-comilla, pitääkin tulostaa tarkistusohjeet jostain. Ja en nyt niin kovin rajusti kuitenkaan ole ajellut, isommalle tielle kun lähden niin tulee annettua enemmän kenkää mutta kaupungilla ajelen rauhallisesti. Ja ajoin kyllä pitkääkin matkaa tuossa viikonlopun aikana.
Minen kyllä ihan äkkiä keksi miten voi cordoban saada edes kuluttamaan yli 7.5 litraa tieliikenteessä, oli ajo sitten millaista tahansa. Vaikka ite oon käyny ajelemassa radallakin useita kierroksia niin silti tankillisen kokonaiskulutus on jäänyt selvästi alle 7 litran, ja mulla tuo toteutunut max. syöttömääräkin on jotain muuta kuin vakioautossa...
Jos herjaa N239:aa, niin kannattaa tarkistaa imusarjan läppäventtiiliä säätävälle solenoidille menevät johdot. Itsellä vastaavassa autossa oli johdot poikki, mikä aiheutti moottoria sammutettaessa melkoisen täräyksen koneelle. Johtojen korjauksen jälkeen auton sammutus alkoi kuulostaa ja tuntua ihan inhimilliseltä. :D
Tuohon aikaisempaan polttoainemittariin liittyvään kysymykseen, niin omassa tuntuu myös melko helposti elävän neulan asento hieman, epäilen kyseessä olevan lähinnä ominaisuus.
Tuohon aikaisempaan polttoainemittariin liittyvään kysymykseen, niin omassa tuntuu myös melko helposti elävän neulan asento hieman, epäilen kyseessä olevan lähinnä ominaisuus.
Tänään aamulla syttyi polttoainevalo palamaan, trippimittarissa oli 794km. Eli menee aika vähällä, kun ottaa huomioon että tuo on saanut kenkää ja ajettu kolmosella n. 60km matka 100 nopeudella, yritin polttaa ahtimesta karstoja pois. Ja tuosta on noin 40km ajettu niin että ahdin on toiminut kuten pitääkin =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa