kakkoskoppasen lämmöt korkeella(muuta samassa)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

kakkoskoppasen lämmöt korkeella(muuta samassa)

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 18.6.2009 17:48

Morjens. Kuka osaa sanoa missä on se anturi joka ohjaa flektin toimintaa? Kun käytin tuota 1.8 vm 86 golffia leimalla ( tulos hylätty )tänään niin lämmöt nousi melkein tappiin niin ei lähtenyt flekti toimimaan ollenkaan?? Toki tarkistan flektin toiminnan ekana mutta olis kiva tietää missä on se anturi joka käskee mitä käskee:). Ja samaan voisin pistää että mistä tässä säädetään kaasarin seosta? Katsastuksessa liian korkeat päästöt elikä saa liikaa
gasoliinia. Toki jarrutkaan vasemmalla puolen takana pitänyt juurikaan vaikka onkin uutta osaa melkein kaikki. Mutta tuosta anturin paikasta haluaisin tietää ja seosruuvista.
Viimeksi muokannut jartsa70, 2.7.2009 23:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 18.6.2009 19:19

Flektin anturi on edestä katsottuna oikealla alhaalla. Siitä lähtee kolme johtoa, maa ja kaksi eri lämpötilassa kytkeytyvää johtoa. Lämpötilat taisi olla jotain 97° (1-nopeus) ja 104° (2-nopeus). Tarkistele ne johdot nyt ensin, että on ehyet, varsinkin se maa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.6.2009 22:37

Osassa on ollut myös 1-nopeuksisia puhaltimia. Tarkennetaan tuota sijaintia sen verran, että kyse siis jäähdyttimen kyljestä, kyseessä lämpökytkin eikä anturi.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 18.6.2009 23:56

Tuon paikan johdot jo tarkistinkin ja ehjiltä näytti mutta pitää vielä koittaa erillisellä johdolla sitä
maadoitusta.Kolme johtoa tuolta lähtee.Pitää tarkistaa tuo kytkin vielä onko se kunnossa edes. Sulakkeet ainakin oli ehjiä kun kävin kaikki lävitse. Mitä antureita tuossa moottorin
etupuolella on siinä irroitettavassa haaroitusosassa? Tuossa on kaksi anturia siinäkohtaa
ja ilmeisesti kannessa on lämpömittarin anturi? Uudemmassa tuossa haaroituskohdassa on jo sitten kolme anturia. Mikä virka niillä on?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.6.2009 18:23

Moottorista riippuen ylävesiletkun anturit ovat moottorinohjaukselle tai automaattiryypylle ja lämpömittarille. Eivät vaikuta flektiin. Kannen päässä oleva anturi on öljynpaineelle.

Pyöriikö puhallin jos sille syöttää jännitteen suoraan?

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 19.6.2009 19:19

Tuon paikan johdot jo tarkistinkin ja ehjiltä näytti

Onko niissä johdoissa välissä sellaiset sokeripalan näköiset liittimet? Jos on niin avaapa ne, saatat hämmästyä. Itselläni sisällä olevat liittimet olivat muuttuneet vihreäksi pölyksi :)

Oletko kokeillut, että flekti lähtee pyörimään jos sille antaa suoraan 12V?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 19.6.2009 23:59

Tuo pitää vielä tarkistaa liittimien sisäinen kunto. En muista millaset liittimet tuossa on mutta lattaliittimet luulisin olevan. En ole vielä koittanut flektiä suoralla virralla mutta tarkoitus olis koittaa sen toiminta.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 22.6.2009 23:26

Nyt tarkistettu liittimet ja anturit. Jäähdyttimessä oleva anturi vai mikä se oli niin on rikki.
Jarrutkin saatu kuntoon mutta sitten uutta ongelmaa kehiin ennen katsastusta....
Alkoi meinaan savuttaa kone sinistä savua kun leimalla käytin aikasemmin ja hylky siitäkin tuli muiden joukossa. Elikä oliskohan mennyt männänrenkaat tuosta koneesta vai mikä siihen mahtoi iskeytyä?? Ainakin liikaa bensaa taitaa vieläkin saada vaikka ei enään ole "ryyppykään" päällä niinkuin aikasemmin oli kun ei toimi automaattisesti. Tämä tapahtui kun vaihdoin öljyt koneeseen niin alkoi savuttamaan!! Elikä tulikohan koneremppa eteen vielä kaiken muun lisäksi?? Ja käykö Audi 80S:stä 87 vm kone suoraan tuohon golffiin? Ainakin yhden pidikkeen joutuu vaihtamaan koneeseen mutta onko muuta eroa??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.6.2009 23:40

Olisko yleisin savutuksen aihe venttilinvarren tiivisteet.

Onko joku tilanne missä pölläyttää? Venakumit tais saada aikaan sinistä moottorijarrutuksessa.

Nuohan jotenkuten näkyykin jos ottaa kopan auki, nokka-akselin ja nostimet pois ja lampulla tiirailee onko riekaleina.

Tai mun tapauksessa siivilöi kappaleet öljyn seasta... Älä osta motonetin nimettömiä tiivisteitä jos sille tielle lähdet. Samaan hintaan saa jonkun tunnetun valmistajan jotka puoli vuotta myöhemmin sain itsellekin samasta paikasta.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 23.6.2009 18:29

No kokemusta on noista halvoista venan kummeista.Jos ne saa paikoilleen niin eivät pysy/kestä kauaakaan kun saa laittaa uusiksi. Kone savuttaa vain lämpösenä. Elikä vois olla männänrenkaat tiensä päässä ehkä. Kumma homma vain kun vaihdoin öljyt koneeseen niin alkoi senjälkeen savuttamaan.Yks vaihtoehto tietty että öljyt on niinsanottua kusta lämmetessään taikka sitten koneeseen on laitettu jotain sellasta ettei savuttais? Tosin auto on seissyt muutaman vuoden ja voihan olla että renkaat ei tykännyt kun pistettiin liikkeelle.
Melkosen vähissä kilsoissa olis kone tiensä päässä jos noin on (250000 on mittarissa)
Tuo toinen golffi joka on kanssa 1.8 mutta uudempi 90vm niin ei savuta vaikka on mittarissa melkein 400000 kilsaa..Sama tuossa Audissa jossa kanssa on tuo lukema ja kone toimii kuin uusi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.6.2009 20:44

400tkm ei ole noille koneille matka eikä mikään...

Kumma homma vain kun vaihdoin öljyt koneeseen niin alkoi senjälkeen savuttamaan.
Oliko öljymäärä oikea, ettei liikaa lorahtanut?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 24.6.2009 0:35

Kyllä se oikea on ehkä hiukan alle maksimin. Huohotinputkesta kyllä tuuppaa tulemaan melkoisesti painetta ulospäin ja pikkasen haisis öljykin. Otin sen irti ilmansuodatin kotelosta mutta sama lopputulos vaikka oliskin kiinnikkin elikä tuuppaa sinistä usvaa jonkinverran.
Kohta pitää antaa luovutusvoitto tuolle projektille:(

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 2.7.2009 0:01

No nyt on laitettu uusi anturi jäähdyttimeen ja vesipumppu vaihdettu uuteen kun melkoisen uusi pumppu oli tullut tiensä päähän jo. Mutta ei vieläkään toimi tuo sähköflekti vaikka lämmöt nousis huippuunsa?? Elikä onko niin että nuo kaksi anturia koneen etupuolella olis viallisia?
Onko ne sellasia jotka tunnistaa koneen lämpötilan ja niinsanotusti käskee flektiä toimimaan vai mikä virka niillä on?? Toimii flekti kyllä kun pistää suoraan toimimaan jäähdyttimen anturin liittimestä. Ettei tästä nyt vain olis tullut kovinkaan helppo projekti niin pitihän vielä kaasuttimen ja imusarjan välinen kummilaippakin hajota kaiken lisäksi. Koneeseen lisätty sellasta ainetta jonka pitäis pehmentää kummit ja vähentää tuota savutusta. Jos ei vaikuta niin katsotaan sitten että pistänkö myyntiin tuollasenaan vaiko osiksi. Ei meinaa aika riittää jokasuuntaan:(

Mutta niistä antureitten toiminnasta olisin kiitollinen jos joku osaa sanoa mikä virka niillä on...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2009 1:50

Jäähdytyspuhallin tottelee ainoastaan sitä jäähdyttimessä olevaa lämpökytkintä.

Pistä se kiehuvaan veteen ja kato mittarilla toimiiko se...

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 2.7.2009 18:07

Ainakin toimii toisessa autossa(jetassa) moitteetta. pitää vielä tarkistaa muut anturit josko niissä on jotain häikkää kun en tiedä mitkä nuo kaksi tuossa moottorin etupuolella olevaa anturia on. No ettei todellakaan helpoksi menis korjaus niin pitihän tuosta kadota sähkötkin !!
Ajovalot ja mittaristo +lämppäri lakkasi toimimasta. Pitää nekin nyt vielä katsoa missä vika.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.7.2009 20:54

pitää vielä tarkistaa muut anturit josko niissä on jotain häikkää kun en tiedä mitkä nuo kaksi tuossa moottorin etupuolella olevaa anturia on
Toistan:
Moottorista riippuen ylävesiletkun anturit ovat moottorinohjaukselle tai automaattiryypylle ja lämpömittarille. Eivät vaikuta flektiin. Kannen päässä oleva anturi on öljynpaineelle.
Ovat siis NTC-vastuksia joiden resistanssi muuttuu lämpötilan mukana. Ei mitään vaikutusta flektiin.

Meneeköhän sinne jäähdyttimen kyljessä olevalle puhaltimen lämpökytkimelle 2 johtoa? Jos menee, niin voisi koittaa niiden kytkemistä yhteen jolloin puhaltimen pitäisi käynnistyä. Jos ei vieläkään toimi, niin jostain on johto poikki, irti tai sulake palanut. Yleismittari tai joku koetin kouraan ja mittailemaan, mihin asti sähköä tulee.

No ettei todellakaan helpoksi menis korjaus niin pitihän tuosta kadota sähkötkin !!
Ajovalot ja mittaristo +lämppäri lakkasi toimimasta. Pitää nekin nyt vielä katsoa missä vika.
Sulakkeet ehjiä? Kuulostaa siltä, että autossa on hieman muutakin sähkövikaa...

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 2.7.2009 23:38

Kyllä sinne virta tulee kun sieltä yhdistää yhteen nuo johdot ja flekti toimii. Nuo virtojen katoaminen johtui huonosta yhdistyksestä akun navoilta ja nyt toimii nuo kaikki. Flektikin lähti toimimaan kun johtoja sohlasi. Seuraavaksi pitää sitten vaihtaa kaasarin alla oleva kumilaippa kun se alkoi vuotamaan. Tuota ihmettelen että millä ihmeellä voi 250000 ajettu kone huohottaa noin paljon ja tykkää savuttaa melkosen paljon?? Tuossa pihassa seisoo 90 vm 1.8 koneella oleva ja 340000 ajettu golffi niin se ei savuta yhtään eikä huohota?? Onkohan tuossa käytetty jotain väärää öljyä että on saatu kone savuttamaan?? Käyntiin lähtee kuin rusakko makuulta samoin myös lämpösenäkin lähtee todella hyvin käyntiin. Pitääköhän vielä ottaa konekkin auki että saan tuon savutuksen kuriin vai mitä sille pitäis tehdä??


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa