T4 Caravelle, jäykemmät jouset taakse.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

T4 Caravelle, jäykemmät jouset taakse.

ViestiKirjoittaja juksii » 22.4.2009 14:02

Onko kenelläkään kokemuksia T4 Caravellen / Transporterin takajousien vaihtamisesta jäykempiin? Melkein aina on kohtuupaljon lastia ja jouset tuntuvat olevan aika alhaalla. Nyt kun vielä laittaa asuntovaunun perään niin ollaan vieläkin alempana.

Katselin että Motonetin valikoimista löytyy jäykemmät jouset. Onko kokemuksia? Vai olisko jostain muualta hankitut paremmat?
Pitäiskö samalla vaihtaa suoreempaa kuormaa kestävät iskarit? Sellaisetkin näytti Motonetissä olevan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.4.2009 14:45

Tuossa hieman listaa porttereissa käytetyistä jousista. Jousista pitäisi löytyä ihan selkeät värikoodit kantavuuksista.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 22.4.2009 19:07

Iskarithan ei kanna kuormaa , vaan vaimentaa heilahteluja.
Kokemuksesta Trp bussista,voin sanoa että ns.vahvistetut (poliisiauto,ambulanssi )
Jouset ja iskarit on ehdottomat.Vakioiskareilla sivutuulikin paiskoo koria sivuttain ,ja kun pistää vahvistetut ja nivelet on kunnossa,auraus ja kaikki ohjauskulmat kohdillaan ,niin auto on kuin juna,ja kestää isonkin aisapainon vetokoukussa.Suosittelen.
Örumilta, ainakin saa kunnon vahvistetut iskarit.Jousissa on eroja alkukierteen paksuudessa ,joka vaikuttaa tyhjänä ajoon =pehmeämpi siis progressiivinen.
Kysyppä Vallilan takomolta ,Tai alkuperäisiä vahvistettuja=hyvät

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 22.4.2009 19:58

Iskarithan ei kanna kuormaa , vaan vaimentaa heilahteluja.


Totta. Motonetin katalogissa oli kahdenlaisia iskareita. Max kantavuus 1000 kg ja max kantavuus 1200 kg.

Örumilta, ainakin saa kunnon vahvistetut iskarit.Jousissa on eroja alkukierteen paksuudessa ,joka vaikuttaa tyhjänä ajoon =pehmeämpi siis progressiivinen.
Kysyppä Vallilan takomolta ,Tai alkuperäisiä vahvistettuja=hyvät


Onko noi alkuperäiset vahvistetut progressiiviset? Täytyy varmaan kysellä marmoritiskiltä noiden hintaa. Vai onko Vallilan Takomon jouset paremmat?

Örumin iskarit on ilmeisesti Sachsia? Mistähän noita kannattaisi kysellä?

Vallilan takomo näyttää mainostavan SV-iskareita, onko niistä kellään kokemusta?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.4.2009 8:18

Alkuperäinen jousi maksaa noin 130€/kpl.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 9.6.2009 9:47

Kiitoksia vinkeistä.
Nyt on uudet jouset takana ja auto on kuin uusi. Perä nousi monta senttiä ja pysyy asuntovaununkin kanssa täydellä lastilla järkevässä asennossa.

Tietääkö kukaan jos tuon haluaisi katsastaa ihan oikeasti isommalle kantavuudelle pitääkö tehdä vielä jotain muutakin kuin noi jouset?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.6.2009 9:51

Iskarithan ei kanna kuormaa , vaan vaimentaa heilahteluja.
Ja heilahtelun vaimennukseen kuluu enemmän energiaa kun heiluva massa kasvaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.6.2009 10:12

Tuolla on jotain keskustelua kantavuuksista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa