kakkoskopan jarrut
Valvoja: ffp jäsenet
kakkoskopan jarrut
Moi. Piti sitten kirjautua tännekkin kun on hiukan ongelmia golffin kanssa. Elikä golffi vuosimallia 86 1.8 koneella varustettuna. Muuten alkaa olla kunnossa mutta en ole saanut takapyöriin jarruja toimimaan sit millään. Uusittu on jarruputki ja sylinteri oikealle puolen.Ilmattu monesti. Nyt sit uusin vielä kaikki jarruosat taakse ja eikä vieläkään toimi??
Tässä mallissa on tuo painonmukaan säätyvä säädin vai mikä se on niin olisko se sitten vielä jumissa? Liikkuu kyllä kun jarrua polkee komeasti. Jarrut tuntuu toimivan kun auto on sammuksissa mutta ei takana sylinterit juurikaan liiku oli sit käynnissä taikka ei??
autolla ajettu 250000 ja rapiat päälle.Mikähän vois olla vikana?? Osina on kolme muutakin golffia mutta niissä ei ole tuota säädintä. 1.3 kaksi ja 1.6 yksi ja noissa ei sellasta ole. Taas kahdessa muussa vm 90 1.8 koneella varustetuissa on tuo säädin kyllä.
Voisko syy olla siinä säätimessä?
Tässä mallissa on tuo painonmukaan säätyvä säädin vai mikä se on niin olisko se sitten vielä jumissa? Liikkuu kyllä kun jarrua polkee komeasti. Jarrut tuntuu toimivan kun auto on sammuksissa mutta ei takana sylinterit juurikaan liiku oli sit käynnissä taikka ei??
autolla ajettu 250000 ja rapiat päälle.Mikähän vois olla vikana?? Osina on kolme muutakin golffia mutta niissä ei ole tuota säädintä. 1.3 kaksi ja 1.6 yksi ja noissa ei sellasta ole. Taas kahdessa muussa vm 90 1.8 koneella varustetuissa on tuo säädin kyllä.
Voisko syy olla siinä säätimessä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ne kenkämekanismissa olevat kiilakappaleet (joita jousi vetää alaspäin) kuluvat aikaa myöten ja niissä oleva hammastettu pinta ei enää pidä kiilaa paikoillaan jolloin säätö luisuu toistuvasti löysälle. Hanki uudet kiilat ja niiden jouset ja säädä takapää uudelleen. Muista löysätä käsijarruvaijerit kokonaan ennenkuin teet perussäädön.
Mä teen takapään säädön mekaanisesti ruuvimeisselillä pyöränpultin reiästä, eli kampean sitä kiilaa alaspäin ohuella ruuvimeisselillä tai puikolla kunnes pyörä pyörii tahmeasti, sitten pari kunnon polkaisua jarrulla (tässä vaiheessa kannattaa lukita paineensäätimen vipu auki-asentoon jotta saat kunnolla painetta taakse). Sitten muovivasaralla taputtelua rummun ympäri ja jos löystyy niin sama homma uudelleen. Näin saat kengät lähelle rumpua ja takajarrut toimimaan kunnolla. Sitten ihan viimeiseksi säädät käsijarruvaijerit mieleiseksesi.
Mä teen takapään säädön mekaanisesti ruuvimeisselillä pyöränpultin reiästä, eli kampean sitä kiilaa alaspäin ohuella ruuvimeisselillä tai puikolla kunnes pyörä pyörii tahmeasti, sitten pari kunnon polkaisua jarrulla (tässä vaiheessa kannattaa lukita paineensäätimen vipu auki-asentoon jotta saat kunnolla painetta taakse). Sitten muovivasaralla taputtelua rummun ympäri ja jos löystyy niin sama homma uudelleen. Näin saat kengät lähelle rumpua ja takajarrut toimimaan kunnolla. Sitten ihan viimeiseksi säädät käsijarruvaijerit mieleiseksesi.
Käsijarru toimii niinkuin pitääkin. En muistanut mainita että jarrupoljin menee pohjaan vaikka
ilmais kuinka.Edestä ottaa jarrut pohjassa ja vaikka pumppaakin niin ainoastaan etujarrut ottaa kiinni. Jos jarrupoljinta painaa pumppaamisen jälkeen pohjaanpäin niin se painuu hiljalleen pohjaan. Otin varaosa autosta siihen toiset jarrut joissa ne toimi todella hyvin ja oli hiljan uusittu kaikki mutta ei tässä vaan auttanut nekään osat.Pitää vielä tarkistaa nuo kiilat onko niissä hammastusta. Senverran koitin että todella vaikeeta saada niitä kiiloja nousemaan ylöspäin kun on painunut sinne "koloon". Vai pyöränpultin reiästä pitää koittaa kiristää.. Pitää sitäkin koittaa. Melkoinen homma kun auto seissyt 2006 vuodesta lähtien ja takajarrusylinterit oli ruostunut jumiin ja vettä putkissa jota kyllä ihmettelen kovasti mistä sitä sinne oli päässyt??
ilmais kuinka.Edestä ottaa jarrut pohjassa ja vaikka pumppaakin niin ainoastaan etujarrut ottaa kiinni. Jos jarrupoljinta painaa pumppaamisen jälkeen pohjaanpäin niin se painuu hiljalleen pohjaan. Otin varaosa autosta siihen toiset jarrut joissa ne toimi todella hyvin ja oli hiljan uusittu kaikki mutta ei tässä vaan auttanut nekään osat.Pitää vielä tarkistaa nuo kiilat onko niissä hammastusta. Senverran koitin että todella vaikeeta saada niitä kiiloja nousemaan ylöspäin kun on painunut sinne "koloon". Vai pyöränpultin reiästä pitää koittaa kiristää.. Pitää sitäkin koittaa. Melkoinen homma kun auto seissyt 2006 vuodesta lähtien ja takajarrusylinterit oli ruostunut jumiin ja vettä putkissa jota kyllä ihmettelen kovasti mistä sitä sinne oli päässyt??
Jarruneste on hygroskooppista eli imee ilmasta vettä. Samasta syystä jarruneste täytyy(-isi) vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.vettä putkissa jota kyllä ihmettelen kovasti mistä sitä sinne oli päässyt??
Tuota tehohommaa mietinkin että johtunee koneen koosta missä on ja missä ei. Nytkun vielä saan testattua nuo vaihtoehdot mitä tuossa aikasemmin on lueteltu niin saas nähdä alkaako toimimaan. Miten sen säätimen voi testata että toimiiko se niinkuin pitääkin? Ainakin se liikkuu kun jarrua painaa. Takajarrujen sylinterit ei juurikaan liiku kuin vasta sitten kun on poljin pohjassa. Voi toki johtua siitä kun on perä ylhäällä ja se säädin on ehkä kiinni. Tosin sen saa mihkä asentoon tahansa käsin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noilla tiedoilla veikkaisin pääjarrusylinteriä, mulla oli samanlaista ongelmaa. Mitään nestevuotoja ei ollut mutta silti ei vain jarruja saanut pitämään ennen tuon vaihtoa.Muutoinkin samanlaiset oireet.Varaosa-auto jos sulla on niin helppohan se on todeta.
Itse vaihdoin jopa tiivisteet siihen, mutta ei auttanut kun itse sylinteri oli niin kulunut.
Itse vaihdoin jopa tiivisteet siihen, mutta ei auttanut kun itse sylinteri oli niin kulunut.
Pääsylinteriä itsekkin aloin veikata ja sitten tuota paineensäädintä. Pääsylinteri löytyis kyllä mutta paljonkohan tuo paineensäädin mahtaa maksaa kun sitä ei tuossa toisessa romussa ole? Noissa kahdessa -90 vuosimallissa olis mutta en viitsisi sitä sieltä ottaa kun pitäis nekin kunnostaa ja tuskin irtoaa kovinkaan helposti kiinnikkeestään.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=23-8549
Vanhan irroittamisessa kannattaa muistaakseni olla varovainen, paljon irrotusöljyä ja pieniä liikkeitä auki ja kiinnipäin...
Vanhan irroittamisessa kannattaa muistaakseni olla varovainen, paljon irrotusöljyä ja pieniä liikkeitä auki ja kiinnipäin...
Kaippa tuo pitää hommata kun tuossa mietin niin ei se voi pääsylinterissä olla vika kun vain molemmat etupyörät toimii. Jos pääsylinterissä olis vikaa taikka toinen piiri jumissa niin silloin toimis toinen takapyörä ja toinen etupyörä ristiin?? Mutta pitää nyt mennä koittamaan josko sais sen motikan irti sieltä alta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Luithan tuon ilmausruuvista...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 9.6.2009 7:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johan osaa olla viheliäinen kapistus nuo golffin jarrut:( Nyt jo toinen takapyörä alkaa pitämään niinkuin pitäiskin.Ilmeisesti tuo paineensäädin on kait rikki kun "vingalla" vetää sen jumiin niin takanakin jarrut toimii. Tosin toisellapuolen toimii vaikka ei sitä oliskaan mutta toinen viel ryttyilee kovasti vastaan.Huomenna vielä otan ties monennnenko kerran rummun auki ja katson sen kiilan että pitääkö/toimiiko säädöt ollenkaan. Kohta kyl luovutan ja pistän mustan paholaisen myyntiin ilman takajarruja....
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa