Konehuoneen osien maalaaminen beigeksi.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

Konehuoneen osien maalaaminen beigeksi.

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 30.5.2009 14:28

Tarkoitus olisi maalailla passat3B:n konehuoneesta beigeksi mm. moottorin kuori, vesikaukalon suojamuovi ym konehuoneen muoviosia. Millaisella maalilla olette noita maalannut ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.5.2009 15:05

Maaliksi käy ihan automaalit lakan kanssa. Tai kyllähän noita RAL karttojen värejäkin voi vedellä.
Huomioon otettavaa on hyvä puhdistus ja pieni karhennus ennen maalausta.
Mitä puhtaampi maalaus kohde, sitä parempi pysyvyys.

Ohje:
1. Putsaa liat osista. ja tee kevyt karhennus vaikka 320 paperilla kuivana.
Jos ahistaa naarmu pelot, niin sitten vaikka 400 paperi. Käy myös vaikka karhunkieli.

2. Pyyhi osat kunnon rasvanpoisto aineella. Kun pyyhitty niin pyyhi vielä kerran.
Tämän jälkeen voi vielä pyyhkiä pölyrätillä. Niitä saa automaali kaupoista.

3. Suihki muovitartunta aine pintaan. Sopiva harso riittää. Ei tarvitse uittaa. Myydään spray pulloissa myös.

4. Aineen kuivuttua vedä maalit niskaan. Jos osat joutuu vääntelyn uhriksi, niin siihen auttaa maalin sekaan laitettava jousto aine.

Siinä perus ohjetta.

Jos on epätaisainen pinta muoveissa, niin muovitartunnan päälle ensin hiottava pohjamaali.
Riittävän monta kerrosta välihaihdutuksineen.
Sitten vain hiot 320 paperilla kuivana ja sen jälkeen vaikka 400 paperi.
Tämän jälkeen kevyt putsaus rasvanpoisto aineella ja pölyrätillä.
Ja eikun maalit niskaan taas.
Tuossa hommassa en sitten enään muistakkaan miten toimii jousto aineet ja mihin väliin ne pitää laittaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 30.5.2009 19:55

Toi oli muuten ihan ok ohje, paitti vesipesun jälkeen rasvanpoisto ennen karhennusta..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.5.2009 20:49

Ja itse ainakin mahdollisen pohjamaalin hioisin 500:lla veden kanssa. Jos ei anna kuivua pohjamaalin ihan useita viikkoja, karkeamman paperin naarmu tulee näkyviin muutaman viikon jälkeen maalauksesta. Been there, done that..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.5.2009 23:42

Aaa.. tosiaan. Olin vielä jotenkin ajatuksissani kun kirjoitin tuota.
Eli sekaisin maalaamo juttua sekä autotalli maalausta :D
Aattelin vaa tuon pohjamaalin että uunittaa =)

Ja enhän mä maininnu että vesipesu osille. Vain että putsaa osat liasta.
Tottahan ne puhtaat pitää olla rasvasta ja muusta skeidasta ettei hiero muoviin kiinni sitä likaa.
Tämähän pätee kaikkeen maalaukseen. Eli kunnon putsaus ennen kuin alkaa hieromaan.

Ja voihan sitä vesissä hioo vaikka 600 paperilla. Mutta pitäkää järki kädessä sen hieromisen kanssa.
Olettaisin kuitenkin auton olevan käyttö pelinä eikä mikää showstopperi.
Riittävän nättiä jälkeä saa helpommallakin. Kunhan antaa pohjavärin kuivua kunnolla ettei kutistu jälkeenpäin.

Ohjeita löytyy vaikka http://www.coravari.fi/pages/tuotteet.php.
Sieltä kattelee maaleja merkeittäin ja pdf tiedostoissa on lähes kaikkien maalien ohjeet.
Maali, ohenne, kovete sekoitussuhteet ja ruiskutus tavatkin on mainittu monessa.
Lämpötilat, ruiskun suuttimen koot mainittu jne jne jne..

http://www.coravari.fi/pages/automaalausohje.php
Tuossa vielä noiden oma maalausohje lommojen paikkaukseen. Voi soveltaa muuhunkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa