En uskaltanut laittaa otsikkoon, että kyse on Fordista. Fordi-foorumilta on yritetty etsiä ja kysellä, mutta eipä ole tultu hullua hurskaammaksi. Kovin on hiljainen ja valju se palsta. Pakko siis kysyä taas täältä kun täältä löytyy aina vastaus ihan kaikkeen ;-D
Siskoni Ford Escort 1.6 16v farmari (1998) on muutenkin havaittu uskomattomaksi paskaksi. Nyt katsastuksessa toinen takajarru oli hyvin voimaton ja airbagin valo paloi. Mitä nyt on jo kokeiltu:
Jarrut:
- Vaihdettu kengät ja myös käsijarrun vaijerit
- Kokeiltu vaihtaa sylintereitä ja rumpuja puolelta toiselle (ei vaikutusta)
- Käytetty Delta-autolla, jossa piirit oli kuulemma puhdistettu, fiksattu käsijarrua ja todettu, että toimii! No ei muuten toimi prkele!
- Ilmattu tietysti x 100
Toista takarengasta jaksaa pyörittää käsin kun jarrupoljinta painaa voimakkaasti. Toinen pelaa hyvin.
Airbag:
- Deltassa vaihdettu moduuli, jossa vika kuulemma oli. No ei ollut (400 €)
- Fiksattu penkin alla olevat johdot, joissa vika kuulemma oli. No ei ollut.
Valo syttyy nykyään palamaan kun autolla on ajettu tovi. Tämän jälkeen se palaa koko ajan.
Ajatuksia ja ehdotuksia? Auto menossa taas tänään Delta-autolle arvailuhuoltoon.
Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa
Valvoja: ffp jäsenet
Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa
Petteri kirjoitti:Nyt katsastuksessa toinen takajarru oli hyvin voimaton
Edessä on levy- ja takana on rumpujarrut, vai? Et kertonut takajarruja säädettäneen, joten:
a) Etäisyyssäätö.
- Jarrukenkien etäisyys jarrurumpuun voidaan säätää automaattisäädön avulla jarrurummussa olevasta reiästä (pyöränpulttien reikien välissä) tai vähän enemmän työtä tekemällä eli ottamalla jarrurummun pois.
- Tietenkin siis heikompaa puolta vahvemmaksi esim. pienentämällä sen puolen jarrukenkien ja -rummun välystä.
b) Omatoiminen säätö.
- Rumpujarrujen jarrukenkien asento on säädettävissä ns. epäkeskoisista säätöruuveista jarrukenkien jalassa.
c) Pyöräsylinteri takertelee?
- Jos vika on vain toisella puolella ja mahdolliset jarrukenkien tai -rumpujen vaihtotoimenpiteet eivät vaikuta, niin on mahdollisuus myös rumpujarrujen pyöräsylinterin takerteluun.
a) Kyseisiä reikiä ei tästä kikottimesta löydy. Rummun sisässä on automaattisäätö, eräänlainen hammastettu epäkesko, joka automaattisesti kehii jarrukengät oikealle kohden. Tai ainakin pitäisi! Eipä tuonne sisään näe kun rumpu on paikallaan, mutta ilman rumpua tuo ainakin toimii.
c) Kuten sanoin, niin sylinterit on kokeiltu vaihtaa puolelta toiselle. Ei vaikutusta.
Tuossa foordifoorumilla joku kuitenkin suostui vastailemaan ja veikaksi, että vikana voi olla myös tuon kohdan a) säädön toimimattomuus "voiman alla", eli kun rumpu on paikallaan ja jarrut alkavat hieman ottamaan. Saa tiedä, vasta viikonloppuna "pääsee" katsomaan tuota rieskaa taas.
c) Kuten sanoin, niin sylinterit on kokeiltu vaihtaa puolelta toiselle. Ei vaikutusta.
Tuossa foordifoorumilla joku kuitenkin suostui vastailemaan ja veikaksi, että vikana voi olla myös tuon kohdan a) säädön toimimattomuus "voiman alla", eli kun rumpu on paikallaan ja jarrut alkavat hieman ottamaan. Saa tiedä, vasta viikonloppuna "pääsee" katsomaan tuota rieskaa taas.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa
H. Jormalainen kirjoitti:Eli tapahtuuko mitään mullistavaa jos nykii käkkäriä reippaasti kymmenisen kertaa?
Näin se on osassa Fordejakin, eli ajossa armotonta käyttö- ja käsijarrun päälle- ja poiskytkemistä niin luulisi selkoa tulevan. Vaikka sitten se moottoritienopeus hyvällä tienpätkällä ja hätäjarrutus, josko siinä jo vähän paranisivat.
d) Aurauskulma.
- Vääränlaisesta aurauskulmastakin voi olla eloa jopa haitaksi asti, joka ilmenee jarrujen puoltamisena.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa