Katsastus kun auto madallettu ja isot pyörät ?
Valvoja: ffp jäsenet
Katsastus kun auto madallettu ja isot pyörät ?
Elikkä auton katsastus olisi nyt edessä ja Borassa on H&R:n 35 mm madaltavat jouset ja alla pyörii 18 tuumaiset kiekot 215/35 kumeilla niin kysymys olisi että tuleeko katsastus sedältä mussutusta tai valitusta kun tuollaiset on käytössä ?
Maksaako jotain extraa muutoskatsastukset ym ?
Pitääkö H&R:n sivuilta tulostaa mukaan jousien TUV todistus tai jotain ?
Maksaako jotain extraa muutoskatsastukset ym ?
Pitääkö H&R:n sivuilta tulostaa mukaan jousien TUV todistus tai jotain ?
Jos vaihdan perus 15 tuumaiset peltivanteet katsastuksen ajaksi niin selviääkö halvemmalla ?
Katsurin huomaamatta alustasarjaa voi hyvällä tuurilla onnistuakin. Uutuuttaan kiiltelevät alustan osat tosin kyllä yleensä huomataan.
Jos muutoskatsastamaton yhdistelmä tien päällä esim. ratsiassa havaitaan, voi tulla sanktioita.
Eiköhän se mene niin, että jos on vara vaihtaa vanteita ja alustaa, ei muutoskatsastuksen hintakaan haittaa.
-
- -
Muutoskatsastuksella on kaks hintaa A-Katsastuksella. Pienempi on siinä 50 euron nurkilla, esim. rengaskoon muutokset. Kalliimpi, noin 90 euron muutoskatsastus vaaditaan isompiin töihin, esim. moottorin vaihtoon. En nyt uskalla sanoa kumpaanko kategoriaan alustasarjan muutoskatsastus menee mutta epäilen että tuohon halvempaan.
-
- -
- Viesti:
Yhdellä asemalla oli hinnat jaoteltu kahteen kategoriaan; Ne jotka vaativat nosturia ja ne jotka hoituvat vaikka ulkona.
Hinnat oli suhteeltaan luokkaa 2:1.
Tää vapaa markkina katsastuksessa tarkoittanee että voidaan hinnoitella asiat just niinku halutaan... Eli sieltä mieluisimmalta konttorilta asiaa tiedustelemaan.
Hinnat oli suhteeltaan luokkaa 2:1.
Tää vapaa markkina katsastuksessa tarkoittanee että voidaan hinnoitella asiat just niinku halutaan... Eli sieltä mieluisimmalta konttorilta asiaa tiedustelemaan.
-
- -
kävin viimekesänä k1 asemalla muutoskatsastamassa 18"vanteet golfiin niin kysyivät että onko alustakin laitettu ja kun ei ollu niin maksoi 50€, siellä olisi saanut samaan hintaaan noi vanteet ja alustan muutoskatsastuksen. nyt on alusta ja täytyis käydä katsastaa se taas erikseen niin maksaa sen toisen 50€ varmaan.
-
- -
-
- -
Melko edukas tuo on kuitenkin maksaa kun on helppo ja nopea toimitus katsastuksen yhteydessä.. Ja tosiaan sitten välttyy tinanappien valituksilta ja maksulapuilta.. En tosin tiedä mitä sellaisesta voisi saada mutta varmaa enemmän ku tuo +50,-
Tuosta renkaan koon vaihtamisesta minulle on jäänyt sellainen muistikuva että jos renkaan halkaisia pienenee niin ei tarvisi muutosta mutta sitten jos halkaisia suurenee niin sitten vaatisi muutosta? Korjatkaa jos olen väärässä..
"Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa."
näin sanoo ake
lisätään vielä sitten
Rengas ja vanne muutokset
Auto on muutoskatsastettava, jos:
- vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
- renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.
Tuosta renkaan koon vaihtamisesta minulle on jäänyt sellainen muistikuva että jos renkaan halkaisia pienenee niin ei tarvisi muutosta mutta sitten jos halkaisia suurenee niin sitten vaatisi muutosta? Korjatkaa jos olen väärässä..
"Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa."
näin sanoo ake
lisätään vielä sitten
Rengas ja vanne muutokset
Auto on muutoskatsastettava, jos:
- vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
- renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.
Viimeksi muokannut houseofpain, 13.4.2009 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
menipä tämäkin nyt taas vääntämiseksi, ajat sinne konttorille ja kysyt hinnat/varaat ajan.
TUV -laput mukaan ja konttorisetä mittaa etäisyyden pyöränkaaresta navan keskikohtaan ja tuo mitta merkitään rekisteriotteeseen.
Lisäksi auto ajetaan nosturille ja tarkistetaan että renkaat mahtuu kääntymään normaalisti ja että maavara auton matalimmasta kohdasta on lain vaatima 8,5cm (muistaakseni).
Ja 50e maksoi venton muutoskatsastus, alusta + 17" kumit.
TUV -laput mukaan ja konttorisetä mittaa etäisyyden pyöränkaaresta navan keskikohtaan ja tuo mitta merkitään rekisteriotteeseen.
Lisäksi auto ajetaan nosturille ja tarkistetaan että renkaat mahtuu kääntymään normaalisti ja että maavara auton matalimmasta kohdasta on lain vaatima 8,5cm (muistaakseni).
Ja 50e maksoi venton muutoskatsastus, alusta + 17" kumit.
näin sanoo ake
Jos vanne kasvaa yli sen 26mm, mutta renkaan halkaisija pieneneekin niin silloinkin se on muutoskatsastettava. (toinen juttu on sitten se onko tuo edes käytännössä mahdollista)
Vanne ja rengas on kaksi eri asiaa.
-
- -
niin käsitin nyt että tarkoitus oli laittaa samoille vanteille pienemmät kummit.. ainakin itse olen tehnyt niin ja ei ketään niihin ole sen enempiä puuttunut.. ja ymmärrän toki että rengas ja vanne on kaksi eri asiaa..!?! noustu ilmeisesti väärällä jalalla tähän maanantaihin tai sitten on jäänyt pääsiäismunat saamatta..
niin ja tuolta aken sivuilta noita voi käydä itse pähkäilemässä tai sitten ajaa vaan konttorille ja maksaa sen mitä pyydetään..
niin ja tuolta aken sivuilta noita voi käydä itse pähkäilemässä tai sitten ajaa vaan konttorille ja maksaa sen mitä pyydetään..
Itse kävin just muutoskatsastamassa alustan (-30mm weitec) ja vanteet/renkaat (225/40R18 & 8x18") A-Konttorilla. 43e maksoi, kun ei ajoneuvoluokka muuttunut. Jos olis tuo luokka muuttunut niin olis ollut hiukan yli 90e. Nyt ei siis mitään ongelmia kun olis TUV-lappu ja pyöränsuuntauspöytäkirja mukana. Inssi ajoi ekana lenkin autolla ja totes ettei ota mihinkään kiinni, sitten mittas navasta pyörän kaareen mitat. Tän jälkeen ajo auton nosturille ja katto että kaikki on kiinni niinkun pitää. Sitten paperihommat ja katsastus sillä valmis. Paperihommissa tossa suurin aika meni kun täyty käydä ihan sielä toimiston puolella syöttelemässä tiedot koneelle.
Houseofpain: Juu, ei kai sillä ole mitään väliä jos vakiovanteelle pienemmät kumit laittaa.
Eikä mun käsittääkseni tarvitse vaikka ulkohalkaisija kasvaisikin, kunhan vanteen koko ei kasva.
Eikä tuosta mun viestistä mitään herneitä kannata vetää, en sitä mitenkään sulle kohdistanut sen kummemmin.
"alla pyörii 18 tuumaiset kiekot 215/35 kumeilla", eli ei tuossa ole pelkästään kumia pienennetty, vaan vannettakin on kasvatettu pari tuumaa (Boran vakiot lienee 16"?)
Vakiosta poikkeavaa rengastusta ei siis ole käsittääkseni vielä muutoskatsastettu.
Jos otteeseen merkattu rengastus on 205/50/16 ja laittaa alle 205/55/16 niin tarviikos sillon ne muutoskatsastaa?
Mitä nyt itse tulkitsen tuota AKE:n tekstiä niin ei tarvitse. Renkaan ulkohalkaisijan kasvaessakaan ei tarvitse muutoskatsastaa jos vanne vaan pysyy samana. Ulkohalkaisijaa ei kuitenkaan saa kasvattaa tuosta 51mm enempää.
Eikä mun käsittääkseni tarvitse vaikka ulkohalkaisija kasvaisikin, kunhan vanteen koko ei kasva.
Eikä tuosta mun viestistä mitään herneitä kannata vetää, en sitä mitenkään sulle kohdistanut sen kummemmin.
niin käsitin nyt että tarkoitus oli laittaa samoille vanteille pienemmät kummit..
"alla pyörii 18 tuumaiset kiekot 215/35 kumeilla", eli ei tuossa ole pelkästään kumia pienennetty, vaan vannettakin on kasvatettu pari tuumaa (Boran vakiot lienee 16"?)
Vakiosta poikkeavaa rengastusta ei siis ole käsittääkseni vielä muutoskatsastettu.
Jos otteeseen merkattu rengastus on 205/50/16 ja laittaa alle 205/55/16 niin tarviikos sillon ne muutoskatsastaa?
Mitä nyt itse tulkitsen tuota AKE:n tekstiä niin ei tarvitse. Renkaan ulkohalkaisijan kasvaessakaan ei tarvitse muutoskatsastaa jos vanne vaan pysyy samana. Ulkohalkaisijaa ei kuitenkaan saa kasvattaa tuosta 51mm enempää.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.4.2009 13:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
90€ maksoi alusta+renkaiden katsastus. TUVin paperia ei kysellyt, vaikka sen netistä tulostin. Mielestäni hinta 10 min työstä on täyttä ryöstöä, ei edes kädet paskaannu. Pitkään arpoi vanteiden kanssa päästääkö läpi, ET22 oli inssin mielestä liian vähän, renkaan kuvio kuitenkin pysyy kaaren sisällä.
-
- -
Tuolta voi katsella minnepäin auton keulan suuntaa.
Säästää pikku ajelulla ja jos ei muuten, niin matkailuhan avartaa ;)
Säästää pikku ajelulla ja jos ei muuten, niin matkailuhan avartaa ;)
^Ei tuolta näe muutoskatsastuksen hintaa?
Ja vuosikatsastuksessa Tampereen seudun edullisin paikka on tuo Lempäälän autokatsastus, mutta muutoskatsastuksen kohdalla hintaeroa A-konttoriin tuli vain 3 euroa, eli ei viitsinyt lähteä ajelemaan... Muutenkin erot tuon muutoskatsastuksen osalta tuntu olevan tosi pieniä täälläpäin...
Ja vuosikatsastuksessa Tampereen seudun edullisin paikka on tuo Lempäälän autokatsastus, mutta muutoskatsastuksen kohdalla hintaeroa A-konttoriin tuli vain 3 euroa, eli ei viitsinyt lähteä ajelemaan... Muutenkin erot tuon muutoskatsastuksen osalta tuntu olevan tosi pieniä täälläpäin...
-
- -
-
- -
Mikä on matalin kohta?
Mikäköhän on sitten matalin kohta? Eikai sentään roiskeläpistä lasketa? Kannattaako säädettäväalusta nostaa keskivaiheelle varuiksi?
-
- -
- Viesti:
Hinnoista pakko sanoa sen verran että täällä (Forssassa) maksaa alustan muutoskatsastus A-Katsastuksella käsittämättömät 97e ja K1 Katsastajilla 50e. Maksimissa 10 minuutin homma ja kehtaavat ottaa tuollaisia hintoja. Ja isompien renkaiden muutoskatsastus A-Katsastuksella 43e, K1 Katsastajien hintaa en tiedä.
Kysytään nyt tässä säikeessä, eli pitäisi beetle muutoskatsastaa vanteiden ja alustan osalta. Saako vanteet tulla "yli", kun kumi ei kuitenkaan tule, tämä siis katsottuna etulokarista kohtisuoraan ylhäältä? Vanteissa rosterilippa ja sen reuna näkyy lokarin ulkopuolella. ET37 on kuitenkin vannevalitsimen mukaan sopiva new beetleen.
edit. Katsastuksessa ei ollut ongelmia!
edit. Katsastuksessa ei ollut ongelmia!
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”