Katsastus kun auto madallettu ja isot pyörät ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tanttaa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.8.2008 13:18

Katsastus kun auto madallettu ja isot pyörät ?

ViestiKirjoittaja tanttaa » 12.4.2009 10:35

Elikkä auton katsastus olisi nyt edessä ja Borassa on H&R:n 35 mm madaltavat jouset ja alla pyörii 18 tuumaiset kiekot 215/35 kumeilla niin kysymys olisi että tuleeko katsastus sedältä mussutusta tai valitusta kun tuollaiset on käytössä ?

Maksaako jotain extraa muutoskatsastukset ym ?

Pitääkö H&R:n sivuilta tulostaa mukaan jousien TUV todistus tai jotain ?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.4.2009 10:46

Vaatii muutoskatsastuksen. Hintaa varmaankin jotain 50 euron paikkeilla sillä. TUV-lapun tarvitsee alustasta. Muutoskatsastus onnistuu myös määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 12.4.2009 10:53

pari kuukautta sitten oli 90€ muutoskatsastus

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.4.2009 10:57

Lienee ihan asemakohtaista mitä muutoskatsastus maksaa.

tanttaa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.8.2008 13:18

ViestiKirjoittaja tanttaa » 12.4.2009 13:16

Jos vaihdan perus 15 tuumaiset peltivanteet katsastuksen ajaksi niin selviääkö halvemmalla ?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.4.2009 13:21

Ei ole vaikutusta. Alustan muutoskatsastuksessa tarvitsee sentään mitata etäisyys pyöränkaareen, rengaskoon muutos on vain paperihommaa. Mutta vastaavasti voit kyllä muutoskatsastaa muitakin muutoksia, esim merkkauttaa jotain muita vaihdettuja osia otteelle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.4.2009 16:42

Jos vaihdan perus 15 tuumaiset peltivanteet katsastuksen ajaksi niin selviääkö halvemmalla ?

Katsurin huomaamatta alustasarjaa voi hyvällä tuurilla onnistuakin. Uutuuttaan kiiltelevät alustan osat tosin kyllä yleensä huomataan.
Jos muutoskatsastamaton yhdistelmä tien päällä esim. ratsiassa havaitaan, voi tulla sanktioita.
Eiköhän se mene niin, että jos on vara vaihtaa vanteita ja alustaa, ei muutoskatsastuksen hintakaan haittaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.4.2009 19:36

50-70e oli vaasassa alustan sekä renkaiden yhteishinta kun muutoskatsastettiin.

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 12.4.2009 19:53

Kysytäänpä näin että miksi ei voi muutoskatsastaa lailliseksi ?

Edit.

Siis jos se kuitenkin vaaditaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 12.4.2009 22:45

Muutoskatsastuksella on kaks hintaa A-Katsastuksella. Pienempi on siinä 50 euron nurkilla, esim. rengaskoon muutokset. Kalliimpi, noin 90 euron muutoskatsastus vaaditaan isompiin töihin, esim. moottorin vaihtoon. En nyt uskalla sanoa kumpaanko kategoriaan alustasarjan muutoskatsastus menee mutta epäilen että tuohon halvempaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.4.2009 23:17

Alusta + vanteet on monella konttorilla ns pakettihinnoilteltu.

miikak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.4.2009 17:17

ViestiKirjoittaja miikak » 12.4.2009 23:23

Saako muutoskatsastettua alustasarjan ja isommat/leveämmät vanteet ja venytet kumit? vai valittaako ne "väärän" kokoisista kumeista.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 13.4.2009 0:14

alustan muutokset menee kuulemma aina tohon isompaan ryhmään.... ei ollu kun pieni ja iso muutos...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.4.2009 2:11

Ei muuten mene, riippuu ihan asemasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.4.2009 2:15

Yhdellä asemalla oli hinnat jaoteltu kahteen kategoriaan; Ne jotka vaativat nosturia ja ne jotka hoituvat vaikka ulkona.

Hinnat oli suhteeltaan luokkaa 2:1.

Tää vapaa markkina katsastuksessa tarkoittanee että voidaan hinnoitella asiat just niinku halutaan... Eli sieltä mieluisimmalta konttorilta asiaa tiedustelemaan.

otamustakii
-
Viestit: 62
Liittynyt: 2.9.2007 11:50

ViestiKirjoittaja otamustakii » 13.4.2009 7:58

kävin viimekesänä k1 asemalla muutoskatsastamassa 18"vanteet golfiin niin kysyivät että onko alustakin laitettu ja kun ei ollu niin maksoi 50€, siellä olisi saanut samaan hintaaan noi vanteet ja alustan muutoskatsastuksen. nyt on alusta ja täytyis käydä katsastaa se taas erikseen niin maksaa sen toisen 50€ varmaan.

tanttaa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.8.2008 13:18

ViestiKirjoittaja tanttaa » 13.4.2009 8:30

Kysytäänpä näin että miksi ei voi muutoskatsastaa lailliseksi ?

Edit.

Siis jos se kuitenkin vaaditaan.



V: No eihän sitä TV lupaakaan kaikki maksa vaikka se vaaditaan !

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 13.4.2009 10:07

^ Eikä kaikki liikenteessä olevat autot ole katsastettu, eikä kaikilla "kuljettajilla" ole ajokorttia, vaikka pitäisi, eikä kaikki aja selvinpäin jne. jne.

houseofpain
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.2.2009 23:22

ViestiKirjoittaja houseofpain » 13.4.2009 10:16

Melko edukas tuo on kuitenkin maksaa kun on helppo ja nopea toimitus katsastuksen yhteydessä.. Ja tosiaan sitten välttyy tinanappien valituksilta ja maksulapuilta.. En tosin tiedä mitä sellaisesta voisi saada mutta varmaa enemmän ku tuo +50,-

Tuosta renkaan koon vaihtamisesta minulle on jäänyt sellainen muistikuva että jos renkaan halkaisia pienenee niin ei tarvisi muutosta mutta sitten jos halkaisia suurenee niin sitten vaatisi muutosta? Korjatkaa jos olen väärässä..

"Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa."
näin sanoo ake
lisätään vielä sitten
Rengas ja vanne muutokset
Auto on muutoskatsastettava, jos:
- vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
- renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.
Viimeksi muokannut houseofpain, 13.4.2009 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.4.2009 11:37

menipä tämäkin nyt taas vääntämiseksi, ajat sinne konttorille ja kysyt hinnat/varaat ajan.
TUV -laput mukaan ja konttorisetä mittaa etäisyyden pyöränkaaresta navan keskikohtaan ja tuo mitta merkitään rekisteriotteeseen.
Lisäksi auto ajetaan nosturille ja tarkistetaan että renkaat mahtuu kääntymään normaalisti ja että maavara auton matalimmasta kohdasta on lain vaatima 8,5cm (muistaakseni).

Ja 50e maksoi venton muutoskatsastus, alusta + 17" kumit.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.4.2009 11:50

Tuosta renkaan koon vaihtamisesta minulle on jäänyt sellainen muistikuva että jos renkaan halkaisia pienenee niin ei tarvisi muutosta mutta sitten jos halkaisia suurenee niin sitten vaatisi muutosta? Korjatkaa jos olen väärässä..

"Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa."
näin sanoo ake

Jos vanne kasvaa yli sen 26mm, mutta renkaan halkaisija pieneneekin niin silloinkin se on muutoskatsastettava. (toinen juttu on sitten se onko tuo edes käytännössä mahdollista)
Vanne ja rengas on kaksi eri asiaa.

houseofpain
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.2.2009 23:22

ViestiKirjoittaja houseofpain » 13.4.2009 12:01

niin käsitin nyt että tarkoitus oli laittaa samoille vanteille pienemmät kummit.. ainakin itse olen tehnyt niin ja ei ketään niihin ole sen enempiä puuttunut.. ja ymmärrän toki että rengas ja vanne on kaksi eri asiaa..!?! noustu ilmeisesti väärällä jalalla tähän maanantaihin tai sitten on jäänyt pääsiäismunat saamatta..
niin ja tuolta aken sivuilta noita voi käydä itse pähkäilemässä tai sitten ajaa vaan konttorille ja maksaa sen mitä pyydetään..

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 13.4.2009 12:47

Itse kävin just muutoskatsastamassa alustan (-30mm weitec) ja vanteet/renkaat (225/40R18 & 8x18") A-Konttorilla. 43e maksoi, kun ei ajoneuvoluokka muuttunut. Jos olis tuo luokka muuttunut niin olis ollut hiukan yli 90e. Nyt ei siis mitään ongelmia kun olis TUV-lappu ja pyöränsuuntauspöytäkirja mukana. Inssi ajoi ekana lenkin autolla ja totes ettei ota mihinkään kiinni, sitten mittas navasta pyörän kaareen mitat. Tän jälkeen ajo auton nosturille ja katto että kaikki on kiinni niinkun pitää. Sitten paperihommat ja katsastus sillä valmis. Paperihommissa tossa suurin aika meni kun täyty käydä ihan sielä toimiston puolella syöttelemässä tiedot koneelle.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.4.2009 13:04

Houseofpain: Juu, ei kai sillä ole mitään väliä jos vakiovanteelle pienemmät kumit laittaa.
Eikä mun käsittääkseni tarvitse vaikka ulkohalkaisija kasvaisikin, kunhan vanteen koko ei kasva.
Eikä tuosta mun viestistä mitään herneitä kannata vetää, en sitä mitenkään sulle kohdistanut sen kummemmin.
niin käsitin nyt että tarkoitus oli laittaa samoille vanteille pienemmät kummit..

"alla pyörii 18 tuumaiset kiekot 215/35 kumeilla", eli ei tuossa ole pelkästään kumia pienennetty, vaan vannettakin on kasvatettu pari tuumaa (Boran vakiot lienee 16"?)
Vakiosta poikkeavaa rengastusta ei siis ole käsittääkseni vielä muutoskatsastettu.

Jos otteeseen merkattu rengastus on 205/50/16 ja laittaa alle 205/55/16 niin tarviikos sillon ne muutoskatsastaa?
Mitä nyt itse tulkitsen tuota AKE:n tekstiä niin ei tarvitse. Renkaan ulkohalkaisijan kasvaessakaan ei tarvitse muutoskatsastaa jos vanne vaan pysyy samana. Ulkohalkaisijaa ei kuitenkaan saa kasvattaa tuosta 51mm enempää.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.4.2009 13:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.4.2009 13:07

Aina yhtä huvittava lukea näitä "mahtuuko alle" ja "pitääkö muutoskatsastaa" -keskusteluja. Tältä osin AKE:n säädökset ovat kyllä melko selkeät.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 13.4.2009 16:39

90€ maksoi alusta+renkaiden katsastus. TUVin paperia ei kysellyt, vaikka sen netistä tulostin. Mielestäni hinta 10 min työstä on täyttä ryöstöä, ei edes kädet paskaannu. Pitkään arpoi vanteiden kanssa päästääkö läpi, ET22 oli inssin mielestä liian vähän, renkaan kuvio kuitenkin pysyy kaaren sisällä.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 13.4.2009 16:51

Tuolta voi katsella minnepäin auton keulan suuntaa.
Säästää pikku ajelulla ja jos ei muuten, niin matkailuhan avartaa ;)

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 13.4.2009 18:03

^Ei tuolta näe muutoskatsastuksen hintaa?

Ja vuosikatsastuksessa Tampereen seudun edullisin paikka on tuo Lempäälän autokatsastus, mutta muutoskatsastuksen kohdalla hintaeroa A-konttoriin tuli vain 3 euroa, eli ei viitsinyt lähteä ajelemaan... Muutenkin erot tuon muutoskatsastuksen osalta tuntu olevan tosi pieniä täälläpäin...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 13.4.2009 18:09

No ei suoraan näy, joillain asemien omilla sivuilla on hintoja laitettu.
OT
Maksoin itse vuosikatsastuksesta (katsastus, pakokaasumittaus, obd mittaus) 83 Euroa, kun en jaksanut kauemmaksi lähteä :)
/OT

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 13.4.2009 21:31

ei kai sillä ole mitään väliä jos vakiovanteelle pienemmät kumit laittaa.
.

On sillä se väli,että kantavuusindeksi ei saa mennä pienemmäksi,mitä noissa vakiorenkaissa on.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.4.2009 18:59

50e oli viime syksynä alustan sekä renkaiden muutoskatsastus.

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

Mikä on matalin kohta?

ViestiKirjoittaja jihaa » 16.4.2009 14:12

Mikäköhän on sitten matalin kohta? Eikai sentään roiskeläpistä lasketa? Kannattaako säädettäväalusta nostaa keskivaiheelle varuiksi?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.4.2009 15:05

Roiskeläpistä ei lasketa, kaikesta muusta kyllä. Näin sanottiin mulle hiljattain katsastuskonttorilla. Samaten jos akselinkevennin ei mahdu alle, niin liian matala.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 16.4.2009 21:02

ei sitä säädettävää alustaa ainakaan ihan tappiin asti kannata ruuvata, niissä TÜV-lapuissa kun lukee millä madalluksella se sarja on hyväksytty, ja yleensä se viimeinen 20-30mm jää hyväksytyn ulkopuolelle.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.4.2009 15:03

Pistäkää nyt lukkoon tämä topic, samasta aiheesta taas väännetään kymmenettä topiccia, ei se katsastus nyt maailman vaikein asia ole.
Maavara mitataan auton korin matalimmasta kohdasta joka taitaa olla öljypohjan vieressä kulkeva palkki tms.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 17.4.2009 23:39

Onneksi luin loppuun asti ennen kuin vastasin, eli tosiaan tuo 80mm on korin matalimmasta kohdasta, eli siihen ei lasketa roiskeläppiä, pakoputkea tai vastaavia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.4.2009 0:01

Eikös pakoputki ole aina otettu siihen mukaan?

Taitaa olla roiskeläpät ainoa poikkeus mistä ei mitata?

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 18.4.2009 0:13

Mulle on parilla konttorilla kyllä väitetty, että auton kori on se ratkaiseva, eikä siten takapönttöäkään oteta laskuun mukaan. Se on sitten oma ongelma jos se konttorilla jää jarrudynoon tai johonkin muualle.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.4.2009 9:28

No ei kai se takapönttökään saa maata raapia.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 18.4.2009 11:02

No en sitä sanonutkaan.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 18.4.2009 11:21

Hinnoista pakko sanoa sen verran että täällä (Forssassa) maksaa alustan muutoskatsastus A-Katsastuksella käsittämättömät 97e ja K1 Katsastajilla 50e. Maksimissa 10 minuutin homma ja kehtaavat ottaa tuollaisia hintoja. Ja isompien renkaiden muutoskatsastus A-Katsastuksella 43e, K1 Katsastajien hintaa en tiedä.

Jooopa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2008 20:45

ViestiKirjoittaja Jooopa » 27.4.2009 20:10

Kysytään nyt tässä säikeessä, eli pitäisi beetle muutoskatsastaa vanteiden ja alustan osalta. Saako vanteet tulla "yli", kun kumi ei kuitenkaan tule, tämä siis katsottuna etulokarista kohtisuoraan ylhäältä? Vanteissa rosterilippa ja sen reuna näkyy lokarin ulkopuolella. ET37 on kuitenkin vannevalitsimen mukaan sopiva new beetleen.

edit. Katsastuksessa ei ollut ongelmia!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.5.2009 12:49

Renkaan kulutuspinta pitää pysyä lokarinkaaren tasalla eli se ei saa tulla yli.

Mites muuten auton korotus? GT ventoon pitäis nyt vaihtaa alkuperäiset jouset takas ja auto on viime syksynä muutoskatsastettu madallusjousille, pitääkö nyt taas katsastaa normaaliksi? Ei mun mielestä tarvi.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.5.2009 13:46

Tietenkin tarvii muutoskatsastaa taas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.5.2009 16:09

Tuossa voisi vedota tyyppihyväksyntään ettei tarvitsisi alkuperäistä alustaa muutoskatsastaa?

Pilkulleenhan taidetaan tarkoittaa korkeuden muutosta eikä madallusta...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.5.2009 21:05

No mun mielestä se menis samoin kun renkaiden osalta eli rekisteriotteeseen tulis merkintä että vaihtoehtoinen auton korkeus pyörän navoista kaareen **cm.
Täytyy kysästä konttorilta mutta just tuo leimattiin eli juttu olis edessä vasta ens keväänä mikä se meillä vielä on.

tauski--
-
Viestit: 21
Liittynyt: 10.3.2008 11:40

ViestiKirjoittaja tauski-- » 8.5.2009 22:07

juuri tänään tuli katsastettua oma kottero ja samalla muutoskatsastus alustalle ja pyörille 225/40/18. Tuv paperin vaan näytin ja mittasi korkeuden kaarista napaan, sillä selvä. Maksoi kuopiossa leväsen katsastuksessa 19€ määräaikais ja jotain reilu 40€ muutoskatsastus.....

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.5.2009 22:25

Täällä maksaa pelkkä määräaikaiskatsastus 50e...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.5.2009 23:23

Joo onhan tässä topicissa ollut juttua tuosta muutoskatsastuksen hinnasta jo ennemmin, 50e maksaa täällä ja siihen sisältyy sekä renkaat että madallus-sarja.

Pelkkä vuosikatsastus 72e pakokaasumittauksella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 133 vierailijaa