Auton tunkki ei nosta tarpeeksi korkealle, mitä tehdä?
Valvoja: ffp jäsenet
Auton tunkki ei nosta tarpeeksi korkealle, mitä tehdä?
Olin vaihtamassa tänään kesärenkaita. Nostin hallitunkilla autoa ylös ja kattelin ku kori nousee mutta rengas ei. Vedin sen tunkin sit tappiin asti mutta rengas edelleen maassa :D
Eli onko normaalia ja paljonko sitä sit pitää oikee nostaa? ja mikä on paskana?
VW Golf iv v6 4motion vm -00
Eli onko normaalia ja paljonko sitä sit pitää oikee nostaa? ja mikä on paskana?
VW Golf iv v6 4motion vm -00
Viimeksi muokannut Jonael, 22.4.2009 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nostin
Nostin siitä sivusta. ku en löytäny mistää paikkoja mistä sitä nostetaan ni laitoin sen siihen reunaan niinkuin mistä nostin entistä bemarianikin (tosin siellä oli merkit mistä nostetaan). Mutta tunkki kyllä nosti autoa ja se nousi. Kori nousi aika paljonkin mutta rengas pysyi maassa. Jousi siellä veny paljon mutta rengasta en saanu ilmaan.
Pistä se tunkki vaikka siihen alatukivarren alle.
Ja kannattaa muistaa laittaa sitten joku pukki tms. alle ennen renkaan irroitusta varmistamaan, ettei tipahda isänmaata vasten.
edit: Kannattaa laittaa aina laudanpätkä, jääkiekko tms. väliin, niin vähenee ainakin vauriot nostettaessa. Tunkin metallikuppi kun saattaa tehdä vähän kipeää muuten.
Ja kannattaa muistaa laittaa sitten joku pukki tms. alle ennen renkaan irroitusta varmistamaan, ettei tipahda isänmaata vasten.
edit: Kannattaa laittaa aina laudanpätkä, jääkiekko tms. väliin, niin vähenee ainakin vauriot nostettaessa. Tunkin metallikuppi kun saattaa tehdä vähän kipeää muuten.
Viimeksi muokannut JUMA, 22.4.2009 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pahoitteluni
asiattomasta otsikosta.
Mutta nostin sitä kuitenki niin korkeelle että tuntuu vähän oudolta että rengas on maassa mutta auto ihan kallellaan. Voisko sit olla mahdollista että jousi vaan on niin pitkä että venyy paljon. Nouseeks teil ihan normaalisti? tyyliin tunkki alle ja veivaamaan. Ku olen kyllä ennenkin renkaita vaihtanut ja ei ole tällaista ongelmaa tullut vastaan.
Ja sekin tuntuu että "kansanautoon" ei saa normaalisti kotipihalla vaihdettua rengasta. Tästä epäilyni hajonneesta osasta :)
Mutta nostin sitä kuitenki niin korkeelle että tuntuu vähän oudolta että rengas on maassa mutta auto ihan kallellaan. Voisko sit olla mahdollista että jousi vaan on niin pitkä että venyy paljon. Nouseeks teil ihan normaalisti? tyyliin tunkki alle ja veivaamaan. Ku olen kyllä ennenkin renkaita vaihtanut ja ei ole tällaista ongelmaa tullut vastaan.
Ja sekin tuntuu että "kansanautoon" ei saa normaalisti kotipihalla vaihdettua rengasta. Tästä epäilyni hajonneesta osasta :)
Sehän tietty riippuu tunkin nostovarasta, renkaan halkaisijasta ja painosta mutta kyllä mulla on joka tunkilla (halli-, veivi- ja saksitunkilla) noussut rengas noussut ilmaan ennen tunkin loppumista.
Tosin yhteen Honda CRV:hen vaihdoin viime viikonloppuna ja sitä piti tunkata runkopalkista mahdollisimman edestä, kun muuten ei riittänyt pienessä hallitunkissa nostovara.
Tosin yhteen Honda CRV:hen vaihdoin viime viikonloppuna ja sitä piti tunkata runkopalkista mahdollisimman edestä, kun muuten ei riittänyt pienessä hallitunkissa nostovara.
okei
täytyy huomenna yrittää vielä. Mutta jos siel ois joku rikki niin mikä? vai onks semmost vikaa et toi olis edes mahdollista? Jos en saa huomenna sitä rengasta nostettua ylös, niin voin laittaa kuvan ja näyttää kuinka paljon sitä nostan, sillä kyllä se hallitunkki jota käytän nostaa sen todella kallelleen. Mutta voihan se olla että mulla vaan jääny ihan pienestä kiinni ettei oo sit noussu. Ja tosiaan ku pitäis saada se aika ylös kumminki ku tulee isompaa rillaa alle :)
Ja sitten lisää ffp-sivistystä. Tämä ei ole suomi24.fi, jossa näyttäisi olevan jostain kumman syystä tapana laittaa lauseen ensimmäinen sana subject (tjms) kenttään ja jatkaa siitä itse viestikentässä. Ihan käsittämätön tapa.
Ei sinne subject -kenttään tarvitse eikä kannatakaan kirjoittaa mitään muulloin kuin uutta keskustelua luodessa! Kirjoita ihan suosiolla koko viesti sinne viestikenttään.
Posted: 22.4.2009 22:41 Post subject: pahoitteluni
--------------------------------------------------------------------------------
asiattomasta otsikosta.
Ei sinne subject -kenttään tarvitse eikä kannatakaan kirjoittaa mitään muulloin kuin uutta keskustelua luodessa! Kirjoita ihan suosiolla koko viesti sinne viestikenttään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Auton tunkki ei nosta tarpeeksi korkealle, mitä tehdä?
Ethän siitä helman pokkauksesta nostanut mistä auton omalla tunkilla nostetaan?
Sehän menee ihan mutkalle siitä?
Takaa saa mukavasti nostettua iskarin alakiinnikkeen nurkalta. Ainakin jos on sellainen tyypillinen kruunu tunkissa. Edessä sitten taisi olla sellainen rypytetty kohta pohjassa josta olen toistaiseksi menestyksellä nostellut.
Sehän menee ihan mutkalle siitä?
Takaa saa mukavasti nostettua iskarin alakiinnikkeen nurkalta. Ainakin jos on sellainen tyypillinen kruunu tunkissa. Edessä sitten taisi olla sellainen rypytetty kohta pohjassa josta olen toistaiseksi menestyksellä nostellut.
Eipä riittänyt tuommoisessa pienessä hallitunkissa nostovara vakioalustaisen Borankaan nostamiseen, joustovaraa on niin paljon että rengas pysyy maassa vaikka kori olisikin jo todella korkealla. Laitoin tunkin alle pari lankunpätkää, sitten nostovara riitti ja sain auton pukkien päälle jarruremppaa varten :)
Tuskin siellä mitään on rikki, tunkin nostovara ei vain riitä.
Tuskin siellä mitään on rikki, tunkin nostovara ei vain riitä.
-
- -
- Viestit: 161
- Liittynyt: 2.7.2005 17:17
oiskohan vaan sitten antanu jostain periksi ettei jossain jalkatilan vieressä olis tunkin kuvaa?;)
Ollaan sen verran optimistisia ja ajatellaan, että tuota ei ole tapahtunut =)
Hieman kyllä ihmetyttää kun ei auto nouse. Olen nostanut omaa autoa normi-iskareilla sekä -35 mm:n madallussatsin kera vakiotunkilla ja on noussut ilmaan. Hallitunkilla auto pitäisi nousta kuitenkin helpommin ja siinä on enemmän pelivaraa.
Pakko ihmetellä. Jos noin suuri hätä tuli viasta, niin kokeile mistä tahansa muusta nurkasta sitä autoa nostaa. Jos ilmenee samaa ongelmaa edelleen, niin sitten ainut vika on tunkkaajassa. Tällöin pistät kakkosnelosta vaaka-asentoon tunkin ja auton helman väliin tai viet rengasliikkeeseen auton.
Mikäli taas muista nurkista nousee auto, on ensimmäisessä nurkassa jotain vikaa ja se selvinnee kun kurkkaa kaaren sisälle. Sieltä näkee tod. näk mistä iskaritolppa on irti. Jos tuollainen vika on, on auto hyvin todennäköisesti kolissut jo tovin ajellessakin.
Mikäli taas muista nurkista nousee auto, on ensimmäisessä nurkassa jotain vikaa ja se selvinnee kun kurkkaa kaaren sisälle. Sieltä näkee tod. näk mistä iskaritolppa on irti. Jos tuollainen vika on, on auto hyvin todennäköisesti kolissut jo tovin ajellessakin.
itse huomasin saman, että hallitunkki ei nostanut riittävästi, piti ottaa auton oma (joka Fordin mielestä ei ole turvallinen auton nostoa varten! Minulla kuitenkin VW joten toivoin että jaksaa) tunkki. Tosin mulla taitaa olla toi hallitunkki risa, kun just pitää rengas irrota niin tunkki sihisee vain. Takapää onnistui vaihtaa, mut etu pää ei...
Joo no kävin huollossa kysymyssä missä juuri huollatin autoni niin he sanoivat että kyllä se nousee siitä. Sain vaihdettua renkaat. Parit lankut auttoi asiaan. Ja joo tosiaan ymmärrän että vähän tyhmää kysellä renkaan vaihdosta, mutta ihmetytti vaa ku kaikki sukulaisten, edelliset omat autot ja kaverien autot nostetaan normaalisti tunkilla ilmaan, ilman mitään säätämistä. Ei näyttäny hirveen normaalilta ku auto ihan kallellaa ja rengas edelleen maassa.
Mutta kiitokset kaikille vastauksista :)
Mutta kiitokset kaikille vastauksista :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 135 vierailijaa