Saako liimalasin ehjänä irti ja takaisin?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Saako liimalasin ehjänä irti ja takaisin?

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.3.2009 7:42

Kyseessä mk3 Golf, jossa on maalin alta puskemassa ruostekuprua tuulilasin yläreunasta. Kuprut johtavat ikkunan ylälistan alle.
Autoon on syksyllä vaihdettu uusi tuulilasi, mutta silloinen omistaja ei ole viitsinyt niitä ruostevikoja korjata.

Joten saako lasin mahdollisesti ehjänä irti ja vielä liimattua takaisin, jos meinaa niitä ruosteita sieltä rassailla ja maalata?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.3.2009 8:05

Lötköön vaihdettiin liimalasi kuusi vuotta sitten. Lasiliike sanoi, että asennukselle ei voida antaa takuuta, koska kehyksessä on sen verran alkavaa ruostetta, että voi pian alkaa vuotamaan. Olen suihkutellut mainittuun kohtaan säännöllisesti kotelonsuoja-ainetta (harmaassa autossa ei edes erotu) eikä tuossa kohden ole tapahtunut ruosteen leviämistä ja lasikin on ihan tiivis.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 27.3.2009 8:08

Kyllä lasin saa ehjänäkin irti oikeilla työkaluilla.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 27.3.2009 9:59

joo kyllä saa.joko ihan sellasella "käsi vemputtimella" tai sitten sellasella paineilma toimisella vehkeellä johon saa erilaisia teriä.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.3.2009 12:08

Soittelin lasiliikkeeseen ja olivat sitä mieltä että voihan sitä yrittää, mutta aika epätodennäköistä että ehjänä irtoaa.
Ikkuna on ns. kasettilasi, joten vaikuttaako se siihen sitten. Mene ja tiedä..

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 27.3.2009 12:54

joo niinhän ne sanoo, kun se on niiden leivästä pois.ja kasettilasista ne tosiaan puhuu esim g3 vento cordoba jne.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.3.2009 12:58

Aika paljon olet tuommoisen lasimestarin touhuja seuraillut ja kyllä niitä laseja vaan tahtoo hajota, vaikka otteet nyt ei kovin ronskit ole. Ehjänäkin kyllä lähtee, mutta totta ne puhuvat kun tuumivat, ettei mitään takuuta voi antaa ehjänä irroittamisen suhteen...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 27.3.2009 14:30

Kyllä nuo kasettilasit on huomattavasti vaikeampi saada ehjänä irti kuin liimalasi.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 27.3.2009 15:00

niin, kyllähän pyöränpultistakin saa kierteen paskaks kun oikein yrittää...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.3.2009 16:00

Joo kyllä kakkiksenki nopeaksi saa ku paalaa ja pistää lentokoneen kyytii.
Juntit.

edit. Eli ei ne ihan helpolla irtoa. Melko usein varovaisestikin irroitettu lasi hajoaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.3.2009 18:30

Pyöränpultista saa muuten kannankin paskaksi kun oikein yrittää... BTDT.

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

Lasinvaihto

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 27.3.2009 20:04

Vie Keravan Laakkoselle lasinvaihtoon, niin saat loputkin maalit pois lasiliittymistä. Jospa siinä myös ruosteet lähtee.

mikkis83
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.10.2004 13:30

ViestiKirjoittaja mikkis83 » 29.3.2009 12:44

Mitkähän ne olisivat ne oikeat työkalut?

Kaverin kaa mietiskeltiin joskus että ottaisi jonkun vaijerin, josta ottaisi kierroksen säikeitä pois ja sen avulla sahaisi sen makkaran pois...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 29.3.2009 14:34

Stahlwillen lasin irrotussarjalla oon saanu useitakin laseja irti ehjänä.. Tuo on näköjään jokin perus versio..
Yleensä lasi hajoaa jo siinä kun pujottaa sitä narua sillä "neulalla" sisäpuolelta ulos. Mutta sekin riippuu siitä, kuinka paksu palko sitä liimaa on siinä lasin ja pellin välissä.. Jos lasi on painettu kovin lähelle peltiä, ei sinne väliin oikein saa ujutettua mitään, ilman että lasiin tulee säröjä..

Lehtilä: sun kannattaa raottaa a-pilarin verhousta sen verran, että näet tilanteen; jos liimaa on reilusti, niin voi hyvinkin onnistua.

[edit] vaijerin sijasta kannattaa käyttää kevlar vahvisteista narua, ei kestä ehkä ihan niin kovaa vetoa kuin tuo "vaijeri", mutta on hellävaraisempi maalipinnalle ja ennenkaikkea helpompi käyttää.

[edit2] Kolmos golffissa on tuulilasin ylereunassa sellanen huulitiiviste, mikä tulee katon reunaa vasten. Jos lasi vaihdetan, se yleensä leikataan irti tai se menee viimeistään narulla paskaksi. Jos sitten vanha lasi liimataan takaisin, kannattaa se lasin yläreuna viimeistellä siistiksi joko leikkaamalla se huuli kokonaan pois (niinkuin on esim vitos golffissa) tai sitten vaikkapa mustaa silikonia siihen lasin ja katon reunan väliin. Jälkimmäinen vaihtoehto on hankalampi sitten kun lasi pitää uusia joskus myöhemmässä vaiheessa..

nahis
-
Viestit: 43
Liittynyt: 7.4.2005 6:14

ViestiKirjoittaja nahis » 17.4.2009 10:25

Ihan vaan tiedoksi että vaihdatin ventooni vaasassa pari kuukautta sitten tuulilasin ja se maksoi 160€.Kyselin samalla avovaimoni passattiin tuulilasin hintaa ja se oli 260€.Ihmettelin hinnan suurta eroa ja mulle sanottiin että G3 ja ventossa on nimenomaan liimalasi ja Passatissa kasettilasi.Siksi passatin lasi on kalliimpi ja hieman hankalampi asentaa.Ja tämä sama säääntö päti paikallisessa toisessa tuulilasi liikkeessä.Eli ventossa ei ole kasettilasia vaan liimalasi.kasettilasi sisältää jotakin tiettyjä kiinteitä listoja ja liima lasi on vaan pelkkä lasi.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.4.2009 11:05

^ Mikä passatti avovaimollas on? Vm. tai jos tiedät mallimerkinnän?

Ihmeellinen tuo "kasettilasi" nimitys..

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 19.4.2009 13:12

Listat irti- mmj-uraan koko matkalle ja terävällä /laadukkaalla mattoveitsellä lähtee ehjänä ainakin jons on enne ottanut irti normi liimalasi. tavan "tumpelo" sen kyllä herkästi hajottaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Tumi ja 109 vierailijaa